PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Voor diegenen die een M31 van Linearx willen aanschaffen (zoals ik waarschijnlijk  ;D ), ik heb al wat vooronderzoek gedaan mbt het voeden van de microfoon en dit waren mijn bevindingen.

- de microfoon werkt op 8-10V , het makkelijkste is dus een 9V batterij
- andere voeding kan ook, maar je loopt al snel het risico op brom en dat wil je niet :P
- de microfoon heeft nog steeds een mic pre-amp nodig!
- maar dan zonder phantom (meestal 48V) voeding want daar doet het dus niet op! Meestal is de phantom power uitschakelbaar
- de microfoon schijnt niet kapot te gaan als je hem per ongeluk toch op phantom power zet omdat er meestal een flinke weerstand in serie zit en de spanningsval over deze microfoon niet eens aan de 9 volt zal komen.

hifiman

Citaat van: hifihenk op november 12, 2007, 10:17:28
Mijn DAC kan 24 bits aan (M-Audio Audiophile USB). Maar hoe zet ik mijn wav files om naar 24 bits formaat (sox? params?) en kan foobar of media player ze dan nog afspelen?

Sorry voor al deze vragen, maar ik ben nogal groen op dit gebied.  :)

ps: de artifacts die ik hoor kunnen ook nog met de ingestelde latency te maken hebben. Mijn laptop is niet zo snel (meer) en de latency staat op het minimum.

Ik zou je wav files lekker intact laten en het proberen op een andere manier voor elkaar te krijgen, zoals inderdaad instellen dat je convolver 24 bits output levert.

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november 12, 2007, 09:52:04
Zo te horen ben jij er eentje van de muizen generatie  ;D  ;)

Haha, nee... Ik stam eigelijk al af van voor het dos-tijdperk. Maar toen had ik altijd ruzie met computers. Het begon met een een slechte ervaring met een z80 controller op school. Ik snapte er niets van naar wat later bleek heel erg eenvoudig te zijn. Vanaf het windows95 tijdperk ben ik me weer met computer gaan bemoeien. Gelukkig was windows95 in feite niets anders dan dos met een schilletje en heb ik zodoende toch nog wat dos-ervaring kunnen opdoen...

Maar het is nu al wel weer een heel tijdje geleden en gisteren trok ik het echt even niet meer om me weer in dergelijke zaken te verdiepen... Maar ik zal zeker nog eens proberen van de week, met de juiste software...  ;)

Thanks!

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 12, 2007, 10:30:36
Haha, nee... Ik stam eigelijk al af van voor het dos-tijdperk. Maar toen had ik altijd ruzie met computers. Het begon met een een slechte ervaring met een z80 controller op school. Ik snapte er niets van naar wat later bleek heel erg eenvoudig te zijn. Vanaf het windows95 tijdperk ben ik me weer met computer gaan bemoeien. Gelukkig was windows95 in feite niets anders dan dos met een schilletje en heb ik zodoende toch nog wat dos-ervaring kunnen opdoen...

Maar het is nu al wel weer een heel tijdje geleden en gisteren trok ik het echt even niet meer om me weer in dergelijke zaken te verdiepen... Maar ik zal zeker nog eens proberen van de week, met de juiste software...  ;)

Thanks!
Ik maakte ook maar een grapje hoor  :)

Als IT'er en unixman van beroep zijnde is het voor mij allemaal wel te doen, maar ik kan me voorstellen dat als je die kennis/ervaring allemaal (nog) niet hebt dat het dan vrij complex en lastig te volgen is allemaal  :P

Ik vind het trouwens al knap dat je al zover gekomen bent  :D

Overigens verbaasd het mij dat er maar een handjevol mensen uberhaupt hiermee bezig zijn. Ik kan daar 2 redenen voor verzinnen,  of ze snappen er de ballen van, of ze hebben de audiofiele stelling dat elke wijziging op het signaal per definitie een verslechtering is (ze vergeten dan even dat de akoustiek an sich de grootste aantasting is van dat signaal). Het zal overigens het laatste wel zijn  ;D

hifihenk

Even een update van mijn kant...

De glitches die ik dit weekend heb gehoord lijken te komen door de speedswitch van mijn laptop. Een laptop blijkt de processor snelheid naar beneden te gooien zodra hij denkt dat dat kan. Helaas heeft mijn  M-Audio Audiophile USB DAC daar behoorlijk last van.

Nu de speedswitch uit staat, heb ik zo nu en dan nog een kleine hick-up maar ik kan wel horen dat DRC mijn geluid een stuk beter maakt. Waar de meeste van ons teveel bas heeft en daar vanaf wil, heb ik te weinig bas en DRC geeft mijn installatie meer body. Verder lijken de instrumenten beter hun plek te krijgen en is de focus 'scherper'.

Ik moet binnenkort nog eens een meting doen. Ik heb net de opgenomen sweeps eens beluisterd en daarin zitten ook enkele glitches.

Ronald, mijn impulse files staan hier (gezipt toch nog 29 Mbyte  ;D ):
http://www.xs4all.nl/~hennuin/htforum/impulse.zip

Als je een keer tijd hebt ;D Ik ben ik heel nieuwsgierig naar de ETC grafieken.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

hifihenk

Citaat van: Audioloog op november 12, 2007, 10:36:14
ze vergeten dan even dat de akoustiek an sich de grootste aantasting is van dat signaal

Amen !!  O0
Een tijd geleden had ik van mijn hifi dealer een Pass Lab voorversterker geleend. Deze had ik in de winkel gehoord in een opstelling die gelijk is met de mijne. De voorversterker gaf in de luisterruimte van de dealer een veel grotere stage en ruimtelijke weergave t.o.v. mijn Arcam. Bij mij thuis was het verschil tussen de twee versterkers minimaal en dus het verschil in prijs niet waard.  :P

Ik heb toen besloten dat ik geen investeringen meer zou doen in mijn installatie totdat ik een oplossing had voor mijn slechte akoestiek. Je luistert echt voor slechts 50% naar je installatie en voor 50% naar je ruimte. Ik lees zo vaak dat iemand het heeft over een paar nummers die zo lekker klinken op zijn/haar installatie en dat zoveel CD's slecht klinken omdat ze slecht zijn opgenomen.... Sinds ik een keer bij Toine Dingemans (SoundScapeS) heb geluisterd naar een volledig geoptimaliseerde ruimte, weet ik zeker dat (bijna) elke CD kan klinken !!!
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

hifiman

Hier alvast de ETC grafieken, verder commentaar volgt later.
Zien er mijns inziens in elk geval goed uit! Zie commentaar Denis op de DRC mailinglist  ;D

hifihenk

Ronald,
Je heb een P.M.

Groet,
Henk.

hifiman

Gisteren heb ik dus een Linearx M31 meetmicrofoon besteld. Zojuist alvast maar even het benodige kabeltje (met 9V batterij in het zwarte doosje) gesoldeerd, dus ik ben er klaar voor  :P Voor de zekerheid een schotky (vanwege de lage spanningsval) diode in serie met de batterij gebruikt zodat ik nooit per ongeluk de microfoon kan slopen.  :)

Ejorne

Ik heb diverse testen gedaan. Verschillende drc en curves.
Het laag en midden wordt met de juiste settings een stuk mooier.
Echter het hoge hoog lijkt totaal te verdwijnen.

Het lijkt wel wat op het effect dat de veel besproken jitter problemen zoals bij cd vs cdr.

Zou het wat zijn om een meting te maken die bijvoorbeeld stopt bij 15000 hz?
Of kan dat problemen (of zelfs schade) opleveren?

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 16, 2007, 09:49:25
Ik heb diverse testen gedaan. Verschillende drc en curves.
Het laag en midden wordt met de juiste settings een stuk mooier.
Echter het hoge hoog lijkt totaal te verdwijnen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat je microfoon niet nauwkeurig genoeg is, dat lijkt mij zowiezo het meest voor de hand liggende...

Citaat van: Ejorne op november 16, 2007, 09:49:25
Zou het wat zijn om een meting te maken die bijvoorbeeld stopt bij 15000 hz?
Of kan dat problemen (of zelfs schade) opleveren?
Dan krijg je juist rare dingen (numerieke instabiliteit) boven de 15 kHz. Je moet nu eenmaal meten van 0 tot de halve samplefrequentie..

Ejorne

Citaat van: Audioloog op november 16, 2007, 12:58:00
Het kan natuurlijk ook zijn dat je microfoon niet nauwkeurig genoeg is, dat lijkt mij zowiezo het meest voor de hand liggende...
Dan krijg je juist rare dingen (numerieke instabiliteit) boven de 15 kHz. Je moet nu eenmaal meten van 0 tot de halve samplefrequentie..

Ik gebruik de ecm8000 met de door drc meegeleverde compensatie file.

Wat bedoel je precies met meten van 0 tot de halve samplefrequetie?
Mijn meting loopt nu vanaf 20 tot 21000 over 30 seconde.
(mijn speakers kunnen overigens pas vanaf 29Hz weergeven)

Maar ik ga nog wel een een paar keer opnieuw meten. Er zat in de meting vrij veel mee-gerammel van allerlij dingetjes...
De volgende meting het geluid wat zachter en de gevoeligheid wat groter, maar dat heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen...

Del member

Citaat van: Ejorne op november 16, 2007, 17:36:39
Ik gebruik de ecm8000 met de door drc meegeleverde compensatie file.

Wat bedoel je precies met meten van 0 tot de halve samplefrequetie?
Mijn meting loopt nu vanaf 20 tot 21000 over 30 seconde.
(mijn speakers kunnen overigens pas vanaf 29Hz weergeven)

Maar ik ga nog wel een een paar keer opnieuw meten. Er zat in de meting vrij veel mee-gerammel van allerlij dingetjes...
De volgende meting het geluid wat zachter en de gevoeligheid wat groter, maar dat heeft natuurlijk ook zo zijn nadelen...

Ik ga morgen ook aan de slag met DRC onder vorm van een Squeezebox 3. Een extra DRC pc in de luisterruimte daar heb ik me over bedacht (te veel noise, weer een bak erbij).
De backend zal door een 64bits linux machine gebeuren.

hifiman

Citaat van: 4G op november 16, 2007, 18:27:21
Ik ga morgen ook aan de slag met DRC onder vorm van een Squeezebox 3. Een extra DRC pc in de luisterruimte daar heb ik me over bedacht (te veel noise, weer een bak erbij).
Ik kan je alvast vertellen dat ik problemen had met mono en 64 bits linux  :P

Ejorne

Citaat van: 4G op november 16, 2007, 18:27:21

Ik heb de pc ook in de luisterruimte staan. Maar deze is vrijwel geruisloos. Ik moet mijn oor op de kast leggen om te horen of hij aan of uit staat. Ook bij heftige hardeschijf (samsung) actie is het geluid nauwelijks waarneembaar.

Ik hoop hiermee dat dit dus zo laag is dat het de meting niet verstoort.

Del member

Citaat van: Audioloog op november 16, 2007, 19:28:42
Ik kan je alvast vertellen dat ik problemen had met mono en 64 bits linux  :P

Ik kan het ook nog in een 32bits vmware instance draaien  O0

hifiman

Citaat van: 4G op november 17, 2007, 00:45:01
Ik kan het ook nog in een 32bits vmware instance draaien  O0
Een 32 bit kernel lijkt me dan logischer :P

hifiman

Ik heb gisteren mijn M31 binnengekregen  :)

Het eerste wat me opviel was hoe klein deze microfoon is  :P
Verder is de calibratie file netjes meegeleverd op een mini cdrom  :)

hifiman

Ook zit er een individueel frequentie response grafiekje bij  8)
Wat mij vooral verbaasde is hoe recht deze mic is in het laag! Bij de ECM8000 is dat bij de heel lage frequenties toch wel even anders  :P

hifiman

Gisteravond heb ik metingen gedaan en zoals ik al hoopte klinkt dit beter  :) Nee geen gigantische verschillen maar de tonale balans is nu meer zoals ik hem zou verwachtten  8) Ik ben in elk geval heel blij met deze aankoop en binnenkort wordt het dus ook de subwoofer opnieuw meten (wordt momenteel gecorrigeerd met een DSP1124 van Behringer).

hifiman

En jawel Peter, nu prefereer ook ik de bk-3-spline boven de Tact target curve!  ^-^

)p(

Citaat van: Audioloog op november 17, 2007, 10:04:10
En jawel Peter, nu prefereer ook ik de bk-3-spline boven de Tact target curve!  ^-^

Hehe... :-*

Dat is weer super snel gegaan zeg...als je eens tijd en zin hebt wil ik zeker wel eens een keer vergelijken met mijn eigen mic en de jouwe hier...ik hoop eigenlijk dat het niet al te veel zal verschillen anders gaat het mij weer geld kosten voor een nieuwe mic  ;D

Als je het hoog op langere termijn wat te veel vind is bk-6-spline ook aan te raden...klinkt qua presentatie hetzelfde maar net wat meer afgeroomd in het hoog.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 17, 2007, 10:09:06
Hehe... :-*

Dat is weer super snel gegaan zeg...als je eens tijd en zin hebt wil ik zeker wel eens een keer vergelijken met mijn eigen mic en de jouwe hier...ik hoop eigenlijk dat het niet al te veel zal verschillen anders gaat het mij weer geld kosten voor een nieuwe mic  ;D

Als je het hoog op langere termijn wat te veel vind is bk-6-spline ook aan te raden...klinkt qua presentatie hetzelfde maar net wat meer afgeroomd in het hoog.

peter
Hoi Peter,

Welja, mooie reden om een keer bij jou af te spreken!  :)

Bij voorkeur een keer op een zondag overdag..

Wat de target curves betreft, ik heb al ervaren dat ik steeds voor wat langere tijd moet luisteren om mijn voorkeur te bepalen. Echter de eerste indruk gaat uit naar de bk3 (bk6 wist ik niet eens dat tie er ook bij zat)

Dan is het nu weer interessant om de nieuwe drc templates eens te gaan proberen  :)

Groetjes,

Ronald

)p(

Citaat van: Audioloog op november 17, 2007, 10:16:00

Wat de target curves betreft, ik heb al ervaren dat ik steeds voor wat langere tijd moet luisteren om mijn voorkeur te bepalen. Echter de eerste indruk gaat uit naar de bk3 (bk6 wist ik niet eens dat tie er ook bij zat)

Dan is het nu weer interessant om de nieuwe drc templates eens te gaan proberen  :)

Groetjes,

Ronald

Helemaal mee eens, daarom wissel ik om de maand met een andere curve.

Veel plezier met het testen :)

peter

garmtz

Goede vorderingen Audioloog!