Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op september 17, 2012, 20:14:07
dat fraimlite meubel gaat echt niet weg. verkoop zal best mogelijk zijn maar waarschijnlijk voor een schijntje. ook met het Q4 meubeltje was ik begin van het jaar al aan het jammeren :D.

Ik ga denk ik een aantal weken niet of nauwelijks aandachtig luisteren en me meer focussen op tv/film en zie wel weer.

Lijkt mij heel verstandig. Je hebt tenslotte wel vaker dat het ff niet klinkt. En voordat je een spijtige beslissing neemt!
Quad vintage.

twani

Citaat van: LPlover op september 16, 2012, 20:12:44
uiteraard. heb al van alles geprobeert. toegeven er zijn (korte)momenten dat het wel lekker klinkt. Als ik de klank analyseer dan is het laag, midden en hoog goed en strak maar er ontbreekt iets gedurende die langere momenten, zeg maar de lijm :dontgetit:
Het merk Harbeth maakt uitstekende lijm schijnt ;)

Klout10

Citaat van: fred19633 op september 17, 2012, 21:34:14
Lijkt mij heel verstandig. Je hebt tenslotte wel vaker dat het ff niet klinkt. En voordat je een spijtige beslissing neemt!

Mee eens, en als je dan aan het wisselen slaat is het eind meestal ver te zoeken!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

En langspeelplaat liefhebber heb je al stiekem wederom geluisterd?
Quad vintage.

corry

.

garmtz

Aan de andere kant, als de Naim spullen aan maanden aan staan, deze eens een nachtje uitzetten en 's morgens weer aanzetten. Op die manier kunnen statische spanning en magnetisme dissiperen, met een beter geluid tot gevolg.

Fred Mulder

Citaat van: raindog op september 16, 2012, 20:33:07
Jouw Naim XS is een uitstekende versterker. Zelf heb ik de XS thuis eens een tijdje kunnen uitproberen en toen was ik erg onder de indruk van zijn algehele kwaliteiten. Uiteindelijk ben ik toch afgehaakt omdat ik net iets te veel présence / body / warmte miste in de stemmen.

Het algehele geluidsbeeld is zeker niet koel maar stemmen klonken voor mij iets te terughoudend, soms zelfs een beetje hees, vergeleken met mijn Mira3. Erg jammer want verder deed de XS alles beter. Omdat ik echt wel gecharmeerd ben van Naim, daarom hang ik ook hier rond  :),  heb ik laatst de XS nog een keer opnieuw uitgeprobeerd, dit keer met een externe voeding. Wederom erg mooi maar ik miste nog steeds iets in het stemgebied.

Het belangrijkste aan versterking is voor mij dat het tonaal allemaal klopt. De rest (detail, plaatsing, rust, ruimtelijkheid etc..) komt daarna. Mocht een Rega tonaal beter bij jouw smaak passen dan begrijp ik je wens om over te stappen. Maar ik voorspel je dat je uiteindelijk toch die kwaliteiten zult gaan missen van de XS. Zelf ben ik nog steeds op zoek naar een versterker die minimaal doet doet wat de XS doet, maar dan zonder de nadelen.

PM verzonden

Robiwan

Citaat van: fred19633 op september 18, 2012, 14:13:32
En langspeelplaat liefhebber heb je al stiekem wederom geluisterd?

:D :D Ja, ik heb 2e hands very cheap een Naim SNAIC 4 kunnen bemachtigen. Nu kan ik de flatcap weer eens proberen op de Nait Xs.
Ik kan uiteraard nog geen echt oordeel geven. Ik laat het zo een tijdje en ga niet lopen switchen. Wat wel meteen opvalt is een toegenomen drive en controle.

Morgen komt Iver, dus van te voren maar effe blazen om de woofers effe op te warmen :D hij neemt wat eigen muziek mee. Afgezien van een andere akoestiek en speakers zijn er niet heel veel verschillen met zijn Naim set. Als Iver ook vind dat het niet helemaal lekker klinkt dan neem ik dat zeker serieus. Ik denk echter dat Iver het wel lekker vind klinken en dat ik in de overgang ben :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Citaat van: Jumping Jack op september 18, 2012, 21:24:13
;D zelfkennis lp...

Ik ben een tweeling dus die gaan van de hak op de tak :D

corry

.

corry

.

Robiwan

Citaat van: corry op september 19, 2012, 13:48:02
Ok, vannacht acht uurtjes de nait uit gehad. Alles klinkt top.
Eens kijken hoe lang het duurt voordat het geluid weer wat "inzakt".
Zoals ik al aangaf was dat andere keren dat ik de set een uurtje uit heb gehad na ong twee dagen.
Wellicht klinkt de nait in een andere set na de eerste twee dagen juist beter, maar ik geef hier de voorkeur aan hoe het de eerste twee dagen klinkt.
Gewoon regelmatig een nachtje uitzetten lijkt het.
Is niet veel moeite en ik vind het verschil behoorlijk.

hmm toch raar want Naim zegt juist 24/7 uur aanlaten. Ik hoor het ook vandaar. de nait 5i gaat bij jou nu om de 3 dagen effe een nachtje uit?

Dr.Bedlo

Doe ik al een tijdje om de maand een dagje uit. Klinkt inderdaad beter.Doe overgens de cd en de rest ook uit.
Quad vintage.

Robiwan

Iver is zonet weer vertrokken. Het was een erg gezellige middag. Tis een aardige kerel die enthousiast over muziek en onze hobby kan praten :)

Hij was gekleed in een net pak omdat hij ook nog een zakenafspraak had. Dat contrasteerde mooi met de buurt waarin ik woon :D :D

Z'n muzieksmaak kwam niet helemaal overeen met de mijne, afgezien van Hooverphonic, maar dat maakt het juist leuk. De cd van Chris Rea "Road To Hell" vond ik overigens wel fijn. Een cd van Sub Focus (drumm and bass) was niet aan hem besteedt :D

Verder nog een vergelijk gemaakt tussen de versie op cd en lp (Fleetwood Mac, Sting). Lp meer karakter, zeker in het middengebied, cd meer open en strak. 

Hij was in het algemeen vol lof over mijn set. De Naim karakteristiek was onmiskenbaar. Dat gemene in het hoog in sommige muziekstukken dat hij soms storend vind met z'n eigen speakers, dat was bij mij ook zo. Dus dat hoort zo ;)

In vergelijking met zijn set klonk het minder warm maar in grote lijnen toch niet al te grote verschillen. Kortom ik moest niet zeuren :D

Hij was verder toch wel gecharmeerd van het Fraimlite rack alsmede de Rega RP6 omwille van nostalgie :D.   

Kortom een geslaagde visit.

Gr,

Robin

Fred Mulder

Citaat van: LPlover op september 19, 2012, 17:31:12
Het was een erg gezellige middag.

Goed om te horen Robin!
Leuk om elkaar zo te ontmoeten, helpen, en misschien zelfs nieuwe genres ontdekken  :D

garmtz

@LPLover: ik begin toch echt meer en meer te denken dat het harde hoog komt door je speakers. Hebben die wel eens op de nominatie gestaan om vervangen te worden? Of hou je juist van het geluid van de Motives?

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 19, 2012, 20:19:53
@LPLover: ik begin toch echt meer en meer te denken dat het harde hoog komt door je speakers. Hebben die wel eens op de nominatie gestaan om vervangen te worden? Of hou je juist van het geluid van de Motives?

die motives heb ik net een jaar staan, dus die blijven nog wel even :D Vandaag klonk het weer prima en zeker met de cd's van Iver.
Ovator S400 vind ik wel mooi maar kan ik niet echt betalen, zijn te groot voor de ruimte en m'n vriendin zal daar niet blij mee zijn.

Klout10

Citaat van: garmtz op september 19, 2012, 20:19:53

Ik heb de Neat Motive 2's ook eens thuis mogen beluisteren. Ik geloof dat het in juni dit jaar was. Klonk niet verkeerd, de Motive's zetten makkelijk een ruimtelijk beeld neer. Van enige scherpte kan ik me eerlijk gezegd niets herinneren, maar heb besloten om m'n huidige speakers er niet voor in te ruilen.
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Citaat van: LPlover op september 19, 2012, 20:58:52
die motives heb ik net een jaar staan, dus die blijven nog wel even :D Vandaag klonk het weer prima en zeker met de cd's van Iver.
Ovator S400 vind ik wel mooi maar kan ik niet echt betalen, zijn te groot voor de ruimte en m'n vriendin zal daar niet blij mee zijn.

O.k. :)   Maar het hoeft ook niet gelijk dan maar een S400 te zijn toch? Maargoed, je bent er blij mee, prima!

Jumping Jack

Mss wat vloeken in de naim-kerk, maar heb je al eens andere speakerkabels geprobeerd?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Robiwan

Citaat van: garmtz op september 19, 2012, 21:08:43
O.k. :)   Maar het hoeft ook niet gelijk dan maar een S400 te zijn toch? Maargoed, je bent er blij mee, prima!

nee, maar als ik overstap op mooiere speakers dan liever meteen een grote stap, zeker voor 10-15 jaar plezier.

Robiwan

Citaat van: Jumping Jack op september 19, 2012, 21:13:10
Mss wat vloeken in de naim-kerk, maar heb je al eens andere speakerkabels geprobeerd?

ja, maar alleen met siltech en dat klonk met linn ninka van verleden jaar niet zo fraai :D. Met de Motives alleen NAcA5 kabel.

garmtz

Ik zou niet veel verwachten van andere luidsprekerkabels, maar als je ermee gaat experimenteren, hoor ik graag de uitkomsten! Ik weet wel waar wij steeds weer op uitkomen... ;)

Jeriko

Dat gemene in het hoog in sommige muziekstukken dat hij soms storend vind met z'n eigen speakers, dat was bij mij ook zo. Dus dat hoort zo ;)

[/quote]

Ik heb bij mijn set helemaal geen gemeen hoog zitten, weet je zeker dat dit zo hoort? Ik heb wel eens de neat gehoord en vond het wel goed klinken (is wel alweer een tijdje geleden) alleen met mijn linn majik 140 is het toch veel rustiger want de majik 140 heeft een zijde zacht hoog. De combinatie Naim Supernait en de linn majik 140 is voor mij de perfecte match.

Gr. Jeroen
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.