Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

bwolke

Hallo Fred,

Ik heb ooit ook een keer een vastloper gehad met mijn nait5i. Wat bij mij hielp was de televisie op een ander stopcontact/ andere groep aan te sluiten dan de stereoset. Je zou kunnen proberen om met een haspel de televisie aan te sluiten op een andere groep bijvoorbeeld in de keuken zodat je kunt testen of het misschien daar aan ligt omdat je zegt dat je ook bij het niet gebruiken van de afstandsbediening last blijft houden van vastlopers.

groetjes
Bas

Robiwan

Citaat van: bwolke op februari 27, 2013, 09:02:52
Hallo Fred,

Ik heb ooit ook een keer een vastloper gehad met mijn nait5i. Wat bij mij hielp was de televisie op een ander stopcontact/ andere groep aan te sluiten dan de stereoset. Je zou kunnen proberen om met een haspel de televisie aan te sluiten op een andere groep bijvoorbeeld in de keuken zodat je kunt testen of het misschien daar aan ligt omdat je zegt dat je ook bij het niet gebruiken van de afstandsbediening last blijft houden van vastlopers.

groetjes
Bas

zou het niet gebruik maken van randaarde ook uitkomst kunnen bieden, of is dat technisch gezien gezever?
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Heren,]

Ja...Het word wel een beetje lachwekkend,Het Naim forum draadje en het probleem van de vastlopers is al enige jaren bekend en Naim is overgegaan van het ontkennen in 1ste instantie naar een houding van het is een incidenteel probleem naar geef de anderen maar de schuld.
Het ziet er naar uit dat men nu  toch schoorvoetend moet toegeven dat het meer een structureel probleem is. En dat heeft wat jaartjes geduurd.De grote baas gaat zich er nu ook mee bemoeien.

Er word veel gesproken over rc signalen die op de een of andere manier reageren op de versterker. Maaar dat kan het haast niet zijn. Daar in diezelfde draad naar voren komt dat ook al gebruik je de remote niet de boel toch kan vastlopen.Lijkt mij en vele Naim forums bezoekers meer een software programerings probleem te zijn.
Naim geeft ook toe dat ze niet in staat zijn om de vinger op het probleem te leggen. Daarom vind ik het ook vreemd dat verscheidene handelaren en incluis onze importeur een oplossing schijnen te hebben voor een probleem waarvan Naim niet eens weet waardoor het ontstaat, laat staan een oplossing kunnen aanbieden.? Geldklopperij als je het mij vraagt en daarbij komt dat dit zonder enige twijfel een garantie probleem is en of Naim dat wil erkennen is de grote vraag.

Ik wacht de ontwikkelingen af en ga mede gezien jullie tips maar eens met stekkerdozen en groepen aan de gang.Aan de andere kant misschien is het probeem ook wel opgelost als de nd5XS nog komt hopelijk dit jaar want ook daar schijn je het volume mee te kunnen regelen en dat is eigenlijk datgene dat je toch het meest gebruikt.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 27, 2013, 10:15:47
Heren,]

Ja...Het word wel een beetje lachwekkend,Het Naim forum draadje en het probleem van de vastlopers is al enige jaren bekend en Naim is overgegaan van het ontkennen in 1ste instantie naar een houding van het is een incidenteel probleem naar geef de anderen maar de schuld.
Het ziet er naar uit dat men nu  toch schoorvoetend moet toegeven dat het meer een structureel probleem is. En dat heeft wat jaartjes geduurd.De grote baas gaat zich er nu ook mee bemoeien.

Er word veel gesproken over rc signalen die op de een of andere manier reageren op de versterker. Maaar dat kan het haast niet zijn. Daar in diezelfde draad naar voren komt dat ook al gebruik je de remote niet de boel toch kan vastlopen.Lijkt mij en vele Naim forums bezoekers meer een software programerings probleem te zijn.
Naim geeft ook toe dat ze niet in staat zijn om de vinger op het probleem te leggen. Daarom vind ik het ook vreemd dat verscheidene handelaren en incluis onze importeur een oplossing schijnen te hebben voor een probleem waarvan Naim niet eens weet waardoor het ontstaat, laat staan een oplossing kunnen aanbieden.? Geldklopperij als je het mij vraagt en daarbij komt dat dit zonder enige twijfel een garantie probleem is en of Naim dat wil erkennen is de grote vraag.

Ik wacht de ontwikkelingen af en ga mede gezien jullie tips maar eens met stekkerdozen en groepen aan de gang.Aan de andere kant misschien is het probeem ook wel opgelost als de nd5XS nog komt hopelijk dit jaar want ook daar schijn je het volume mee te kunnen regelen en dat is eigenlijk datgene dat je toch het meest gebruikt.

die nd5xs is toch alleen een streamer die je aansluit op de nait xs, lost het probleem natuurlijk niet op. Ik heb geluk met mijn nait xs, nog nooit een vastloper gehad. maar ik snap je ergenis, iets wat je totaal niet verwacht met een ogenschijnlijk simpele techniek van een versterker.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Je schijnt het volume te kunnen regelen of iets door te kunnen lussen. maar aangezien ik dat ding nog steeds niet heb kan ik je het niet nader duiden. En ach..Wat is frustratie? Het is lastig maar ook niet meer dan dat. Het gaat mij meer om hoe Naim ermee omgaat dat vind ik een beetje kop in het zand stekerij.
Quad vintage.

garmtz

Je kunt inderdaad via een kabeltje tussen XS en ND5XS het volume en de ingangskeuze regelen via het control point van de ND5XS.

Dr.Bedlo

Merci Bien! Maar of het probleem daarmee is opgelost. I Hope so.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Intressant stukje leesvoer. Zeker als je een ND5xs hebt of enig ander met het netwerk verbonden apparaat. Of het zo is? Ja ls mijn Ndtje ooit nog komt dan ga ik het zeker testen.

CAT Network Cable
Most network audio websites and also manufacturers involved discount the idea that the choice of network cable can affect the sound, either because they are sure it does not, or simply because this is a convenient view to take. Since 15m of network cable costs about £13, it was easy to buy two lengths of Belkin Snagless UPTP (unshielded and recommended for audio use) in Cat5e and Cat6 varieties. They arrived in tight coils and needed to be stretched out for a day or two to 'relax' and lay flat before gently smoothing out the bends. With the network audio system up and running, the two test cables were used between the NASconnected router a hard disk drive Naim UnitiServe. Patience was required, as the system had to synchronise after each disconnection. Multiple trials were carried out, but this was not really necessary, as the differences were not trivial. Using Cat6 as the reference, reversion to Cat5e dropped sound quality by around 20 per cent – jaw dropping in view of the trivial cost involved, especially when compared with the price of the whole audio system.

Variations in the sound of digital audio replay don't necessarily correlate with those in the analogue domain; sometimes different terms are needed. By comparison, Cat5e sounded 'greyer', with less contrast and somewhat dulled detail. Specifically, low level detail and image depth were impaired, unwanted grain and sibilance were increased, and there was a shortfall in coherence and involvement. Dynamics were softened and the sense of rhythm was significantly reduced. Three DACs were tried (the Metrum Octave, the MSB Platinum Signature and the Naim DAC), all with very similar results, so I do not think that the differences are down to failures of the DACs to re-clock or reject jitter, nor the S/PDIF performance of the UnitiServe, which has proved a first rate source of data in this format.

"Most network audio websites and also manufacturers involved discount the idea that the choice of network cable can affect the sound, either because they are sure it does not, or simply because this is a convenient view to take"

We therefore believe that network cables have a significant influence on audio replay. (Incidentally, we have been warned against using screened types.) Other factors may well affect performance too, such as the quality of termination to the plugs and the fit and tightness of these plugs for these not wholly reliable 'telephone' connectors. And we hope to try out some 'audiophile' network cables soon.

Quad vintage.

garmtz

Niets dat ik niet al had ondervonden...

paaj

Dan zal m'n powerplug richting de NAS op zolder wel helemaal audiofiele heiligschennis zijn :)
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Jumping Jack

Zou de netwerkkabel na een switch ook uitmaken? Dus bv run of the mill cat5 van de muuraansluiting naar switch, en dan een 'audiofiel verantwoorde' kabel van de switch naar SuperUniti?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op februari 28, 2013, 11:04:56
Zou de netwerkkabel na een switch ook uitmaken? Dus bv run of the mill cat5 van de muuraansluiting naar switch, en dan een 'audiofiel verantwoorde' kabel van de switch naar SuperUniti?

Ik heb zelf ondervonden dat 'het laatste' stukje, dus van switch naar apparaat, het meeste uitmaakt. Een A/B test is amper nodig, zo groot zijn de verschillen met een standaard CAT5E kabel. Ik gebruik zelf een AudioQuest Cinnamon.

Jumping Jack

Hup, word ik weer op kosten gejaagd  ;D
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op februari 28, 2013, 11:23:46
Of niet?

http://www.alpha-audio.nl/2011/12/de-cat-kabel-mythe/

ZELF LUISTEREN! Ik ken de theorie ook wel en dan maakt het geen sikkebit uit welke kabel je gebruikt.

Dr.Bedlo

Mee eens theorie en praktijk liggen soms mijlenver uitelkaar. In principe zou elke versterker ook het zelfde moeten klinken. Maar tis niet zo.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op februari 28, 2013, 11:32:56
Mee eens theorie en praktijk liggen soms mijlenver uitelkaar. In principe zou elke versterker ook het zelfde moeten klinken. Maar tis niet zo.

Voila! :)

corry

.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op februari 28, 2013, 11:09:01
Ik heb zelf ondervonden dat 'het laatste' stukje, dus van switch naar apparaat, het meeste uitmaakt. Een A/B test is amper nodig, zo groot zijn de verschillen met een standaard CAT5E kabel. Ik gebruik zelf een AudioQuest Cinnamon.
Komt er nog een switchtest!? :laugh: Ik lach, maar ik meen het eigenlijk best serieus... :bigsmile:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op februari 28, 2013, 13:16:08
Komt er nog een switchtest!? :laugh: Ik lach, maar ik meen het eigenlijk best serieus... :bigsmile:

Ja, die komt er... :)

corry

.

Jumping Jack

Een mens moet zijn dagen toch gevuld krijgen? Je beslist nog altijd zelf waar je van de trein wil stappen  ;).
Jumping Jack's set
Discogs

corry

.

Dr.Bedlo

Citaat van: corry op februari 28, 2013, 13:04:16
Denk je net dat je met streaming van al dat getweak af bent, begint de ellende weer. Zo schijnt er ook verschil te zijn in uiteindelijke klankkwaliteit tussen besturingssystemen (waarop de server draait), nas/pc, routers/switches, lossless formaten etc. Heb hier zelf al e.e.a. van waargenomen. Je zou nog bijna terug verlangen naar de good old cd (een goede ontkoppeling en interlink et voila).

denk ook dat dit een van de redenen is dat mensen zo gereserveerd staan tov Digitaal. Ik heb dat ook heel sterk, ben van een heleboel dingen nog zeer onzeker. Wat als de cd toch beter klinkt als een bestand dat op je NAS cq usb stickie staat? Wat doe je dan fout ? En doe je uberhaupt wel iets fout.
Quad vintage.

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op februari 28, 2013, 13:16:08

Een switch plaatsen, naast de router waar meestal ook al een switch in zit, levert klankmatige voordeel. Of er ook verschil zit tussen diverse switches en tussen managed en unmanaged.... :wacko: