Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

vanzomereng

Garmtz....

Jullie zijn Sonus Faber en Naim-dealer....

Ik zou doelgraag eens de Liuto-towers naast de Ovator S400 willen horen..
Hebben jullie beide als demomodellen staan?

Na 2 jaar Liuto,s met volle tevredenheid (en nog) te hebben gehoord, wil ik wel eens
geheel wat anders.
Voorop gesteld:
- alternatief is betaalbaar ( < 5.000 adviesprijs)
- Liuto,s zijn eventueel in te ruilen
- alternatief weet me zeer te overtuigen en moet allroundkwaliteiten hebben (muzieksmaak Deep Purple t/m Bach en alles wat hier tussen zit)
- speakers worden op vergelijkbare wijze opgesteld als de huidige opstelling en moeten voldoen in deze situatie  (zie afbeelding)
- versterker is Marantz PM11S2

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2012, 10:53:46
Zat... Bedoel je dan elektronica?

Ja met name electronica   
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2012, 10:53:46
Klopt. Maar een set die alles saai weergeeft is ook iets dat op de loer ligt... ;)

Ik heb een hekel aan saai   :unhappy:

Niettemin klinkt het hier alles behalve saai   ;D

Robiwan

Citaat van: VANZOMERENG op oktober  3, 2012, 11:00:22
Ja met name electronica

Cyrus, Marantz, ................
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

vanzomereng

Citaat van: LPlover op oktober  3, 2012, 11:06:16
Cyrus, Marantz, ................

Kan je dan ook specifiek beschrijven wat dan zo "uitgesproken" is m.b.t. Marantz.

Als Marantz-ervaringsdeskundige en ook als oud-bezitter van NAD-versterkere en Dussun,
kan ik zelf geen karaktertrekken beschrijven die Marantz zo uniek onderscheidden t.o.v. mijn
vorige versterkers
(behoudens kleine gehoorde en/of vermeende gehoorde verschillen)

Dr.Bedlo

Naim is allesbehalve saai, integendeel zelfs het kan wel eens te overweldigend en teveel van het goede zijn. Daarom vind ik de speakermatch zo van belang. en als je van klassiek houd dan zou ok geen Naim kiezen. en de ovators. Tsja ze klonken mij een beetje te donker in de oren. Vond het niet zo een geweldige match. Mind you ik heb ze nooit thuisgehad maar voor een jaar of twee geleden gehoord op een show waarbij men jammer genoeg meende de Naim te moet verkloten ( pardon me) met allerlei esotherische en buitenissige interlinks, stroomkabels en voedingsboxen.

Mijn evaring met NAD. Tis eigenlijk van alles net niks. Kwam missschien ook met de totale mismatch met mijn toenmalige speakers ( mb quart 802) dat was een verschrikking schrel en fel. Marantz vind ik af en toe te warm naar mijn smaak. Maar zeker geen slechte apparatuur. Maar anders dan Naim.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op oktober  3, 2012, 11:20:45
Naim is allesbehalve saai, integendeel zelfs het kan wel eens te overweldigend en teveel van het goede zijn. Daarom vind ik de speakermatch zo van belang. en als je van klassiek houd dan zou ok geen Naim kiezen. en de ovators. Tsja ze klonken mij een beetje te donker in de oren. Vond het niet zo een geweldige match. Mind you ik heb ze nooit thuisgehad maar voor een jaar of twee geleden gehoord op een show waarbij men jammer genoeg meende de Naim te moet verkloten ( pardon me) met allerlei esotherische en buitenissige interlinks, stroomkabels en voedingsboxen.

Laatst bij de show van audioexperience vond ik de S400 in het geheel niet donker maar juist robust en krachtig. Maar ik had ze wel eens minder gehoord.

Dr.Bedlo

Dat ze niet robuust en krachtig klinken heb je mij niet horen zeggen schellak liefhebber. En wat de een hoort,hoort de buurman meestal niet.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: VANZOMERENG op oktober  3, 2012, 10:57:09
Garmtz....

Jullie zijn Sonus Faber en Naim-dealer....

Ik zou doelgraag eens de Liuto-towers naast de Ovator S400 willen horen..
Hebben jullie beide als demomodellen staan?

Nee, helaas geen van beide... Zoals altijd met Naim, zou ik deze speakers echt combineren met Naim elektronica, of een andere speaker kiezen. Beste is gewoon zelf beluisteren, maar dat gaat helaas dus niet bij ons...

Robiwan

Citaat van: fred19633 op oktober  3, 2012, 11:26:19
Dat ze niet robuust en krachtig klinken heb je mij niet horen zeggen schellak liefhebber. En wat de een hoort,hoort de buurman meestal niet.

ik hoor veel beter namelijk :D

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Overigens nog iets. Naim is niet geschikt om te tweaken. Het kan wel natuurlijk maar voordat je het weet verpruts je de karakteristieken van Naim en dan krijgt Naim al gauw de schuld dat het niet matched met dit of dat. Gewoon niet doen. Was ook een van de reden om voor Naim te kiezen, het getweak is voorbij.Geen gepiemel meer met interlinks en verdere draadjes, pilletjes en weet ik wat dies meer zij. Heerlijk. Rust in de tent en de portomonee.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op oktober  3, 2012, 11:27:02
Nee, helaas geen van beide... Zoals altijd met Naim, zou ik deze speakers echt combineren met Naim elektronica, of een andere speaker kiezen. Beste is gewoon zelf beluisteren, maar dat gaat helaas dus niet bij ons...

Mijn ex no 2 heeft Naim met de Sonus faber tower speakers. Een zijdezachte geluidsbeeld welke heerlijk aanhoord als je muziekkeus niet al te wild is.
Quad vintage.

ivdz

"Zo klinken een Nait XS en een 152XS echt beter met een Flatcap XS vind ik dan met een HiCap"

Beste Garmtz, dit is de eerste keer dat ik dit hoor. Klopt het werkelijk dat een FlatCap XS een beter resultaat levert dan een HiCap (DR) ? Ik sta op het punt een demo te vragen om mijn FlatCapXs te vervangen door een HiCapDr. Heb reeds veel lovende woorden gehoord over de HiCap en met name wat die boven de FlatCap zou kunnen toevoegen. In parallel wil ik ook de XP5XS proberen als aanvulling op mijn NDxs? Hebt u daar ook luisterervaring mee ?

Vriendelijke groet,
iver
Nac152XS-NAP150XS-FlatCapXS-ND5XS-Naim Allae - QNAP219PII

Klout10

Citaat van: ivdz op oktober  3, 2012, 13:29:05
"Zo klinken een Nait XS en een 152XS echt beter met een Flatcap XS vind ik dan met een HiCap"

Beste Garmtz, dit is de eerste keer dat ik dit hoor. Klopt het werkelijk dat een FlatCap XS een beter resultaat levert dan een HiCap (DR) ? Ik sta op het punt een demo te vragen om mijn FlatCapXs te vervangen door een HiCapDr. Heb reeds veel lovende woorden gehoord over de HiCap en met name wat die boven de FlatCap zou kunnen toevoegen. In parallel wil ik ook de XP5XS proberen als aanvulling op mijn NDxs? Hebt u daar ook luisterervaring mee ?

Vriendelijke groet,
iver

Dit is zeker niet nieuw, ik vond de CD5X ook beter af met een FlatCap dan met een HiCap. Een HiCap kan ook wel eens "too much" zijn ...

Zelf thuis beluisteren is het devies!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Citaat van: ivdz op oktober  3, 2012, 13:29:05

Vriendelijke groet,
iver

Hallo Iver,

Een en ander is nooit absoluut natuurlijk! Het is en blijft mijn mening! Die is dat een HiCap op beide producten een technisch beter resultaat oplevert, maar het gaat minder muzikaal klinken. Nogmaals, dit is subjectief! Dus gewoon zelf  uitproberen geeft uitsluitsel hier.

Een XP5 XS op een ND5 XS maakt het geluid gemoedelijker en iets groter, maar ook minder 'snel' en open. Als je wat meer controle en rust wilt een goede verbetering, maar anderen zouden het als een side-step kunnen ervaren. Ook gewoon zelf uitproberen dus. Luister met een open mind!

Eerlijker dan dit zul je het denk ik van geen enkele winkelier ooit horen... ;)

vanzomereng

Ik heb in het verleden weleens een complete demo meegemaakt van Audionote (speakers, cd-speler + buizenversterker)
Er werdt voornamelijk rock en blues gedraaid en dit klonk zeer fraai, verslavend en sleurde je meteen mee in de muziek  :bigsmile:

Toch bekroop me enigszins het gevoel naar MyFi te luisteren (waar overigens niks mis mee is) en heb ik twijfels
of deze set "overeind" blijft met meer verfijnde muziek/klassiek.

Zijn er overeenkomsten qua karakter tussen Audionote en Naim ?   

garmtz

Goede vergelijking! Ja, er zijn inderdaad overeenkomsten: beide merken geven een zeer dynamische weergave van de muziek, waarbij de beleving voorop staat. Dat kan soms wel eens (te) 'heftig' overkomen. Vooral als je even NIET extreem in de muziek wilt worden getrokken. Verder is wel de manier waarop ze dit bereiken compleet anders en ook de filosofie over hoe het 'hoort' te klinken.

ivdz

Hallo Garmtz,

Dankuwel voor uw feedback !! Die is zeer relevant voor me. Vooral uw idee romtrent de XPXS intrigeert. Ik ga vragen of ik zowel de HiCap als de XPxs eens thuis mag proberen en zal u mijn interpretaties laten weten. Bedankt !!

Vandaag de dag "mis" ik eigenlijk niet zoveel in mijn set; behalve dat ik nog iets meer "maturiteit" zoek in de zin van meer controle en nog meer body. Verder is heel af en toe het Hoog wat te schel maar dat kan aan mijn luidsprekers liggen. Die laatste zijn vermoedelijk de zwakke schakel in de set.

Groet,
Iver

Klout10

Ik zou idd. eerst eens kijken/luisteren naar een stel andere luidsprekers...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Citaat van: ivdz op oktober  3, 2012, 19:17:05
Hallo Garmtz,

Dankuwel voor uw feedback !! Die is zeer relevant voor me. Vooral uw idee romtrent de XPXS intrigeert. Ik ga vragen of ik zowel de HiCap als de XPxs eens thuis mag proberen en zal u mijn interpretaties laten weten. Bedankt !!

Vandaag de dag "mis" ik eigenlijk niet zoveel in mijn set; behalve dat ik nog iets meer "maturiteit" zoek in de zin van meer controle en nog meer body. Verder is heel af en toe het Hoog wat te schel maar dat kan aan mijn luidsprekers liggen. Die laatste zijn vermoedelijk de zwakke schakel in de set.

Groet,
Iver

Je hebt een aardig uitgewogen set, maar de drivers van je speakers zijn misschien een zwak punt.

De volgende dingen zijn belangrijk:
- Zet de Flatcap zo ver mogelijk van vooral de voorversterker.
- Zet de componenten liever niet op elkaar, vooral de Flatcap dus niet op een van de andere componenten
- Laat alle bajonetten van de DIN connectoren loszitten en druk de DIN connectoren niet helemaal in het apparaat, maar trek ze minimaal terug
- Gebruik uitsluitend de NAIM netkabels op een enkel stekkerblok en gebruik geen netfiltering. De componenten dienen in dezelfde volgorde in de stekkerdoos te zitten (gezien vanaf het inkomende snoer) als de volgorde van het audiosignaal, dus nd5xs - flatcap - nap150.
- zorg dat signaalkabels en netkabels niet langs elkaar lopen en zorg ervoor dat de interconnects zo min mogelijk raken op hun weg van bron naar voorversterker, van voorversterker naar flatcap etc.
- Gebruik de standaard 'lavender' interlinks en NAC A5 luidsprekerkabels
- Gebruik een bedraad netwerk en geen wifi. Zet de digitale uitgang van de ND5XS uit (is standaard uit) en zet de switch achterop op 'ground'.

Als je dat allemaal gedaan hebt, dan pas naar je speakers kijken. Of eerder nog, de akoestiek!

EDIT: vond het volgende op de whathifi.com website over de Epic 5:

"Play a mixture of tracks through the Epics over a prolonged period and you'll find them easy on the ear and extremely comfortable to live with in the long-term.

Highs from the soft-dome tweeter sparkle, but there's a real sense of finesse and smoothness there which stops any potential hardness dead in its tracks.

The White Stripes' Dead Leaves And The Dirty Ground crashes and bashes about, but the track doesn't grate."

Lijkt erop dat het hoog niet echt scherp is van deze speakers...

ivdz

Hallo Garmtz,

Enorm bedankt voor uw adviezen !!!! Een aantal kende ik; een aantal niet en die ga ik meteen proberen.Als stekkerblok heb ik destijds een "Nordost LoRad MD06 Mains Distribution block" gekocht. Ik weet eerlijk gezegd niet of hier netfiltering in zit; ze zijn me nochtans aan door een Naim deamer uit zuid Nederland.

Ik ga nog eens de kabel-dressing nalopen aan de hand van uw tips. Verder is denk ik het belangrijkste dat ik een meubel ga zoeken voor de apparatuur omdat er nu telkens 2 apparaten op elkaar staan. De Fraims zijn natuurlijk een voor de hand liggende keuze, maar ik vind ze niet mooi. Inmiddels de nodige alternatieven gevonden op het Internet, dus dat moet lukken. Komende zaterdag ga ik naar de New Music show in Brussel; wellicht staan daar ook wat meubels. Het is de enige serieuze HiFi show in Belgiƫ die telkens zeer goed georganiseerd is. Ik kan ze iedereen aanraden. Zal ook een klein verslagje hier plaatsen als ik geweest ben. Naim is er in elk geval ook in de vorm van Latham.

Voor wat betreft de HiCap en XP5XS bevestigt u wat ik al bevroedde; ik ga ze in mijn set beluisteren en zo een oordeel maken. Voor de luidsprekers heb ik al een kleine shortlist voor mezelf gemaakt. Ik ga rond de Kerst beginnen met demo's.

Vriendelijke groet en nogmaals dank voor de super-adviezen,
Iver

ivdz

Hi Garmtz,

Nog 2 vraagjes: ik neem aan dat u bedoelt dat ik de ground-switch op "Chassis" moet zetten. Verder: de ND5XS is bedraad aan het netwerk gesloten. Nu heb ik wel eens gelezen dat je de antenne best eraf haalt omdat die in mijn geval als "stoorzender" zou kunnen dienen; is dat zo ?

Groet,
Iver

garmtz

Ik bedoel 'chassis' inderdaad... Antenne er gewoon afhalen als je hem niet gebruikt.

Dr.Bedlo

Zijn er ook mensen die de naim luidsprekerkabels rechtstreeks dus met het blanke draad op de speakers hebben aangesloten. ? Dus zonder enige vorm van stekkers aan de luidsprekerkant. Ik blijf maar klooien met die aansluitingen, die gaan door de zwaarte van de kabel en de korte pennen steeds los zitten. Zat te denken of het misschien handiger zou zijn om deze rechtstreeks aan te sluiten?
Quad vintage.