Epson TW1000 presample preview

Gestart door J.A.F._Doorhof, maart 2, 2007, 13:33:16

Vorige topic - Volgende topic

DickVD

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 10, 2007, 18:47:56
Je kan hem via een PC aansturen maar dan moet je custom resoluties gebruiken.
Bv 1080P24

Frank, bedankt voor je antwoordt ;)

Maar kan de TW1000 niet overweg met een signaal van 1080p60?? lijkt me een minpunt ::)

grtn v Dick
groetjes van Dick van Dijk uit Woerden.
Mijn huidige hardware:
Epson: EH‑TW9300; LG-OLED55C6V =55inch UHD-3D-TV; Velodyne SPL-1200 Ultra; Reciever: Pioneer VSX-1131: 7.2/5.2.2; Fronts: Magnat Monitor Supreme 2002; Center: Artsound TUTTO 2/4.1; Surrounds: Magnat Shadow 203 op standaards; Surroundback: Artsound TUTTO 2/4.1; Atmos-plafond: Magnat Symbol Pro; 3D-bluray speler: Philips BDP7750; DVR: Humax iHDR-5050c; Asus Laptop =ROG G751JY-T7136H= i7 4860HQ 16Gb 17" Nvidia GeForce GTX 980

J.A.F._Doorhof

BV = BIJVOORBEELD :D

Natuurlijk kun je er ook andere dingen instoppen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

etienne

Frank, als ik de TW1000 koop, dan is het altijd raadzaam om een externe scaler te kopen?
Hoe zit het met de kwaliteit van de interne scalers in een dvd speler dan, bijv. de denon 3930?   
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

J.A.F._Doorhof

Ligt aan je budget, JA je gaat er op vooruit.
Maar de vraag is of het je het geld waard is.

Als je voornamelijk HD bekijkt dan zou ik op dit moment nog even geen scaler aanschaffen.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Sonic Circle

Bedoeling in mijn geval is vooral DVD's / Blu-Ray's te kijken via de 360 / PS3 en HD materiaal te streamen vanaf de PC.
Daarnaast af en toe een live voetbal wedstrijd, al dan niet via Tele 2 of schotel.

Dus ga ik het eerst maar zonder scaler proberen denk ik..

Welk type scherm werkt optimaal met dit soort beamer? Het scherm moet liefst 240 cm of 280 cm breed zijn, enigzins betaalbaar en liefst moet het 'oprolbaar' zijn.

J.A.F._Doorhof

2.80 of 2.40 adviseer ik je ten strengste af.
2.00-2.20 is de maximale maat voor een goed beeld met de moderne LCD/DLP projectoren.

Betaalbaar en oprolbaar gaan jammer genoeg ook niet goed samen.
De goedkopere schermen hebben bijna allemaal last van bobbels.

We hebben bv kingpin welke zeer betaalbare schermen levert maar ook daar zul je bij de instappers kans hebben op wat bobbels.

Je mag me altijd mailen voor een offerte, maar geloof me dat 2.00-2.20 echt de max is voor dit soort projectoren.
Custom installer

etienne

Dus Frank, als ik het goed begrijp dan hoef je bij het kijken van HD materiaal vooraslnog geen externe scaler te gebruiken?
Over HD materiaal gesproken.....momenteel bezit ik nog steeds een denon dvd A11, dus geen HD machine! en eigenlijk is dat het zure van het verhaal, als ik voor een TW 1000 ga, dan ben ik min of meer verplicht om dan ook een Blue Ray machine aan te schaffen en een nieuwe HD versterker met de nieuwste beeld- (hdmi 1.3a), en geluidsnormen t.w. DD True HD en DTS HD, en da's effe een pak geld, zegge en schrijven zeker 5 a 6 duizend euro extra om volledig te kunnen genieten van beeld- en geluid, en dat is me nu net iets teveel, want geloof me,
die TW1000 kost ergens eind 2008 50% minder, tegen die tijd zijn de huidige dvd-spelers op dit moment allemaal gedateerd en dus geen reet meer waard, ik merk dit nl. nu al bij gesprekken met diverse audio-dealers als het om inruilen gaat van mijn spullen - die afschrijving is zo snoei hard, het spul van nog geen 2 jaar geleden is nu al bijna niets meer waard bij inruil in de winkel, voor mijn A11 krijg ik bij Hobo/RaF/Smits/Staffhorst/Polectro etc. gemiddeld nog maar 500,- euro terug, maar dan moet ik wel een dure denon 3808 ci dvd speler terugkopen. In 2 jaar tijd een afschrijving van bijna 100% - dus ik denk dat ik voorlopig toch maar voor een 720p projector ga, want eigenlijk is dit beeld ook al retestrak, en eerlijkgezegd is er nog maar weinig software aan Blue Ray en HD-DVD films, althans, ik tel er op dit moment zo'n 50 a 75 goeie films, en dat tegenover meer dan 100000 720p films. De TW1000 lonkt nog steeds bij mij hoor, maar de bijkomende investeringen die zijn het me op dit moment gewoon niet waard, en eigenlijk ook zonde van mijn bestaande apparatuur die gewoon nog steeds lekker draait. Ik heb ook nog steeds een AVC-A1 SE, en heb me gelukkig niet laten verleiden om telkens maar weer voor nieuwere Deno spullen te gaan, want zelfs de AVC-A1 XV is nog geen 5 jaar oud en gaat nu zelfs op de schop voor alweer een nieuwe machine, de AVC-A1 HD; dus mijns inziens is een 1080p projector prijstechnisch gezien over 1 jaartje nog veel interessanter dan nu, want nu betaal je 3099,- euro, eerlijk is eerlijk, een messcherpe prijs, maar deze prijs keldert volgend jaar naar 1599,-, want tegen die tijd is er al een TW2000, welke nog dit jaar zijn opwachting maakt. Misschien allemaal wat veel cliche-matig lulverhaal van me, maar ik probeer maar aan te geven, dat je je geld maar 1 keer kunt uitgeven wanneer je besluit om nieuwe apparatuur te kopen, en helaas ben ik in het verleden al te vaak op mijn bek gegaan met het kopen van spullen; bijvoorbeeld bij het kopen van een Loodzwaar breedbeeld tv van 85 kilo, die ik aan de straatstenen niet meer kwijtraak, want nu zijn er platte schermen, en zo gaat het met alles in deze branche: het innoveren van telkens maar nieuwere apparaten gaat gewoon enorm snel, soms wat te snel, neem het hdmi 1.3 verhaal, nu zelfs alweer hdmi 1.3a. Frank, ik slaap er nog eens wat nachtjes over, probeer mijn huidige spullen a.s.a.p. te verpatsen en als dat nog wat stuivers oplevert ga ik voor een TW1000, anders wordt het een Optoma HD70, lekker goedkoop en geen slechtbeeld. 8) :D     

J.A.F._Doorhof

100,000 720P films ??
Ik denk dat je 480P/576P bedoeld.

Het hoeft helemaal niet zoveel te kosten als je hier schets.
Een HD-DVD speler heb je voor rond de 400,00 een Blu-ray speler voor 599,00(ps3)
Ik moet het ook nog gewoon doen met de DD/DTS tracks, maar trust me die klinken een STUK beter dan de DVD versies.

Als er voor mijn pre-amp een upgrade beschikbaar komt dan ga ik pas naar HDMI.
Custom installer

new kid in town

Citaat van: etienne op augustus 14, 2007, 19:12:54
Dus Frank, als ik het goed begrijp dan hoef je bij het kijken van HD materiaal vooraslnog geen externe scaler te gebruiken?
Over HD materiaal gesproken.....momenteel bezit ik nog steeds een denon dvd A11, dus geen HD machine! en eigenlijk is dat het zure van het verhaal, als ik voor een TW 1000 ga, dan ben ik min of meer verplicht om dan ook een Blue Ray machine aan te schaffen en een nieuwe HD versterker met de nieuwste beeld- (hdmi 1.3a), en geluidsnormen t.w. DD True HD en DTS HD, en da's effe een pak geld, zegge en schrijven zeker 5 a 6 duizend euro extra om volledig te kunnen genieten van beeld- en geluid, en dat is me nu net iets teveel, want geloof me,
die TW1000 kost ergens eind 2008 50% minder, tegen die tijd zijn de huidige dvd-spelers op dit moment allemaal gedateerd en dus geen reet meer waard, ik merk dit nl. nu al bij gesprekken met diverse audio-dealers als het om inruilen gaat van mijn spullen - die afschrijving is zo snoei hard, het spul van nog geen 2 jaar geleden is nu al bijna niets meer waard bij inruil in de winkel, voor mijn A11 krijg ik bij Hobo/RaF/Smits/Staffhorst/Polectro etc. gemiddeld nog maar 500,- euro terug, maar dan moet ik wel een dure denon 3808 ci dvd speler terugkopen. In 2 jaar tijd een afschrijving van bijna 100% - dus ik denk dat ik voorlopig toch maar voor een 720p projector ga, want eigenlijk is dit beeld ook al retestrak, en eerlijkgezegd is er nog maar weinig software aan Blue Ray en HD-DVD films, althans, ik tel er op dit moment zo'n 50 a 75 goeie films, en dat tegenover meer dan 100000 720p films. De TW1000 lonkt nog steeds bij mij hoor, maar de bijkomende investeringen die zijn het me op dit moment gewoon niet waard, en eigenlijk ook zonde van mijn bestaande apparatuur die gewoon nog steeds lekker draait. Ik heb ook nog steeds een AVC-A1 SE, en heb me gelukkig niet laten verleiden om telkens maar weer voor nieuwere Deno spullen te gaan, want zelfs de AVC-A1 XV is nog geen 5 jaar oud en gaat nu zelfs op de schop voor alweer een nieuwe machine, de AVC-A1 HD; dus mijns inziens is een 1080p projector prijstechnisch gezien over 1 jaartje nog veel interessanter dan nu, want nu betaal je 3099,- euro, eerlijk is eerlijk, een messcherpe prijs, maar deze prijs keldert volgend jaar naar 1599,-, want tegen die tijd is er al een TW2000, welke nog dit jaar zijn opwachting maakt. Misschien allemaal wat veel cliche-matig lulverhaal van me, maar ik probeer maar aan te geven, dat je je geld maar 1 keer kunt uitgeven wanneer je besluit om nieuwe apparatuur te kopen, en helaas ben ik in het verleden al te vaak op mijn bek gegaan met het kopen van spullen; bijvoorbeeld bij het kopen van een Loodzwaar breedbeeld tv van 85 kilo, die ik aan de straatstenen niet meer kwijtraak, want nu zijn er platte schermen, en zo gaat het met alles in deze branche: het innoveren van telkens maar nieuwere apparaten gaat gewoon enorm snel, soms wat te snel, neem het hdmi 1.3 verhaal, nu zelfs alweer hdmi 1.3a. Frank, ik slaap er nog eens wat nachtjes over, probeer mijn huidige spullen a.s.a.p. te verpatsen en als dat nog wat stuivers oplevert ga ik voor een TW1000, anders wordt het een Optoma HD70, lekker goedkoop en geen slechtbeeld. 8) :D     

Kunnen de zinnen ook iets korter?
Dat leest zoveel lekkerder ;)

donaldk

Loodzwaar breedbeeld tv van 85 kilo, die ik aan de straatstenen niet meer kwijtraak

Etienne waar kunnen we deze weg komen sjouwen ;D?

jaco

eerlijkgezegd is er nog maar weinig software aan Blue Ray en HD-DVD films, althans, ik tel er op dit moment zo'n 50 a 75 goeie films, en dat tegenover meer dan 100000 720p films.
Volgens mij is jouw wereldbeeld compleet verkeerd, of jij bedenkt argumenten om niets nieuws te hoeven kopen, maar ze zijn onzinnig.

Die 100000 films waar jij over spreekt zijn er wellicht op DVD, maar die zijn 720x480 of 720x576 pixels, en moeten door een 720P projector (1280x720) pixels ook geupscaled worden om het paneel te vullen.
Een 1080p projector heeft ook een scaler, en die moet iets meer informatie erbij 'scalen' maar dit is ook allemaal een generatie nieuwer dan bij de 720P projectoren.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

etienne

Gelukkig maar Jaco dat mijn " belevingswereld" onzinnig is, maar deze zelfde "onzin" word je wel aangepraat in bovengenoemde winkels als het gaat om kijken via een projector in combinatie met mijn bestaande apparatuur. Er wordt letterlijk verteld dat mijn bestaande apparatuur vervangen dient te worden voor nieuwe, gelet op het beeld en de nieuwe audio-formaten etc. Maar dat zal je niet vreemd in de oren klinken neem ik aan...dat mijn zinnen aan de lange kant is een kwestie van gewenning. Helaas kan ik mij niet uiten in korte zinnen, punt.

Een bezoekje aan Emmeloord lijkt me geen slecht idee - naast het kijken laat ik me graag informeren over scalers, blue ray, dvi/hdmi e.d.

ik zal proberen in de toekomst me te beperken tot korte zinnen. :D   

Sonic Circle

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 14, 2007, 17:09:16
2.00-2.20 is de maximale maat voor een goed beeld met de moderne LCD/DLP projectoren.

Betaalbaar en oprolbaar gaan jammer genoeg ook niet goed samen.
De goedkopere schermen hebben bijna allemaal last van bobbels.

We hebben bv kingpin welke zeer betaalbare schermen levert maar ook daar zul je bij de instappers kans hebben op wat bobbels.

Je mag me altijd mailen voor een offerte, maar geloof me dat 2.00-2.20 echt de max is voor dit soort projectoren.
Ik ben me nu aan het inlezen in de mogelijkheden. Rond november wordt het geheel pas actueel en misschien dat er tegen / voor die tijd wel prijsverlagingen plaatsvinden. Dus de offerte aanvraag komt zeker, maar nog even niet nu.

2.20m scherm is ook mooi, maar gezien de mogelijkheden in de ruimte hoopte ik op een 2.40m of 2.80m beeld. CRT projectoren zijn schreeuwend duur, toch? En kunnen die ook 1080p materiaal aan?

Bedankt voor de tips over de schermen. We laten ons later dit jaar graag door jullie adviseren, evt met een bezoek aan Emmeloord.

J.A.F._Doorhof

Als winkels je dat soort onzin vertellen dan moet je daar inderdaad niet kopen.

720P is 1280x720 en er is GEEN ENKELE DVD die dat als standaard heeft.
DVD is altijd 720x480 NTSC of 720x576 PAL.

Ook de switch naar HD is helemaal niet zo duur.
Nogmaals HD-DVD spelers en BD kun je al mee starten rond de 500,00-600,00
Media is iets duurder dan DVD (nog wel).
En de nieuwe formaten hoewel fantastisch hoeven niet perse, je kan altijd PCM of DD/DTS gebruiken.
Custom installer

etienne

Frank, bedankt voor je sympathieke reactie!!!

Kort samengevat kan ik dus gewoon met mijn bestaande apparatuur genieten, maar indien ik voor een TW1000 zou gaan met hdmi 1.3 dan zou ik toch een BR machine moeten kopen die ook 1.3 aan boord heeft. Mijn huidige dvd A11 heeft alleen DVI die je zoals je reeds eerder vertelde kunt doorswitchen naar hdmi.
In de winkel werd wel gezegd dat ik met mijn bestaande spullen alleen voor de optie 720p projector kan kiezen, maar niet voor 1080p in verband met het hdmi 1.3 verhaal en natuurlijk het Blue Ray verhaal. Tsja, als iemand je dat in een winkel op overtuigende wijze verteld, dan neem ik dat aan, tenslotte ben ik ook maar een leek op dit gebied. 

Athome

Het hele verhaal met de verschillende HDMI versies heeft voor een groot te maken met de overdracht van audio via HDMI. Of je nu DVI met HDCP hebt of je hebt HDMI 1.3 in beide gevallen kun je gewoon Blu-ray en HD-DVD naar je Beamer krijgen (deze moet uiteraard ook HDCP ondersteunen). Ook qua Audio is nog niet veel aan de hand. DD en DTS is geen probleem. Volgens mij zou PCM ook vaak moeten kunnen. De Blu-Ray en HD-DVD speler hebben een functie om het geluid van de schijf terug te brengen naar DD of DTS of PCM.

Voor die paar schijven die wel het geluidsformaat hebben die HDMI 1.3 zou moeten, zijn er toch bijna geen receivers voor die hier wat mee kunnen.

Je speler hoeft niet perse een HDMI 1.3 uitgang te hebben om deze aan een 1.3 projector te hangen. Als ik het goed heb is bij de introductie van HDMI 1.3 alleen extra kleurdiepte toegevoegd op het beeld gebied. Maak je dus niet te druk om dat hele HDMI verhaal op dit moment. Het belangrijkste is dat je weergever minimaal DVI met HDCP of HDMI met HDCP (is eigenlijk altijd zo) aan boord heeft. Dit is wat ik er van begrepen heb de laatste tijd.

jaco

Citaat van: etienne op augustus 15, 2007, 14:35:42
Kort samengevat kan ik dus gewoon met mijn bestaande apparatuur genieten, maar indien ik voor een TW1000 zou gaan met hdmi 1.3 dan zou ik toch een BR machine moeten kopen die ook 1.3 aan boord heeft. Mijn huidige dvd A11 heeft alleen DVI die je zoals je reeds eerder vertelde kunt doorswitchen naar hdmi.
In de winkel werd wel gezegd dat ik met mijn bestaande spullen alleen voor de optie 720p projector kan kiezen, maar niet voor 1080p in verband met het hdmi 1.3 verhaal en natuurlijk het Blue Ray verhaal. Tsja, als iemand je dat in een winkel op overtuigende wijze verteld, dan neem ik dat aan, tenslotte ben ik ook maar een leek op dit gebied. 
Ga maar niet meer naar die winkel toe.

Dat is hetzelfde als een autoverkoper die je een auto met 1 stoel wil verkopen omdat je alleen bent, en je verteld dat de versie met 4 stoelen alleen maar geschikt is als je gezin met 2 kinderen hebt.

Je kunt gewoon je huidige DVD speler aansluiten op een 1080p projector, en dan heb je prima beeld.
Als je een DVI uitgang hebt blijft het beeld gewoon digitaal, en zou je niet minder beeld hebben dan met een nieuwe DVD speler die een HDMI uitgang heeft. Geluid doorzetten naar je projector is onzin, dus DVI is goed genoeg.

Natuurlijk is het beeld met een HD-DVD of Blu Ray speler en een disc in HD formaat beter.

De TW1000 is gewoon beter dan de TW700 qua beeld, dus als je een projector nu wilt kopen, en er een paar jaar mee wilt doen lijkt mij het een prima aanschaf. Gewoon je bestaande apparatuur houden, en pas iets vervangen als je er echt aan toe bent. Over 1 jaar is alles vast duidelijker, welk formaat het belangrijkst is, of HDMI1.3 geen compatibiliteits problemen meer heeft
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

Akosoft

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 14, 2007, 17:09:16

2.40 niet voor een huidige 720p/1080p ??  meen je dat nou echt... ???

donaldk

2M, onzin, het is geen 909 >:D.

Wolfgang M. doet 7M breed met zijn 'humble HD6' ;D.

J.A.F._Doorhof

Boven de 2.20 haal je het wel qua resolutie maar niet meer qua lightoutput als je lamp boven de 500 uur zit.
Vertrouw me maar :D

Alleen de JVC HD1 die zou ik rond de 2.40 breed laten projecteren daar komt echt een bak licht vanaf.
Custom installer

Akosoft

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 16, 2007, 16:18:11
Boven de 2.20 haal je het wel qua resolutie maar niet meer qua lightoutput als je lamp boven de 500 uur zit.

Alleen de JVC HD1 die zou ik rond de 2.40 breed laten projecteren daar komt echt een bak licht vanaf.

Ach een HD80 kan het ook met gemak hoor....

donaldk

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 16, 2007, 16:18:11

Vertrouw me nou maar Frank ook al is er wat leven uit de xenon lamp, als je begint met 6K ANSI Lumens, dan blijft er nog genoeg leven in de Christie over om een iets groter schermpje te vullen;-).

Maar ik heb zondag een br 909 in actie gezien en ik zou daarmee eigenlijk ook niet gaan voor een groter scherm dan ongeveer 2m breed en daarvan zeggen velen dat je een stuk breder zou kunnen, dus met een lichtarme lcd/dlp/lcos zou ik ook niet voor een groot scherm gaan.

J.A.F._Doorhof

Ik heb het over de TW1000 niet over een 6K.

@Akosoft.
KAN en KAN zit een verschil in.
Tuurlijk KAN een HD80 of een TW1000 op 3 mtr breed.
Vraag is echter of je er nog genoeg dynamiek uithaalt, en dat is simpel weg niet zo.
Volgens de standaard moet er rond de 10-12ftlm van een scherm af komen, minimaal 8.
Ik ken heel weinig digitale projectoren die op 2.40-2.70 na 500 uur nog 10 ftlmb halen (van de HT projectoren).
Custom installer

evilniek

misschien beetje off-topic, maar ik heb een TW-700 is 2,30 nog wel te doen dan?
alvast, bedankt.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

donaldk

Citaat van: J.A.F._Doorhof op augustus 16, 2007, 20:20:31
Ik heb het over de TW1000 niet over een 6K.

"2.00-2.20 is de maximale maat voor een goed beeld met de moderne LCD/DLP projectoren." In combinatie met het gegeven dat je je reactie onder mijn postje plaatste, maakte mijn nuancering op jouw generalisering gepast. Naast de HD1, zijn er nog een aantal (HT) projectoren, maar ze zitten over het algemeen wel in het duurdere segment, (veel) duurder dan de Epson, maar ja de HD1 is ook al een factor 2 duurder dan de Epson, dus ook niet echt een toepasselijke vergelijking.

Mocht ik ooit nog eens een digitale projector kopen, dan weet ik wel dat het of een klein scherm wordt of dat er een flinke bak (laser) licht van het scherm af moet komen, want die 12 fL vind ik persoonlijk (erg) weinig.