PC based room correction

Gestart door hifiman, juni 25, 2007, 13:03:23

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Peter, hier is jouw ETC grafiek (linker kanaal).

Ziet er goed uit lijkt mij, met de kanttekening dat de SNR 70 dB is hetgeen wat karig is maar waarschijnlijk nog steeds voldoende...

(de rechterkant van de main spike moet je niet naar kijken aangezien je impulseprep gebruikt hebt om je IR te creeeren en die gooit alles links van de main spike weg).

)p(

Citaat van: Audioloog op november 11, 2007, 12:43:46
Peter, hier is jouw ETC grafiek (linker kanaal).

Ziet er goed uit lijkt mij, met de kanttekening dat de SNR 70 dB is hetgeen wat karig is maar waarschijnlijk nog steeds voldoende...

(de rechterkant van de main spike moet je niet naar kijken aangezien je impulseprep gebruikt hebt om je IR te creeeren en die gooit alles links van de main spike weg).

Ah...mooi om te zien, miischien dus toch niet helemaal audiofiel doof dat ik geen problemen in het hoog hoorde :)

Deze meting heb ik gemaakt op een vrij laag volume om resonanties in de kamer te voorkomen. Ik neem aan als ik de volgende keer met meer volume meet ik een hoger snr zal krijgen?
Of anders moet jij eens langskomen om the meten -110 db is fantastsich...veel dacs habben daar al moiete mee  8)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november  5, 2007, 10:10:51
Op het Tact forum zijn ze nu lyrisch over deze mic die ook nog betaalbaar is:
http://www.linearx.com/products/microphones/m31/M31_3.htm
Aangezien de tonale balans mijns inziens nog steeds niet correct is (ik vind stemmen erg dunnetjes klinken) en erg afwijkt van die zonder room correctie heb ik zo ondertussen dikke twijfels over de juistheid  van de calibratie van mijn ecm8000 microfoon. Vooral omdat het zonder de calibratie file een stuk beter klinkt dan met   :P

Het toeval wil dat forumlid Zee mij gisteren vertelde een M31 aangeschaf te hebben en er best eens mee langs te willen komen  :D Misschien dat eerst maar eens proberen dan en kijken wat het resultaat is.

)p(

Citaat van: Audioloog op november 11, 2007, 12:53:21

Het toeval wil dat forumlid Zee mij gisteren vertelde een M31 aangeschaf te hebben en er best eens mee langs te willen komen  :D Misschien dat eerst maar eens proberen dan en kijken wat het resultaat is.

Goed idee...en dan nog eens een meting met die M31 bij mij doen ter bevestiging...  :)  ;D

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 11, 2007, 12:48:49
Ah...mooi om te zien, miischien dus toch niet helemaal audiofiel doof dat ik geen problemen in het hoog hoorde :)
Het lijkt er op dat ik nog steeds resample gezeur had (nu niet meer omdat ik nu linux gebruik om te meten) en dat jij dat wel goed voor elkaar hebt :P

Deze meting heb ik gemaakt op een vrij laag volume om resonanties in de kamer te voorkomen. Ik neem aan als ik de volgende keer met meer volume meet ik een hoger snr zal krijgen?
Dat lijkt me dan inderdaad de verklaring ja! Een andere manier om een hogere SNR te krijgen is een langer durende sweep gebruiken (dus bijv 60 seconden ipv 45).

Of anders moet jij eens langskomen om the meten -110 db is fantastsich...veel dacs habben daar al moiete mee  8)
90 dB is ook zat hoor. Tsja ik heb gemeten met mijn M-audio audiophile 2496 en das een pci kaart die in mijn htpc zit , dus dat is weer wat lastig meenemen. Kost overigens momenteel maar 85 euries bij feedback!

Maar ik zou eerst eens op een wat hoger volume meten (mocht je die behoefte hebben...) . Ik mat met mijn dB meter 80 dB bij de microfoon bij een frequentie van 1 kHz.

)p(

Citaat van: Audioloog op november 11, 2007, 12:53:21
Aangezien de tonale balans mijns inziens nog steeds niet correct is (ik vind stemmen erg dunnetjes klinken) en erg afwijkt van die zonder room correctie heb ik zo ondertussen dikke twijfels over de juistheid  van de calibratie van mijn ecm8000 microfoon. Vooral omdat het zonder de calibratie file een stuk beter klinkt dan met   :P

Mijn ervaring met de Tact curve welke jij de beste vond klinken samen met Garmtz is eigenlijk het tegengestelde...eerder te zwaar in het laag en mid laag en de stemmen worden iets te geprononceerd neergezet waar ze normaal mooi in het stereobeeld integreren.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 11, 2007, 13:00:01
Mijn ervaring met de Tact curve welke jij de beste vond klinken samen met Garmtz is eigenlijk het tegengestelde...eerder te zwaar in het laag en mid laag en de stemmen worden iets te geprononceerd neergezet waar ze normaal mooi in het stereobeeld integreren.

peter
Wie weet, na meting met een M31 kies ik wellicht ook voor een andere curve... Daarnaast zullen smaak, een andere set en andere akoustiek (dus andere mate van correctie) ook een rol spelen.. Ik moet toch maar eens snel Zee uitnodigen  >:D Of lekker ongeduldig zijn en gelijk maar een M31 bestellen  ::)

)p(

Citaat van: Audioloog op november 11, 2007, 12:57:27

Maar ik zou eerst eens op een wat hoger volume meten (mocht je die behoefte hebben...) . Ik mat met mijn dB meter 80 dB bij de microfoon bij een frequentie van 1 kHz.

Ok zal ik dan ook doen de volgende keer...de laatste keer was bij lange na geen 80db. En de Vogels stonden toen op de gang dus ik was sowieso van plan nog eens een perfecte meting te doen met de Vogels in de schuur en heel vroeg in de morgen :)

peter

)p(

Citaat van: Audioloog op november 11, 2007, 13:04:04
Wie weet, na meting met een M31 kies ik wellicht ook voor een andere curve... Daarnaast zullen smaak, een andere set en andere akoustiek (dus andere mate van correctie) ook een rol spelen.. Ik moet toch maar eens snel Zee uitnodigen  >:D Of lekker ongeduldig zijn en gelijk maar een M31 bestellen  ::)

De curves van de Behringer die ik heb gezien in het hoog zagen er wel heel raar uit...
Of je correctie beperken tot het laag en het midden gebied.

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 11, 2007, 13:04:35
Ok zal ik dan ook doen de volgende keer...de laatste keer was bij lange na geen 80db. En de Vogels stonden toen op de gang dus ik was sowieso van plan nog eens een perfecte meting te doen met de Vogels in de schuur en heel vroeg in de morgen :)

peter
Denk wel om je tweeters! Ik ben ook elke keer als de dood dus ik hou de SPL goed in de gaten :P Helaas weet je nooit waar de grens ligt..

)p(

Citaat van: Audioloog op november 11, 2007, 13:08:39
Denk wel om je tweeters! Ik ben ook elke keer als de dood dus ik hou de SPL goed in de gaten :P Helaas weet je nooit waar de grens ligt..

Eerder die gekke hyper tweeters van mij je hoort niet meer als die opgeblazen worden  ;D

Misschien heb ik vanmiddag nog even tijd om een meting te doen, jol gaat even met de kleine weg...;)

Krijg ik nog een handleiding om zo'n mooie grafiek te maken?  :)

peter

hifiman

Citaat van: )p( op november 11, 2007, 13:06:48
De curves van de Behringer die ik heb gezien in het hoog zagen er wel heel raar uit...
Tsja heel anders dan de bijna perfecte grafiek op de doos in elk geval  ;D ;D

Citaat van: )p( op november 11, 2007, 13:06:48
Of je correctie beperken tot het laag en het midden gebied.
Dat is dus niet mogelijk met DRC :P En dat is volgens mij niet zozeer een beperking maar gewoon logisch zeg maar, je impulse repsonse bevat namelijk infomatie van 0 tot de sample frequentie. Je kunt dan niet zeggen corrigeer maar wel in het tijdsdomein maar niet in het frequentiedomein boven zoveel hertz. Die twee zijn zeg maar onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Dus tsja dan zit er maar 1 ding op en dat is zorgen dat je metingen correct zijn  :P

hifiman

Citaat van: )p( op november 11, 2007, 13:11:03
Eerder die gekke hyper tweeters van mij je hoort niet meer als die opgeblazen worden  ;D

Misschien heb ik vanmiddag nog even tijd om een meting te doen, jol gaat even met de kleine weg...;)

Krijg ik nog een handleiding om zo'n mooie grafiek te maken?  :)

peter
De methode (3 octave regels) is nog steeds hetzelfde. De reden dat het in eerste instantie 9 van de 10 keer niet lukte bij mij was een kwestie van teveel samples waardoor gnuplot over zijn nek ging. Zorg dat je niet meer dan pakweg 100.000 samples voor en na je main spike hebt (ofwel 2 a 3 seconden voor en na de main spike) en dan gaat het prima :P

hifiman

Hmmmm zo te zien moet zo'n M31 gevoed worden met 8-10V DC. Met andere woorden als ik hem aansluit op een mic pre-amp met phantom voeding (48V) dan is tie gelijk naar de eeuwige jachtvelden  ???

Ejorne

Ik ben ook maar weer eens verder gegaan met room correction.

Het is nu gelukt!  Althans, aan het uiterlijk van de impuls response lijkt het te kloppen.
Ik zal eens proberen zo'n grafiekje te maken...

Maar ik heb het impuls response bestand getest met media-monkey en de SIR1 vst plugin

Echter hoor ik niet zoveel verschil wanneer ik de plugin activeer. Ik kan in de instellingen diverse dingetjes aanpassen, echter weet ik zo niet waar die precies voor dienen. De handleiding die ik heb kunnen vinden is ook erg beperkt. Zo beschrijft die niet wat de 'dry' en 'wet' volume regeling precies doet en is.

Maar dat 'dry and wet' mix instellingen zie ik bij meer convolver plugins... Maar wat dit nu precies doet is mij niet geheel duidelijk. Wanneer ik de 'wet' schuif verder opengooi, dan komt er een zeer overheersende echo/galm effect opzetten. Vooral als daarbij de 'dry' schuif wat gedempt wordt. Klinkt dan echt nergens naar...

Ik denk dat ik maar eens een andere plugin ga proberen. Misschien Foobar met de convolver plugin. Maar helaas heeft Foobar en/of de benodigde asio plugin een aansturing probleempje met mijn 0404USB. Telkens bij het opnieuw starten moet ik opnieuw de 0404 device toekennen omdat Foobar dan niet weet welke asio-source gebruikt moet worden.

Maar... Ik ben in ieder geval al een stapje verder.   8)

Ejorne

Nou, in foobar heeft het een heel andere uitwerking!

Ik heb nog niet getest over de frontspeakers maar alleen via de headphone. Natuurlijk is de headphone hiervoor niet geschikt omdat de response-file voor mijn kamer is gemaakt. Maar ik hoor in ieder geval een groot verschil tussen wel en niet convolven.

Testen via de front speakers vindt straks nog wel plaats, wanneer de vrouw klaar is met tv kijken...  :D

Ik ben benieuwd...  ::)

Ejorne

Ik heb ook nog even geprobeerd om een plot te maken van de response file.
Console en Octave_soundforge heb ik hiervoor gebruikt.

Maar daar snap ik dus helemaal niets van. Ik kom in de concole uit wanneer ik het programma start en dan moet ik dus wat doen. Ik heb getracht de syntax die door Audioloog gebruikt is te gebruiken. Maar dat geeft fouten met onherkenbare commando's. Nog geprobeerd via de help de juiste commando's te achterhalen. Maar daarmee kwam ik niet verder en datgene wat ik vond werd ook niet door de console geaccepteerd...

Maar direct weer ge-uninstalled...  :-[

hifihenk

en weer terug in het juiste topic:

Citeer
CiteerKlinkt alsof je last van digitale clipping hebt...verlaag je gain...ik draai met -20db

peter

Inderdaad dat zal het zijn! 

Ik draaide gisteren met een db of 8 verzwakking. Ik zal vanavond eens proberen met een nog lagere waarde. Kost wel een heleboel headroom zeg ???

CiteerRaar joh   Als je me je IR file stuurt dan kan ik wel een ETC grafiek voor je maken als je wilt (zie room correction topic).

Dat is een prima service. Als ik vanavond thuis ben kan ik de file ftp-en naar mijn webspace, van mijn werkgever mag dat niet  >:(
Je moet hiervoor toch de file hebben die uit de lsconv slag komt en niet de FIR file?
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

)p(

Citaat van: hifihenk op november 12, 2007, 07:59:26
en weer terug in het juiste topic:

Inderdaad dat zal het zijn!   

Ik draaide gisteren met een db of 8 verzwakking. Ik zal vanavond eens proberen met een nog lagere waarde. Kost wel een heleboel headroom zeg ???

Klopt met niet klassieke muziek zag ik tot -20db steeds clipping in de log files. Veel populaire muziek is gewoon idioot hard uitgestuurd waardoor alle dynamiek verloren gaat!

peter

hifiman

Dat klopt, daarom is het ook aan te raden om een 24 bits capable DAC te gebruiken en je muziek eerst te padden naar 24 bits alvorens de convolver er mee aan de gang gaat.

Dat is een prima service. Als ik vanavond thuis ben kan ik de file ftp-en naar mijn webspace, van mijn werkgever mag dat niet  >:(
Je moet hiervoor toch de file hebben die uit de lsconv slag komt en niet de FIR file?
Dat heb je goed begrepen inderdaad.  :)

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 11, 2007, 21:33:55
Nou, in foobar heeft het een heel andere uitwerking!

Ik heb nog niet getest over de frontspeakers maar alleen via de headphone. Natuurlijk is de headphone hiervoor niet geschikt omdat de response-file voor mijn kamer is gemaakt. Maar ik hoor in ieder geval een groot verschil tussen wel en niet convolven.

Testen via de front speakers vindt straks nog wel plaats, wanneer de vrouw klaar is met tv kijken...  :D

Ik ben benieuwd...  ::)
Helaas heb ik geen ervaring met al die convolvers die jij gebruikt dus vandaar het spaarzame commentaar op jouw avonturen en bevindingen  :P

Mooi in elk geval dat het nu "lijkt" te werken  :)
We horen je bevindingen over de speakers nog wel  :)

hifiman

Citaat van: Ejorne op november 11, 2007, 21:43:08
Ik heb ook nog even geprobeerd om een plot te maken van de response file.
Console en Octave_soundforge heb ik hiervoor gebruikt.

Maar daar snap ik dus helemaal niets van. Ik kom in de concole uit wanneer ik het programma start en dan moet ik dus wat doen.
Zo te horen ben jij er eentje van de muizen generatie  ;D  ;)

Ik heb getracht de syntax die door Audioloog gebruikt is te gebruiken. Maar dat geeft fouten met onherkenbare commando's. Nog geprobeerd via de help de juiste commando's te achterhalen. Maar daarmee kwam ik niet verder en datgene wat ik vond werd ook niet door de console geaccepteerd...
Misschien even een beetje op weg helpen  ^-^
Wat je moet doen is de octave scripts die bij de drc distributie zitten even kopieren naar een directory naar keuze. In die directory start je dan octave op en dan voer je die commando's uit. Het "loadpcm" commando bijvoorbeeld is feitelijk 1 van de octave scripts die bij drc zit, het zou best kunnen dat loadpcm op zijn beurt nog wat andere scripts aanroept dus vandaar mijn advies een kopie te maken van al die scripts in jouw werk directory.

Het plot commando heeft gnuplot nodig, dat zal je dus ook moeten installeren. En dan moet je ook nog eens een X-server draaien waar gnuplot zich op kan displayen. En dan natuurlijk in je console voor je octave start nog even de DISPLAY variabele goedzetten.

Ik denk dat je het best Cygwin kunt gebruiken om dit allemaal werkend te krijgen. Of linux. Of vmware met daarin linux  ;)

Ik zou zeggen probeer het nog eens en post dan eens hier de eventuele errors als het dan nog fout gaat.

Maar direct weer ge-uninstalled...  :-[
Kom kom, niet gelijk opgeven  ;D

Ejorne

Nou, het resultaat was niet echt goed. Beter gezegd: Echt niet goed!

Maarrrrrr.... dat komt uiteindelijk alleen maar door mijn eigen stomme fout.  :-[
Ik had in mijn haast en enthousiasme het voorbeeldscript verkeerd aangepast. (voorbeeldscript op de site van de simple automated IR meassurment)

Daar had ik de PSpointfile gelinkt naar mijn ecm8000.txt bestand. Later toen ik me er in ging verdiepen merkte ik dat op. Ik wilde eigenlijk eerst testen zonder PSpointsfile omdat ik misschien wel een beetje trebble-minded ben. Echter heb ik ipv mcpointsfile de pspointsfile in mijn commando laten staan.... Ja, da's vragen om rare resultaten natuurlijk...

Gisteren laat nog even een conversie gedaan en nu met de bk-3 pspointsfile.... Niet echt getest nog, maar het klonk al aanzienlijk beter. Alleen wel een beetje te weinig trebble... vanavond vindt het vervolg plaats... ik heb de smaak nu te pakken...  8)

hifihenk

Citaat van: Audioloog op november 12, 2007, 09:44:07
Dat klopt, daarom is het ook aan te raden om een 24 bits capable DAC te gebruiken en je muziek eerst te padden naar 24 bits alvorens de convolver er mee aan de gang gaat.

Mijn DAC kan 24 bits aan (M-Audio Audiophile USB). Maar hoe zet ik mijn wav files om naar 24 bits formaat (sox? params?) en kan foobar of media player ze dan nog afspelen?

Sorry voor al deze vragen, maar ik ben nogal groen op dit gebied.  :)

ps: de artifacts die ik hoor kunnen ook nog met de ingestelde latency te maken hebben. Mijn laptop is niet zo snel (meer) en de latency staat op het minimum.
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

Ejorne

Citaat van: hifihenk op november 12, 2007, 10:17:28
Mijn DAC kan 24 bits aan (M-Audio Audiophile USB). Maar hoe zet ik mijn wav files om naar 24 bits formaat (sox? params?) en kan foobar of media player ze dan nog afspelen?

Sorry voor al deze vragen, maar ik ben nogal groen op dit gebied.  :)

ps: de artifacts die ik hoor kunnen ook nog met de ingestelde latency te maken hebben. Mijn laptop is niet zo snel (meer) en de latency staat op het minimum.

Voor zover ik weet gebruikt Foobar een 32bit float voor de verwerking van de muziek. Ook de response bestanden zullen zeer waarschijnlijk ook 32bit floating point zijn.

Maar ik had gisteren met de convolver in foorbar op 0db ook een soort clipping. Het was een akelig gekraak. Nu heb ik de convolver op -4,5db en volgens mij is het nu verdwenen...