Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juni 28, 2013, 20:24:12
Gaat vast wel lukken. Er komt een expert mee. Overigens op je privé vraag terugkomend. De LP 12 voldoet binnen de limieten  die vinyl nu eenmaal heeft bijzonder goed. Jij bent minder te spreken heb ik het idee.

nee hoor integendeel. alleen de SRA/VTA dat moet/kan beter. Volgende week met een USB microscoop aan de gang.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Ach... U pakt een studie microbiologie op!
Quad vintage.

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

peterbr

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum en heb een vraag. Heeft iemand ervaring met de nd5xs streamer op een non naim versterker, om precies te zijn de primare i32? Is de klank warm of helder etc.? Of is de nd5xs meer een goede keuze op een naim amp? Heeft iemand deze streamer wel is vergeleken met de primare mm30 streaming module?
Bedankt alvast!

garmtz

Kom het eens bij ons uitproberen!

N.L.

Citaat van: peterbr op juni 29, 2013, 13:51:25
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum en heb een vraag. Heeft iemand ervaring met de nd5xs streamer op een non naim versterker, om precies te zijn de primare i32? Is de klank warm of helder etc.? Of is de nd5xs meer een goede keuze op een naim amp? Heeft iemand deze streamer wel is vergeleken met de primare mm30 streaming module?
Bedankt alvast!

Allereerst welkom op het forum. Ik heb de nd5xs thuis als demo aangesloten gehad op de voorganger van de i32 (i30) en dat klonk in vergelijk met de cd31 zeer goed. Iets minder vol, maar meer detail en opener. Vervolgens de nd5xs samen met de nait xs gehoord en dit was beduidend beter dan de primare combi (i30 + cd31). Uiteindelijk de 172xs met nap200 gekocht die imo weer beter klonken dan de nd5xs met de nait xs. De i32 heb ik overigens ook een keer kort beluisterd, maar kon mij niet bekoren.

Beter Beeld en Geluid heeft momenteel leuke demo aanbiedingen van Naim. Succes in ieder geval!
Naim - Neat - Chord

Jumping Jack

Even nog voor de duidelijkheid: de NDX wordt analoog aangesloten op de SU, wss bij voorkeur met een DIN-stekker. Maar de SU heeft maar 1 DIN-ingang en die gebruik ik voor de phono-versterker. Ik kan de NDX ook gewoon tijdelijk RCA aansluiten en de SuperNait zal over verschillende analoge DIN-ingangen beschikken zodat dan zowel de NDX als de phono-versterker met de DIN kan worden aangesloten?

Ik sta op het punt om een NDX te kopen, vandaar...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Martin!!!

Citaat van: Jumping Jack op juni 29, 2013, 19:59:49
Even nog voor de duidelijkheid: de NDX wordt analoog aangesloten op de SU, wss bij voorkeur met een DIN-stekker. Maar de SU heeft maar 1 DIN-ingang en die gebruik ik voor de phono-versterker. Ik kan de NDX ook gewoon tijdelijk RCA aansluiten en de SuperNait zal over verschillende analoge DIN-ingangen beschikken zodat dan zowel de NDX als de phono-versterker met de DIN kan worden aangesloten?

Ik sta op het punt om een NDX te kopen, vandaar...

De SuperNait beschikt inderdaad over meerdere DIN-ingangen!

Succes met de aankoop van de NDX  :thumbs-up:
mainly British stuff

Jumping Jack

Nou, die aankoop kan eigenlijk niet mislopen. Het is bij een winkel, een demo-toestel uit 2011 met volledige garantie voor een nette prijs...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

fireman

Hoe mag je de DAC's vergelijken van naim? Er zijn er nu zoveel te koop.

qute -> V-dac -> DAC -> ND5xs -> NDS -> NDX  Of zitten er bij enkele de zelfde DAC's in en zijn het de componenten in de signaallijn zelf die het verschil maken?
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

peterbr

Hallo allemaal,
Nog even een andere vraag. Heeft iemand ervaring met de naim xs/supernait/superuniti of andere naims op b&w cm9's?
@garmtz:misschien kom ik binnenkort wel is luisteren!

Dr.Bedlo

Naim en B&W. Ik word er niet vrolijk van eerlijk gezegd.
Quad vintage.

raindog

Citaat van: fred19633 op juni 29, 2013, 22:02:51

Volgens mij is vrolijkheid ook niet echt een eigenschap die bij je past Fred...  Ik ken in ieder geval geen vrolijke karnemelkdrinkers  ;)
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Dr.Bedlo

:popcorn:single maltje dan maar.
Quad vintage.

fikszo

Citaat van: garmtz op juni 26, 2013, 12:28:11
De geest is uit de fles... http://www.cymbiosis.com/cymbiosis-blog/naim-audio-unveils-the-brand-new-nait-integrated-amplifier-range

Is jullie verwachting nu ook dat alle voor- en eindversterkers dit jaar een versie 2 gaan krijgen??
Aurender N20 I Denafrips Terminator 12th I Dan D'agostino Progression pre I Dan D'agostino Progression S300 I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra Gen 5 I Kharma DB7-S

peterbr

Citaat van: fred19633 op juni 29, 2013, 22:02:51
Hmmm....klinkt niet hoopvol  >:(

Dr.Bedlo

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Het gaat erom wat jouw aanstaat en niet wat ik er van vind. Maar aangezien je het vraagt! Nee..B&W kan prachtig klinken maar met Naim vind ik het geen gelukkige synergie hebben. Dan zijn er M.I. betere alternatieven te bedenken.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fikszo op juni 30, 2013, 09:39:43
Is jullie verwachting nu ook dat alle voor- en eindversterkers dit jaar een versie 2 gaan krijgen??

Er is geen indicatie voor. Mijn prognose is dat de bestaande modellen nog 'current' blijven.

Dr.Bedlo

Geachte Luistervinken.
Zoals beloofd de luisterervaringen van mij ( en nog een paar bekenden) van de Naim allaes ten op zichte van de Harbeth p3esr speakers.

Welnu: laat ik vooropstellen dat ik de Naim allaes voor wat uiterlijk betreft wel mooi vind en dat ze mij wel aanstaan, ze zijn een stuk groter dan de Harbeths maar op de een of andere manier cijferen zij zich wel weg in mijn kamer. Zeker een pluspunt maar ik heb nog nooit een speaker op uiterlijk beoordeeld en dat speelt dus eigenlijk verder geen rol bij mij. het gaat tenslotte om het geluid en nergens anders om.

Welnu. De Naim zet een prachtig plaatje neer en doet het vooral wat betreft controle en standvastigheid een stuk beter dan de Harbeths. Het blijft allemaal wat beter in de kast staan. Ik bedoel daarmee ook dat de verschillende instrumenten wat beter en duidelijker van elkaar te onderscheiden zijn. ook de attack bij slaginstrumenten is een stuk beter.Voeg daarbij de uiteraard veel  betere bass weergave en je bent om toch?
Nou nee. Er is iets waar de Harbethjes bekend en berucht om zijn en dat is de weergave van stemmen en daar kunnen de naims jammer genoeg maar weinig mee. Het klinkt droog en fantasie loos. Mijn vriendin zei, en dat is wat ik wel kan bevestigen dat de Naims geen karakter en geen kleur gaven aan de  muziek kortom geen emotie. De Harbethjes spelen het klaar om de ruimte te vullen met een warme alles omvattende klankkleur die gedragen word door een luchtigheid en een speels gemak. De Naims doen dat niet, het blijft meer plakken en geven een meer analytisch beeld en daardoor komt het allemaal wat kill en emotieloos over.De uitspraak die Alco deed in deze dat het hem eigenlijk niet zoveel deed kan ik dan ook alleen maar bevestigen. Nee ik moet dat maar niet doen en gewoon de Harbeths behouden.

Aan de andere kant als je eenmaal hebt geproefd van die wonder schone lage tonen dan begin je toch te twijfelen. Want dat is iets dat de Harbethjes niet goed kunnen . De lage tonen zijn wat ongecontroleerd en wollig en zeker niet strak te noemen. Ik denk dat op te lossen door de Harbethjes te ondersteunen met een goede subwoofer, denk dat ik dan een heel eind in de goede richting kom.
Quad vintage.

Klout10

*
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

BuSpu

Citaat van: fred19633 op juni 30, 2013, 12:07:14
Geachte Luistervinken.
Zoals beloofd de luisterervaringen van mij ( en nog een paar bekenden) van de Naim allaes ten op zichte van de Harbeth p3esr speakers.

Welnu: laat ik vooropstellen dat ik de Naim allaes voor wat uiterlijk betreft wel mooi vind en dat ze mij wel aanstaan, ze zijn een stuk groter dan de Harbeths maar op de een of andere manier cijferen zij zich wel weg in mijn kamer. Zeker een pluspunt maar ik heb nog nooit een speaker op uiterlijk beoordeeld en dat speelt dus eigenlijk verder geen rol bij mij. het gaat tenslotte om het geluid en nergens anders om.

Welnu. De Naim zet een prachtig plaatje neer en doet het vooral wat betreft controle en standvastigheid een stuk beter dan de Harbeths. Het blijft allemaal wat beter in de kast staan. Ik bedoel daarmee ook dat de verschillende instrumenten wat beter en duidelijker van elkaar te onderscheiden zijn. ook de attack bij slaginstrumenten is een stuk beter.Voeg daarbij de uiteraard veel  betere bass weergave en je bent om toch?
Nou nee. Er is iets waar de Harbethjes bekend en berucht om zijn en dat is de weergave van stemmen en daar kunnen de naims jammer genoeg maar weinig mee. Het klinkt droog en fantasie loos. Mijn vriendin zei, en dat is wat ik wel kan bevestigen dat de Naims geen karakter en geen kleur gaven aan de  muziek kortom geen emotie. De Harbethjes spelen het klaar om de ruimte te vullen met een warme alles omvattende klankkleur die gedragen word door een luchtigheid en een speels gemak. De Naims doen dat niet, het blijft meer plakken en geven een meer analytisch beeld en daardoor komt het allemaal wat kill en emotieloos over.De uitspraak die Alco deed in deze dat het hem eigenlijk niet zoveel deed kan ik dan ook alleen maar bevestigen. Nee ik moet dat maar niet doen en gewoon de Harbeths behouden.

Aan de andere kant als je eenmaal hebt geproefd van die wonder schone lage tonen dan begin je toch te twijfelen. Want dat is iets dat de Harbethjes niet goed kunnen . De lage tonen zijn wat ongecontroleerd en wollig en zeker niet strak te noemen. Ik denk dat op te lossen door de Harbethjes te ondersteunen met een goede subwoofer, denk dat ik dan een heel eind in de goede richting kom.

Ik heb de Harbeth P3 (weet niet meer welke versie) grondig bij BB&G geluisterd. Ik herken je kritiek wel. Op het forum hier lijken het alleen succes verhalen maar de P3 heeft (logisch zoals elke speaker) absoluut zijn grenzen. Natuurlijk het laag, maar dat weet je bij een dergelijk formaat. Wat ik vervelender vond was een soort dichtlopen van het laag/midden. Garmt herkende dat wel.
Daarmee geen slechte speaker, zeker niet, maar ook geen wonderspeaker. Gewoon het resultaat van een aantal weloverwogen compromissen en compromissen zijn nu eenmaal onvermijdelijk in speakerbouw.

twani

Citaat van: fred19633 op juni 30, 2013, 12:07:14
Geachte Luistervinken.

De SHL5 gaat anders ook knap diep.....

Dr.Bedlo

Lijkt mij ook niet onlogisch gezien het formaat.
Quad vintage.

twani

Citaat van: fred19633 op juli  1, 2013, 01:21:50
Lijkt mij ook niet onlogisch gezien het formaat.
Mét behoud van het rijke midden, klaar ben je.   Ook je vriendin zal geëmotioneerd in tranen uitbarsten.

Dr.Bedlo

Citaat van: BuSpu op juni 30, 2013, 21:17:40
Ik heb de Harbeth P3 (weet niet meer welke versie) grondig bij BB&G geluisterd. Ik herken je kritiek wel. Op het forum hier lijken het alleen succes verhalen maar de P3 heeft (logisch zoals elke speaker) absoluut zijn grenzen. Natuurlijk het laag, maar dat weet je bij een dergelijk formaat. Wat ik vervelender vond was een soort dichtlopen van het laag/midden. Garmt herkende dat wel.
Daarmee geen slechte speaker, zeker niet, maar ook geen wonderspeaker. Gewoon het resultaat van een aantal weloverwogen compromissen en compromissen zijn nu eenmaal onvermijdelijk in speakerbouw.

Beste,

Ik denk dat je het met het woord dichtlopen van het midden hoog wel aardig goed hebt geschoten. Het valt je eigenlijk pas op als je er een meer analytische speaker naast zet zoals de Naim Allaes. Het laag , midden en hoog zijn mooi gescheiden van de Naims. De Harbeths doen dat een stuk minder en vloeien meer in elkaar over. Dat is zeker voor verbetering vatbaar. De Naims hebben echter een ( met name bij stemmen) een koele en harde klank. Emotieloos en zonder een timbre. Dat doen de harbeths nu juist weer uitzonderlijk goed.
Quad vintage.