Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Justapoke

Citaat van: Alco op februari 22, 2012, 13:37:09
Zoals ik 't lees klinkt het alsof je 'effe een sneetje grof volkoren' haalt.  :blink:  Het gaat wel om € 6000,- terwijl een Unitiserve voor pakweg € 2700,- exact hetzelfde doet.
En op dit moment heeft Arts-Excellence (voormalig Naim dealer) in Zevenbergen een demo-model in de aanbieding voor maar € 1500,-  :smile:

Dat dacht ik ook...

Of was je misschien van plan om de CD5xs er op in te ruilen, Fred ?  Je kunt de HDX tenslotte ook als CD-speler gebruiken.

Ik kan de gedachtengang van Fred ook niet helemaal meer volgen moet ik zeggen. Hij heeft een supermooie DAC en CD speler. Probeert een Naim streamer en is meer tevreden met z'n iPod op de DAC, en gaat dan vervolgens een peperduur achterhaald streamer concept als de HDX kopen waar tevens nog eens een DAC en CD speler in zit..   :-X :sigh:
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

katwax

Citaat van: Justapoke op februari 22, 2012, 17:17:01
Mac en airplay werkt gewoon, out of the box. Jou dlna/upnp/ oplossingen zijn voor computernerds.
Echt daarom dat het ondertussen op bijna alles te vinden is behalve apple stuff. Verschil tussen airplay en dlna --> marketing en daar is Apple zo goed in als Bose.

Citaat van: Justapoke op februari 22, 2012, 17:17:01
Knopje aanvinken in settings, that's all en dat noem ik out of the box. (aan de nieuwste mini's moet je wel een externe DVD drive hangen natuurlijk)
Geen idee, maar volgens mij is het meer als dit. Je zal zo en zo al moeten aanmelden.

Citaat van: Justapoke op februari 22, 2012, 17:22:52
Ik kan de gedachtengang van Fred ook niet helemaal meer volgen moet ik zeggen. Hij heeft een supermooie DAC en CD speler. Probeert een Naim streamer en is meer tevreden met z'n iPod op de DAC, en gaat dan vervolgens een peperduur achterhaald streamer concept als de HDX kopen waar tevens nog eens een DAC en CD speler in zit..   :-X :sigh:
Denk dat Fred zelf al heeft gezegd waarom.
Hdx achterhaald? Is gebruiksvriendelijk en het geluid is super.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Justapoke

Citaat van: Klout10 op februari 22, 2012, 14:10:20
Ik heb de discussie omtrent de HDX met belangstelling gevolgd. Ik denk dat het een apparaat is wat een specifieke groep mensen aanspreekt. Ik denk dan met name aan mensen zoals ik: die absoluut geen kennis van cq. interesse in netwerken en computers hebben. Als ik overdag op m'n werk de hele dag achter een PC zit wil ik daar 's avonds niets meer mee te maken hebben, maar wel van het gebruiksgemak van streaming kunnen genieten.

Ik geloof ook wel dat een computer enthousiast voor minder geld een vergelijkbaar systeem kan samen bouwen, maar niet met hetzelfde gebruiksgemak. Voordeel van de HDX vind ik dat het een soort alles-in-één oplossing is: het rippen, de opslag en ook weer terug afspelen in één apparaat. Bij het rippen hoef je je niet af te vragen of je het juiste file formaat gebruikt, laat staan de juiste instellingen, door de dubbele harddisc wordt 's nachts automatisch een back-up gemaakt, etc, etc. Geen problemen met cover art of juist het ontbreken er van, muziek die in wat voor formaat ergens op het netwerk staat is eenvoudig afspelen, bediening met de n-Serve app is werkelijk super eenvoudig.

En boven alles: hij klinkt ook nog eens geweldig. De HDX blijft in ieder geval nog een lange tijd in mijn set, iets wat ik niet van alle componenten durf te zeggen...

Maar ja, zoals gezegd: da's mijn mening :-)

Duidelijke uitleg Klout10. Ik heb eerder al aangegeven dat de HDX een mooie oplossing is in een situatie waar je geen gebruik wil maken van een computer/netwerk.
Het is ook zeker niet mijn bedoeling om de HDX af te kraken, ik heb eerder al aangegeven dat de hoge prijs tot bepaalde hoogte wel verantwoord is door de ontwikkelingskosten van het op zichzelf staande concept.

Ik wens je dan ook nog vele jaren plezier van de Naim..  Voor mij persoonlijk is het geen alternatief want ik denk aan de toekomst, vind coverart etc. wel belangrijk en wil mijn digitale muziekcollectie dan ook op andere plaatsen dan in mijn audio-set gebruiken. Met de HDX zit je aan Naim vast, daardoor is het voor mij absoluut geen optie.
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Justapoke

Citaat van: katwax op februari 22, 2012, 17:35:07
Echt daarom dat het ondertussen op bijna alles te vinden is behalve apple stuff. Verschil tussen airplay en dlna --> marketing en daar is Apple zo goed in als Bose.
Geen idee, maar volgens mij is het meer als dit. Je zal zo en zo al moeten aanmelden.

U is duidelijk een Apple hater en heeft nog nooit met een Mac gewerkt. Ik kan in een half uurtje een compleet nieuw Apple systeem opzetten wat exact hetzelfde doet (en meer) als een HDX als we er van uitgaan dat er een netwerk aanwezig is. Met een Naim streamer heb je even veel of zelfs meer werk i.v.m. het netwerk gedoe.

Citeer
Denk dat Fred zelf al heeft gezegd waarom.
Hdx achterhaald? Is gebruiksvriendelijk en het geluid is super.

Ik heb meerdere malen duidelijk gemaakt dat een oplossing ala HDX erg beperkt is in vergelijk met mijn genoemde alternatief. Het geluid is met beide oplossingen super. (Als er een DAC aanwezig is)
--

Poldo

Ik geef Justapoke gelijk in deze, ik heb zelf een test gedaan en de apple tv icm met een dac kinkt net zo goed als een goed Moon loopwerk icm dezelfde dac.

Echter het gebruikersgemak van apple is gewoon erg fijn icm een ipad of iphone. Apple tv kost 119 euro? dat is echt super voor zo'n apparaat.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.

Dr.Bedlo

Justapoke,

Het gaat mij alleen maar om het gebruiksgemak en het gebruik van de harde schijf,Gewoon vanuit mijn Gispen stoeltje een druk op de knop en voila. Zonder dat ik na moet gaan denken of ik wel de juiste bitrate te pakken heb of de verbinding wel optimaal is.
Dat de hdx aan een netwerk gehangen kan worden, en er een mogelijkheid is tot streamen is voor mij van geen belang.
ik wil echter geen concessies doen aan de geluidskwaliteit en het klankbeeld dat Naim heeft.
Quad vintage.

Poldo

Citaat van: fred19633 op februari 22, 2012, 18:16:59
Justapoke,

Het gaat mij alleen maar om het gebruiksgemak en het gebruik van de harde schijf,Gewoon vanuit mijn Gispen stoeltje een druk op de knop en voila. Zonder dat ik na moet gaan denken of ik wel de juiste bitrate te pakken heb of de verbinding wel optimaal is.
Dat de hdx aan een netwerk gehangen kan worden, en er een mogelijkheid is tot streamen is voor mij van geen belang.
ik wil echter geen concessies doen aan de geluidskwaliteit en het klankbeeld dat Naim heeft.

En de Naim uniti serve met een losse dac?

Justapoke

OK..  nog een laatste stelling en dan hou ik er voorlopig denk ik even mee op:

Stel je hebt een bepaald budget: laten we zeggen 12500,- en daar moet je een compleet nieuw audio systeem van bouwen waarmee je uiteraard via streaming naar je muziek luistert. Van het geld koop je versterking, luidsprekers en DAC (al dan niet intern) - en natuurlijk een apparaat voor de streaming.

Je hebt twee opties:

1. Werken met een dure streamer van Naim of b.v. Linn om maar iets te noemen.

2. Werken met een goedkope stream oplossing van Apple of ander merk.

We gaan er voor het gemak van uit dat er dus een computer, netwerk en device zoals iPhone of iPad aanwezig is. (is toch al het geval in 99% van de situaties lijkt me)

Welke keuze denk je dat het beste/mooiste geluid zal gaan geven? 1 of 2 ?

Gegarandeerd dat optie 2 een -stukken- beter geluid als gevolg heeft, bovendien wat gebruikservaring betreft heeft het veel meer mogelijkheden.
--

Bensz

Citaat van: Justapoke op februari 22, 2012, 18:32:31
OK..  nog een laatste stelling en dan hou ik er voorlopig denk ik even mee op:

Stel je hebt een bepaald budget: laten we zeggen 12500,- ......

Je hebt twee opties:

1. Werken met een dure streamer van Naim of b.v. Linn om maar iets te noemen.

2. Werken met een goedkope stream oplossing van Apple of ander merk.

Je bedoelt dat de rest van het gestelde budget 'opgaat' aan de set, na keuze 1of2?

Justapoke

Justapoke,

Fred, ik begrijp wat in jou situatie de ideale oplossing lijkt. Echter wordt je DAC en CD speler overbodig. Daarom vind ik het een rare keuze.
Het is een beetje water naar de zee dragen.

Misschien is de aanvulling van een RIPNAS een betere aanvulling op je huidige situatie.
--

Gianno

...Gewoon vanuit mijn Gispen stoeltje een druk op de knop......

Jajaja way off topic van mijn kant dit keer.... maar Gispen maakt inderdaad wereldse fauteuils voor luistersessies!  ;D

Zo, genoeg zit-advies weer... terug naar de Naim/stream discussie van de dag(en) welke ik met veel plezier aan het volgen ben.

Bensz

Citaat van: Gianno op februari 22, 2012, 18:47:22
Jajaja way off topic van mijn kant dit keer.... maar Gispen maakt inderdaad wereldse fauteuils voor luistersessies!  ;D

Zo, genoeg zit-advies weer... terug naar de Naim/stream discussie van de dag(en) welke ik met veel plezier aan het volgen ben.
:P :D

Justapoke

Citaat van: Bensz op februari 22, 2012, 18:46:18
Je bedoelt dat de rest van het gestelde budget 'opgaat' aan de set, na keuze 1of2?

Ja, als je bijvoorbeeld een Apple TV2 koopt i.p.v. een Naim HDX houd je 5881,- over voor meer versterking/luidspreker   :D
--

Robiwan

Nog even wat anders. Op een flatcap kun je 2 apparaten aansluiten. In mijn geval een CD5x en een Stageline. Ik draai of een lp of een cd. wordt de voeding nu meer belast indien er een signaal wordt aangeboden, of is die belasting altijd min of meer constant? Is 1 app. per flatcap beter of niet?
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

bmateijsen

Citaat van: Justapoke op februari 22, 2012, 18:32:31

Welke keuze denk je dat het beste/mooiste geluid zal gaan geven? 1 of 2 ?

Gegarandeerd dat optie 2 een -stukken- beter geluid als gevolg heeft, bovendien wat gebruikservaring betreft heeft het veel meer mogelijkheden.

Je bent weer heel stelling, waarom denk jij dat? Omdat 1 en 0, altijd dezelfde digitale overdracht heeft? (wat dus niet zo is, want dan zou een Majik DS identiek klinken als een Klimax DS.

Justapoke

Citaat van: Justapoke op februari 22, 2012, 18:46:57
Misschien is de aanvulling van een RIPNAS een betere aanvulling op je huidige situatie.

Voor de duidelijkheid : ik heb er geen ervaring mee en weet niet wat zo'n ding kost en precies doet, maar het is een keer ter sprake gekomen bij de Naim dealer.
--

Dr.Bedlo

Heren,

Ik vind het aandoenlijk en waardeer jullie zorgen om mijn beurs!!!!!!!! Maar laat mij nu gewoon die eigenwijze uit de klei getrokken Groninger zijn die wars is van allerlei digitale snik snak en gewoon wil genieten van Naim welke op een eenvoudige en voor mij te snappen manier uit een draadje komt.zonder ripnas, airplay, streaming netwerk dhcp en wat er verder nog meer niet te snappen valt.
Quad vintage.

Klout10

Citaat van: fred19633 op februari 22, 2012, 19:02:25
Heren,

Ik vind het aandoenlijk en waardeer jullie zorgen om mijn beurs!!!!!!!! Maar laat mij nu gewoon die eigenwijze uit de klei getrokken Groninger zijn die wars is van allerlei digitale snik snak en gewoon wil genieten van Naim welke op een eenvoudige en voor mij te snappen manier uit een draadje komt.zonder ripnas, airplay, streaming netwerk dhcp en wat er verder nog meer niet te snappen valt.

Ik kan me hier helemaal in vinden (ook al kom ik niet uit Groningen)...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Gianno

Heren,

Right on maestro! Als je je eigen pad uitstippelt en na goedbedoelde adviezen nog steeds hetzelfde doel hebt, lijkt de HDX mij een keuze waar je geen spijt van gaat krijgen. Plezier je ons nog wel met een foto als ie er eenmaal staat?

Ikzelf zet graag eind april een NDX in mijn Fraimlite als verjaardagscadeau... dat is na heel veel luisteren mijn keuze voor het hele stream-gebeuren geworden. Maar ja Fred, jij hebt dan straks wel weer een kleurenschermpje... dat wil ik eigenlijk ook wel weer  ;)

Klout10

Citaat van: Gianno op februari 22, 2012, 19:12:13
Ikzelf zet graag eind april een NDX in mijn Fraimlite als verjaardagscadeau... dat is na heel veel luisteren mijn keuze voor het hele stream-gebeuren geworden. Maar ja Fred, jij hebt dan straks wel weer een kleurenschermpje... dat wil ik eigenlijk ook wel weer  ;)

Kleurenschermpje maakt niet zo veel uit, zoals al eerder aangegeven is het de alles-in-een oplossing van rippen, opslag, backup etc. die de HDX zo aantrekkelijk maakt...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Justapoke

Citaat van: bmateijsen op februari 22, 2012, 19:00:49
Je bent weer heel stelling, waarom denk jij dat? Omdat 1 en 0, altijd dezelfde digitale overdracht heeft? (wat dus niet zo is, want dan zou een Majik DS identiek klinken als een Klimax DS.

Ik heb het over het verhaal tot aan de DAC, die Linn apparaten die je nu opnoemt zijn voorzien van interne DAC ?

Maar geef nou eens eerlijk antwoord dat met optie 2 een veel beter resultaat te halen is..
--

Justapoke

Heren,

Fred, ik wens je veel plezier van de HDX. Koop er nog een leuk Gispen tafeltje bij mocht je die nog niet hebben. Geld moet rollen anders hadden ze het wel vierkant gemaakt. Kan je mooi de afstandsbediening / iTouch opleggen.   :thumbs-up:
--

Alco

CiteerIk vind het aandoenlijk en waardeer jullie zorgen om mijn beurs!!!!!!!! Maar laat mij nu gewoon die eigenwijze uit de klei getrokken Groninger zijn die wars is van allerlei digitale snik snak en gewoon wil genieten van Naim welke op een eenvoudige en voor mij te snappen manier uit een draadje komt.zonder ripnas, airplay, streaming netwerk dhcp en wat er verder nog meer niet te snappen valt.

Hey Fred,  uiteraard begrijp ik je verhaal achter je waarschijnlijke keuze, maar blijft 't eerlijk gezegd wel vreemd vinden dat je tussen 2 Naim(!) apparaten die exact hetzelfde doen (rippen, opslaan op interne HD en afspelen van diezelfde HD), kiest voor 't apparaat dat ruim het dubbele kost, met het enige verschil dat de HDX al een dac aan boord heeft en een schermpje.
Je Naim DAC heeft nog voldoende ingangen over om de UnitiServe op aan te sluiten.

Maar goed,... de HDX is een mooi plug-and-play product. Ben benieuwd hoe ie zal bevallen. :)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

katwax

Citaat van: Justapoke op februari 22, 2012, 19:14:53
Ik heb het over het verhaal tot aan de DAC, die Linn apparaten die je nu opnoemt zijn voorzien van interne DAC ?

Maar geef nou eens eerlijk antwoord dat met optie 2 een veel beter resultaat te halen is..
Ben je wel zeker dat optie 2 beter gaat klinken. Als je met dat geld betere luidsprekers en/of versterker koopt is de kans groot dat deze hetgeen van je bron komt beter gaat weergeven. Dit zijn zowel de goede als slechte eigenschappen van je bron.

Trouwens ik ben geen mac hater, maar ik vind mac niets bijzonder buiten goede marketing. Ze waren niet eerst met mp3 speler, ze waren niet eerst met tablet, ze waren niet eerst met smartphone, ze waren niet eerst met streaming, ....
Zijn ze beter, in mijn ogen zeker niet en zijn de alternative meestal minder beperkt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Poldo

Citaat van: katwax op februari 22, 2012, 19:44:37
Ben je wel zeker dat optie 2 beter gaat klinken. Als je met dat geld betere luidsprekers en/of versterker koopt is de kans groot dat deze hetgeen van je bron komt beter gaat weergeven. Dit zijn zowel de goede als slechte eigenschappen van je bron.

Trouwens ik ben geen mac hater, maar ik vind mac niets bijzonder buiten goede marketing. Ze waren niet eerst met mp3 speler, ze waren niet eerst met tablet, ze waren niet eerst met smartphone, ze waren niet eerst met streaming, ....
Zijn ze beter, in mijn ogen zeker niet en zijn de alternative meestal minder beperkt.

Je moet alles binnen proporties denken, als ik 8.000 euro in totaal moet besteden denk ik niet dat ik een streamer van 4500 euro zou kopen, maar eerder speakers van 4500 en een versterker van 2500 euro en de rest aan een leuke dac met een apple tv en ipad.

Mocht het budget een stuk hoger liggen misschien wel.