Chamber of Dreams

Gestart door HTip, mei 29, 2007, 22:36:32

Vorige topic - Volgende topic

Start to HT

RonG

HTip

Citaat van: Etiennevh op februari 21, 2012, 23:39:40
Hey Philip,

15 maanden geleden was ik voor het laatst bij je geloof ik. Grappig dat de Waterpassen nog precies zo staan en op dezelfde plek..;) Kan dat kloppen?? :P (klein detail, maar ik meen het me te herinneren)

Mooie foto's! Complimenten!!

Scherp en klopt! Voor de foto ook nog even de volgorde veranderd zodat je alle 4 kon zien :D

In de tussentijd heb ik ze wel gebruikt, maar ze staan daar gewoon makkelijk :-X
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Bedankt (weer) allemaal voor de complimenten en mooie woorden ook voor Christiaan, want hem behoort natuurlijk alle credits van de mooie foto's toe.
Ik heb het al eens vaker gezegd, maar het is erg leuk om te merken hoe jullie allemaal meeleven en blij voor mij kunnen zijn :wub:

Citaat van: -madison- op februari 22, 2012, 00:57:38
En Philip, volgens mij kan het niet vaak genoeg gezegd worden: wat een prachtige ruimte heb je gemaakt!
Bedankt Peter, maar vergeet Annet niet hé? :wub: ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Citaat van: Christiaan S op februari 21, 2012, 23:12:09
Damn. Ik moet nog een keer terugkomen :P
Ik had nog een panorama foto willen maken ;) En dat ben ik dus gewoon compleet vergeten :-X
Ach, je moet het maar doen met de kiekjes hierboven :P :D
:clapping: Je weet dat je welkom bent, dus ik hoor wel wanneer je de missing link wil komen maken :D
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: MG76 op februari 21, 2012, 23:05:17
Ben benieuwd naar de rest vd foto's! Maar die zien we dan nog wel verschijnen...
Die staan inmiddels op de vorige pagina ;)

Citeer
Ik denk dat ik niet zo geduldig ben als jij, ik merk aan mezelf dat ik nu zsm m'n ruimte wil afmaken, tuurlijk kost dat gewoon nogal wat tijd maar als ik zie wat jij er allemaal aan hebt gedaan en laten doen, gewoon alles helemaal perfect tot in de puntjes, dat geduld heb ik gewoon niet. Ik denk ook dat relatief gezien een ruimte met behoorlijke inspanning die krijg je dan bv 80-90% goed, maar die laatste procenten kosten zo ontzettend veel tijd en geld en niet iedereen kan/wil dat opbrengen. Maar respect daarvoor en heb wel heel erg veel aan je ideeën en voorbeelden gehad, dus wat dat betreft doe jij je naam wel eer aan hTIP  :clapping:
:wub: Denk dat je daarin gelijk hebt, de inspanning die ik heb moeten leveren om richting de 100% te gaan heeft waarschijnlijk in veel ogen onevenredig veel tijd gekost. Maar het resultaat is er dan ook naar. Zonder de hulp van Thingman en BB&G was het waarschijnlijk ook een mooie ruimte geworden, alleen was het niveau van het beeld en geluid een stuk lager geweest. En daar heb ik veel voor over gehad...
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Christiaan S op februari 21, 2012, 23:07:51
Zo. Even wat foto's van vandaag.

Zo. Nu even lekker zitten, sigaartje roken, biertje drinken en beetje tv kijken. Nog niet voldoende beeld gezien vandaag ;)
Die heb je helemaal verdiend! Vanavond met Annet zal ik de foto's eens laten bezinken. Zitten een paar prachtige tussen :wub:
Showcase - Topic

frank2

Zijn inderdaad erg goede foto's en erg realistisch, ik zie mij nog lopen langs de stoelen naar de set. Het blijft een zeer mooie HT ruimte die maar zeer weinig mensen hebben en die zo goed klinkt. Ik heb hier in Enschede ook zo'n belevenis gehad als toen bij jou. WenW Audio heeft ook z'n ruimte klaar, alleen moet je niet vergeten dat het daar aanmerkelijk meer geld gekost heeft qua apparatuur en speakers dan bij jou en toch klinkt het bij jouw zeker net zo goed. Optimalisatie van akoestiek zal daar zeer zeker aan bijgedragen hebben.

Geniet van de mooie films en de muziek.
Wel kunnen we daar nog wat procenten winst boeken, waardoor mijn inschatting alles nog wat meer levendig wordt en nog zuiverder en iets helderder. En het mooiste is dat je geld over houd, want de PP kan zeker weg, ben ik gewoon heilig van overtuigd.
Het CP Audioblok zal bij jouw zeer zeker voor winst zorgen dit in combinatie met aanvoerkabel e.d.
(en dan hebben we de stroomkabels nog niet gehad met hun stekkers wat ook weer wat doet)
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

high-q

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Complimenten voor de prachtige ruimte en de geweldige foto's! 
Geeft een totaal ander beeld van de ruimte dan de foto's die er al waren en er die er ook zeker niet verkeerd uit zagen.

:inlove: :worship:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

larzie

Citaat van: high-q op februari 22, 2012, 11:05:19
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Complimenten voor de prachtige ruimte en de geweldige foto's! 
Geeft een totaal ander beeld van de ruimte dan de foto's die er al waren en er die er ook zeker niet verkeerd uit zagen.

Inderdaad. Had altijd het idee dat er veel meer rood in de kamer zat. Zoals ik het nu zie o.a. op de prachtige foto's van Christiaan is het zelfs mooier als dat ik altijd heb gedacht.
De ruimte lijkt ook veel groter dan de afmetingen die op de tekening op de eerste pagina staan ondanks dat het een donkere ruimte is. :clapping:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

VlisChris

Haha, thanx allemaal voor de complimenten naar de foto's toe. Altijd erg leuk om terug te lezen. Zeker als je zelf wat verbeterpuntjes ziet voor een eventuele andere keer :)

Hoe de foto's gemaakt zijn?
Met een Canon Eos 5DmkII en 16-35 2.8 mkII en statief.
Vooral het laatste is gewoon essentieel. De ruimte is dermate donker dat je hoe dan ook met lange sluitertijden gaat werken, of je ISO waarde moet dermate hoog worden gezet dat je gewoon teveel ruis gaat krijgen. En als je de keus hebt om lange sluitertijden te gebruiken ipv ISO te verhogen: DOEN.

Qua instellingen op de camera geen gekke dingen gedaan die met een andere camera niet kunnen. Diafragma 8 gekozen over het algemeen (paar uitschieters naar 14 geloof ik), en gaan met die banaan.
Lichtmeting uitvoeren op de donkere delen en dan 1 a 2 stops onderbelichten. Doe je dat niet krijg je automatisch te lichte foto's. Je camera gaat uit van 18% gereflecteerd licht, en het moge voor zich spreken dat er hier veel minder licht gereflecteerd wordt. Onderbelicht je je camera niet, dan gaat die dus langer belichten om toch aan de voor zijn gevoel juist hoeveelheid licht te komen.
Omdat ik digitaal schiet is het eenvoudig om meervoudige belichtingen uit te voeren.
Dus zijn de meeste foto's met Auto Exposure Bracketing gemaakt, waarbij de camera 3 foto's maakt. 1 Neutraal belichte foto (waarbij ik dan al voor een onderbelichting heb gekozen), 1 foto die 2 stops onderbelicht is, en 1 foto die 2 stops overbelicht is.
Je kunt dan na afloop altijd kijken of er een foto bij zit die van zichzelf al realistisch is, en anders kun je de foto's in een programma als Photoshop of Photomatix (wat ik gebruik) tot een HDR combineren. Het voordeel daarvan is dat je het dynamisch bereik (het verschil tussen licht en donker wat je camera van zichzelf kan weergeven) vergroot. Het nadeel is dat je moet uitkijken dat je geen te platte contrastloze foto's krijgt hoe vreemd dat ook mag klinken.
Voor de rest de foto's die ik in 1 belichting heb gemaakt in Camera Raw geopend, en dan aan het spelen geweest met zaken als black, fill light en exposere. Gelukkig heel weinig aan hoeven te veranderen, dus je foto is dan uit zichzelf al goed.

De meeste foto's zijn ergens rond de 16mm gemaakt. Heeft zijn voor- en nadelen. Een voordeel is dat je kamer daardoor veel groter lijkt dan in werkelijkheid (denk maar aan de poedel badjes bij zwembaden die er in tijdschriften uitzien als een olympisch zwembad), en als je het leuk doet kun je er creatief mee omgaan. Hoe groter de beeldhoek (dus hoe mindere mm's), hoe groter de vervorming van de verticale lijnen. Je kamer lijkt daardoor voor- of achterover te vallen. Wil je dat voorkomen kun je de horizon in het midden houden. Al heeft dat als nadeel dat je foto al heel snel saai wordt.
Een nadeel van met zo'n grote beeldhoek werken is wat ik hierboven schreef dat je verticale lijnen allemaal om lijken te vallen. Kan erg leuk zijn, maar het kan er ook voor zorgen dat je bijzonder onrealistische foto's krijgt. Dat is een kwestie van proberen, en vooral niet onder de indruk zijn van dat extreme effect. Begin je er net mee (full frame en ultra wide angle) wil je wel eens onder de indruk zijn van hoeveel je in beeld ziet. Verlies alleen niet uit het oog wat je daadwerkelijk wil laten zien.

Hadden deze foto's ook met een standaard camera als een 550D en 18-55 lens gemaakt kunnen worden? Ja en nee.
Sommige foto's (zoals de zwart wit foto die als eerste geplaatst is, of de overzichten foto 3610_1_2_fused hadden niet gemaakt kunnen worden. Door het full frame gebeuren icm ultra wide angle (verschil tussen 16 en 18mm is behoorlijk) krijg ik nu een foto met een beeldhoek die meer dan 90 graden is. Pak je een 550D en kitlens krijg je veel minder op de foto.
Andere foto's (zoals het rack, of het overzicht van de fronts) hadden wel met zo'n camera gemaakt kunnen worden. Goed, misschien niet letterlijk hetzelfde, maar qua idee zou dat wel een eind in dezelfde richting te krijgen zijn.

Belangrijkste? Zorg dat je belichting correct is. Weet je het niet zeker: gebruik Auto Exposure Bracketing, en kies na afloop de foto die het meest overeenkomt met wat je in werkelijkheid ziet. Gebruik kleinere diafragma's om de scherpte van voor tot achter te houden. Gebruik een statief en maak gebruik van het feit dat je makkelijk langere sluitertijden kunt aanhouden.

Al met al niet heel moeilijk, zolang je maar een beetje nauwkeurig werkt :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HTip

Citaat van: frank2 op februari 22, 2012, 10:49:25
Zijn inderdaad erg goede foto's en erg realistisch, ik zie mij nog lopen langs de stoelen naar de set. Het blijft een zeer mooie HT ruimte die maar zeer weinig mensen hebben en die zo goed klinkt. Ik heb hier in Enschede ook zo'n belevenis gehad als toen bij jou. WenW Audio heeft ook z'n ruimte klaar, alleen moet je niet vergeten dat het daar aanmerkelijk meer geld gekost heeft qua apparatuur en speakers dan bij jou en toch klinkt het bij jouw zeker net zo goed. Optimalisatie van akoestiek zal daar zeer zeker aan bijgedragen hebben.
Bedankt Frank voor het compliment. Akoestiek heeft een heel groot aandeel in de kwaliteit van het geluid bepaalt. Stroom is een goede 2e ;)

Citeer
Geniet van de mooie films en de muziek.
Wel kunnen we daar nog wat procenten winst boeken, waardoor mijn inschatting alles nog wat meer levendig wordt en nog zuiverder en iets helderder. En het mooiste is dat je geld over houd, want de PP kan zeker weg, ben ik gewoon heilig van overtuigd.
Het CP Audioblok zal bij jouw zeer zeker voor winst zorgen dit in combinatie met aanvoerkabel e.d.
(en dan hebben we de stroomkabels nog niet gehad met hun stekkers wat ook weer wat doet)
Ik wacht in spanning af tot jullie klaar zijn met testen...
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: high-q op februari 22, 2012, 11:05:19

Citaat van: larzie op februari 22, 2012, 11:09:26
Inderdaad. Had altijd het idee dat er veel meer rood in de kamer zat. Zoals ik het nu zie o.a. op de prachtige foto's van Christiaan is het zelfs mooier als dat ik altijd heb gedacht. De ruimte lijkt ook veel groter dan de afmetingen die op de tekening op de eerste pagina staan ondanks dat het een donkere ruimte is. :clapping:
Goed dat mijn schoenen veters hebben, anders liep ik er nu naast ;) Bedankt weer! De foto's van Christiaan geven zeker een beter beeld van hoe de ruimte eruit ziet. De ruimte lijkt wel groter dan hij in werkelijkheid is. Maar dat komt door het 16mm ultrawide objectief.

Het rood bevindt zich eigenlijk alleen aan de achterkant van de ruimte, vanaf de stoelen. Vanaf dat punt naar voren is het een echte bat cave, zeker met het gordijn dicht.

@Christiaan: Bedankt voor je uitvoerige uitleg! Op deze manier kan iedereen betere foto's van hun HT maken ;) Ik ga het zeker proberen (nu mijn accu's weer vol zijn :D)
Showcase - Topic

Durk

Mooie plaatjes. Het is imho lastig om in een donkere ruimte mooie foto's te maken die de sfeer een beetje weergeven.

Wat zijn de afmetingen van de ruimte? Als ik dit zo zie, dan krijg ik weer zin om mijn zoldertje verder af te sluiten  :devil:
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

RonG

Citaat van: HTip op februari 22, 2012, 15:13:04
@Christiaan: Bedankt voor je uitvoerige uitleg! Op deze manier kan iedereen betere foto's van hun HT maken ;) Ik ga het zeker proberen (nu mijn accu's weer vol zijn :D)

Ik ga het zeker ook proberen. Ben er wel happy mee nu maar ga het toch zeker proberen.

CoSo

Etiennevh

Christiaan, mooie duidelijke uitleg. Ik ben net een week bezig met fotograferen maar vind het nu al leuk :D

Heb dan wel een 500D maar eens kijken wat we daar helemaal uit kunnen halen. Weet je toevallig of de lenzen van een 5D mkII ook op een 500D passen? Ik weet namelijk dat mijn zwager ook zo'n camera heeft en een dergelijk objectief zal ook vast wel tussen zijn collectie objectieven zitten :P

Wil wel eens proberen een Ultra Wide te maken :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

VlisChris

Yep. Dat gaat lukken :)
De 5D(II) heeft een EF mount voor zijn lenzen. Dus daar passen alleen EF lenzen op.
Op de 1D series na (ook EF) hebben alle andere camera's bij Canon EF-s mount, en die pakken zowel EF-s als EF lenzen.
Dus dat is geen probleem :)

Citeer@Christiaan: Bedankt voor je uitvoerige uitleg! Op deze manier kan iedereen betere foto's van hun HT maken  Ik ga het zeker proberen (nu mijn accu's weer vol zijn )

Graag gedaan :) En vooral veel proberen. Lukt het niet linksom dan lukt het maar rechtsom ;) Fotograferen is voor een belangrijk deel doen, doen en nog eens doen. En tussendoor kijken waarom je vind dat een foto niet gelukt is. Pas als je weet waarom jij vindt dat een foto mislukt is kun je actie ondernemen om dat volgende keer te verbeteren :)

Edit: ROFLOL. Mijn moeder zat op flickr naar de foto's van je HT te kijken, roept ze opeens van de andere kant van de verdieping 'Ik wil ook wel zo'n thuisbioscoop" :P Hahahaha. Het is jammer dat ze niet in de kelder kan komen door d'er knieën anders had ik ze er nog in kunnen praten ook 8)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HTip

Citaat van: Durk op februari 22, 2012, 15:29:16
Mooie plaatjes. Het is imho lastig om in een donkere ruimte mooie foto's te maken die de sfeer een beetje weergeven.
Is inderdaad heel moeilijk. Door lange belichtingen wordt het plaatje veel minder kleurecht. Ik heb geprobeerd met een vooraf ingestelde witbalans (ca. 2700K) en een compromis in de belichtingstijd en mate van detaillering een redelijk plaatje te maken. Niet in verhouding met hoe Christiaan te werk gaat. Zijn foto's geven veel meer de echte sfeer weer.

Citeer
Wat zijn de afmetingen van de ruimte? Als ik dit zo zie, dan krijg ik weer zin om mijn zoldertje verder af te sluiten  :devil:
De nettoruimte is 3,97x5,17m. Brutoruimte was 4,07x5,52m, maar door voorwanden en absorbers is er nogal wat van afgesnoept ;) O ja, de hoogte was 2,20 en is nu 2,12m.

Kan me voorstellen dat je je zolder weer wil afmaken. Het is een heerlijk gevoel een dedicated HT te hebben :pompom:
Showcase - Topic

Zefanja

Prachtige foto's van een prachtige ruimte.  :worship:
Philip ik denk dat jou ruimte en hoe jij er mee "om" goed een inspiratie is voor velen van ons op het forum.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

nogirard

Mooie foto's van een prachtig en professioneel opgezette dedicated HT ruimte.
Heel fraai en inspirerend.
Bedankt voor het delen van je mooie project met alle belangstellenden. :clapping:
NAD M33, Revel F30, Siltech MXT New York, Monster HTS5100, Sennheiser HD820/HDV820

henkhifi

echt mooie foto s van een hele mooie ruimte Philip

complimenten aan Christiaan
audio innovations 500 audio note dac audio note cd speler audio note speakers alles zwaar gemodificeert burmester zilver interlinks

morca

Complimenten aan de fotograaf,netjes  :thumbs-up:

En dat ik Phillip zijn ruimte geweldig vind wist ie al denk ik  :D
wel leuk om de inloop te zien,van een kelder loop je een bios in,mooi bordje op de deur  ;)

HTip

Tjonge jonge zeg. Wat een complimenten allemaal :wub: :wub:

Ik val zelf ook in herhaling door dank jullie wel te zeggen, maar ik meen het elke keer. Iedereen die mij op of andere manier volgt heeft me (ehhh ons ;)) gemotiveerd om door te gaan met de bouw :worship: Niet alles was even makkelijk en er waren momenten dat we het klussen helemaal beu waren, maar het is het allemaal waard geweest :thumbs-up:

Citaat van: morca op februari 22, 2012, 19:02:19
wel leuk om de inloop te zien,van een kelder loop je een bios in,mooi bordje op de deur  ;)
Als je de rest van de kelder ziet, dan verwacht je ook niet zo'n ruimte. Heb ik expres gedaan :D
Showcase - Topic

HTip

Even iets anders... Is het niemand opgevallen dat de diffuser bij de deur ondersteund wordt door een nu zwarte balk? :D
Showcase - Topic