Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: Alco op februari 25, 2012, 15:42:00
Heb ik onlangs nog even overwogen, maar de Rega RP3 heeft dusdanig dikke cinch-pluggen dat deze niet goed in de Nait 2 passen.
(de aansluitingen voor phono achterop de Nait 2 steken niet uit, maar zitten een paar mm achter de behuizing, waardoor de pluggen van een RP3 (of P3-24) niet diep genoeg kunnen uhh....penetreren zeg maar. :blush: ;D

tjonge jonge wat een bagger zo'n Nait 2  :D Klein maar niet echt fijn :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Citaat van: LPlover op februari 25, 2012, 16:19:18
tjonge jonge wat een bagger zo'n Nait 2  :D Klein maar niet echt fijn :D

Tsja, een beetje met je tijd meegaan hoor!

;D
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Heren,

Een diepe zucht mijnerzijds. ik zit met een probleem en wel de volgende: Destijds toen ik de 1ste stappen deed in de wereld die naim heet ben ik begonnen met een basic serie 5 een versterker en een cd speler dus. Viel mij op dat in het begin de combi nogal hard en heel direct klonk maar dat viel te wijten aan het inspelen. en dat bleek ook wel want na een aantal maanden was dit weg en kwam er een minder harde en meer vloeiende klank voor terug.En dat beviel mij wel.

Enfin dat vloeiende werd steeds erger en het geluidsbeeld viel geheel weg. Ergo: de cd speler was stuk. Nieuwe verkregen en dat probleem was dus opgelost. maar ja weer dat harde en directe en ik had gehoopt dat het vloeiende er een beetje
inkwam. maar nee, het klinkt mij allemaal een beetje te direct en te upfront. Hard ook.

Nu vraag ik mij af of dit nu de Naim sound is, ofdat er misschien iets anders speelt. Om het samen te vatten ik zoek dus een meer vloeiender sound meer soepel. Moet ik dan Naim achter mij laten of is het alsnog een inspeel probleem? akoestiek misschien? HELPJES!

Quad vintage.

twani

Is SHL-5 wat voor je Fred? Je mag altijd komen luisteren bij me, wil je koffie of bier bij je luistersessie? Omdat ik geheelonthouder ben is de koffie bij mij overigens vaker óp dan het bier :D

Groetjes,
Theo.

Alco

Citeerhet klinkt mij allemaal een beetje te direct en te upfront. Hard ook.
De Naim klank is op zich wel direct en upfront vind ik.
Dat valt met name op in vergelijking met de meeste andere merken.
Het lijkt me sterk dat het nog steeds een inspeel probleem is.

Het zou misschien iets met de akoestiek te maken kunnen hebben.

Wat voor vloer heb je ?  (tapijt, laminaat of ander soort gladde vloer)
Heb je wel/geen vloerkleed tussen je speakers en de luisterplek ?
Heb je wel/geen gordijnen ?

Als je van Naim houd, maar een iets vloeiender klank wil, dan denk ik direkt aan Sonneteer.

(een Campion of Alabaster versterker. Voor info: http://www.symphonicc.nl/node/1455 )

(of is dit vloeken in de kerk in een Naim forum ? :blush:)
Sonneteer heeft veel overeenkomsten met Naim, maar het hoog heeft een beetje een warme gloed, zonder dat dit ten koste gaat van detaillering.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Twani,

bedankt voor het aanbod maar ik denk niet dat dit de oplossing is daar het meer aan NAIM ligt dan aan mijn harbethjes,

Alco,

Tsja. Ik denk dat er aan de akoestiek wel wat te verbeteren is. Er ligt tussen mijn stoeltje en de combi wel een vloerkleedje , maar een dunnetje op een harde vinyl vloer.Verder staand de harbethjes voor een groot raam maar daar kan verder weinig aangedaan worden.

Warm en vloeiend dat omschrijf je precies. en dat is dus ook altijd hoe ik de naim sound heb omschreven. maar ik vond het al vreemd dat niemand zich hier in kon herkennen. kwam dus alleen maar van die kadukke cd speler.
Ik zal mij als ik kwa akoestiek niet veel soelaas kan vinden maar eens naar SONETEER gaan luisteren.

Quad vintage.

Klout10

Naim klinkt inderdaad vrij direct. Ik ben indertijd overgestapt van Linn naar Naim, Linn heeft een wat meer "laid-back" geluid. Wellicht is dat iets voor je...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

bezoeker

Goede optie Alco! Ik heb zelf ook de 5 serie van Naim gehad. Maar om de redenen hierboven beschreven (en de match met mijn luidsprekers) ben ik bij Sonneteer beland. Dit is met stip de set die ik het langst bezit en iedere keer nog van geniet! Uiteraard is dat geheel persoonlijk  :bigsmile:

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op februari 25, 2012, 20:00:51
Naim klinkt inderdaad vrij direct. Ik ben indertijd overgestapt van Linn naar Naim, Linn heeft een wat meer "laid-back" geluid. Wellicht is dat iets voor je...

Linn heb ik in het verleden wel eens gehad maar dat laidback is ansich niet iets wat ik zoek. het karakter van Naim kan ik in principe wel waarderen kwa luchtigheid, controle, detallering maar het mag dus allemaal wel iets warmer en vloeiender.

Thx voor de tip anyway
Quad vintage.

Alco

Linn is mij ook iets te laid-back/donker..
(al moet ik wel bekennen dat 't inmiddels weer wat jaartjes geleden is dat ik voor het laatst Linn heb gehoord)

Hey Dennuz,

Kan me goed voorstellen dat je nog steeds geniet van je set. De set zoals jij die hebt is in muzikaal opzicht één van de mooiste die ik ken, en is dan in vergelijking niet eens zo duur.  

@Fred,

Er zijn alleen niet zoveel Sonneteer dealer als er Naim dealers zijn helaas.
Voor zover ik weet is er in het noorden alleen nog Rinsma HiFi in 't Fryske Lippenhuizen.
(zolang die nog kan bestaan...)

Afgezien van mijn op zich goede ervaringen met Sonneteer, zou 't toch wel zonde zijn als je nu je hele Naim set weer wilt/moet verkopen Fred. :unsure: Het lijkt me een prachtige set die je nu hebt, en de XS-serie zou, wat ik veelal lees, al wat vriendelijker klinken dan de 5i-2.

edit: nog ff iets... misschien niet onbelangrijk: de Sonneteer versterkers hebben geen afstandsbediening
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 25, 2012, 19:59:17
Twani,

bedankt voor het aanbod maar ik denk niet dat dit de oplossing is daar het meer aan NAIM ligt dan aan mijn harbethjes,

Alco,

Tsja. Ik denk dat er aan de akoestiek wel wat te verbeteren is. Er ligt tussen mijn stoeltje en de combi wel een vloerkleedje , maar een dunnetje op een harde vinyl vloer.Verder staand de harbethjes voor een groot raam maar daar kan verder weinig aangedaan worden.

Warm en vloeiend dat omschrijf je precies. en dat is dus ook altijd hoe ik de naim sound heb omschreven. maar ik vond het al vreemd dat niemand zich hier in kon herkennen. kwam dus alleen maar van die kadukke cd speler.
Ik zal mij als ik kwa akoestiek niet veel soelaas kan vinden maar eens naar SONETEER gaan luisteren.

sorry hoor, maar als je niks wil doen aan de akoestiek zal het nooit naar je zin worden!!!

Cyreg

Fred, heb je de netspanning nog/weer juist aangesloten qua stekker fase?
Of maakt het omdraaien vd stekkers volgens jou geen verschil in deze setup?
Heb je nog steeds 'n Naim/Musicline spanningsblokje in gebruik?

Gebruik je nu overal nog steeds originele Naim netsnoeren en Naim interlinks en ook Naim A5 LSkabel?
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

corry

.

Alco

CiteerEen NaimUniti heeft meer betrokkenheid/muzikaliteit dan een Nait 5i+CD5i vind ik... Raar maar waar...

Da's inderdaad best opmerkelijk. Zou dat dan ook (kunnen) gelden voor een UnitiQute vs de 5i's?
Ondanks m'n in 1e instantie afkeer van een alles-in-1 setje, begint 't toch wel steeds interessanter te lijken.
Ook vanwege de mogelijkheid om (indien gewenst) tzt een zwaardere eindversterker te kunnen toevoegen.

CiteerEen SuperUniti heeft als hij streamt ook 'iets' (een bepaalde directheid en eerlijkheid) die ik niet 1-op-1 terughoor in een losse SuperNait + Naim streamer.

Goh, interessant... met name wat betreft de prijs van de SuperUniti, t.o.v. de SuperNait + (ND5xs?) streamer.
De SU kost op zichzelf maar zo'n € 600,- meer dan de SN.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op februari 25, 2012, 22:06:36
sorry hoor, maar als je niks wil doen aan de akoestiek zal het nooit naar je zin worden!!!

Volgens mij en ik weet het wel zeker staat er nergens dat ik niets aan de akoestiek wil doen!het is juist een van de dingen waar ik op dit moment het 1st aan denk. Garmt heeft in het harberh topic het gehad over een meting. Lijkt mij wel wat maar even zien of ik dit op de een of andere wijze kan realiseren
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Cyreg op februari 25, 2012, 22:10:44
Fred, heb je de netspanning nog/weer juist aangesloten qua stekker fase?
Of maakt het omdraaien vd stekkers volgens jou geen verschil in deze setup?
Heb je nog steeds 'n Naim/Musicline spanningsblokje in gebruik?

Gebruik je nu overal nog steeds originele Naim netsnoeren en Naim interlinks en ook Naim A5 LSkabel?

Cyreg,

Hierin is niets veranderd. alles staat in fase en alle kabels inclusief stekkerblok zijn van Naim. Daar schijnt het dus niet aan te liggen.
Quad vintage.

Alco

Fred, je speakers staan vlak voor een brede raampartij, toch ?.
Heb je ook gordijnen voor de ramen hangen, of bijvoorbeeld alleen rolgordijnen of lamellen oid ?

Gordijnen achter luidsprekers kunnen namelijk veel uitmaken!
Je ziet 't ook weleens bij diverse HiFi-zaken, dat men achter de speakers, zelfs gewoon voor een blinde muur gordijnen heeft hangen.
(al is 't niet m'n bedoeling om je dan een een kluizenaar te maken die nauwelijks meer daglicht ziet als je overdag muziek wilt luisteren. ;))

Toen ik in 2010 m'n huidige woning betrok had ik de eerste paar weken nog geen gordijnen en klonk het vrij hard/hol in m'n woonkamer. Op zich went het snel hoor, maar toen de gordijnen eenmaak binnen waren, kon ik direkt merken dat ze een erg positieve uitwerking hadden op de akoestiek. (zelfs als ze gewoon open hangen, aan weerszijden van het raam)

Dr.Bedlo

Alco,

De speakers staan inderdaad vor een groot raam oppervlak. Kan daar zonder grote bouwtechnische verandering en breekwerk ook weinig aan doen. Er hangen wel gordijnen maar of die open of dicht zijn maakt maar weinig verschil, het zijn dan ook maar dunne gordijnen. zal daar eens naar kijken wat voor een soort gordijnen het beste dempen. Links en recht van de speakers staan boeken kasten met boeken dat schijnt wel goed te zitten.

Ik zal eens wat websites bezoeken om meer achter de geheimen van de akoestiek te weten te komen.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 26, 2012, 12:22:53
Alco,

De speakers staan inderdaad vor een groot raam oppervlak. Kan daar zonder grote bouwtechnische verandering en breekwerk ook weinig aan doen. Er hangen wel gordijnen maar of die open of dicht zijn maakt maar weinig verschil, het zijn dan ook maar dunne gordijnen. zal daar eens naar kijken wat voor een soort gordijnen het beste dempen. Links en recht van de speakers staan boeken kasten met boeken dat schijnt wel goed te zitten.

Ik zal eens wat websites bezoeken om meer achter de geheimen van de akoestiek te weten te komen.

mijn speakers staan ook voor een vrij groot raamoppervlak. Ik heb wel dikke verduisterende gordijnen. De woonkamer heeft een "ideale" doosvorm daar heb ik wel mazzel mee. Met de gordijnen kun je de sound enigzins tunen. Helemaal dicht geeft een warmere klank, helemaal open juist wat te helder. Ik doe de gordijnen altijd zover open tot net achter de speakers. Dat geeft het mooiste resultaat en komt er ook genoeg daglicht binnen.

Dr.Bedlo

Dan heb je mazzel met je woning. Die van mij is door de architekt nogal fraai bedacht maar in de praktijk een horror scenario. Aan de voorkant dus een groot raamopperlak die ook nog een scheef loopt. Dat wil zeggen de linker en de rechterhoek verschillen kwa diepte wel een meter denk ik. Een crime om je speakers op gelijke afstand te krijgen tot de luisterplek. Misschien wil een digitaal meetlint helpen want met touwtjes is er moeilijk iets van te bakken.
Verder loopt de kamer naar achteren smal toe. dat wil zeggen in een soorttement van trechter. Dat is dus ook heel vervelend.

Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op februari 26, 2012, 12:44:14
Dan heb je mazzel met je woning. Die van mij is door de architekt nogal fraai bedacht maar in de praktijk een horror scenario. Aan de voorkant dus een groot raamopperlak die ook nog een scheef loopt. Dat wil zeggen de linker en de rechterhoek verschillen kwa diepte wel een meter denk ik. Een crime om je speakers op gelijke afstand te krijgen tot de luisterplek. Misschien wil een digitaal meetlint helpen want met touwtjes is er moeilijk iets van te bakken.
Verder loopt de kamer naar achteren smal toe. dat wil zeggen in een soorttement van trechter. Dat is dus ook heel vervelend.

heb je geen grote slaapkamer in een doosvorm die je kan inrichten voor hifi?

Dr.Bedlo

Helaas een andere mogelijkheid heb ik niet, en ja ook nog andere hobbies die veel ruimte in beslag nemen
Quad vintage.

Deleted Member 2

Citaat van: LPlover op februari 26, 2012, 13:30:45
heb je geen grote slaapkamer in een doosvorm die je kan inrichten voor hifi?

wat is precies een doosvorm?

Dr.Bedlo

Quad vintage.

garmtz

Rechthoekig... Schoenendoos...