Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Citaat van: fred19633 op oktober  2, 2012, 10:19:35
Om te bepalen watof de Naim huis sound nog bestaat zul je eerst moeten nagaan wat de Naim sound dan precies is? Ik zou er zelf geen beschrijving van kunnen geven.

Naim geeft muziek 'intens' weer, met nadruk op dynamiek, ritme, drive. Daarbij zijn deze aspecten zo belangrijk, dat de 'cosmetische' aspecten van de muziek ('een mooi plaatje') wat minder nadruk krijgen. Ga je omhoog in de Naim lijn, worden juist die cosmetische aspecten beter, met redelijk behoud van de Naim-klank. Hoe lager in de lijn, hoe zuiverder de Naim sound, maar wel wat 'rauwer'.

Alco

Ik wou ook net een poging wagen om mijn indruk van 'de Naim sound' te omschrijven, maar duidelijker dan Garmtz kan ik 't niet verwoorden! :)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

garmtz

Citaat van: Alco op oktober  2, 2012, 10:40:17
Ik wou ook net een poging wagen om mijn indruk van 'de Naim sound' te omschrijven, maar duidelijker dan Garmtz kan ik 't niet verwoorden! :)

Dank... ;)

Dr.Bedlo

Ok maar toch is er binne NAIM een duidelijk verschil aan te geven tussen de verschillende naim bronnen en versterkers. Neem alleen al het verschil tussen de XS en de Basic serie. En als ik dan de ND5xs beluister en als dat dan de Naim sound moet zijn althans deze zeer dicht benaderd dan kan ik mij enige reserves wel voorstellen.
Quad vintage.

Streamz

Citaat van: Streamz op oktober  1, 2012, 11:24:25
Interessant. Geldt dit voor de XS alleen of ook voor de 152XS voorversterker?
En even hardop denkend: levendigheid en detail van de 152XS, Hicap erop en een 250 eindtrap voor de controle en het laag. Op papier een interessante combi.

Deze toch nog even terug laten komen. Ben erg beniuwd naar meningen namelijk.

Dr.Bedlo

Ga je er dan voetstonds vanuit dat ik datr niet ben?
Quad vintage.

Streamz

Fred19633, is dat een vraag aan mij? Zo ja, wat bedoel je?

garmtz

Citaat van: Streamz op oktober  2, 2012, 10:46:34
Deze toch nog even terug laten komen. Ben erg beniuwd naar meningen namelijk.

Zo combineren is altijd erg 'gevaarlijk' bij Naim. Zo klinken een Nait XS en een 152XS echt beter met een Flatcap XS vind ik dan met een HiCap. Lijkt of de HiCap wel 'teveel' is voor deze componenten, wat ten koste gaat van de muzikaliteit. De 250 eindtrap is ook een vreemde eend in de bijt. Kan mits goed gecombineerd een enorme drive geven, maar liefst echt met op zijn minst een NAC282 met HiCap. De individuele eigenschappen kunnen dus echt tegen elkaar gaan werken, waardoor het geheel 'niet werkt'.

Persoonk zou ik alleen XS componenten met elkaar combineren en Classic componenten met elkaar. Dan is de synergie in mijn ervaring het grootst. Uitzondering is dat je redelijk gerust een zo goed mogelijke bron kunt combineren met wat dan ook in de lijn. Met de versterkers en voedingen ligt dat anders en heb je bepaalde synergetische en minder synergetische combi's.

Streamz

Dat het op alle fronten afwijkt van de Naim doctrine begrijp ik. Ik lees tussen de regels door dat je deze combi dus niet geprobeerd hebt?

Achterliggende gedachte is dat ik lees dat de 250 wat steviger in het laag zit dan de 200 bijvoorbeeld. En dat is juist wat ik wil. Plus levendigheid.
282+200 zie je ook veel, en kan in stappen naar een 282+250+HC combi, maar of de 200 mij tevreden stelt vraag ik me dus af. 

garmtz

Citaat van: Streamz op oktober  2, 2012, 11:51:34
Dat het op alle fronten afwijkt van de Naim doctrine begrijp ik. Ik lees tussen de regels door dat je deze combi dus niet geprobeerd hebt?

Inderdaad, niet geprobeerd.

CiteerAchterliggende gedachte is dat ik lees dat de 250 wat steviger in het laag zit dan de 200 bijvoorbeeld. En dat is juist wat ik wil. Plus levendigheid.
282+200 zie je ook veel, en kan in stappen naar een 282+250+HC combi, maar of de 200 mij tevreden stelt vraag ik me dus af. 

De 250 is steviger in het laag en heeft veel drive, maar de 250 is daardoor ook veel systeemafhankelijker. Het kan ook echt teveel zijn met de 250 (meermalen meegemaakt dat de 200 meer in balans was). Op wat voor speakers wil je gaan spelen? Een 282+200+HC is ook erg mooi... En vergeet de NAPSC niet op de NAC202/282. Enorm verschil voor heel weinig geld.

bmateijsen

Overigens heb je met een 250 ook echt een hi-cap nodig... ;)

garmtz

Citaat van: bmateijsen op oktober  2, 2012, 12:22:29
Overigens heb je met een 250 ook echt een hi-cap nodig... ;)

Yep, de 250 kan geen voorversterker meer voeden, zoals de 200 dat wel kan.

bwolke

Citaat van: Streamz op oktober  2, 2012, 11:51:34

Achterliggende gedachte is dat ik lees dat de 250 wat steviger in het laag zit dan de 200 bijvoorbeeld. En dat is juist wat ik wil. Plus levendigheid.
Als je meer / strakker laag wilt moet je niet automatisch aan een eindversterker denken. Met een betere voorversterker krijg je meer controle over het laag en wordt hij ook dieper. Ook tussen de cd-spelers zijn verschillen in laag. Ik heb zelf een keer het verschil gehoord tussen een CDS met CDS PS en een CDI en de CDS had veel dieper laag met dezelfde versterker.

Een 152/Hicap/250 kost 6800 ik zou persoonlijk liever voor een 282/155 gaan dan ben je 6450 kwijt. De 282 is dubbel mono opgebouwd. De volgende stap zou een Flatcap + SNAIC 5 kunnen zijn met de 2 voedingaansluitingen op de 282 (links en rechts)

garmtz

Mijn aanbeveling voor de meest muzikale versterkerset? NAC202/NAP200/HiCap/NAPSC... Trekt je echt in de muziek en heeft behoorlijk wat autoriteit. Heb je een Naim bron?

Streamz

Ik? Nee.
LS zijn WB Vectors. En die kunnen wat extra laag gebruiken.

Jumping Jack

Ik heb net een Powerline achter de SU gehangen (bedankt Garmt  ;)) en luister nu naar Angus and Julia Stone - Down The Way. En de verschillen zijn eigenlijk onmiddellijk hoorbaar: strakker, dieper en een scherpere 'focus', beetje alsof je na een zware verkoudheid weer met een fris hoofd kunt luisteren...

Zo meteen maar eens wat steviger werk er tegenaan gooien  :clapping:.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Citaat van: Streamz op oktober  2, 2012, 13:08:53
Ik? Nee.
LS zijn WB Vectors. En die kunnen wat extra laag gebruiken.

Misschien beide combinaties luisteren?

garmtz

Citaat van: Jumping Jack op oktober  2, 2012, 21:21:46
Ik heb net een Powerline achter de SU gehangen (bedankt Garmt  ;)) en luister nu naar Angus and Julia Stone - Down The Way. En de verschillen zijn eigenlijk onmiddellijk hoorbaar: strakker, dieper en een scherpere 'focus', beetje alsof je na een zware verkoudheid weer met een fris hoofd kunt luisteren...

O0 :popcorn:

YamahaRXV

Citaat van: Jumping Jack op oktober  2, 2012, 21:21:46

Klinkt veelbelovend Nick ;)  Waar ik eerlijk gezegd erg nieuwsgierig naar ben is of de snelheid en het ritmische wat de standaard netkabel laat horen in dezelfde mate (of misschien beter ?) behouden blijft.  Je heb het ook over een scherpere focus; is de sound wat meer ''upfront'' geworden nu, of doel je meer op het feit dat je een betere plaatsing en weergave hoort van vocalen en instrumenten ?

Ik heb inmiddels gemerkt dat de meeste netkabels (niet Naim) vaak meer transparantie en wat meer detailweergave  kunnen geven dan de standaard netkabel, maar de snelheid in weergave en het dynamische karakter dusdanig negatief beïnvloeden. Met name bij relaxed luisteren met het volume op stand 38 a 40 valt dit eigenlijk nog het meeste op.
Het is dus redelijk moeilijk om een goed ''matchende'' netkabel te vinden voor de SU die zijn klankkarakteristiek niet veranderd of negatief beïnvloed  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Dr.Bedlo

matchende netstekkers ;D 

zorg je er ook voor dat de draadjes aan de binnenkant vande  ls kabels precies gematched naast elkaar liggen,  tis ff werk maar dan heb je ook wat.
Quad vintage.

Jumping Jack

Citaat van: YamahaRXV op oktober  2, 2012, 22:47:25
Klinkt veelbelovend Nick ;)  Waar ik eerlijk gezegd erg nieuwsgierig naar ben is of de snelheid en het ritmische wat de standaard netkabel laat horen in dezelfde mate (of misschien beter ?) behouden blijft.  Je heb het ook over een scherpere focus; is de sound wat meer ''upfront'' geworden nu, of doel je meer op het feit dat je een betere plaatsing en weergave hoort van vocalen en instrumenten ?

Ik heb inmiddels gemerkt dat de meeste netkabels (niet Naim) vaak meer transparantie en wat meer detailweergave  kunnen geven dan de standaard netkabel, maar de snelheid in weergave en het dynamische karakter dusdanig negatief beïnvloeden. Met name bij relaxed luisteren met het volume op stand 38 a 40 valt dit eigenlijk nog het meeste op.
Het is dus redelijk moeilijk om een goed ''matchende'' netkabel te vinden voor de SU die zijn klankkarakteristiek niet veranderd of negatief beïnvloed  ;)

Ik heb nog niet lang kunnen luisteren, maar van wat ik al gehoord heb, blijft de snelheid en het ritmische zeker behouden! Ik heb bv zitten luisteren naar Curl of The Burl van Mastodon ( :headbanging:), en het is echt opvallend hoe goed ieder instrument apart te volgen is zonder dat de muziek te veel ontrafeld wordt, en de drums staan er nog strakker onder dan voorheen. Deze kabel combineert imo transparantie en dynamiek op een heel fijne wijze. Maar ik moet nog wat meer luisteren om te kunnen beoordelen of het de (aanzienlijke) investering waard is...

Citaat van: fred19633 op oktober  3, 2012, 00:52:38
matchende netstekkers ;D 

zorg je er ook voor dat de draadjes aan de binnenkant vande  ls kabels precies gematched naast elkaar liggen,  tis ff werk maar dan heb je ook wat.

Zorg jij maar dat je je apparaten aan de praat krijgt  >:D  ;)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Dat is allang voor de bakker, alleen het probleem dat ik de speaker pluggen nog moet matchen.
Quad vintage.

vanzomereng

Garmtz......

Het feit, dat Naim een uitgesproken karakter heeft maar niettemin bij vele in staat is om de muziek
overtuigend en intens over te brengen, geeft maar weer aan dat het begrijp "neutraliteit" vaak te pas en onpas
wordt gebruikt en wellicht niet prio 1 heeft

Zoals jij het karakter van Naim omschrijft:
geeft muziek 'intens' weer, met nadruk op dynamiek, ritme, drive. Daarbij zijn deze aspecten zo belangrijk, dat de 'cosmetische'
aspecten van de muziek ('een mooi plaatje') wat minder nadruk krijgen
[/i]

Wekt bij mij (persoonlijk) sterk de indruk, dat een Naim-set beter uit de verf zal komen met live-muziek en/of studio opnamen van rock,
pop etc..  en dat voor klassieke muziek mijn voorkeur naar een andere set zal uitgaan.
Verder kan mijn stemming op enig moment zodanig zijn, dat de ene keer het gedrag van Naim als een zegen van boven komt
en de andere keer, het als teveel v/h goede wordt ervaren.
M.a.w. houdt het aanschafproces van een merk met een uitgesproken geluidskarakter wel wat extra risico,s met zich mee.

Gelden de "Naim-karaktertrekken" alleen voor de electronica-componenten of ook voor de speakers (Ovator  S400, S600)

Weet je nog meer merken met een uitgesproken karakter ?
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Robiwan

Citaat van: VANZOMERENG op oktober  3, 2012, 10:42:16
Garmtz......

Het feit, dat Naim een uitgesproken karakter heeft maar niettemin bij vele in staat is om de muziek
overtuigend en intens over te brengen, geeft maar weer aan dat het begrijp "neutraliteit" vaak te pas en onpas

Zoals jij het karakter van Naim omschrijft:
geeft muziek 'intens' weer, met nadruk op dynamiek, ritme, drive. Daarbij zijn deze aspecten zo belangrijk, dat de 'cosmetische'
[/i]

Wekt bij mij (persoonlijk) sterk de indruk, dat een Naim-set beter uit de verf zal komen met live-muziek en/of studio opnamen van rock,
pop etc..  en dat voor klassieke muziek mijn voorkeur naar een andere set zal uitgaan.
Verder kan mijn stemming op enig moment zodanig zijn, dat de ene keer het gedrag van Naim als een zegen van boven komt
M.a.w. houdt het aanschafproces van een merk met een uitgesproken geluidskarakter wel wat extra risico,s met zich mee.

Gelden de "Naim-karaktertrekken" alleen voor de electronica-componenten of ook voor de speakers (Ovator  S400, S600)

Weet je nog meer merken met een uitgesproken karakter ?

Geloof me, Naim speakers klinken ook anders dan de meeste andere merken :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: VANZOMERENG op oktober  3, 2012, 10:42:16
Garmtz......

Dat heeft het ook niet bij Naim.

CiteerZoals jij het karakter van Naim omschrijft:
[/i]

Naim is gek genoeg wel behoorlijk goed in staat instrumenten hun eigen geluid te laten behouden, maar klassieke muziek vraagt om andere zaken dan waar Naim echt goed in is. Het kan dus wel, maar als je heel veel klassiek luistert, is Naim wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze.

CiteerVerder kan mijn stemming op enig moment zodanig zijn, dat de ene keer het gedrag van Naim als een zegen van boven komt

Dat zal iedere Naim eigenaar in meer of mindere mate wel herkennen. Ligt er moet ik zeggen ook aan hoe 'hoog' je in de lijn zit. Hoe duurder, hoe universeler.

CiteerM.a.w. houdt het aanschafproces van een merk met een uitgesproken geluidskarakter wel wat extra risico,s met zich mee.

Klopt. Maar een set die alles saai weergeeft is ook iets dat op de loer ligt... ;)

CiteerGelden de "Naim-karaktertrekken" alleen voor de electronica-componenten of ook voor de speakers (Ovator  S400, S600)

Ook voor de speakers. Die klinken wat 'donker', maar uitgesproken dynamisch, coherent en tastbaar.

CiteerWeet je nog meer merken met een uitgesproken karakter ?

Zat... Bedoel je dan elektronica?