Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: dre73 op september 16, 2012, 19:27:10
niets veranderd in de set?
stekkers los gehad?

uiteraard. heb al van alles geprobeert. toegeven er zijn (korte)momenten dat het wel lekker klinkt. Als ik de klank analyseer dan is het laag, midden en hoog goed en strak maar er ontbreekt iets gedurende die langere momenten, zeg maar de lijm :dontgetit: 
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Robiwan

Citaat van: Alco op september 16, 2012, 19:39:26
Goh,..ben zeer benieuwd naar je bevindingen, LPlover. :) Btw,...welke ls-kabel wil je aansluiten op de Brio-R ?

Naca5 op een Brio-R aansluiten is echt een crime, door de enorme stugheid van Naca5, gecombineerd met de ls-aansluitingen die nogal dicht op elkaar zitten.

Ben echter wel verrast door de kaalheid die je ervaart. Met name de XS zou toch wat warmer/voller klinken dan bijv. de Nait 5i-2.

in 1e instantie de NACA5 kabels. Ja hoe komt het dat het kaal klinkt, wie zal het zeggen?

corry

.

Robiwan

Citaat van: corry op september 16, 2012, 20:15:25
Is dat zowel met de cd5x als met je andere bronnen?

ja eigenlijk wel in meer of mindere mate. De Cd5x klinkt eigenlijk nog het beste.

raindog

Citaat van: LPlover op september 16, 2012, 19:18:23Zodoende ga ik eens een ander merk versterker proberen en wel de Rega Brio R. Kijken of die wel de klank geeft waar ik naar opzoek ben/was...

Als het warmte is wat je mist kun je beter naar de Rega Mira3 gaan luisteren dan naar de BrioR, eerstgenoemde is wat drukvoller en rijker van klank dan de BrioR.

Jouw Naim XS is een uitstekende versterker. Zelf heb ik de XS thuis eens een tijdje kunnen uitproberen en toen was ik erg onder de indruk van zijn algehele kwaliteiten. Uiteindelijk ben ik toch afgehaakt omdat ik net iets te veel présence / body / warmte miste in de stemmen. Het algehele geluidsbeeld is zeker niet koel maar stemmen klonken voor mij iets te terughoudend, soms zelfs een beetje hees, vergeleken met mijn Mira3. Erg jammer want verder deed de XS alles beter. Omdat ik echt wel gecharmeerd ben van Naim, daarom hang ik ook hier rond  :),  heb ik laatst de XS nog een keer opnieuw uitgeprobeerd, dit keer met een externe voeding. Wederom erg mooi maar ik miste nog steeds iets in het stemgebied.

Het belangrijkste aan versterking is voor mij dat het tonaal allemaal klopt. De rest (detail, plaatsing, rust, ruimtelijkheid etc..) komt daarna. Mocht een Rega tonaal beter bij jouw smaak passen dan begrijp ik je wens om over te stappen. Maar ik voorspel je dat je uiteindelijk toch die kwaliteiten zult gaan missen van de XS. Zelf ben ik nog steeds op zoek naar een versterker die minimaal doet doet wat de XS doet, maar dan zonder de nadelen.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

dre73

Citaat van: LPlover op september 16, 2012, 20:12:44
uiteraard. heb al van alles geprobeert. toegeven er zijn (korte)momenten dat het wel lekker klinkt. Als ik de klank analyseer dan is het laag, midden en hoog goed en strak maar er ontbreekt iets gedurende die langere momenten, zeg maar de lijm :dontgetit:
aha,die periode heb ik ook gehad helaas......

bij mij is het weggegaan door toch een stapje omhoog te gaan op de ladder......
van alles een beetje meer,ook poen helaas. :D
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Robiwan

Citaat van: raindog op september 16, 2012, 20:33:07
Als het warmte is wat je mist kun je beter naar de Rega Mira3 gaan luisteren dan naar de BrioR, eerstgenoemde is wat drukvoller en rijker van klank dan de BrioR.

Jouw Naim XS is een uitstekende versterker. Zelf heb ik de XS thuis eens een tijdje kunnen uitproberen en toen was ik erg onder de indruk van zijn algehele kwaliteiten. Uiteindelijk ben ik toch afgehaakt omdat ik net iets te veel présence / body / warmte miste in de stemmen. Het algehele geluidsbeeld is zeker niet koel maar stemmen klonken voor mij iets te terughoudend, soms zelfs een beetje hees, vergeleken met mijn Mira3. Erg jammer want verder deed de XS alles beter. Omdat ik echt wel gecharmeerd ben van Naim, daarom hang ik ook hier rond  :),  heb ik laatst de XS nog een keer opnieuw uitgeprobeerd, dit keer met een externe voeding. Wederom erg mooi maar ik miste nog steeds iets in het stemgebied.

Het belangrijkste aan versterking is voor mij dat het tonaal allemaal klopt. De rest (detail, plaatsing, rust, ruimtelijkheid etc..) komt daarna. Mocht een Rega tonaal beter bij jouw smaak passen dan begrijp ik je wens om over te stappen. Maar ik voorspel je dat je uiteindelijk toch die kwaliteiten zult gaan missen van de XS. Zelf ben ik nog steeds op zoek naar een versterker die minimaal doet doet wat de XS doet, maar dan zonder de nadelen.

om welke externe voeding ging het?

Cyreg

LPl, lees je eigen commentaren vd laatste 8 pagina's maar 'ns terug  ;)

Na je setupveranderingen, tafeltjes wel of niet spikes(te stijf vast is ook NIET goed) en anderszins,
ben je m.i. (en vlgns jezelf ook!) ontevreden geraakt met het geluid van je setup  ???

Zou terugkeren naar je eerdere setupopstelling geen optie zijn? en ervaren hoe of wat!
Of misschien toch even wachten tot je bezoek, medeNaimer, is geweest?

Nogmaals succes, maar IMO is andere hardware nog niet ad orde, dus....  :omg:
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Robiwan

Citaat van: dre73 op september 16, 2012, 20:37:08
aha,die periode heb ik ook gehad helaas......

bij mij is het weggegaan door toch een stapje omhoog te gaan op de ladder......
van alles een beetje meer,ook poen helaas. :D

:D jij hebt echt dure sh..t  :D

Robiwan

Citaat van: Cyreg op september 16, 2012, 20:38:32
LPl, lees je eigen commentaren vd laatste 8 pagina's maar 'ns terug  ;)

Na je setupveranderingen, tafeltjes wel of niet spikes(te stijf vast is ook NIET goed) en anderszins,
ben je m.i. (en vlgns jezelf ook!) ontevreden geraakt met het geluid van je setup  ???

Zou terugkeren naar je eerdere setupopstelling geen optie zijn? en ervaren hoe of wat!
Of misschien toch even wachten tot je bezoek, medeNaimer, is geweest?

Nogmaals succes, maar IMO is andere hardware nog niet ad orde, dus....  :omg:

welke eerdere setupopstelling bedoel je, ben zelf de kluts een beetje kwijt :D Het ziet er nu zo uit:

dre73

Citaat van: LPlover op september 16, 2012, 20:38:41
:D jij hebt echt dure sh..t  :D

alleen maar ouwe shit! ;)

een beetje modificeren en zelf bouwen doet veel meer wonderen. :angel:
Gryphon Atilla,Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

raindog

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Alco

Wat ik me zojuist afvroeg.... veel interlinks (en ook ls-kabels) zijn ontworpen om optimaal te klinken als ze met de text op de kabel mee, worden aangesloten. (als ik me niet vergis heet dat directionaal ?)  :unsure: (dus van bron naar versterker)

Zo ook Naim en Chord kabels. Nu is het zo dat ik al jarenlang een Chord Cobra interlink heb.
Die heb ik ooit gekocht toen ik nog een Naim CDX had en een Sonneteer Campion versterker.

Die kabel had aan de bron kant een DIN-aansluiting en aan de versterker kant cinch-pluggen.
Toen ik later overstapte van Naim CD-speler naar een Squeezebox, en inmiddels van Sonneteer weer back to Naim was gegaan, heb ik dezelfde Chord Cobra weer gebruikt, maar dan eigenlijk in tegengestelde richting, 'verkeerd' aangesloten.

Gewoon uit nieuwsgierigheid... vond 't op dat moment eigenlijk wel goed klinken, dus heb 't maar zo gelaten...

Maar nu vraag ik me toch af... heeft iemand onder jullie uit nieuwsgierigheid (of misschien per ongeluk) weleens zijn Naim/Chord interlink andersom aangesloten, en klonk dat dan inderdaad anders/slechter ? :lookaround:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Lion of Judah

Ik geloof daar niet in, eerlijk gezegd.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Naim Hicap DR, miniDSP SHD, MOON Mind 180, Teddy Pardo PSU.

corry

.

Cyreg

Citaat van: LPlover op september 16, 2012, 20:44:58
welke eerdere setupopstelling bedoel je, ben zelf de kluts een beetje kwijt :D Het ziet er nu zo uit:

Ik doelde oa op voordat de Fraimlite er kwam, alleen de Q4 maar dat was al in begin mei.
Daarna kwam ook nog vloerbedekking, maar .....
...ook gelezen dat je op 14 februari al ontevreden was over je klank/geluid m.n. de bas.

Probeer nog maar 'ns alleen je Q4, indien toch prettiger > Fraimlite voor de liefhebbers?
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Alco

CiteerIk doelde oa op voordat de Fraimlite er kwam, alleen de Q4 maar dat was al in begin mei.

Probeer nog maar 'ns alleen je Q4, indien toch prettiger > Fraimlite voor de liefhebbers ?
Hmm,...daar zeg je wat, Cyreg. Mede doordat de upgrade naar het Fraimlite rack alsvolgt werd omschreven:

"met een echt hifi rack zoals een Fraim of Fraimlite ga je met name vooruit op het gebied van helderheid, puntigheid, strakheid en detaillering.
De keerzijde in sommige sets/ruimtes is dan een cleanere/killere weergave."

Misschien dat de in eerste instantie aangename verbetering uiteindelijk iets too much is gebleken ? :unsure:

De genoemde termen zijn wel termen die je soms met 'kaal' zou kunnen vergelijken.

Aan de ene kant is 't uiteraard niet te hopen dat dit de oorzaak is (en verwacht ik eigenlijk ook niet), maar het is te proberen en zou dan wel weer iets uitsluiten.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Gewoon afwachten en nog even de gekte onderdrukken. Jet is tenslotte niet de 1ste keer dat dit je overkomt toch?
Quad vintage.

Alco

Fred, hoe bevalt de ND5xs ? :)  (zag onder je reactie dat de dac plaatsgemaakt heeft voor de ND5xs)

Dr.Bedlo

Ja klopt. Ware het niet dat deze nog verpakt thuis staat. Ben er nog niet aan toe gekomen. Mag van het weekend nach hause en dan zullen wij dat varkentje eens wassen. Ben benieuwd.

Achteraf was het misschien niet handig om de Ndac weg te doen omdat je dan de ND5 op de Ndac kunt aansluiten en dat moet een klankverbetering geven heb ik vernomen. Ach..zo blijf je op de een of andere wijze wel aan de gang. Bevalt Rega je nog steeds goed Alco?
Quad vintage.

Alco

CiteerAchteraf was het misschien niet handig om de Ndac weg te doen omdat je dan de ND5 op de Ndac kunt aansluiten en dat moet een klankverbetering geven heb ik vernomen
Dat zou inderdaad nog een verbetering moeten zijn. Ik ging er vanuit dat je de nDac had verkocht om de ND5xs te kunnen bekostigen.

Ik las gisteren nog ergens op het UK Naim forum dat (als ik me niet vergis) Richard Dane van Naim vond dat de ND5xs iets beter klinkt nog dan de CD5xs.

CiteerBevalt Rega je nog steeds goed Alco ?
Yep, de Rega bevalt nog goed, Fred.  In het begin had ik wel even m'n twijfels...
omdat ik toch wat sprankeling in het hoog miste. De klank was vaak net iets te smoooth. :yawnee: 
Bepaalde muziek en instrumenten (bijv. akoestisch gitaar) miste daardoor een bepaalde bite/attack, wat ten koste ging van de beleving.

Heb de Brio-R toen zelfs even te koop gezet, maar begon me toch af te vragen of de Brio-R zelf wel de oorzaak was...
In de tussentijd heb ik een setje huismerk ls-kabels van De Groef uut Grunn'n geprobeerd en dat bleek (met Nakamichi banaanpluggen) een schot in de roos! :)
(die kabel kost geen drol en klinkt super) Nu heeft de Brio-R het sprankelende, heldere wat ik eerst miste.

Heb ook nog een UnitiQute thuis mogen proberen, maar dat viel me wat tegen. Klonkt niet slecht hoor, maar ook niet echt bijzonder.
De Squeezebox klonk niet beter aangesloten op de interne dac van de UQ. Mijn voorkeur ging uit naar de SB op de Brio-R.

Dr.Bedlo

Alco,

Ja die kabels van de Groef heb ik er ook tussen en dat is gewoon vet goed! ( ja ik word modern met mijn taaltje) Ben nu wel weer aan een mooie stukkie muziek toe want die rommel in de costa academica klinkt nergens naar.

K wil rust in de tent en blij uiteindelijk toch bij Naim gebleven te zijn. Kwas ook wel hevig teleurgesteld in Naim op een gegeven moment mede gezien de misere met de bekende stadse dealer, maar goed is tot ieders tevedenheid opgelost.

Zal als ik thuis ben eens goed naar de Rega luisteren en mijn bevindingen meedelen. Heb er nog geen tijd voor kunnen vrij maken om daar eens goed naar te luisteren.

De Ndac heb ik inderdaad particulier kunnen verkopen , want dan had ik drie DAC's gehad en dat is uiteraard overkill!

Quad vintage.

Alco

CiteerJa die kabels van de Groef heb ik er ook tussen en dat is gewoon vet goed!
Aha, ook die dunne, van € 10,- per meter dus. Tja,..het oogt eigenlijk weinig belovend, maar klinkt superrr. :happy:
(Klinkt ook niet verkeerd op Naim btw, en is heeel wat soepeler en minder opvallend dan die Naca5 'bamboestokken')  ;)

CiteerK wil rust in de tent en blij uiteindelijk toch bij Naim gebleven te zijn. Kwas ook wel hevig teleurgesteld in Naim op een gegeven moment mede gezien de misere met de bekende stadse dealer, maar goed is tot ieders tevedenheid opgelost.
Kan ik me voorstellen.  Trouwens, die bekende stadse dealer deed mij onlangs wel een heel schappelijk, en op dat moment verleidelijk aanbod. Ik mocht thuis de UnitiQute uitproberen en als die beviel en ik m'n Brio-R er op wilde inruilen, dan kreeg ik de volledige, huidige nieuwprijs er voor terug! (terwijl ik 'm nog voor de introductieprijs van € 575,- had gekocht) Dat vond ik wel erg netjes. :smile:

CiteerZal als ik thuis ben eens goed naar de Rega luisteren en mijn bevindingen meedelen. Heb er nog geen tijd voor kunnen vrij maken om daar eens goed naar te luisteren.
Neem je tijd Fred. Doe 't rustig an. (maar ben wel benieuwd uiteraard)

Robiwan

Citaat van: Alco op september 16, 2012, 22:54:56
Hmm,...daar zeg je wat, Cyreg. Mede doordat de upgrade naar het Fraimlite rack alsvolgt werd omschreven:

"met een echt hifi rack zoals een Fraim of Fraimlite ga je met name vooruit op het gebied van helderheid, puntigheid, strakheid en detaillering.
De keerzijde in sommige sets/ruimtes is dan een cleanere/killere weergave."

Misschien dat de in eerste instantie aangename verbetering uiteindelijk iets too much is gebleken ? :unsure:

De genoemde termen zijn wel termen die je soms met 'kaal' zou kunnen vergelijken.

Aan de ene kant is 't uiteraard niet te hopen dat dit de oorzaak is (en verwacht ik eigenlijk ook niet), maar het is te proberen en zou dan wel weer iets uitsluiten.

dat fraimlite meubel gaat echt niet weg. verkoop zal best mogelijk zijn maar waarschijnlijk voor een schijntje. ook met het Q4 meubeltje was ik begin van het jaar al aan het jammeren :D.

Ik ga denk ik een aantal weken niet of nauwelijks aandachtig luisteren en me meer focussen op tv/film en zie wel weer.

Klout10

Citaat van: LPlover op september 17, 2012, 20:14:07
dat fraimlite meubel gaat echt niet weg. verkoop zal best mogelijk zijn maar waarschijnlijk voor een schijntje. ook met het Q4 meubeltje was ik begin van het jaar al aan het jammeren :D.

Ik ga denk ik een aantal weken niet of nauwelijks aandachtig luisteren en me meer focussen op tv/film en zie wel weer.

De tweedehands markt ligt volgens mij helemaal op z'n gat... Heb daarom besloten m'n Hi-Line te houden. Klinkt zo slecht nog niet ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2