Richi's Classé zolder

Gestart door Richi, mei 16, 2007, 09:39:58

Vorige topic - Volgende topic

morca

Moeilijk op te lossen denk ik.
Ik ervaar het nu ook thuis.

Of mooiere stem en instrumenten omdat je geen omzetting toepast.
Analoog signaal zeg maar.

Of mooiere strakke bass als je het wel toepast.

Moeilijke kiezen als je beide als niet misbaar vind.

Je kan de sub als tafel gebruiken.
80 cm voor de speakers werd geopperd.
Die vond ik wel goed

Kingpin

High-level aansluiting al eens geprobeerd ?
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

morca

Citaat van: Kingpin op april 22, 2026, 14:51:59High-level aansluiting al eens geprobeerd ?
Dat gaat alleen op bij een analoge Plate amp denk ik.

SpaceJS

Citaat van: morca op april 22, 2026, 14:15:59Moeilijk op te lossen denk ik.
Ik ervaar het nu ook thuis.

Of mooiere stem en instrumenten omdat je geen omzetting toepast.
Analoog signaal zeg maar.

Of mooiere strakke bass als je het wel toepast.

Moeilijke kiezen als je beide als niet misbaar vind.

Je kan de sub als tafel gebruiken.
80 cm voor de speakers werd geopperd.
Die vond ik wel goed

bij een goeie pre/pro zoals die Classé mag dat niet uitmaken, ik vermoed eerder dat het met die speakers gewoon niet nodig is of dat de frequentie tot waarop die sub meedoet nog lager moet.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

RCD

Citaat van: brt op april 22, 2026, 10:58:49Zoals ik het lees, is er met de sub wat meer laag en is dat wat minder gedefinieerd. Dat is wel vreemd als je naar de metingen kijkt die richi gedeeld heeft, want dat ziet er gewoon strak uit.
Dat meten wat jullie doen is leuk maar zegt maar heel weinig alleen dat de output redelijk vlak is.
Fase fouten meten jullie niet.
Dus ja het is vlak maar technisch klopt het niet en verstoren ze elkaar.

Rob

WillyP

Citaat van: marcush op april 21, 2026, 20:22:38...

Toen gingen we schakelen, met en zonder subwoofer.  En het was voor mij eigenlijk al direct duidelijk. Zonder sub vond ik de kwaliteit van de lage tonen beter. Iets meer dynamiek, maar vooral een betere definitie. Bij een goede opname was het trillen van (het metaal van) de bassnaren beter te horen, bij de sub minder duidelijk gedefinieerd. Ook vond ik het geluidsbeeld transparanter. Met sub weliswaar iets voller, maar ook iets meer 'blurry'.  Allemaal geen werelden van verschil, maar wel goed waarneembaar.

...

Dit komt me bekend voor. Als ik bij muziek de sub inschakel, hoor ik natuurlijk dieper laag, maar het klinkt niet meer zo als één geheel. Het helpt uiteraard niet dat de sub op een ongunstige plek staat, maar het is niet anders. Wat ik ook irritant vind, is dat de sub voorzien is van een inschakelautomaat. Als er even weinig diep laag is, schakelt de sub uit en vervolgens schakelt hij/zij weer in. Dat gaat met een vertraging via een relais.

Bij een film speelt dat allemaal minder. Bij veel films komt het niet vaak voor dat er weinig laag is. Bovendien zijn veel van die geluidseffecten digitaal en valt het mij niet zo op dat het ten koste van de homogeniteit gaat.

Richi

Citaat van: RCD op april 22, 2026, 15:34:58Dat meten wat jullie doen is leuk maar zegt maar heel weinig alleen dat de output redelijk vlak is.
Fase fouten meten jullie niet.
Dus ja het is vlak maar technisch klopt het niet en verstoren ze elkaar.

Rob

Daar wil ik dus zaterdag eens in duiken. Want volgens mij heb je helemaal gelijk, maar ik weet nog niet goed hoe ik dat uit de metingen kan afleiden. Ik kijk wel naar RT60, GD, etc maar dat intepreteren is lastig. Vanavond helpt Douwe mij daar hopelijk bij. :thumbs-up:
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Richi

Citaat van: SpaceJS op april 22, 2026, 15:32:23bij een goeie pre/pro zoals die Classé mag dat niet uitmaken, ik vermoed eerder dat het met die speakers gewoon niet nodig is of dat de frequentie tot waarop die sub meedoet nog lager moet.
En dat wil ik zaterdag ook proberen. Een lagere crossover en een Low Shelf instelling in de DSP van de sub doen in plaats van diverse PEQ instellingen.
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

CinéHome

De inschakelautomaat is ook gewoon uit te schakelen hoor. En is bovendien instelbaar in 3 stappen inzake gevoeligheid.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Richi

Citaat van: morca op april 22, 2026, 14:57:17Dat gaat alleen op bij een analoge Plate amp denk ik.
Deze heeft ook een high level ingang, maar alle inkomende analoge signalen gaan door de DSP, dus daarvoor maakt het geen verschil. En ik wil de crossover in de Classé vv gebruiken.

Richi

Citaat van: CinéHome op april 22, 2026, 15:59:15De inschakelautomaat is ook gewoon uit te schakelen hoor. En is bovendien instelbaar in 3 stappen inzake gevoeligheid.
Ik ga hem uitschakelen. Heb al een 12v trigger besteld zodat ie met de voorversterker in- en uit kan schakelen.

De laagste gevoeligheid is nog niet gevoelig genoeg. Pas bij -40dB schakelt ie in terwijl ik hem al vanaf -60dB mee wil laten spelen.

morca

Citaat van: SpaceJS op april 22, 2026, 15:32:23bij een goeie pre/pro zoals die Classé mag dat niet uitmaken, ik vermoed eerder dat het met die speakers gewoon niet nodig is of dat de frequentie tot waarop die sub meedoet nog lager moet.
Het blijft een omzetting en bewerking.
De freq had ik ook al gezegd .
60 hz pakt beter uit imo.
Of 40 ik ken Richie zijn sound niet.

CinéHome

Citaat van: Richi op april 22, 2026, 16:00:36Ik ga hem uitschakelen. Heb al een 12v trigger besteld zodat ie met de voorversterker in- en uit kan schakelen.
De Hypex heeft geen 12v trigger hoor.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Richi

Citaat van: morca op april 22, 2026, 16:08:23Het blijft een omzetting en bewerking.

60hz werkte in het verleden goed hier met mijn speakers, dus daar ga ik denk ik voor. Zaterdag maar eens proberen.

Richi

Citaat van: CinéHome op april 22, 2026, 16:22:02De Hypex heeft geen 12v trigger hoor.
Klopt, daarom zet ik een externe 12v trigger ertussen. En dan de amp programmeren dat ie altijd aanblijft.

Edit: crossover naar 60hz gezet en nu sprong de sub net bij -45dB aan.

morca

Je hebt op 28 en 55 hz nog een bultje ook.
Kan je die niet iets vlak trekken met de rest.

Dat zou ook kunnen helpen.
4 db laag verschil hoor je snel in de contra bass terug.

Vooral die van 28 gaat overheersen en details versmeren.

SpaceJS

Citaat van: morca op april 22, 2026, 16:08:23Het blijft een omzetting en bewerking.

ik snap niet wat je met omzetting bedoeld, in die classé gebeurt alles toch wanner het signaal nog digitaal is?
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

morca

Citaat van: SpaceJS op april 22, 2026, 17:44:10ik snap niet wat je met omzetting bedoeld, in die classé gebeurt alles toch wanner het signaal nog digitaal is?
Als de dac intern gebruikt word wel idd .
Daar had ik niet aan gedacht omdat ik dat niet doe.

SpaceJS

Citaat van: morca op april 22, 2026, 17:56:42Als de dac intern gebruikt word wel idd .
Daar had ik niet aan gedacht omdat ik dat niet doe.

Dat is voor mij juist één van de voordelen van een Pre/pro en daarom gebruik ik deze ook al jaren in verschillende modellen.

morca

Citaat van: SpaceJS op april 22, 2026, 18:02:07Dat is voor mij juist één van de voordelen van een Pre/pro en daarom gebruik ik deze ook al jaren in verschillende modellen.
Mijn receiver of oude pre ingebouwde dac, schiet tekort tov de Arcam streamer dac.

Dan zou je crossover timing ect gewoon inregelen voor de da conversie.
Interessant

RCD

Citaat van: Richi op april 22, 2026, 15:57:14Ik kijk wel naar RT60, GD, etc maar dat intepreteren is lastig.

Dat heeft er ook helemaal niks mee te maken.

Citaat van: Richi op april 22, 2026, 15:58:21En dat wil ik zaterdag ook proberen. Een lagere crossover en een Low Shelf instelling in de DSP van de sub doen in plaats van diverse PEQ instellingen.

Dan word het nog erger want je krijgt meer delay in je subwoofer.

Rob

morca

Timing instellingen missen dus ook in jouw stereo pre.
Wel een crossover geen timing instellingen.

Dat had gewoon gekunt imo
Het kwam toch digitaal binnen.
Gemiste kans.

Ik zou idd niet de dsp in de sub gebruiken
Dan maak je meer vertraging.

CinéHome

Dsp is standaard aanwezig in de Hypex plate amp. Die kan je niet omzeilen.

RCD

Citaat van: CinéHome op april 22, 2026, 21:55:37Dsp is standaard aanwezig in de Hypex plate amp. Die kan je niet omzeilen.
Dat klopt.
Maar als je het niet gebruikt is het bij Hypex heel weinig en kun je er mee weg komen, mits je niet te hoog filtert.

Rob

SpaceJS

Citaat van: morca op april 22, 2026, 18:34:35Mijn receiver of oude pre ingebouwde dac, schiet tekort tov de Arcam streamer dac.

Dan zou je crossover timing ect gewoon inregelen voor de da conversie.
Interessant

Er zijn merken die dit wel kunnen zoals, Proceed, Classé, Meridian, Lyngdorf. Krijg je super resultaten mee.