Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Jumping Jack

Zou dat dichtlopen ook niet grotendeels verholpen worden met de toevoeging van een sub?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Interessante opmerking. Het zal mij benieuwen.
Quad vintage.

garmtz

Een P3ESR heeft een 5" woofer met zeer reële beperkingen in het laag... Dat dichtlopen is dus gewoon een fysisch verschijnsel van de maximale uitslag van de woofer, vooral als er veel diep laag wordt weergegeven.

Dr.Bedlo

Ok...dat zou dus verholpen kunnen worden met een sub?aan de andere kant dat dicht slibben doet zich meer in de middelste frequenties voor.
Quad vintage.

dre73

Citaat van: garmtz op juli  1, 2013, 13:58:37
Een P3ESR heeft een 5" woofer met zeer reële beperkingen in het laag... Dat dichtlopen is dus gewoon een fysisch verschijnsel van de maximale uitslag van de woofer, vooral als er veel diep laag wordt weergegeven.

ik denk dat de bouw van de behuizing ook er mee te maken heeft.
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Dr.Bedlo

Ik niet...tis,gewoon een klein speakertje dan weet je dat het zijn beperkingen in het laag heeft. De sub is besteld maar kan nog wel ff duren.
Quad vintage.

BuSpu

Citaat van: Jumping Jack op juli  1, 2013, 11:10:33
Zou dat dichtlopen ook niet grotendeels verholpen worden met de toevoeging van een sub?
dan moet je de sub wel hoog laten doorlopen denk ik en of dat dan mooi gaat integreren, ik weet het niet.

garmtz

Het dichtlopen wordt niet voorkomen met een subwoofer, omdat de speaker nog steeds exact dezelfde hoeveelheid laag moet verwerken als daarvoor... TENZIJ je de speaker doorlust via de subwoofer en dus aansluit op de low-pass uitgangen van de subwoofer. Je filtert dan (bij Velodyne met een extreem puristisch en mooi 6 dB/octaaf filter) het laag uit de front speakers, wat ze meer 'lucht' geeft.

dre73

wordt dat actief gefilterd?
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

garmtz

Citaat van: dre73 op juli  1, 2013, 20:27:50
wordt dat actief gefilterd?

Je sluit de versterker op de subwoofer aan en de speakers op de sub. Passieve 6 dB/octaaf filtering... Maar dit wordt erg off-topic zo...

garmtz

Officiële persbericht van de importeur over de nieuwe geïntegreerde versterkers!

Jumping Jack

Hmmm, prijs valt wat tegen. Leverbaar vanaf halfweg deze maand? Haalbaar?
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op juli  1, 2013, 21:08:41
Hmmm, prijs valt wat tegen. Leverbaar vanaf halfweg deze maand? Haalbaar?

Prijs (van de SN 2/DR) valt mij eerlijk gezegd juist alles mee!

dre73

als ik het zo lees is de supernait echt serieus verbeterd.
meer dynamiek lijkt me geen onnodige verbetering in ieder geval.

Dr.Bedlo

We worden wederom zenuwachtig. Kzit  te denken aan de superscheet of mijn XS opwaarderen met een hicap.
Quad vintage.

Jumping Jack

Citaat van: garmtz op juli  1, 2013, 21:11:40
Prijs (van de SN 2/DR) valt mij eerlijk gezegd juist alles mee!

Dat is omdat jij verkoper bent en ik (potentiele) koper. Het is een subjectief iets dus...  ;)
Jumping Jack's set
Discogs

tomvbugg

Citaat van: dre73 op juli  1, 2013, 21:19:06
als ik het zo lees is de supernait echt serieus verbeterd.
meer dynamiek lijkt me geen onnodige verbetering in ieder geval.
Tja kan je dubbel opvatten vind ik. De voeding is zogezegd serieus verbeterd maar wel nog op te waarderen door een flatcap hmm.. Dat klinkt toch een beetje tegenstrijdig niet? ;)

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op juli  1, 2013, 22:00:51
Dat is omdat jij verkoper bent en ik (potentiele) koper. Het is een subjectief iets dus...  ;)

De huidige SN kost 3950 Euro en de SN 2 is goedkoper, maar (dit is puur speculatie, heb hem nog niet gehoord) klinkt denk ik aanzienlijk beter. Je krijgt dus performance waar het er toe doet en ik denk voor een prijs die bijzonder fair is.

Je moet naar de prijs kijken in vergelijking met producten die gelijkwaardig presteren. Kun je de SN 2 niet betalen, is er altijd nog de XS 2... ;)

garmtz

Citaat van: tomvbugg op juli  1, 2013, 22:09:15
Tja kan je dubbel opvatten vind ik. De voeding is zogezegd serieus verbeterd maar wel nog op te waarderen door een flatcap hmm.. Dat klinkt toch een beetje tegenstrijdig niet? ;)

Nee, je waardeert de voeding niet op met een externe voeding. Je zorgt ervoor dat de voorversterker zijn EIGEN voeding krijgt. Er wordt niets in de versterker redundant. En trouwens, een Flatcap is mooi voor een XS, maar zonde op een SN... ;)

Jumping Jack

Weet ik hoor. Ik kom hem wel eens beluisteren als jullie hem hebben staan!
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op juli  1, 2013, 20:50:34
Je sluit de versterker op de subwoofer aan en de speakers op de sub. Passieve 6 dB/octaaf filtering... Maar dit wordt erg off-topic zo...

Poeh...kabel tjes twee stuks van de XS pre out naar de sub line in. Dan twee paar speakerkabels van de XS naar de sub, en dan weer twee paar speakerkabels van de sub naar de speakers. Tword wel spaghetti zo...
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op juli  1, 2013, 22:56:45
Poeh...kabel tjes twee stuks van de XS pre out naar de sub line in. Dan twee paar speakerkabels van de XS naar de sub, en dan weer twee paar speakerkabels van de sub naar de speakers. Tword wel spaghetti zo...

Afhankelijk van welke subwoofer je gebruikt, kun je het beste high-level aansluiten. Dus luidsprekerkabels naar de sub en van de sub luidsprekerkabels naar de speakers. Weet niet waar die XS pre-ou naar sub line-in vandaan komt...

Mitch--

Citaat van: garmtz op juli  1, 2013, 22:13:26
De huidige SN kost 3950 Euro en de SN 2 is goedkoper, maar (dit is puur speculatie, heb hem nog niet gehoord) klinkt denk ik aanzienlijk beter. Je krijgt dus performance waar het er toe doet en ik denk voor een prijs die bijzonder fair is.

Je moet naar de prijs kijken in vergelijking met producten die gelijkwaardig presteren. Kun je de SN 2 niet betalen, is er altijd nog de XS 2... ;)

ik vind de prijzen zeker redelijk gezien de kwaliteit van de producten, en hopelijk zijn ze beter dan hun voorgangers voor minder geld!
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op juli  1, 2013, 22:58:37
Afhankelijk van welke subwoofer je gebruikt, kun je het beste high-level aansluiten. Dus luidsprekerkabels naar de sub en van de sub luidsprekerkabels naar de speakers. Weet niet waar die XS pre-ou naar sub line-in vandaan komt...

Er staat in de gebruikersgids van de velodyne dat je ook een kabel moet leggen tussen de sub uitgang van de in dit geval de XS en dan naar de sub ingang via RC kabels. Overigens gewoon een gedachte gang dat als je op speaker level connecteerd laat je dan de signaal verwerking van de XS niet buiten spel, lijkt mij niet de bedoeling en zou dan ook wel niet zo zijn.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op juli  1, 2013, 23:34:03
Er staat in de gebruikersgids van de velodyne dat je ook een kabel moet leggen tussen de sub uitgang van de in dit geval de XS en dan naar de sub ingang via RC kabels. Overigens gewoon een gedachte gang dat als je op speaker level connecteerd laat je dan de signaal verwerking van de XS niet buiten spel, lijkt mij niet de bedoeling en zou dan ook wel niet zo zijn.

Als je via low level (line) signaalkabels EN luidsprekerkabels aansluit, ben je dubbel bezig. Dus is gewoon fout. Ik raad bij de Naim de luidsprekerkabels aansluitmethode aan. Dat beide methodes staan beschreven, betekent niet dat je ze ook allebei tegelijk moet gebruiken... :)