PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

Ejorne

Ik heb eens zitten denken over die target curves... Is het niet het best om helemaal geen te gebruiken?
De theorie achter een heel goede speakers is toch een zo strak mogelijk verloop van 0 tot tig Hz

De muziek is zelf toch al vaak afgemixed volgens het aflopende hoog?

Of zit ik nu verkeerd te denken?

)p(

Citaat van: Ejorne op november 17, 2007, 11:47:25
Ik heb eens zitten denken over die target curves... Is het niet het best om helemaal geen te gebruiken?
De theorie achter een heel goede speakers is toch een zo strak mogelijk verloop van 0 tot tig Hz

Juist omdat men bij het afmixen rekening houdt met een aflopend hoog in de gemiddelde setup moet je op de luisterplek juist niet proberen een vlakke response te krijgen met drc. Je krijgt dan te veel hoog.

Afmixen met een vlakke response in gedachte zou wat mij betreft nog niet eens zo gek zijn...vervolgens kan iedereen er met drc dan van maken wat ie wil...

peter

hifiman

Citaat van: garmtz op november 17, 2007, 11:32:02
Goede vorderingen Audioloog!
Tsja het is nog geen opus sound, maar we komen er wel (hopelijk voor ik doof wordt wegens ouderdom  ;) ).

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 17, 2007, 11:47:25

Het is ook niet voor niks dat ik nu met mijn universele Marantz afstandsbediening ook de target curves kan kiezen  8)

Ejorne

Ik vraag me af hoe de werking van de target curves is.
Ik snap dat je daarmee het geluidsbeeld kunt beïnvloeden en ook dat je zelf dergelijke files kunt aanmaken.

Maar als je nu het bk-3-spline bestand neemt:
0 -40.0
18 0.00
19 0.00
20 0.00
50 0.00
100 0.00
150 0.00
19900 -3.95
20000 -4.00
20500 -4.00
22050 -40.0

Wat voor verschil geeft dat met:
0 -40.0
18 0.00
<knip>
150 0.00
19900 -3.95
20000 -4.00
20500 -4.00
22050 -40.0

Ik wil zelf eigenlijk wel zo'n bestand gaan maken mar toen ik de bestaande files eens doorlas dan vroeg ik me toch af ik wel precies doorhad wat het nu precies doet. Want als ik het goed begrijp kan ik dat stukje wat ik er uitgeknipt heb toch gewoon weglaten zonder enige invloed?

Omdat mijn speakers pas bij 29 Hz beginnen dacht ik aan een dergelijk bestand:
(even snel het bovenstaande file aangepast, de exacte vorm moet nog bedacht worden)
0 -40.0
23 -40.0
27 0.00
150 0.00
19900 -3.95
20000 -4.00
22050 -40.0

hifiman

De target curves bepalen de frequentie response op de luisterplek, een vlakke response is niet gewenst omdat dat onnatuurlijk is, je kamer dempt namelijk normaliter ook het hoog.

Het weglaten van die nullen heeft wel invloed. Waarom? Omdat er gebruik wordt gemaakt van splines en niet van rechte lijnen tussen punten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spline_%28mathematics%29

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november 17, 2007, 16:16:02
Omdat er gebruik wordt gemaakt van splines en niet van rechte lijnen tussen punten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spline_(mathematics)

Ach ja, natuurlijk. Het weglaten van de nullen heeft wel degelijk effect.  :-X
Eventjes niet zo goed bij nagedacht.  :-[

Maar is het logisch voor mij om de target file aan te passen aan de 29Hz van de speakers? Of kan het geen kwaad om daar bij te laten regelen, zonder dat de speakers dit weer kunnen geven? Natuurlijk zal de speaker wel iets dieper komen dan 29 omdat daar het -3db punt ligt. Dus als dat punt met 3 db gecompenseerd gaat worden dan zal vervolgens het -3db punt wat lager komen te liggen. Maar bijvoorbeeld 25Hz nog fatsoenlijk weergeven zal waarschijnlijk een onmogelijke opgave worden...

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 17, 2007, 21:12:57
Ach ja, natuurlijk. Het weglaten van de nullen heeft wel degelijk effect.  :-X
Eventjes niet zo goed bij nagedacht.  :-[

Maar is het logisch voor mij om de target file aan te passen aan de 29Hz van de speakers? Of kan het geen kwaad om daar bij te laten regelen, zonder dat de speakers dit weer kunnen geven? Natuurlijk zal de speaker wel iets dieper komen dan 29 omdat daar het -3db punt ligt. Dus als dat punt met 3 db gecompenseerd gaat worden dan zal vervolgens het -3db punt wat lager komen te liggen. Maar bijvoorbeeld 25Hz nog fatsoenlijk weergeven zal waarschijnlijk een onmogelijke opgave worden...
Sorry verkeerde url heb um zojuist aangepast.

Ik denk dat het wel meevalt, ten eerste geef je de maximale gain aan in je drc file (6 dB in de normal.drc) en zolang je niet op hoog volume luistert zou de extra gain in het laag dus moeten kunnen...  Overigens laat ik in de target file het laag onder het 3 dB punt wel vrij steil afvallen.

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november 17, 2007, 21:42:57
Sorry verkeerde url heb um zojuist aangepast.

Ik denk dat het wel meevalt, ten eerste geef je de maximale gain aan in je drc file (6 dB in de normal.drc) en zolang je niet op hoog volume luistert zou de extra gain in het laag dus moeten kunnen...  Overigens laat ik in de target file het laag onder het 3 dB punt wel vrij steil afvallen.

Ik heb inmiddels weer wat nieuwe testjes gemaakt ook met een aantal nieuwe metingen...
Maar het kan me toch niet echt bekoren... Het sprankelende is eraf. Alsof er een wollen deken over de speakers gegooid is. Niet eens alleen over het hoog, maar ook het mid en laag doet wat gedemter aan, alsof het uit een goedkoop wekkerradiootje komt zou ik bijna zeggen...  :'(

Klaarblijkelijk is er met de meting iets niet in orde. Er was vanmiddag overigens wel veel omgevings geluid. Erg frustrerend is dat zeg! Dan komt er weer een gillend kind langs het huis rennen of een ronkende motor van een gti-junk, nog maar te zwijgen van die irritante scootertjes. Ik dacht dat de buurt redelijk rustig was, maar als je absolute stilte zoekt dan is het ineens toch heel erg lawaaierig...

Als laatste redmiddel ga ik vanacht (risico op ruzie met de buren op de koop toegenomen  :P ) met een batch-file nog twee metingen maken. Ik heb het maximale volume en mic-gain al bepaald. Dus dat moet dan een goede meting worden anders moet ik toch op zoek gaan naar een andere methode, maar da's toch lastig omdat ik aan ASIO vast gekneveld zit.

Dus ik zal zelf ook wel wakker worden vanacht... Krijg ik niet alleen ruzie met de buren maar ook nog met mijzelf  ;D Als er dan een boze buur aan de deur komt de volgende dag dan geef ik mijzelf een rake klap op mijn oog en zeg tegen hem: Groot gelijk, het is een grote LUL  ;D  ;D

Ik hoop niet dat mijn mic de boosdoener is. Ik zie het niet zitten om dat ding nog eens te laten kalibreren, temeer omdat dat jou ook al niet heeft kunnen bekoren. Ook zie ik het niet echt zitten om dan nog maar eens in de buidel te tasten voor een andere Mic...

Alle hoop op de meting van vanacht...  ::)

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 17, 2007, 21:57:16
Ik heb inmiddels weer wat nieuwe testjes gemaakt ook met een aantal nieuwe metingen...
Maar het kan me toch niet echt bekoren... Het sprankelende is eraf. Alsof er een wollen deken over de speakers gegooid is. Niet eens alleen over het hoog, maar ook het mid en laag doet wat gedemter aan, alsof het uit een goedkoop wekkerradiootje komt zou ik bijna zeggen...  :'(

Klaarblijkelijk is er met de meting iets niet in orde. Er was vanmiddag overigens wel veel omgevings geluid. Erg frustrerend is dat zeg! Dan komt er weer een gillend kind langs het huis rennen of een ronkende motor van een gti-junk, nog maar te zwijgen van die irritante scootertjes. Ik dacht dat de buurt redelijk rustig was, maar als je absolute stilte zoekt dan is het ineens toch heel erg lawaaierig...

Als laatste redmiddel ga ik vanacht (risico op ruzie met de buren op de koop toegenomen  :P ) met een batch-file nog twee metingen maken. Ik heb het maximale volume en mic-gain al bepaald. Dus dat moet dan een goede meting worden anders moet ik toch op zoek gaan naar een andere methode, maar da's toch lastig omdat ik aan ASIO vast gekneveld zit.

Dus ik zal zelf ook wel wakker worden vanacht... Krijg ik niet alleen ruzie met de buren maar ook nog met mijzelf  ;D Als er dan een boze buur aan de deur komt de volgende dag dan geef ik mijzelf een rake klap op mijn oog en zeg tegen hem: Groot gelijk, het is een grote LUL  ;D  ;D

Ik hoop niet dat mijn mic de boosdoener is. Ik zie het niet zitten om dat ding nog eens te laten kalibreren, temeer omdat dat jou ook al niet heeft kunnen bekoren. Ook zie ik het niet echt zitten om dan nog maar eens in de buidel te tasten voor een andere Mic...

Alle hoop op de meting van vanacht...  ::)
Hahahaa ik ken het probleem ja, het blijkt dan dat het eigenlijk nooit echt stil is  :-X Ik doe mijn metingen daarom tegenwoording rond middernacht. Dan is het meestal wel echt stil hier, de buren hebben nog niet geklaagd en ach de metingen duren maar 2x 45 seconden (als je vantevoren inderdaad alles al voorbereid hebt). Overigens is snachts ook nog geen garantie voor stilte, ik wilde laatste beginnen met meten rond middernacht begon het opeens keihard te plenzen buiten , kon ik verdorie nog een half uur wachtten voor het stil was  ;D

Maar inderdaad wacht vannacht even af en kijk of het uitmaakt. Stuur me anders ook je IR file dan maak ik ETC graphs voor je als je wilt!

Wat de microfoon betreft, tsja ik moet helaas constateren er erg veel verschil in zit en een goede gecalibreerde mic toch erg essentieel is voor een goed resultaat...

Ik besef opeens dat vannacht dus afgelopen nacht was :P We horen zo hopelijk je bevindingen  :)

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november 18, 2007, 08:17:39
Hahahaa ik ken het probleem ja, het blijkt dan dat het eigenlijk nooit echt stil is  :-X Ik doe mijn metingen daarom tegenwoording rond middernacht. Dan is het meestal wel echt stil hier, de buren hebben nog niet geklaagd en ach de metingen duren maar 2x 45 seconden (als je vantevoren inderdaad alles al voorbereid hebt). Overigens is snachts ook nog geen garantie voor stilte, ik wilde laatste beginnen met meten rond middernacht begon het opeens keihard te plenzen buiten , kon ik verdorie nog een half uur wachtten voor het stil was  ;D

Maar inderdaad wacht vannacht even af en kijk of het uitmaakt. Stuur me anders ook je IR file dan maak ik ETC graphs voor je als je wilt!

Wat de microfoon betreft, tsja ik moet helaas constateren er erg veel verschil in zit en een goede gecalibreerde mic toch erg essentieel is voor een goed resultaat...

Ik besef opeens dat vannacht dus afgelopen nacht was :P We horen zo hopelijk je bevindingen  :)

Nou, de meting van vannacht was ook niet bevredigend. Ook is de rechter meting is nog mislukt ook, toch iets te hard ingesteld en clipte waardoor de meting automatisch afkapt. Maar het is volgens mij dus toch de mic OF de meet methode die het probleem veroorzaakt en niet de omgevingsruis. Ik gebruik de Simple Automated IR Measuring Tool.

Ik zou het fijn vinden als je voor mij zo'n grafiekje wilt maken. Ik heb zelf nog eens getracht om het met de door jou gewezen software te doen maar dat werd me toch net teveel van het goede. Ik snapte niet echt hoe of wat...

Ik zal je de bestanden sturen. Even voor de duidelijkheid, je hebt daarvoor een mono IR file nodig he?

mvg,
Jeroen

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 18, 2007, 15:09:36
Ik zal je de bestanden sturen. Even voor de duidelijkheid, je hebt daarvoor een mono IR file nodig he?
Klopt!

Ejorne

hifiman

Hierbij de ETC grafiek Jeroen.

Dat ziet er prima uit lijkt mij! SNr van 120 dB , zelfs nog 10 dB beter dan de mijne  8)

Verder geen gekke dingen, behalve dan het niet lineaire verloop na de main spike, echter dat hebben hifihenk en ik ook!

Ik denk dus dat je meetmethode op zich in orde is. Of de frequentie karakteristiek van je microfoon een beetje recht is kun je hier niet aan aflezen...

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november 18, 2007, 15:46:27
Hierbij de ETC grafiek Jeroen.

Dat ziet er prima uit lijkt mij! SNr van 120 dB , zelfs nog 10 dB beter dan de mijne  8)

Verder geen gekke dingen, behalve dan het niet lineaire verloop na de main spike, echter dat hebben hifihenk en ik ook!

Ik denk dus dat je meetmethode op zich in orde is. Of de frequentie karakteristiek van je microfoon een beetje recht is kun je hier niet aan aflezen...

Bedankt man...  8)
120dB ! Da's niet mis? Maarja, we gebruikte dezelfde apparatuur he. En ik heb erg lang lopen pielen om precies niet te laten clippen, dus de maximale eruit te halen...

Maar.... Dan zit het waarschijnlijk dus toch in mijn afspeelsoftware. Foobar met Convolver... Toch maar eens wat anders proberen. Maar wat?

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 18, 2007, 15:52:29
Bedankt man...  8)
120dB ! Da's niet mis? Maarja, we gebruikte dezelfde apparatuur he. En ik heb erg lang lopen pielen om precies niet te laten clippen, dus de maximale eruit te halen...

Maar.... Dan zit het waarschijnlijk dus toch in mijn afspeelsoftware. Foobar met Convolver... Toch maar eens wat anders proberen. Maar wat?
Even voor de duidelijkheid, 120 dB SNR betekent niet dat je tijdens het meten 120 dB hebt gehaald, dat is namelijk onmogelijk (omgevingsgeluiden). De hoge SNR wordt gehaald door de methode van een sinus sweep -> IR. Hoe langer de sweep duurt hoe hoger je SNR. Wel is het zo dat hoe hoger je SNR tijdens meten hoe hoger je uiteindelijk SNR in de IR.

Het kan ook je mic (frequentie response) zijn, wat gebruik je eigenlijk als mic?

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november 18, 2007, 16:00:48
Even voor de duidelijkheid, 120 dB SNR betekent niet dat je tijdens het meten 120 dB hebt gehaald, dat is namelijk onmogelijk (omgevingsgeluiden). De hoge SNR wordt gehaald door de methode van een sinus sweep -> IR. Hoe langer de sweep duurt hoe hoger je SNR. Wel is het zo dat hoe hoger je SNR tijdens meten hoe hoger je uiteindelijk SNR in de IR.

Het kan ook je mic (frequentie response) zijn, wat gebruik je eigenlijk als mic?

Nee, ik weet dat het geen 120DB geluidsdruk is... Dat kunnen die arme speakertjes van mij echt niet trekken...  ;D
Maar ik dacht wel dat het wat te doen had met de verhouding tussen sweep en ruis. Maar da's toch niet zo dus...
Ik heb overigens 50 seconde aangehouden voor de sweeps...

(ik ga er nu even van tussen, ben vanavond pas weer online.... Nogmaals bedankt voor wederom je ondersteuning...  8) )

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 18, 2007, 16:06:43
Nee, ik weet dat het geen 120DB geluidsdruk is... Dat kunnen die arme speakertjes van mij echt niet trekken...  ;D
Maar ik dacht wel dat het wat te doen had met de verhouding tussen sweep en ruis. Maar da's toch niet zo dus...
Jawel, dat is wel zo  ;D Hoe beter de SNR tijdens meten hoe beter de SNR in de IR file. Echter de 120 dB is niet het getal wat je haalt tijdens meten maar heeft er wel een direkt verband mee :P

)p(

Citaat van: Audioloog op november 18, 2007, 15:46:27

Die van mij zag er wel vrij lineair uit, dus dat is ook goed? Dat was het andere verschil dat mij opviel met jullie grafieken naast de belabberde snr.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 18, 2007, 16:56:39
Die van mij zag er wel vrij lineair uit, dus dat is ook goed? Dat was het andere verschil dat mij opviel met jullie grafieken naast de belabberde snr.

peter
Dat is inderdaad goed, sterker nog dat is wat je eigenlijk zou verwachten (volgens Denis Sbragion).

Je zou je SNR de volgende keer kunnen opschroeven door een langere sweep te gebruiken!  :)

)p(

Citaat van: Audioloog op november 18, 2007, 16:59:53
Dat is inderdaad goed, sterker nog dat is wat je eigenlijk zou verwachten (volgens Denis Sbragion).

Je zou je SNR de volgende keer kunnen opschroeven door een langere sweep te gebruiken!  :)

Denk eerder het volume...stond echt laag de vorige keer, was eigenlijk maar als test bedoeld maar ben er later die dag niet meer aan toegekomen om het echt goed te doen...maar dat komt nog wel ;)

Ik hoorde eigenlijk geen echte problemen, wellicht dat ie er nog net mee door kan. Ik ben nu aan het wachten op Inguz voor een nieuwe versie van zijn plugin die werkt met slimserver/squeezecenter 7 waarop ik ben overgestapt. Dus ik heb nog niet veel naar die meting kunnen luisteren...

peter

hifiman

En is het wat (Squeezecenter 7) ? Wat zijn de belangrijkste verschillen eigenlijk tov 6.x ?
(ben um ook aan het downloaden as we speak  ;D )

Edit: ben nu ook over  ;D

)p(

Citaat van: Audioloog op november 18, 2007, 17:25:26
En is het wat (Squeezecenter 7) ? Wat zijn de belangrijkste verschillen eigenlijk tov 6.x ?
(ben um ook aan het downloaden as we speak  ;D )

Edit: ben nu ook over  ;D

hehe...dat is weer super snel  ;D

uh niet echt spectaculair...betere integratie met squeezenetwork enzo...mijn reden om up te graden was de stabielere last.fm plugin voor sc7.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 18, 2007, 17:44:08
hehe...dat is weer super snel  ;D

En dat zonder van de bank af te komen  ;D

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november 18, 2007, 16:00:48

de ecm8000.