Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

De oorspronkelijke kabel die bij de Nait 5i wordt meegeleverd is vrijwel onverslaanbaar. Met deze kabel hoor je de 5i ook echt zoals hij 'bedoelt is'. Deze is overigens ook gewoon los verkrijgbaar meen ik via Naim dealer.

Dr.Bedlo

Alco,

Denk dat je amper kunt wachten of er iets van een streamer van naim komt in de ietwat meer getemperde prijsklasse?
Quad vintage.

Alco

CiteerDe oorspronkelijke kabel die bij de Nait 5i wordt meegeleverd is vrijwel onverslaanbaar. Met deze kabel hoor je de 5i ook echt zoals hij 'bedoelt is'. Deze is overigens ook gewoon los verkrijgbaar meen ik via Naim dealer.

Wat mij opviel met de oorspronkelijk kabel was het volgende:

Met de standaard kabel die meegeleverd word, vond ik de klank van de 5i-2 op zich prima, maar...
na verloop van tijd vielen me wat dingen op die me stoorden. (t.o.v. de Nait 2)

De Nait 5i-2 klonk nogal plat (geen diepte). Nou is dat op zich wel aardig Naim eigen, en niet het belangrijkste wat mij betreft, maar als ik dan de Nait 2 hoorde, die een stuk ruimtelijker klonk, dan vond ik dat toch wel erg prettig.

Ook vloeiden instrumenten meer in elkaar over bij de 5i-2 en focus bij stemweergave was aanzienlijk beter (rotsvast) met de Nait 2, t.o.v. de Nait 5i-2. De andere netkabel die ik er nu aan heb, zorgde er voor dat de bovengenoemde bezwaren verdwenen.
(kon 't eerst niet bevatten, omdat ik niet geloofde in (grote) verschillen in netkabels)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dey

Alco, weet je zeker dat je de netkabels niet per ongeluk hebt verwisseld in het verleden?

Enfin, dat is het leuke van de hobby, een beetje experimenteren met kabels kan een hoop plezier opleveren.
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Alco

CiteerAlco,

Denk dat je amper kunt wachten of er iets van een streamer van naim komt in de ietwat meer getemperde prijsklasse?
Nou,...inderdaad Fred.

De laatste weken loop ik me behoorlijk te ergeren aan m'n Squeezebox.  Bijna dagelijks diverse haperingen.
Sinds een laatste 'update' van Logitech (maandje of 2 geleden. Het regent sindsdien klachten op 't Logipech forum)

Ik neem aan dat de Naim streamers wel een stukje stabieler zijn.
Heb afgelopen weekend de NDX mogen beluisteren en was daar wel van onder de indruk.
Wat me met name erg aanspreekt is dat je heel simpel muziek op een USB er in kunt 'prikken' en afspelen.
Nou is dat op zich niet zo nieuw meer, maar bij de NDX kun je de titels dan ook aflezen op je Ipod/phone/pad.

Maarja... die prijs... als ze van die 4200,-  2400,- zouden kunnen maken, dan was ik om. :D 8) ;)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

CiteerAlco, weet je zeker dat je de netkabels niet per ongeluk hebt verwisseld in het verleden?
Nee, da's uitgesloten.

Citeerdat is het leuke van de hobby, een beetje experimenteren met kabels kan een hoop plezier opleveren.
Da's waar...vooral als 't niks kost, en je in een handomdraai weer terug kan switchen indien nodig. :)

Het grappige van dit 'experiment', was dat ik dus zelf eerst niet in de gaten had dat ik de Nait 5i-2 op een andere netkabel had aangesloten. (als je weet dat je aan 't experimenten bent met kabels zou verbeelding door verwachting misschien nog een rol kunnen spelen)

garmtz

Wat stond er op de stekkers en de kabel zelf voor 'merk' op de 'merkloze' kabel? Op de huidige Naim kabels staat op de kabel 'I Sheng'. De 'Tongyuan' met Volex stekkers en de Longwell 2011 snoeren die Linn levert, zijn een mooi alternatief voor een meer vloeiend en minder uitgesproken PRaT geluid.

Oud lid

Citaat van: fred19633 op augustus 31, 2011, 11:26:37
Ja dat is zo. naim heeft een grote schare fans die helemaal uit hun dak gaan en met allerlei superlativen aan komen zetten. En als het dan in jpuw ogen niet perfect klinkt dan heb je de poppen aan het dansen. Over Astin gepsroken die klinkt wel heel erg warm vind ik. een beetje te floating naar mijn smaak maar dat zal wel weer worden tegengesproken.

Astin Trew klinkt niet warm. Maar vrij helder en transparant. Icm mijn Quad eindversterker een erg mooie combinatie. Ik hou van transparantie.
Ik ben van geen enkel merk fan in de Naimaholic betekenis. Als ik een merk een warm hart toedraag is het REGA.

Erwin B

Alco

CiteerWat stond er op de stekkers en de kabel zelf voor 'merk' op de 'merkloze' kabel ?

Heb 't net even gechekt Garmtz,

Op de stekker staat inderdaad Volex.
Op de kabel zelf staat: BICC group - Made in Great-Britain (altijd goed ;D)

Dey

Citaat van: garmtz op augustus 31, 2011, 12:49:40
Wat stond er op de stekkers en de kabel zelf voor 'merk' op de 'merkloze' kabel? Op de huidige Naim kabels staat op de kabel 'I Sheng'. De 'Tongyuan' met Volex stekkers en de Longwell 2011 snoeren die Linn levert, zijn een mooi alternatief voor een meer vloeiend en minder uitgesproken PRaT geluid.

Bedankt voor de info.
De britten hebben zo'n grote stekker die je maar op één manier in het stopcontact kan plaatsen waardoor je verzekerd bent dat de fase en nul correct zijn aangesloten.
Hoe kunnen wij dat het beste doen? Kap loshalen en met een spanningzoeker in je versterker gaan rommelen?
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Dr.Bedlo

Citaat van: Erwin B op augustus 31, 2011, 12:52:13
Astin Trew klinkt niet warm. Maar vrij helder en transparant. Icm mijn Quad eindversterker een erg mooie combinatie. Ik hou van transparantie.
Ik ben van geen enkel merk fan in de Naimaholic betekenis. Als ik een merk een warm hart toedraag is het REGA.

Erwin B

Ja dat bedoele ik...Dat het weer word tegengesproken ;D
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op augustus 31, 2011, 19:12:55
Ja dat bedoele ik...Dat het weer word tegengesproken ;D

Het gekke is Fred, dat alles wat jij beweert wordt tegengesproken en steeds door een ander forumlid...

...waar zal 'm dat aan liggen... ::)

Dr.Bedlo

verkeerd forum denk ik >:( alhoewl helder en het transparant zijn door mij niet worden tegengesproken. warm vond ik hem wel maar dat kan aan de marantz en of de harbeth liggen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op augustus 31, 2011, 12:22:14
Wat mij opviel met de oorspronkelijk kabel was het volgende:

Met de standaard kabel die meegeleverd word, vond ik de klank van de 5i-2 op zich prima, maar...
na verloop van tijd vielen me wat dingen op die me stoorden. (t.o.v. de Nait 2)

De Nait 5i-2 klonk nogal plat (geen diepte). Nou is dat op zich wel aardig Naim eigen, en niet het belangrijkste wat mij betreft, maar als ik dan de Nait 2 hoorde, die een stuk ruimtelijker klonk, dan vond ik dat toch wel erg prettig.

Ook vloeiden instrumenten meer in elkaar over bij de 5i-2 en focus bij stemweergave was aanzienlijk beter (rotsvast) met de Nait 2, t.o.v. de Nait 5i-2. De andere netkabel die ik er nu aan heb, zorgde er voor dat de bovengenoemde bezwaren verdwenen.
(kon 't eerst niet bevatten, omdat ik niet geloofde in (grote) verschillen in netkabels)

ben dan wel neusgierig of een powerigel bij jouw iets kan doen.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op augustus 31, 2011, 22:26:38
verkeerd forum denk ik >:( alhoewl helder en het transparant zijn door mij niet worden tegengesproken. warm vond ik hem wel maar dat kan aan de marantz en of de harbeth liggen.

De Astin Trew versterker vond ik inderdaad warm klinken in het mid-laag/laag, maar open in het mid-hoog/hoog. Kan dus samengaan... Warm en transparant/helder hoeven elkaar niet uit te sluiten, het is maar over welk frequentiegebied je het hebt. Persoonlijk vond ik het Astin Trew geluid juist wat 'gemaakt'.

Oud lid

Gemaakt geluid vind ik Primare.

Erwin B

Alco

Citeerben dan wel neusgierig of een powerigel bij jouw iets kan doen.
Misschien wel Fred, maar zo'n lelijk, opzichtig gevaarte komt er bij mij niet in. :police:
(en is nog behoorlijk prijzig ook als ik me niet vergis)

garmtz

Citaat van: Erwin B op augustus 31, 2011, 23:04:59
Gemaakt geluid vind ik Primare.

Erwin B

Oo
Citaat van: Alco op augustus 31, 2011, 23:31:38
Misschien wel Fred, maar zo'n lelijk, opzichtig gevaarte komt er bij mij niet in. :police:
(en is nog behoorlijk prijzig ook als ik me niet vergis)

Lelijk en prijzig... Yep... :)   Wel erg goed...

Oud lid

@Garmtz,

De Astin Trew At1000+ voorversterker klinkt niet warm onderin. Heb jij de gewone AT2000 gehoord. Of zaten er warm klinkende buizen in de versterker?
De Primare versterkers die ik gehoord hebben hadden een mooie plaatsing van instrumenten, maar het geluid als geheel doet gekunsteld aan.

Erwin B

Dr.Bedlo

Oeps nu word je zelf tegengesproken!

Vergeet niet dat mijn combi anders is dan de jouwe. Harbeth hebben sowieso de neiging wat warm te klinken en de Marantz heeft meen ik dat karakter ook. Ik vond het in ieder geval met de Harbethjes geen geslaagde match.

Overigens heb ik wel een unityserve gekocht voor de snurkkamer.(ja..mijn woede aangaande de takeover is geluwd) de Marantz met Monitor audio gaat dus in de verkoop.
Ik zal daart de p3tjes aanhangen. En binnenkort naar andere speakers voor de Mcintosh op zoek gaan. Alhoewel het mij niet zal verbazen als de Mcintosh ook weer word verruild voor iets van Naim. Wat weet ik nog niet.
Quad vintage.

twani

Citaat van: Erwin B op augustus 31, 2011, 10:12:43
Ik vraag me toch af wat die zogenaamde Naim liefhebbers eigenlijk zo aantrekt in het merk.

Het is nagenoeg nooit goed, het geluid. Zo'n Supernait moet toch gewoon uitstekend zijn? Of niet soms? Dan moet dit er weer bij, dan dat weer. Ik zeg dan: gauw links laten liggen.

Erwin B
Dat is wel opvallend ja, wellicht is de Naim klank nogal expliciet en smaakgevoelig en gaan mensen daarom dwalen? Voordeel is dat je binnen het Naim leveringsgamma flink kunt dwalen :D
Een Supernait heeff bij mij ook op de lijst gestaan en er inderdaad vanaf gezien vanwege het upgrade verhaal om `m écht goed te laten klinken, er wordt hier namelijk letterlijk gezegd: pas met een Hicap komt een Supernait pas echt lekker los.
Hij stond overigens bij mij op de shortlist vanwege oa. de looks en de digitale ingangen, geweldig :clapping:

Dr.Bedlo

Naim heeft dat commercieel goed bekeken. Het maakt je nieuwsgierig. En ja elke stap is een behoorlijke verbetering. Ik vond de verbetering Nait5-2 tov de Nait SX nogal heavy. Veel meer rust controle details en breder stereobeeld. Ja dan ben je ook wel curieus naar de CD5 SX ach....zo blijf je bezig toch?
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op september  1, 2011, 10:31:48
Naim heeft dat commercieel goed bekeken. Het maakt je nieuwsgierig. En ja elke stap is een behoorlijke verbetering. Ik vond de verbetering Nait5-2 tov de Nait SX nogal heavy. Veel meer rust controle details en breder stereobeeld. Ja dan ben je ook wel curieus naar de CD5 SX ach....zo blijf je bezig toch?

Fred om te beginnen maak nu eens gebruik van de juiste typenummering. De SX nait bestaat niet. Ik vind dat nogal slordig sorry.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerOverigens heb ik wel een unityserve gekocht
O ? :smile: goh, toevallig die ene die tweedehands te koop stond ergens in overijssel ?

Wat voor dac ga je aan de Unitiserve hangen ?  
(of bedoelde je misschien dat je de UnitiQute gekocht hebt, i.p.v de Serve)  :sigh:

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op september  1, 2011, 10:36:49
Fred om te beginnen maak nu eens gebruik van de juiste typenummering. De SX nait bestaat niet. Ik vind dat nogal slordig sorry.

Xs dan
Quad vintage.