Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Streamz

Ik ga per definitie thuis uitproberen. Geldt voor alles wat uiteindelijk op de shortlist komt.

Overigens zijn de Naimadepten het niet eens met je. Ik zie een heel Naim forum waar met zweert bij Fraim racks, al het andere is kennelijk bagger. En bron moet boven, of juist onder etc.
Bij mij komen ze in mijn rack te staan. Als het niet goed klinkt, maar op een Fraim rack wel, dan klopt er iets niet in het ontwerp.

Echter, op dit moment vind het wel interessant genoeg om op de lijst te zetten.

Robiwan

Citaat van: corry op september 26, 2012, 17:15:24
Of uiteindelijk toch maar geen naim, moet je ALLES weer verkopen lplover.

:D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Robiwan

Citaat van: Streamz op september 26, 2012, 17:19:57
Ik ga per definitie thuis uitproberen. Geldt voor alles wat uiteindelijk op de shortlist komt.

Overigens zijn de Naimadepten het niet eens met je. Ik zie een heel Naim forum waar met zweert bij Fraim racks, al het andere is kennelijk bagger. En bron moet boven, of juist onder etc.
Bij mij komen ze in mijn rack te staan. Als het niet goed klinkt, maar op een Fraim rack wel, dan klopt er iets niet in het ontwerp.

Echter, op dit moment vind het wel interessant genoeg om op de lijst te zetten.

ga eerst maar proberen :)

corry

.

Streamz

Ik kan je niet volgen, wat bedoel je?

corry

.

Alco

Ik had een aantal jaren geleden een Naim Nait 5i, CD5x en Flatcap 2x voeding.
Die stonden in/op een Ikea Corras kastje, t.w.v € 29,-  en dat klonk prima.
Sure, op een Naim Fraim klinkt 't nog beter, maar het hoeft niet en een ander rack is dan niet meteen bagger.
Er zijn voldoende, goedkopere alternatieven. (bijv. Quadraspire)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Maximus_Aurelius

Citaat van: YamahaRXV op september 25, 2012, 22:25:10
Een Supernait ?  ;)

Yup.

Citaat van: garmtz op september 26, 2012, 12:53:31
Wees HEEL voorzichtig met snelle conclusies! Laat de versterker zeker 2 dagen aanstaan voordat je serieus gaat luisteren/vergelijken! Ook altijd NAC A5 luidsprekerkabel (of vergelijkbare kabel met lage capaciteit en rond de 1 mH inductie/m) gebruiken. Verder ook liefst een Naim-bron gebruiken!

Waarom zeg ik dit allemaal? Naim is erg gevoelig voor omgevingsfactoren, dus voordat je het weet, luister je naar een suboptimaal presterende set.

Ik had dus de Supernait met de Naim LS kabel plus de Netkabel.(higline of zoiets). Tevens ook standaard netkabel erbij. Deze heb ik eraan gehangen. Er werd me duidelijk verteld dat de Naim niet op standby gezet kan worden alleen achterop een schakelaar om hem compleet uit te zetten. Niet op standby zetten vind ik wel een (klein) nadeel.
De bron was gewoon mijn Lindemann Dac want dan kan ik een eerlijk vergelijk trekken want per slot van rekening gaat het mij daar wel om. Wanneer alles positief valt dan bestaat er inderdaad de kans dat ik overstag zal gaan en een Supernait zal nemen maar ik zal dan wel voorlopig de Lindemann DAC erbij houden. Maar we gaan er er eerst goed voor zitten en rustig beoordelen.

Eigenlijk ben ik al klaar met luisteren  :D
Het luisteren heeft wel verstaan 7 minuten en 28 seconde geduurd(Art Blakey & The jazz messengers - The Freedom rider)  :clapping: :pompom:. Toen wist ik het al  :D

Not!!!!  :nopompom: :nopompom: :nopompom:

Vandaag wilde ik verder gaan luisteren na het werk maar er kwam alleen ruis uit mijn luidsprekers. Alles gechecked van eenvoudig tot moeilijk. Blijkt  ***^^## dat mijn Lindemann DAC de geest heeft gegeven.  :crazy: :devil:. Deze ook weer aangesloten op mijn voor en eindversterker, exact zelfde resultaat.  :nopompom:
We hebben Lindemann al mailtje gestuurd.
Dus zo snel kan testen gaan  :D. Ik heb geen andere bron dus het is wachten totdat alles opgelost is en dan kan ik de Supernait weer thuis krijgen.
Weet je wat het leven je uiteindelijk leert?
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.

Jumping Jack

Aww, dat is wel pech zeg! Was de DAC nog binnen garantie?
Ga je de stroomkabels ook vergelijken? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk....
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

garmtz

Dat is balen zeg! :-/   Ik zou echter die Lindemann DAC gewoon helemaal overslaan. De DAC zit immers in de SuperNait! Hoe meer je gaat mixen en matchen (vooral als je gaat aansluiten op de RCA ingangen), hoe minder je zal begrijpen wat er zo bijzonder is aan Naim.

Overigens zou ik persoonlijk ook zeker de Nait XS proberen. Deze is intiemer, sneller, opener, gedetailleerder en (if I may say so, want dit is erg subjectief) muzikaler dan een SuperNait IMO (hij is tegelijkertijd ook wel iets minder sonoor en gecontroleerd). Zou misschien meer je smaak kunnen zijn en is meer dan genoeg vermogen voor de Arc's, zeker in jouw situatie. 

Ik denk dat je de SuperNait wat heftiger, donkerder, minder gedetailleerd en minder georganiseerd zal hebben gevonden t.o.v. de spullen die je hebt. Maar vergeet de KLANK en probeer je puur te focussen op de MUZIEK. Dan worden zaken misschien beter duidelijk. Maar nogmaals: voor een intiemere 'near field' positie is een Nait XS fraaier dan een SuperNait in een aantal opzichten. Zijn je speakers erg moeilijk en/of de luisterruimte erg groot, kun je baat hebben bij een SuperNait, maar gaat voor jou niet echt op.

@Jumping Jack: 'Helaas' is het verschil tussen standaard netsnoer en PowerLine behoorlijk groot...

Jumping Jack

Citaat van: garmtz op september 26, 2012, 20:01:54

@Jumping Jack: 'Helaas' is het verschil tussen standaard netsnoer en PowerLine behoorlijk groot...

Ik stuur je even een pm  ;)
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Beste mensen,

Er zijn mij een stel rogers bbc speakers aangeboden en daar heb ik wel oren naar. Maar deze hebben altijd zonder frontjes in een rokerige omgeving gestaan. Nu heb ik zelf ook zwaar gerookt en ik weet wat dat kan doen op een oppervlak. Nu vraag ik mij af in hoeverre dit de speakers kan aantasten.Iemand die het weet.

mvg

Fred
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op september 26, 2012, 21:10:29
Beste mensen,

Er zijn mij een stel rogers bbc speakers aangeboden en daar heb ik wel oren naar. Maar deze hebben altijd zonder frontjes in een rokerige omgeving gestaan. Nu heb ik zelf ook zwaar gerookt en ik weet wat dat kan doen op een oppervlak. Nu vraag ik mij af in hoeverre dit de speakers kan aantasten.Iemand die het weet.

mvg

Fred

Kan zeker de speakers aantasten. Als er nicotine op de spreekspoel (vooral van de tweeter) komt, wordt deze verzwaard, waardoor de respons kan veranderen (lees: doffer geluid).

Dr.Bedlo

En daar is verder weinig tot niets aan te doen lijkt mij.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op september 26, 2012, 22:45:35
En daar is verder weinig tot niets aan te doen lijkt mij.

Niets... Behalve de units compleet vervangen. Het zou mee kunnen vallen, maar ach... Ze zijn nooit beter dan je P3ESR's... :)

Maximus_Aurelius

Citaat van: Jumping Jack op september 26, 2012, 19:53:36
Aww, dat is wel pech zeg! Was de DAC nog binnen garantie?
Ga je de stroomkabels ook vergelijken? Daar ben ik wel benieuwd naar eigenlijk....

Zit nog in de garantie, is toen het gebeurde exact 367 dagen oud  ;)
De dikke Naim netkabel ga ik niet proberen omdat het te veel kan beinvloeden. Andere kant is dat ik misschien toch stiekem wil uitproberen uit nieuwsgierigheid  :D maar dit is dan echt op het laatst.
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.

Maximus_Aurelius

Dat is balen zeg! :-/   Ik zou echter die Lindemann DAC gewoon helemaal overslaan. De DAC zit immers in de SuperNait! Hoe meer je gaat mixen en matchen (vooral als je gaat aansluiten op de RCA ingangen), hoe minder je zal begrijpen wat er zo bijzonder is aan Naim.

Nee de Lindemann DAC sla ik niet helemaal over zie aantal post naar boven ;). De DAC in de Supernait is een goede DAC maar komt niet tegen de Lindemann DAC aan. Tweede is dat de Supernait DAC geen USB aansluit heeft, dus kan ik niks mee. Ik ga niet met mijn grote PC aan de wandel die een geluidskaart met digitale aansluit heeft. :nowink:
Sowieso heb ik wanneer alles op zijn plaats valt met de muziek een route uitgestippeld die ik dan wil gaan wandelen.

Overigens zou ik persoonlijk ook zeker de Nait XS proberen. Deze is intiemer, sneller, opener, gedetailleerder en (if I may say so, want dit is erg subjectief) muzikaler dan een SuperNait IMO (hij is tegelijkertijd ook wel iets minder sonoor en gecontroleerd). Zou misschien meer je smaak kunnen zijn en is meer dan genoeg vermogen voor de Arc's, zeker in jouw situatie. 

Alle tips zijn best welkom en waardeer ik ook. Ik zal eens kijken wat we kunnen doen met de Nait XS.
Een vraagje hoe wil jij dan de combi NAC 202, NAP 200 willen omschrijven?

Ik denk dat je de SuperNait wat heftiger, donkerder, minder gedetailleerd en minder georganiseerd zal hebben gevonden t.o.v. de spullen die je hebt. Maar vergeet de KLANK en probeer je puur te focussen op de MUZIEK. Dan worden zaken misschien beter duidelijk. Maar nogmaals: voor een intiemere 'near field' positie is een Nait XS fraaier dan een SuperNait in een aantal opzichten. Zijn je speakers erg moeilijk en/of de luisterruimte erg groot, kun je baat hebben bij een SuperNait, maar gaat voor jou niet echt op.

Ik luister altijd en focus me op de muziek, die moet men voelen, horen, en raken.

P.S. dat gevonden is niet meer  :hehe:.

De Supernait is er weer en ik heb nu al wat uurtjes geluisterd  :clapping:.

Mijn Lindemann DAC doet het weer en wat er mis mee was had ik eigenlijk niet verwacht en al helemaal geen rekening mee gehouden. De DAC was in orde maar de  USB kabel was het probleem. Andere USB kabel eraan gehangen  vanmiddag en ik kreeg geluid  :headbanging:.
De oude USB kabel eens probeert op de printer en daar deed hij ook niks, kreeg geen enkel document geprint.
Hoe dit mogelijk is/was sta ik nog van te kijken want USB kabels kunnen toch echt wel wat hebben want je legt ze ook vaak zat achter de computer en duw je ze ook nog liefst zo ver mogelijk weg. De kabel hier hangt simpel aan de DAC en je komt er niet aan. Hij hangt en blijft hangen ;)
Maar belangrijkste is dat ik weer muziek kan luisteren en nu weer kan testen  :clapping:.

the limp man

Ik draai met Dynaudio X12, Tubemagic DAC en de NaitXS. Ik ben het helemaal eens met bovenstaande. Wat een gave versterker!

garmtz

Top! Ik denk persoonlijk dat als je niet compleet gaat voor Naim, je ook maar half hoort wat de SuperNait 'doet'. Misschien gaan denken aan UPNP streaming en weg met de PC!

Een NAC202/NAP200 combi is iets neutraler afgestemd dan de SN en iets transparanter/gedetailleerder. Nog steeds echter niet het detail en levendigheid van een XS+FC XS. Ik vind de 202/200 te 'groots' klinken in een kleine kamer, maar heeft met moeilijkere speakers/grotere kamers meer rust en controle (en beter laag) dan een Nait XS en hierdoor wellicht voor velen ook muzikaler.

garmtz

.

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 27, 2012, 19:00:12
Top! Ik denk persoonlijk dat als je niet compleet gaat voor Naim, je ook maar half hoort wat de SuperNait 'doet'. Misschien gaan denken aan UPNP streaming en weg met de PC!

Een NAC202/NAP200 combi is iets neutraler afgestemd dan de SN en iets transparanter/gedetailleerder. Nog steeds echter niet het detail en levendigheid van een XS+FC XS. Ik vind de 202/200 te 'groots' klinken in een kleine kamer, maar heeft met moeilijkere speakers/grotere kamers meer rust en controle (en beter laag) dan een Nait XS en hierdoor wellicht voor velen ook muzikaler.

Het verbaasd me eigenlijk een beetje dat jij toch wel een duidelijke voorkeur hebt voor de Nait XS t.o.v. SN of 202! De Nait XS is ook populair onder de leden van het Engelse Naim forum.

De Flatcap 2x hangt nu een poosje aan de Nait XS en Stageline, moet eerlijk zeggen dat het me nu klankmatig wel bevalt. Een guller en wat grootser klankbeeld, laagste laag en hoogste hoog meer aanwezig, makkelijker, maar nog steeds Naim dus levendig.

Maximus_Aurelius

Alles op zijn tijd ;)
Eerste stap is testen wat de SuperNait doet in mijn set en ruimte.
Tweede stap? Wanneer het allemaal bevalt qua muziek luisteren en het raakt mij ook dan komt, voordat ik definitief overstag ga een Naim bron erbij om te kijken wat dit teweeg brengt en allerbelangrijkste dat ik nog steeds kan blijven genieten.
Wanneer dit allemaal goed gaat en het bevalt zal ik de stap maken into the Naim world ;).  Er zal dan ook in de loop van de tijd een bron van Naim erbij komen maar of dit een streamer wordt of de DAC weet ik niet. Nu loop ik wat (ver)vooruit maar het is ongeveer het stappen plan die ik dan wil bewandelen wanneer de eerste test sessie positief is. De Naim XS zal ik ook gaan aanhoren wanneer Naim me bevalt.
Ik zag wel dat volgens mij op de XS geen eindversterker op aangesloten kan worden?Wil toch altijd ruimte houden wanneer we andere luister ruimte krijgen die groter is dan mijn huidige.

Thx voor de uitleg.

garmtz

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op september 27, 2012, 19:17:17
Het verbaasd me eigenlijk een beetje dat jij toch wel een duidelijke voorkeur hebt voor de Nait XS t.o.v. SN of 202! De Nait XS is ook populair onder de leden van het Engelse Naim forum.

De Flatcap 2x hangt nu een poosje aan de Nait XS en Stageline, moet eerlijk zeggen dat het me nu klankmatig wel bevalt. Een guller en wat grootser klankbeeld, laagste laag en hoogste hoog meer aanwezig, makkelijker, maar nog steeds Naim dus levendig.

Zo kunnen zaken verschillen. Heb ook een tijdje een flatcap op de XS gehad maar wat mij sterk opviel was dat de beleving wegviel en plaatste maakte voor een meer cleanere en analytischer geheel. Had ook wel zijn merites maar het sprak mij minder aan. De xs is ten opzichte van de 5 serie wel een verschil met name in het bredere stereobeeld, meer controle en details en minder rauw. Hoefde geen seconde na te denken om mijn Nait 5 er op in te ruilen.

De NAS doet het overigens. De nd5xs is weer een geheel ander verhaal. Vanmiddag komt een whizzkid kijken wat die er van bakt. De dealer zit in Engeland dus das een probleempje in dit geval.
Quad vintage.

twani

Een dealer in Engeland :wacko: Foei ga je schamen Fred :D