Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Justapoke

Over afstandsbediening gesproken:

De Narcom-4 die bij de SuperNait zit vind ik een onding. De R-com vind ik supermooi ding maar 435,- Euro vind ik te gek voor woorden.

Weet iemand een goed alternatief, dus een mooie compacte remote met een beperkt aantal knoppen voorzien van learn-functie zodat ik de SuperNait en AppleTV kan bedienen?
Heb alleen Vol up/down - mute en disp nodig voor de SuperNait, 3 of 4 extra functies meer is al ruim voldoende.

Heb nu dit ding maar hoewel het goed werkt is het een goedkoop prul met navenante afwerking:

--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Gianno

totdat mijn hele system automation klaar is (alles met de ipad bedienen, heerlijk) heb ik nu mijn apparaten in de woonkamer even in een harmony 300 gezet. 3 tientjes, simpel om te installeren... en hij bedient mijn naim spullen en de squeezebox. Toppie!

Justapoke

Citaat van: katwax op februari 22, 2012, 19:44:37
Ben je wel zeker dat optie 2 beter gaat klinken. Als je met dat geld betere luidsprekers en/of versterker koopt is de kans groot dat deze hetgeen van je bron komt beter gaat weergeven. Dit zijn zowel de goede als slechte eigenschappen van je bron.

Je vergeet de DAC te vermelden, optie 1 en 2 gaan voornamelijk over het transport van de 1'n en 0'n naar de DAC toe. Daar ga je bij optie 2 niet opeens slechte eigenschappen toevoegen. Met optie 2 is het dus inderdaad zo dat je het geluid in nagenoeg de meeste gevallen stukken beter gaat weergeven.

Citeer
Trouwens ik ben geen mac hater, maar ik vind mac niets bijzonder buiten goede marketing. Ze waren niet eerst met mp3 speler, ze waren niet eerst met tablet, ze waren niet eerst met smartphone, ze waren niet eerst met streaming, ....
Zijn ze beter, in mijn ogen zeker niet en zijn de alternative meestal minder beperkt.

Wat een irrelevant geleuter. De gebakken lucht die men verkoopt bij High-End audio, da's pas een stukje sublieme marketing. Daar kan Apple nog een puntje aan zuigen.
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

paaj

Citaat van: Alco op februari 22, 2012, 19:36:42
Hey Fred,  uiteraard begrijp ik je verhaal achter je waarschijnlijke keuze, maar blijft 't eerlijk gezegd wel vreemd vinden dat je tussen 2 Naim(!) apparaten die exact hetzelfde doen (rippen, opslaan op interne HD en afspelen van diezelfde HD), kiest voor 't apparaat dat ruim het dubbele kost, met het enige verschil dat de HDX al een dac aan boord heeft en een schermpje.

Dit, als ik de Naim line-up eenbeetje snap is de Naim DAC 'beter' (nieuwer, en beste wat ze nu kunnen) dan de analoge output van de HDX en zou een UnitiServe prima voldoen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Justapoke

Citaat van: Gianno op februari 22, 2012, 20:04:53
totdat mijn hele system automation klaar is (alles met de ipad bedienen, heerlijk) heb ik nu mijn apparaten in de woonkamer even in een harmony 300 gezet. 3 tientjes, simpel om te installeren... en hij bedient mijn naim spullen en de squeezebox. Toppie!

Ik heb de Harmony 300 bij mijn TV, inderdaad toppie!

Maar ik zoek dus zoiets met zo min mogelijk knoppen in een fraaie vormgeving als de R-com
--

paaj

Lastig, er zou een mooie no-nonsense aluminium variant van dat goedkope ding van je moeten komen. Logitechs zijn ook foeilelijk.
Vind hem er op plaat wel netjes uitzien trouwens dus die ga ik eerst overwegen.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
LG 42C3 || Apple TV

Justapoke

Citaat van: paaj op februari 22, 2012, 20:10:34
Dit, als ik de Naim line-up eenbeetje snap is de Naim DAC 'beter' (nieuwer, en beste wat ze nu kunnen) dan de analoge output van de HDX en zou een UnitiServe prima voldoen.

--

Justapoke

Citaat van: paaj op februari 22, 2012, 20:12:58
Lastig, er zou een mooie no-nonsense aluminium variant van dat goedkope ding van je moeten komen. Logitechs zijn ook foeilelijk.
Vind hem er op plaat wel netjes uitzien trouwens dus die ga ik eerst overwegen.

Niet schrikken van de prijs:

http://www.redcoon.nl/B242144-Schwaiger-Universal-Zapper-Remote_Universele-Afstandsbedieningen

Voor het geld dus al helemaal niet verkeerd, lijkt een beetje B&O style maar dan dus goedkoop afgewerkt. Functioneel is het ding best ok. Het is touch dus geen knoppen wat eigenlijk ook weer een nadeel is vind ik. En ook vrij groot (20cm)
--

Jeriko

Lekker on-topic dit gaat nergens over :crazy:.
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

twani

Alco

Fred, ik weet niet hoe 't met je kennis van de Duitse taal is, maar misschien is deze site interessant.
Er staan diverse Duitse pdf-testverslagen in van allerlei Naim producten, waaronder 5 van de HDX. :)

http://www.music-line.biz/cms/Testberichte.71.0.html

Ik lees net trouwens in dit testverslag over de ND5xs streamer (http://www.lexicommultimedia.nl/wp-content/uploads/Naim-ND5-XS-XP5-XStest.pdf) het volgende:
"There is a slight darkness to the overall performance of the ND5xs, that I found appealing, but this may be less desirable for others."
Een heel andere omschrijving als de ervaring die jij had met de ND5xs Fred. Misschien dat 't dan toch met inspelen te maken heeft gehad.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op februari 23, 2012, 12:21:40
Fred, ik weet niet hoe 't met je kennis van de Duitse taal is, maar misschien is deze site interessant.
Er staan diverse Duitse pdf-testverslagen in van allerlei Naim producten, waaronder 5 van de HDX. :)

http://www.music-line.biz/cms/Testberichte.71.0.html

Ik lees net trouwens in dit testverslag over de ND5xs streamer (http://www.lexicommultimedia.nl/wp-content/uploads/Naim-ND5-XS-XP5-XStest.pdf) het volgende:
"There is a slight darkness to the overall performance of the ND5xs, that I found appealing, but this may be less desirable for others."
Een heel andere omschrijving als de ervaring die jij had met de ND5xs Fred. Misschien dat 't dan toch met inspelen te maken heeft gehad.

Alco,

Heb gelukkig goed opgelet op school dus met het Duits zit het wel goed. Ik kende deze importeur echter al een tijdje en staat in mijn favos. Thx anyway. Vind die lifestyle zaken wel iets hebben maar daar doen ze bij latham jammer genoeg niet aan.

Ja zo kunnen waarnemingen verschillen .Het donkere geluidsbeeld haal ik er niet uit(eerder een speaker achtig iets lijkt mij)
Ik vond het allemaal een beetje te klinken te veel pratt. De een mag het aanspreken, bij mij doet het dat niet.
Quad vintage.

garmtz

Ik denk nog steeds dat OF de knop van de aardig achterop niet op 'floating' stond, OF dat de unit niet goed was... Alle bronnen van Naim hebben een redelijk gelijkwaardige klanksignatuur namelijk.

Dr.Bedlo

Tsja ik weet niet of de knop op aardig cq "Nice" of "Mean"Stond.  ;D

Wel dat verschillende configuraties zijn uitgeprobeerd en dat gaf maar weinig verschil aan. Tis ook niet zo dat het lelijk of niet des Naims klonk maar het was me net allemaal een beetje te...!
Quad vintage.

Alco

CiteerTis ook niet zo dat het lelijk of niet des Naims klonk maar het was me net allemaal een beetje te...!
Had je de ND5xs via z'n eigen interne dac beluisterd, of (ook) via de Naim dac ?
Via de Ndac zou ie ongetwijfeld goed/beter geklonken moeten hebben, lijkt me.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Alco,

Op beide. maar vond er maar weinig verschil in horen. Op details. had jij trouwens ook geen Ndac of heb je die al niet meer.?
Quad vintage.

Alco

CiteerOp beide. maar vond er maar weinig verschil in horen. Op details.
Dus als ik het goed begrijp geeft de Ndac bij jou aanzienlijk meer verschil op de CD5xs, dan op de ND5xs ?

Citeerhad jij trouwens ook geen Ndac of heb je die al niet meer.?

Klopt, ik had inderdaad ook een (2e hands) Ndac, maar heb die een paar weken geleden weer verkocht.
Het was zondermeer een upgrade, maar na een paar dagen begon het enthousiasme te verwateren.
Heb nog steeds geen idee hoe/waardoor, maar uiteindelijk vond ik het verschil niet het bedrag waard.
(misschien hooguit een paar honderd euro, laat staan de nieuwprijs van € 2750,- )

Ik laat m'n set nu even voor wat 't is, en ga goed nadenken over welke kant ik nu echt op wil.

Dr.Bedlo

het verschil met de cd5xs op de Ndac of rechtstreeks op de nait xs is duidelijk waarneembaar maar ook niet echt formidabel. Het verschil tussen de nait5-2 tov de naitxs vond ik veel groter.

Tsja..als ik het zo bezie heb je al heel wat afgeexperimenteerd. misschien moet je toch eens Naar Hilversum om de Harbeth speakers te beluisteren en dan op de nait 5-2 alsook op de Nait xs. Kon je wel eens verbaasd van staan.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op februari 23, 2012, 19:57:04
Tsja ik weet niet of de knop op aardig cq "Nice" of "Mean"Stond.  ;D

Tja, als je er zo over denkt is zo'n luistersessie natuurlijk ook weinig zinvol. Heeft de dealer het apparaat naar goede wil zo goed mogelijk bij je geinstalleerd?

CiteerWel dat verschillende configuraties zijn uitgeprobeerd en dat gaf maar weinig verschil aan. Tis ook niet zo dat het lelijk of niet des Naims klonk maar het was me net allemaal een beetje te...!

Hoe bedoel je verschillende configuraties?

Alco

Citeerals ik het zo bezie heb je al heel wat afgeexperimenteerd. misschien moet je toch eens Naar Hilversum om de Harbeth speakers te beluisteren en dan op de nait 5-2 als ook op de Nait xs. Kon je wel eens verbaasd van staan.
Ben op zich best nieuwsgierig naar Harbeth, maar ik probeer me sinds 2010 (sinds ik ben verhuisd naar m'n huidige woning) aan m'n voornemen te houden om nu eens niet om de 2 jaar weer nieuwe speakers te kopen.

Heb m'n Diapasonnetjes nu sinds eind 2009 en ze bevallen eigenlijk nog prima, dus lijkt me verstandig om mezelf voorlopig niet aan de verleiding genaamd Harbeth bloot te stellen. :lookaround:

Met 'goed nadenken over welke kant ik nu echt op wil' bedoelde ik eigenlijk meer welke bron.

CiteerHet verschil tussen de nait5-2 tov de naitxs vond ik veel groter
Waar zat voor jou het voornaamste verschil in ?
(sorry, misschien heb je 't wel een keer eerder verteld hoor, maar kon me zo effe niet herinneren)
Ik lees vaak over de Nait XS dat die wat terughoudender/ronder/zachter klinkt in 't hoog, t.o.v. de Nait 5i-2, en dat staat me nogal tegen eigenlijk.

Qua afwerking vind ik de XS (en hoger) serie wel iets mooier dan de 5i-2 series.
(de XS serie heeft een iets zwartere, gladdere afwerking, die daardoor wat luxer overkomt dan de wat groffere, meer grijs/antraciet kleur van de 5i-2 serie)

Robiwan

Nait 5i-2 vs XS

De Nait 5i-2 is directer maar rauwer met minder oplossend vermogen, minder verfijnd laag, midden en hoog. Daarnaast is het stereobeeld minder luchtig. De XS is soepeler en ronder en lijkt daardoor wat saaier, maar dat is maar schijn. Nog steeds die karakteristieke Naim sound (upfront en zeer goede definitie). Alleen op het allerlaagste laag heeft de XS niet die strakheid. De Nait 5i-2 heeft wel een bepaalde puurheid. Overall is de XS zeker fraaier dan de 5i-2.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Alco,

Dat je met bron bedoelt een cd speler, versterker  of iets van streaming begrijp ik ook nog wel hoor. Vind het alleen vreemd dat je daar zo hardnekkig naar blijft zoeken. Je hebt tenslotte al heel wat naim spullekes de revu laten passeren. Ik zou toch eens kijken of misschien de speakers iets kunnen uithalen.? maar goed just my two cents.

De XS- Wat mij vooral opviel was het veel bredere stereobeeld, je hebt het gevoel alsof instrumenten rondom je geplaatst zijn. En veel meer vanuit de breedte komen. Ik had Rogers Waters "Amused to Death" ff uit de kast gehaald en dat was toch letterlijk ff schrikken!
De Details zijn ook veel meer aanwezig, sommige nuances die je met de 5-2 niet kon horen hoor je nu wel, en die kleine geluidsexperimentjes zijn leuk om mee te beleven.
Verder de controle en de rust. De xs heeft minder moeite iets neer te zetten, meer lucht meer authoriteit.Dat laat zich vooral horen in de lage tonen. Had ik bij de 5-2 nog wel eens de behoefte om aan een Sub te denken bij die XS verviel dat meteen. Dat zal ook te maken hebben met de controle.
Saai? Nee absoluut niet, Beschaafder dat wel, minder rauw zeker. Meer smooth.

Ik hoefde geen seconde na te denken om deze versterker aan te schaffen.
Quad vintage.

garmtz

Kan me goed vinden in beide beschrijvingen...

Alco

CiteerDat je met bron bedoelt een cd speler, versterker  of iets van streaming begrijp ik ook nog wel hoor. Vind het alleen vreemd dat je daar zo hardnekkig naar blijft zoeken. Je hebt tenslotte al heel wat naim spullekes de revu laten passeren. Ik zou toch eens kijken of misschien de speakers iets kunnen uithalen.? maar goed just my two cents.
Hmm, misschien heb je wel gelijk hoor. Ik dacht alleen volgens de Naim 'source-first' filosofie, om de bron zoveel mogelijk te optimalizeren, alvorens evt te kijken naar andere speakers.
Al ben ik eigenlijk best happy hoe m'n Squeezeboxje nu klinkt, toch leek 't me dat daar nog de nodige winst te behalen valt. (andere dac/Naim streamer)

Bedankt voor jullie omschrijving van de Nait XS vs Nait 5i-2, Fred en LPlover. Duidelijk! :)

Dr.Bedlo

Ok...Als je tevreden was over je knijpbox dan hoef je dus ook niet te zoeken naar een betere bron. Maar iets vertelt mij dat dt toch niet helemaal het geval is? Tsja als je de N dac al hebt gehad en dat ook niet naar volle tevreden was dan houd het denk ik een beetje op. Misschien dat je beter af bent met gewoon een goede cd5-2 of anders wachten(die gaat zeker komen) op de streamer van de basis serie(5)
Hoor trouwens van een collega van mij goede verhalen over een NOS MINI dac, kost geen wereld vermogen en misschien eens de moeite waard om te proberen?

Suc6 in ieder geval. Ga je ook naar Hilversum overigens?
Quad vintage.