Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

RexManning

Nee hoor, valt helemaal niet over te twisten. Witte Ovator S400's zijn gewoon helemaal te gek en dat moet iedereen vinden! :)

Serieus; ik heb nog nooit eerder audio apparatuur in mijn huis gehad waar ik zoveel positieve reacties op krijg van leken. Het gebeurt bijna altijd met bezoek dat men onder de indruk is en de moeite neemt om dit te benadrukken. Wat wij audio-enthousiastelingen er dus ook van mogen vinden, ze hebben zeker een hoge waf factor!
Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

Jumping Jack

Citaat van: YamahaRXV op september 23, 2012, 21:41:34
Zo is dat  ;D  Om de daad bij het woord te voegen even de volgende vraag (uit nieuwsgierigheid) ;)
Wie van jullie heeft er luisterervaringen met de Naim Ovator S400 speakers en kan mij wat specifieke eigenschappen vertellen  ;)

Nieuwe plannen Jan? Ik betwijfel of je er met de Ovator (naar wat ik er over heb gelezen) op vooruit zou gaan tov jouw pmc's...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

RexManning

Citaat van: LPlover op september 23, 2012, 22:35:27
S400 is typisch Naim. snel, dynamisch, krachtig, gecontroleerd laag, een zeer mooi middengebied. Wellicht in het uiterste hoog wat minder open en dieptebeeld niet bijzonder, maar ook dat is typisch Naim. Ik heb ze wel eens minder gehoord bij een demo in een winkel, maar de laatste keren tijdens een show toch wel erg fraai.
Citaat van: Martin!!! op september 23, 2012, 22:23:19
Dat zal RexManning je wel uit de doeken kun doen........................  :lookaround:

Citaat van: Martin!!! op september 23, 2012, 22:23:19
Dat zal RexManning je wel uit de doeken kun doen........................  :lookaround:

Uiteraard & graag!

Mijn bescheiden mening en hoe ik het wel aan bezoek uitleg;

Je hebt drie soorten geluid waar je naar kan streven als liefhebber. Je zit op de bank en de muziek....
1...komt als een deken onder je door. Je zit erop en voelt alle laag onder je.
2...omvat je als luisteraar. Het zit helemaal om je heen en je wordt er onderdeel van.
3...is breed voor je op de afstand van de speakers. Het beeld wordt geprojecteerd als een podium waar je naar kijkt.

Voor mij streefde ik al naar 3. Muzikaliteit moet voorop staan en ik wil thuis een concert horen waarbij ik met mijn ogen dicht wil kunnen aanwijzen waar bijvoorbeeld de rechter en linkerhand van de drummer zijn.

Mijn bron en versterking zorgden al voor de goede richting hierin, maar de Ovators maken het compleet. Ik koos ook binnen een paar seconden voor deze speakers nadat ik jaren heb gezocht voor dit specifieke geluid om mijn wens compleet te maken. Ik heb nu een heel breed geluid op een goede afstand van me. De bas is droog, gedefinieerd en snel. Mijn twee luistertest nummers (Chameleon van Herbie Hancock & The Headhunters (Daar moet je voor gaan zitten  :worship: ) en Happiness is Easy van Talk Talk) moeten alle definitie per instrument laten horen en niet over hun nek gaan als alles samen komt.

Grappige bijkomstigheden van streven naar 3: Je kan ook nog een normaal gesprek voeren als je volume op half elf staat en het beeld is zo breed dat je in de keuken 8 meter verderop in de breedte alles bijzonder goed kan ervaren. Dat zal wel door de BMR's komen.

Wat knaagt een beetje; het gevoel dat upgraden van de  versterking in de toekomst een wens zal worden.. :)
Shure SE535se

Maximus_Aurelius

Gisteren heb ik bij iemand anders een Naim set gehoord op Wilson Benesch luidsprekers en dat ging wel erg goed samen. Beter gezegd was zeker fraai te noemen.
Het gevaarlijke hieraan is dat ik de neiging heb om dit eens nader te onderzoeken  :D. Kan ook ongevaarlijk worden  :D
Zijn er mensen die spelen met Naim > Wilson Benesch?

Voor de belangstellende de volgende Naim apparatuur stond te spelen op Wilson Benesch ARC.
NAC 202 met NAP 200
En de Supernait( Had een derde persoon meegenomen om te vergelijken met de 202, 200)
Bron was Northstar essensio.(DAC)
Weet je wat het leven je uiteindelijk leert?
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.

Jumping Jack

De mannen van BB&G zullen je daar ongetwijfeld meer kunnen over vertellen. Zelf geen ervaring met WB...
Jumping Jack's set
Discogs

Dr.Bedlo

Citaat van: RexManning op september 24, 2012, 08:55:04

Uiteraard & graag!

Je hebt drie soorten geluid waar je naar kan streven als liefhebber. Je zit op de bank en de muziek....
2...omvat je als luisteraar. Het zit helemaal om je heen en je wordt er onderdeel van.
3...is breed voor je op de afstand van de speakers. Het beeld wordt geprojecteerd als een podium waar je naar kijkt.

Voor mij streefde ik al naar 3. Muzikaliteit moet voorop staan en ik wil thuis een concert horen waarbij ik met mijn ogen dicht wil kunnen aanwijzen waar bijvoorbeeld de rechter en linkerhand van de drummer zijn.

Mijn bron en versterking zorgden al voor de goede richting hierin, maar de Ovators maken het compleet. Ik koos ook binnen een paar seconden voor deze speakers nadat ik jaren heb gezocht voor dit specifieke geluid om mijn wens compleet te maken. Ik heb nu een heel breed geluid op een goede afstand van me. De bas is droog, gedefinieerd en snel. Mijn twee luistertest nummers (Chameleon van Herbie Hancock & The Headhunters (Daar moet je voor gaan zitten  :worship: ) en Happiness is Easy van Talk Talk) moeten alle definitie per instrument laten horen en niet over hun nek gaan als alles samen komt.

Grappige bijkomstigheden van streven naar 3: Je kan ook nog een normaal gesprek voeren als je volume op half elf staat en het beeld is zo breed dat je in de keuken 8 meter verderop in de breedte alles bijzonder goed kan ervaren. Dat zal wel door de BMR's komen.

Wat knaagt een beetje; het gevoel dat upgraden van de  versterking in de toekomst een wens zal worden.. :)

Rex,

Heb net even naar je verbouwing en setup gekeken. Errug fraai en mooi. Maar wat ik mij nu afvraag of je nu niet te dicht op de behoorlijk uit de kluiten gewassen spaeakers zit en je niet beter iets kleiner kunt? Een 2de wat was nu dat ding waar Hartke opstond? ( boomkast?)
Quad vintage.

RexManning

Dank Fred!

Te dicht erop? mmm...een half metertje naar achter zou perfect zijn. Maar veel meer hoeft ook weer niet. Ik heb wel eens de behoefte om naar achter te leunen op de bank  :hehe:

Hartke: is voor mijn basgitaar  O0
Shure SE535se

twani

Citaat van: Jumping Jack op september 24, 2012, 08:44:16
Nieuwe plannen Jan? Ik betwijfel of je er met de Ovator (naar wat ik er over heb gelezen) op vooruit zou gaan tov jouw pmc's...
Ben ik ook bang voor, Jan heeft toch enigzins een "laag fetish" ;D iets waar de PMCees toch wel er goed in zijn , toch Nick?

Of zal ik mijn Akai`s naar Jan opsturen voor een luistersessie :pompom: :pompom: :pompom:

twani

Afgaande op wat ik inmiddels denk te weten van Jan zijn favoriete klank zou de nieuwe Heco Statement II nog wel eens wat voor hem kunnen zijn, ook in hoogglans zwart Jan :pompom: :pompom: ;)  met een alleraardigst dipool-dingetje aan de achterzijde...

Klout10

Citaat van: Maximus_Aurelius op september 24, 2012, 11:42:56
En de Supernait( Had een derde persoon meegenomen om te vergelijken met de 202, 200)

Hoe deed de SuperNait het ten opzichte van de NAC202/NAP200??
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

YamahaRXV

Citaat van: RexManning op september 24, 2012, 08:55:04

Uiteraard & graag!

@RexManning en LP Lover  Nog bedankt voor jullie klankmatige beschrijvingen van de Ovator S-400,s  ;)

Rex, die witte Ovators van je is zeker niets mis mee; sterker nog, ik vind ze mooi  :headbanging:
Zo te lezen voldoen ze ook helemaal aan je vooraf gestelde criteria  ;)

I am curious  8)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Citaat van: twani op september 24, 2012, 12:56:52
Ben ik ook bang voor, Jan heeft toch enigzins een "laag fetish" ;D iets waar de PMCees toch wel er goed in zijn , toch Nick?

Of zal ik mijn Akai`s naar Jan opsturen voor een luistersessie :pompom: :pompom: :pompom:

Heb meerdere fetish-en, maar die zijn niet audio gerelateerd O0 ;D
Mijn huiskamer heeft wel een fetish; namelijk het opvreten van de lagere hertz regionen :wacko:

Theo, je mag de Akai,s zeker wel versturen naar mij, kijken of ze tegen het Naim ''geweld'' bestand zijn  ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

RexManning

Graag gedaan. Ik sluit me overigens wel aan bij andere berichten dat de Ovator's wel eens niet aan je besteed zouden kunnen zijn als je ruimte hoge "laag-eisen" heeft. Het voor mij ideale muzikale droge snelle laag komt mede door de gesloten kast, maar zorgt er ook voor dat je wellicht beter naar een ander merk speakers kan kijken als je de nadruk wilt leggen op diepe bass.
Shure SE535se

garmtz

Citaat van: Maximus_Aurelius op september 24, 2012, 11:42:56
Gisteren heb ik bij iemand anders een Naim set gehoord op Wilson Benesch luidsprekers en dat ging wel erg goed samen. Beter gezegd was zeker fraai te noemen.
Het gevaarlijke hieraan is dat ik de neiging heb om dit eens nader te onderzoeken  :D. Kan ook ongevaarlijk worden  :D
Zijn er mensen die spelen met Naim > Wilson Benesch?

Ja, wij 'spelen' er op de zaak regelmatig mee... :)  Erg mooie combinatie inderdaad! Met de nadruk op tonale verzadiging, flow, ritme, dynamiek en minder op typische 'audiofiele' parameters. Je hebt nu een uitgesproken analytische set, dat is dus erg omschakelen. Kan me echter wel voorstellen dat dan Naim juist erg trekt.

Maximus_Aurelius

Citaat van: garmtz op september 25, 2012, 14:11:21
Ja, wij 'spelen' er op de zaak regelmatig mee... :)  Erg mooie combinatie inderdaad! Met de nadruk op tonale verzadiging, flow, ritme, dynamiek en minder op typische 'audiofiele' parameters. Je hebt nu een uitgesproken analytische set, dat is dus erg omschakelen. Kan me echter wel voorstellen dat dan Naim juist erg trekt.

Bedankt voor de omschrijving van jullie ervaring combi WB, Naim. Klopt inderdaad dat ik nu een analytische set heb staan wat ook erg fraai klinkt.
We zullen er sneller achter komen hoe Naim in mijn set klinkt.  :headbanging:
Op moment van typen zit ik (nog) geduldig te wachten tot dat er een Naim arriveert  :D
Ik word met de minuut nieuwsgieriger wat het zal doen en of de eerste klank stapjes voldoen. ;)
Weet je wat het leven je uiteindelijk leert?
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.

dre73

Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Jumping Jack

Ik ben benieuwd wat het voor jou gaat brengen M_A.

Hier komt er binnenkort een set NACa5, tweedehands, om eens te horen wat dat geeft in mijn set...
Jumping Jack's set
Discogs

YamahaRXV

Citaat van: Jumping Jack op september 25, 2012, 19:54:15

Hier komt er binnenkort een set NACa5, tweedehands, om eens te horen wat dat geeft in mijn set...

PM  ;)

YamahaRXV

Citaat van: Maximus_Aurelius op september 25, 2012, 19:02:28
Op moment van typen zit ik (nog) geduldig te wachten tot dat er een Naim arriveert  :D

Een Supernait ?  ;)

garmtz

Citaat van: Maximus_Aurelius op september 25, 2012, 19:02:28
Bedankt voor de omschrijving van jullie ervaring combi WB, Naim. Klopt inderdaad dat ik nu een analytische set heb staan wat ook erg fraai klinkt.
We zullen er sneller achter komen hoe Naim in mijn set klinkt.  :headbanging:
Ik word met de minuut nieuwsgieriger wat het zal doen en of de eerste klank stapjes voldoen. ;)

Wees HEEL voorzichtig met snelle conclusies! Laat de versterker zeker 2 dagen aanstaan voordat je serieus gaat luisteren/vergelijken! Ook altijd NAC A5 luidsprekerkabel (of vergelijkbare kabel met lage capaciteit en rond de 1 mH inductie/m) gebruiken. Verder ook liefst een Naim-bron gebruiken!

Waarom zeg ik dit allemaal? Naim is erg gevoelig voor omgevingsfactoren, dus voordat je het weet, luister je naar een suboptimaal presterende set.

Streamz

En hoeveel scheelt dit? (Niet in % uiteraard.) Is het subtiel of veel meer dan dat?

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 26, 2012, 12:53:31
Waarom zeg ik dit allemaal? Naim is erg gevoelig voor omgevingsfactoren, dus voordat je het weet, luister je naar een suboptimaal presterende set.

Ik heb een hond, is Naim daar gevoelig voor? :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Martin!!!

Citaat van: LPlover op september 21, 2012, 09:33:40
wat ik met mijn nait xs gek vind is dat deze in de ochtend soms warm aanvoelt terwijl het volume op o stond, en ergens in de middag met muziek koeler aanvoelt?

Opgelost jouw hond slaapt er dus 's nachts op! Weg met dat beest, een tweak die je bovendien ook nog eens geld opelvert door het uitsparen van hondenbelasting, voer enz....................  :police:
mainly British stuff

garmtz

Citaat van: LPlover op september 26, 2012, 13:43:00
Ik heb een hond, is Naim daar gevoelig voor? :D

Alleen als hij eroverheen piest! :)

garmtz

Citaat van: Streamz op september 26, 2012, 13:42:54
En hoeveel scheelt dit? (Niet in % uiteraard.) Is het subtiel of veel meer dan dat?

Het is meer dan subtiel. Het kan je oordeel echt beïnvloeden.