Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dey

Citaat van: Alco op augustus 18, 2012, 18:33:31
Zag dat er een setje Naim Allae speakers in rosewood te koop staan op MP.

Niet dat ik nu interesse heb, maar de prijs is zondermeer errug netjes leek me. http://link.marktplaats.nl/587009883
Valt me wel op dat mensen vaker de kleur rosewood verwarren met kersen trouwens.

Vond 't wel één van de betere Naim speakers en jammer dat er geen vervanger voor is gekomen.

Volgens mij is de kleur toch rosewood, want mijn kersen Allae's zijn een meer rood van kleur.
Deze luidsprekers zijn misschien minder goed dan SBL's maar zijn daarintegen veel gemakkelijker te onderhouden en te plaatsen.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Alco

CiteerVolgens mij is de kleur toch rosewood, want mijn kersen Allae's zijn een meer rood van kleur.
Precies, de kleur leek me ook duidelijk rosewood.

O, Allae's zijn makkelijk te plaatsen dan SBL's ?  Dat wist ik niet. Ik dacht dat ze beide dicht bij een muur moeten staan.
Al heb ik de Allae's een keer bij een Naim dealer kunnen beluisteren, waar ze wat verder van de muur stonden en dat klonk ook nog erg fraai vond ik.

Op zich vind ik 't best opmerkelijk dat Naim één van de weinige merken was die luidsprekers zo heeft ontworpen dat ze vlak voor een muur konden/moesten staan en ook dat ze daar nu van af gestapt zijn. M.b.t de vaak meespelende WAF lijkt 't mij ideaal wanneer speakers niet 'midden in de kamer' hoeven te staan.
Uiteraard gaat plaatsing vlak voor een wand wel wat ten koste van diepte in het geluidsbeeld, maar verder... :sigh:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Jumping Jack

Guru maakt ook speakers die kort tegen de wand mogen. Er staat een set qm60 op hifi.nl. Heel mooie speakers en ze schijnen goed te gaan met Naïm...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dey

Citaat van: Alco op augustus 20, 2012, 13:29:13
O, Allae's zijn makkelijk te plaatsen dan SBL's ?  Dat wist ik niet. Ik dacht dat ze beide dicht bij een muur moeten staan.

Ze moeten inderdaad beiden tegen de muur aan staan (ik heb er ongeveer 15cm tussen), maar ik bedoelde met gemakkelijk plaatsen het plaatsen van de speaker zelf. De SBL's moeten met kit gesealed worden na vervoeren en na verschuiven moeten ze waterpas gezet worden. Kijk voor een fraaie uitleg op de website http://www.sbls.co.uk onder het kopje Set-Up.
De Allae's hoeven alleen maar waterpas te staan en that's it.

Alco

CiteerDe SBL's moeten met kit gesealed worden na vervoeren en na verschuiven moeten ze waterpas gezet worden. Kijk voor een fraaie uitleg op de website http://www.sbls.co.uk onder het kopje Set-Up.
De Allae's hoeven alleen maar waterpas te staan en that's it.
Aha, ok... dat wist ik niet. Weer wat geleerd.  :)

CiteerGuru maakt ook speakers die kort tegen de wand mogen. Er staat een set qm60 op hifi.nl. Heel mooie speakers en ze schijnen goed te gaan met Naïm...
Heb 'm gezien... vind ze persoonlijk erg lelijk! (al zijn ze wel in mooiere fineerversies verkrijgbaar, dan de standaard kersen, maple en rosewood)

Heb één keer de kleine Guru qm10 kunnen beluisteren i.c.m Naim bij een dealer, maar die stonden toen niet ideaal opgesteld.
Ze stonden toen enkele tientallen cm's voor een raam, waardoor het waarschijnlijk weinig goede indruk achterliet.
(even afgezien van de vreemde afmetingen, waardoor een normaal formaat stand er onder geen gezicht is...althans, vind ik)

De QM10 schijnt volgens Tom Tom Audio wel een erg mooie combi te zijn met de Naim UnitiQute:

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

fireman

Leuk setje, dat ding daar boven heeft wel hele grote oren om te luisteren.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Bas Akkerman

Citaat van: Fireman op augustus 20, 2012, 16:58:37
Leuk setje, dat ding daar boven heeft wel hele grote oren om te luisteren.
Het is zo wel lekker een dode ruimte. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Jumping Jack

@ Alco: ik vind de qm60 net heel erg mooi op te zien  :inlove:. Jammer dat de advertentie geen foto bevat...
Jumping Jack's set
Discogs

Alco

Citeer@ Alco: ik vind de qm60 net heel erg mooi op te zien  :wub:
Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen. (gelukkig maar)  8)

Zie net trouwens dat 't kleine broertje, de QM10 nu ook wordt aangeboden van € 2000,- voor € 1350,-
Via dealer King Audio: http://www.hifi.nl/tweedehands/tekoop/140525/Guru-QM10-monitorspeakers.html

Fred Mulder

Citaat van: Klout10 op augustus 19, 2012, 20:14:25
Mag ik vragen wat de SN opvolgt?

Daar ben ik nog niet uit Michel. Zo ben ik erg benieuwd naar de Linn Akurate DSM (ivm wens om stereo met HT te combineren), maar zal me ook breder orienteren. Omdat ik erg geloof in synergie wil ik de nieuwe set weer in samenhang uitzoeken.

mvg, Fred

Jumping Jack

De nieuwe software, met playlists, voor de streamers is er, inclusief een update voor n-stream.
http://www.naimaudio.com/news/article/software-version-316-enables-playlists-all
Jumping Jack's set
Discogs

Sullivan

Citaat van: Jumping Jack op augustus 22, 2012, 11:36:12
De nieuwe software, met playlists, voor de streamers is er, inclusief een update voor n-stream.
http://www.naimaudio.com/news/article/software-version-316-enables-playlists-all
Begrijp ik nou goed, dat ik de NDX alleen kan updaten via een Windows PC met RS232? Ik had begrepen dat ik het gewoon met een USB-stick kon doen.

Jumping Jack

Ik denk het wel... De SuperUniti kan met mini-usb (aansluiting achteraan) maar dus ook niet via de usb-aansluiting op het front.
Jumping Jack's set
Discogs

RexManning

Mijn ND5XS heb ik gisteren ook via de kleine usb achterop geüpdate(t...bleh :) ). Staat gewoon in de handleiding overigens.

In de pdf die je met de firmware download staan alle modellen vernoemd die met 1 van beide mogelijkheden zijn te upgraden.
Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

Robiwan

Ben net terug van de AudioXperience Five Senses Jubileumshow in Heeze (in de buurt van Eindhoven). Mooie lokatie en uitstekende demo's. Naim, Neat, Well Tempered met Dynavector stonden er ook. Neat met de Ultimatum XL6. Wow wat een ruimtelijk beeld, zeer gedefinieerd, strak laag, top in combinatie met topline van Naim. Je moest echter niet te dichtbij gaan zitten dan was het beeld te groot.

De Naim Ovator s400 stond in dezelfde ruimte en speelde vrij dicht tegen de muur strak en droog met de "goedkopere" streaming line.  Ik heb ze wel eens minder horen klinken, nu klonk het uitstekend.

Joenit met be chocolate (dure shit), RP6/Exact en Totem. De klank was jammergenoeg een beetje wollig. Kan aan de ruimte hebben gelegen. Bij Linn was het erg fris door de airco en zo klonk het jammergenoeg ook. Bah wat een levenloos geluid. Piega klonk ook best aardig. Maar Naim had z'n zaakjes het beste voor elkaar. Telkens toen ik de ruimte weer binnenliep een zucht van herkenning, wat klinkt dit goed ook met vinyl.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

raindog

Was vandaag ook in Heeze. Die set met Bechocolate en Totem was inderdaad niet goed, geen idee waar het aan lag maar ik vond het bijna beschamend gezien het prijskaartje dat er aan die Belgische chocolade hing. 

Het meest high-end was de kamer met Magico en Nagra. Eerste indruk was overweldigend, tweede indruk was dat ik hier niet een hele avond naar zou kunnen luisteren, erg vermoeiend. Dit kwam misschien ook door de audiofiele tingel tangel muziekjes. Heb er niet één 'normaal' liedje op gehoord.

Pas in de Naim-kamer voelde ik een soort van opluchting, eindelijk muziek. Ik was met name onder de indruk van het gemak en de vanzelfsprekendheid die de combi van Superuniti en Ovators liet horen. Erg mooi.

Bij Linn was het inderdaad frisjes qua temparatuur maar toch werd ik, uiteindelijk, wel warm van de muziek. Aanvankelijk misschien wat understated maar hoe langer ik luisterde hoe meer het mij deed. Aardige Schotse vertegenwoordiger ook die mij een goede uitleg gaf over het systeem. Besloten om binnenkort maar eens de Linn Majik DSM en Naim (Super-)Uniti eens op mijn Harbeths uit te proberen. Ik voel steeds meer voor zo'n one-box-solution.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Robiwan

Citaat van: raindog op augustus 25, 2012, 19:23:43
Was vandaag ook in Heeze. Die set met Bechocolate en Totem was inderdaad niet goed, geen idee waar het aan lag maar ik vond het bijna beschamend gezien het prijskaartje dat er aan die Belgische chocolade hing. 

Het meest high-end was de kamer met Magico en Nagra. Eerste indruk was overweldigend, tweede indruk was dat ik hier niet een hele avond naar zou kunnen luisteren, erg vermoeiend. Dit kwam misschien ook door de audiofiele tingel tangel muziekjes. Heb er niet één 'normaal' liedje op gehoord.

Pas in de Naim-kamer voelde ik een soort van opluchting, eindelijk muziek. Ik was met name onder de indruk van het gemak en de vanzelfsprekendheid die de combi van Superuniti en Ovators liet horen. Erg mooi.

Bij Linn was het inderdaad frisjes qua temparatuur maar toch werd ik, uiteindelijk, wel warm van de muziek. Aanvankelijk misschien wat understated maar hoe langer ik luisterde hoe meer het mij deed. Aardige Schotse vertegenwoordiger ook die mij een goede uitleg gaf over het systeem. Besloten om binnenkort maar eens de Linn Majik DSM en Naim (Super-)Uniti eens op mijn Harbeths uit te proberen. Ik voel steeds meer voor zo'n one-box-solution.

hey leuk dat je ook geweest bent. Ik liep rond in T-shirt met Barcelona als opdruk, spijkerbroek, zwarte schoenen en kort haar.

Maximus_Aurelius

Weet iemand (al) hoe zich de nieuwe VV van Naim(NAC-N 172 XS) met streamer zich verhoud ten opzichte van de losse streamer(s) en voorversterker(s)?
Weet je wat het leven je uiteindelijk leert?
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.

Robiwan

Citaat van: Maximus_Aurelius op augustus 25, 2012, 19:32:59
Weet iemand (al) hoe zich de nieuwe VV van Naim(NAC-N 172 XS) met streamer zich verhoud ten opzichte van de losse streamer(s) en voorversterker(s)?

Klonk goed met S400. Een heerlijk dynamisch Naim geluid, strak en droog laag. Daarna de superunity en dat was nog even wat fraaier.

Maximus_Aurelius

Citaat van: LPlover op augustus 25, 2012, 19:42:38
Klonk goed met S400. Een heerlijk dynamisch Naim geluid, strak en droog laag. Daarna de superunity en dat was nog even wat fraaier.

Welke eindversterker zat aangesloten op de NAC-N 172 XS?
Weet je wat het leven je uiteindelijk leert?
Dat niet iedereen tot het einde bij je zal zijn. Sommigen vergezellen je slechts een paar hoofdstukken, sommigen maar een enkel moment en sommigen laten littekens achter, zelfs lang nadat ze er niet meer zijn.
Je dacht vroeger dat je iedereen moest vasthouden, elke vriendschap moest redden, elke liefde voor je moest laten vechten. Maar... uiteindelijk begrijp je dat mensen...
hoe goed je ook voor ze bent geweest het heeft niet altijd iets met jou te maken.
Sommige mensen maken gewoon deel uit van je verhaal, niet van je hele leven. Het moeilijkste is niet loslaten maar accepteren dat sommige herinneringen mooier zullen blijven.

Robiwan

Citaat van: Maximus_Aurelius op augustus 25, 2012, 19:48:47
Welke eindversterker zat aangesloten op de NAC-N 172 XS?

de NAP155 XS :inlove:

raindog

Citaat van: LPlover op augustus 25, 2012, 19:27:38
hey leuk dat je ook geweest bent. Ik liep rond in T-shirt met Barcelona als opdruk, spijkerbroek, zwarte schoenen en kort haar.

Jammer dat we elkaar gemist hebben, Ik was echter al vrij vroeg in Heeze en om 14.00 uur weer vertrokken.

Qua show vond ik het heel netjes verzorgd maar wel beperkt qua aanbod van betaalbare apparatuur, het was een echte high-end show. Op de parking, toen ik mijn oude Fordje ging ophalen tussen al dat Duitse lease-spul, realiseerde ik mij echter weer dat betaalbaarheid relatief is, ik ben gewoon een arme sloeber.. ;D
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Robiwan

Citaat van: raindog op augustus 25, 2012, 20:15:54
Jammer dat we elkaar gemist hebben, Ik was echter al vrij vroeg in Heeze en om 14.00 uur weer vertrokken.

Qua show vond ik het heel netjes verzorgd maar wel beperkt qua aanbod van betaalbare apparatuur, het was een echte high-end show. Op de parking, toen ik mijn oude Fordje ging ophalen tussen al dat Duitse lease-spul, realiseerde ik mij echter weer dat betaalbaarheid relatief is, ik ben gewoon een arme sloeber.. ;D

:D :D Ik rij ook maar in een Koreaantje :D

Dey

Citaat van: raindog op augustus 25, 2012, 20:15:54
... ik ben gewoon een arme sloeber.. ;D

Het gaat om het genieten en de beleving bij muziekluisteren, daarom spelen we met Naim apparatuur (en een uitzondering met een Brio). We horen niet alle microdetails en hebben niet de drang naar een zo diep mogelijk geluidsbeeld maar worden wel meegezogen in de muziekale emotie. Toen ik mijn Nait 5i versterker kocht had ik geen flauw idee wat de PRAT beleving nou inhield, nu weet ik gelukkig dat dat het belangrijkste is in een installatie. De Britten noemen het ook wel de "Boogie factor".

Bizar hoe sommigen op het officiële Naim forum even een 552 DR of SuperCap DR voeding aanschaffen! Ik heb respect voor de gasten die bijvoorbeeld al 20 jaar met dezelfde olive set spelen en gewoon dag in dag uit genieten van hun enorme platencollectie.

Robiwan

Hierbij foto's van de "nieuwe" opstelling.

Het Ikea Lack tafeltje heeft toch weer plaatsgemaakt voor het Quadraspire meubel. Wellicht een iets minder vrij beeld maar wel strakker vooral in het laag. Het staat ook wat fraaier.

Integratie van de Rega RP6 op de bovenste plank van het Fraimlite meubel gaf helaas een brom vanwege de trafo in de CD5x die er onder staat. Het klonk wel fraai. Wellicht koop ik nog eens een extra level. Maar voorlopig tevreden nu.