Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: Martin!!! op september  3, 2012, 22:22:36
:clapping: ik voelde al zoiets aankomen...... veel plezier ermee........

oh hoezo???
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

garmtz

Citaat van: LPlover op september  3, 2012, 22:15:04
oh potverdrie toch een upgrade virus opgelopen :D. Toch maar weer een Flatcap 2x 2e hands aangeschaft voor de Stageline. Ja het klinkt verdorie toch fraaier ;D

Toch nog maar weer een keer proberen op de Nait XS? Ik vind dat echt wel een verbetering... En niet alleen 'technisch', ook muzikaal.

Martin!!!

mainly British stuff

RexManning

Mooi momentje vanochtend. Ik heb al jaren een aardlus in m'n woning en die komt altijd weer opduiken bij een wijziging. Nu had ik na mijn verbouwing ineens een onwijs harde zoem naast mijn vertrouwde brom (trafo van de 155). Toen al "opgelost" met een filter tussen de wandcontactdoos en de coax voor televisie. De upc-doos gaat met hdmi naar mijn receiver en de pre-outs gaan naar mijn 152. Ik kon alleen een paar zenders niet ontvangen, maar de zoem was weg.

Kreeg ik ineens een ingeving, wat nou als ik op het apparaat wat helemaal niet in de aardlus zit, de ND5XS (als ik hem ertussen uit haalde, bleef het probleem), de "aarde" knop omzet? Achterop zit er zo een (de signal ground switch), en het werkte direct! Met het filter er tussenuit en alle zenders weer terug. Te gek!

Nu de brom nog uit de trafo, maar die is niet zo hard. Je wordt er alleen wat luistermoe van na een paar uur. Zal wel liggen aan m'n geaarde hifi-kast en ik kan wel eens de aardpen er uit halen als ik zin heb. Maar voor nu eerst weer genieten, top!
Naim nd5xs2/252/Supercapdr/250dr | Ovator S-400 | RNHP
Shure SE535se
----------------------------

AbZ

Trafo brom kan door DC offset komen, is geen kwestie van aardlus.
Offset killer (bv van PS Audio of AH!) kan uitkomst brengen.

RexManning

Dat kan inderdaad ook en kan als laatste middel wel eens naar boven komen. Maar eerst maar eens de gratis oplossingen proberen; stekkers omdraaien, aardpen eruit, voordat ik 300 euro aan een extra doos uitgeef (nu zit alles direct in de muur).
Shure SE535se

AbZ

Ik zie in je profiel dat je in de buurt woont en heb een AH! Offset Killer die je wel een keertje kunt proberen (nb niet voor verkoop) maar ga gerust eerst de aardpen draaien, etc.  Naimies zijn nogal hypersensitief voor dat soort issues zeggen ze.  Daar kan ik dan weer weinig mee.

RexManning

Ik zal tzt eens gaan klooien en als ik er niet uit kom, zal ik aan je aanbod denken, dank!
Shure SE535se

ZeRoo

Citaat van: AbZ op september  4, 2012, 12:21:23
Ik zie in je profiel dat je in de buurt woont en heb een AH! Offset Killer die je wel een keertje kunt proberen (nb niet voor verkoop) maar ga gerust eerst de aardpen draaien, etc.  Naimies zijn nogal hypersensitief voor dat soort issues zeggen ze.  Daar kan ik dan weer weinig mee.

AbZ; wat zijn jouw ervaringen met de offset killer? Word jouw geluid er beter door, of minder of geen verschil?
En helpt het echt tegen de brom.. die ervaar ik namelijk ook. Erg irritant als de apparaten op een slaapkamer staan :)

AbZ

Citaat van: ZeRoo op september  5, 2012, 13:22:47
AbZ; wat zijn jouw ervaringen met de offset killer? Word jouw geluid er beter door, of minder of geen verschil?
En helpt het echt tegen de brom.. die ervaar ik namelijk ook. Erg irritant als de apparaten op een slaapkamer staan :)
Ik heb de OK ooit samen met een amp gekocht waarbij het volgens de vorige eigenaar nuttig was tegen sporadische brom.  Heb zelf nu geen brom dus weinig werkgelegenheid voor de OK.  Het is echter een bekend verschijnsel dus ik houd hem maar gewoon in de immer uitdijende collectie 'nuttige' dingen. 

Het ding heeft in mijn ervaring verder geen invloed op het geluid qua audio.  Het is dan ook geen filter met stroombegrenzend effect.  (Zou anders best merkbaar kunnen zijn want die amp kan een kilowatt of twee trekken.)  nb Ik hoor ook geen verschillen tussen netsnoeren en dat soort gefrunnik.

Gerzom heeft er ook eentje (gekocht na uitproberen, omdat het hielp). 
Zie http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=116108.25
(pagina 2).  Ik heb daar ook een schema gepost.

ps Voedingen zijn best vaak niet 100% stil als je goed/dichtbij luistert.
Dat is niet per se allemaal hetzelfde probleem.

Dey

Ik heb toch mijn oude Chord Cobra mk1 RCA-->DIN weer uit de kast gehaald en afgestoft. Deze kabel heeft een betere soundstage en evenwichtigere klank dan de Chord CobraPlus. De plus gaf een strakkere en diepere bas, maar het hoog is een tikkel aggressief en het middenbereik te ingetogen wat veel luistermoeheid gaf en met de Cobra mk1 helemaal weg is.

De supernait mag weer blijven, had haar voor de zoveelste keer bijna op marktplaats gezet. Heb een haat liefde verhouding met d'r, het lijkt wel of ik het nooit goed doe voor haar. Het kan niet anders dan dat ze vrouwelijk is ...
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

garmtz

...tot je een HiCap voor haar koopt en ze blijft voor eeuwig de jouwe... ;)

Dey

Citaat van: garmtz op september  5, 2012, 23:43:40
...tot je een HiCap voor haar koopt en ze blijft voor eeuwig de jouwe... ;)

Haha, maar dan wel ver uit de buurt plaatsen want anders werkt het op haar voorversterkerzenuwen. Trouwens, esthetisch zal het ook niet goedgekeurd worden...

Volgens mij is de HiCap DR nog nergens te beluisteren is het niet?!
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

garmtz

Citaat van: Dey op september  5, 2012, 23:49:55
Haha, maar dan wel ver uit de buurt plaatsen want anders werkt het op haar voorversterkerzenuwen. Trouwens, esthetisch zal het ook niet goedgekeurd worden...

Volgens mij is de HiCap DR nog nergens te beluisteren is het niet?!

Tja, als wij nou een koper zouden hebben voor onze demo HiCap, zou ik ze wel naast elkaar kunnen zetten voor je... ;)  En inderdaad, ver weg houden die HiCap van de dame, dan gaat het het beste... ;)

ZeRoo

Citaat van: garmtz op september  5, 2012, 23:54:54
Tja, als wij nou een koper zouden hebben voor onze demo HiCap, zou ik ze wel naast elkaar kunnen zetten voor je... ;)  En inderdaad, ver weg houden die HiCap van de dame, dan gaat het het beste... ;)

Wat kost de demo hi-cap? Hij staat nog nergens te koop aangeboden toch..

bmateijsen

Citaat van: ZeRoo op september  6, 2012, 11:06:25
Wat kost de demo hi-cap? Hij staat nog nergens te koop aangeboden toch..

Klopt... PM maar ;)

W.Otter

Citaat van: Jackol op augustus 30, 2012, 15:49:00
Hé een nieuwe update dus voor de NDX, moet dus inderdaad via RS232.

Toch maar ff kijken voor een USB RS232 kabel dan, iemand miscchien ervaring mee welk kabeltje hier voor geschikt is, of kan ik gewoon een willekeurig USB-RS232 adapter bestellen en dan updaten?

zit ik net mee te kloten. je hebt verschillende rs232 kabels, null modem & db9. je hebt waarschijnlijk db9 nodig. nu zit ik met het probleem dat usb-> serial niet genoeg vermogen levert op een laptop en nu moet ik n vaste computer zoeken (liefst met XP)

hoe achterhaald is die rs232.....
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

RexManning

Nou vraag ik me af of zoiets je niet gaat helpen, actief op stroom...scheelt weer een desktop
Shure SE535se

Robiwan

Vraag aan Garmtz,

Als ik de Cd5x en Nait XS nu aansluit op de Flatcap 2x en de Stageline op de aux2 van de Nait dan heb ik 3 vliegen in 1 klap, of niet muzikaal gezien?

W.Otter

Citaat van: RexManning op september  6, 2012, 18:24:27
Nou vraag ik me af of zoiets je niet gaat helpen, actief op stroom...scheelt weer een desktop

heb nog een oude pc met rs232 poort en xp bij mn ouders. het hele concept usb naar serieel werkt waarschijnlijk niet. Laptop en desktop hebben natuurlijk wel andere voedingen maar ik dacht bijmezelf ook, voor usb zou dat wss niet uitmaken.

hoe dan ook nu op zoek naar n rs232 kabel :P niemand die ze verkoopt waarschijnlijk. de zolder kon me ook niet helpen  >:(
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Robiwan

hmmmm toch eigenlijk niet zo super de klank van de stageline met flatcap en Rega RP6. De 1e paar dagen was ik behoorlijk enthousiast maar vandaag en gister eigenlijk al niet meer zo. Het klinkt wat ingetogen en ik mis wat bass oohmp zoals ze dat zo mooi zeggen in het engels. De Cd5x klinkt in mijn oren gewoon fraaier. Ik kan volgende week de nieuwe Rega Fono MM proberen van mijn dealer. Zal mij benieuwen.

Cyreg

LPl, is het niet beter om eerst in het algemeen te zoeken naar je klankprobleem?
Je hebt toch geen voldoende goed geluid meer op alle sources?
Zometeen heb je veel in je TT setup veranderd, maar de rest blijft achter?

In jouw geval zou ik alles weer opbouwen (ook andere tafeltjes en posities/plekken) zoals het was.
Toen was je vlgns eigen zeggen toch prima tevreden? Of.....?????

Zou toch ook eerst nog 'n keer serieus naar netspanning en verwante spullen kijken en e.e.a. uitproberen.
Misschien heb je 'n nieuw of ander apparaat op dezelfde fase/neutral gezet?

nou ja...................................... :unsure:
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

garmtz

Citaat van: LPlover op september  6, 2012, 20:58:01
Vraag aan Garmtz,

Als ik de Cd5x en Nait XS nu aansluit op de Flatcap 2x en de Stageline op de aux2 van de Nait dan heb ik 3 vliegen in 1 klap, of niet muzikaal gezien?

Ja, zeker!

Robiwan

Citaat van: Cyreg op september  7, 2012, 11:34:36
LPl, is het niet beter om eerst in het algemeen te zoeken naar je klankprobleem?
Je hebt toch geen voldoende goed geluid meer op alle sources?
Zometeen heb je veel in je TT setup veranderd, maar de rest blijft achter?

In jouw geval zou ik alles weer opbouwen (ook andere tafeltjes en posities/plekken) zoals het was.
Toen was je vlgns eigen zeggen toch prima tevreden? Of.....?????

Zou toch ook eerst nog 'n keer serieus naar netspanning en verwante spullen kijken en e.e.a. uitproberen.
Misschien heb je 'n nieuw of ander apparaat op dezelfde fase/neutral gezet?

nou ja...................................... :unsure:

Ik zou niet weten wat er in principe mis kan zijn met de opstelling en netspanning?

Naim Fraimlite is goed gemonteerd. Spikes stevig aan/ingedraaid geen speling/wiebel. Naim interlinkjes/netkabels hangen mooi losjes. Interlinks en netkabels zoveel mogelijk gescheiden gehouden. Fase/neutraal is oke. Op de musicline  stekkerdoos staat een witte stip waar de fase moet zitten. Met een fittingschroevendraaier kun je dit checken klopt allemaal.

Vanochtend leek het wel weer lekker te klinken. Ik kan de spikes onder het lack tafeltje eens proberen. Wellicht in de toekomst de set aan de andere zijde van de kamer verder van de speakers plaatsen. Het lack tafeltje staat nu natuurlijk wel vrij dicht bij de speakers en wordt gemakkelijk in trilling gebracht.

Ik zou het leuk vinden als er eens iemand kan komen luisteren die in de buurt van Rotterdam woont. Soms ziet/hoort een ander wel wat er loos kan zijn!

Wat ook kan meespelen is mijn eigen perceptie. Wellicht is die onbewust sterk wisselend door omstandigheden.

Gr,

Robin

Fred Mulder

Citaat van: LPlover op september  7, 2012, 13:19:27
Ik zou het leuk vinden als er eens iemand kan komen luisteren die in de buurt van Rotterdam woont. Soms ziet/hoort een ander wel wat er loos kan zijn!

Wat ook kan meespelen is mijn eigen perceptie. Wellicht is die onbewust sterk wisselend door omstandigheden.

Robin, je kunt je situatie eens op het GB Naim forum voorleggen, behulpzame leden met erg veel (all-naim) ervaring. Ik meen dat Iver in De buurt van zeeland woont, misschien dat hij inspringt. Iver heeft de nodige ervaring met panelen. Ik zou graag eens komen kijken/luisteren, maar we zijn nog erg druk met inrichten huis/tuin (laatst verhuisd, dus genoeg te klussen: lampen, gordijnen, graszoden, bestrating, etc etc)

Mvg, Fred