Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Wat ik mij afvraag is of je voor dat streaming gebeuren ook een snelle internetverbinding nodig hebt? Heb nu een basis abbotje bij ziggo.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: fred19633 op augustus 28, 2011, 09:05:16
Wat ik mij afvraag is of je voor dat streaming gebeuren ook een snelle internetverbinding nodig hebt? Heb nu een basis abbotje bij ziggo.

Nee, het is alleen maar nodig tijdens het rippen om meta-tags (titel, artiest, coverart, etc) op te halen. Zelfs internet radio heeft niet een zeer snelle verbinding nodig.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op augustus 27, 2011, 20:00:40
Verrek,...je hebt gelijk Fred.

Succes..Eindelijk Succes en geen tegenspreker ;) ;) ;)
Quad vintage.

Robiwan

Zou dit wat zijn als audio meubel voor Naim, of doe je Naim daarmee ernstig tekort?

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerZou dit wat zijn als audio meubel voor Naim, of doe je Naim daarmee ernstig tekort?
Exact diezelfde (de Ikea Besta) heb ik hiervoor gehad. Voldeed wat mij betreft prima. :)
(het is dat ik alleen maar een Squeezebox, kleine dac + Nait 5i-2 heb, vandaar dat ik nu de Ikea Odda heb)

Ik heb wel de bijgeloeverde pootjes vervangen door plaatjes masterbase.
(meer 't idee dat dat beter zou (kunnen) klinken, en ik had nog wat van die dingen liggen)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op augustus 30, 2011, 11:32:50
Exact diezelfde (de Ikea Besta) heb ik hiervoor gehad. Voldeed wat mij betreft prima. :)
(het is dat ik alleen maar een Squeezebox, kleine dac + Nait 5i-2 heb, vandaar dat ik nu de Ikea Odda heb)

Ik heb wel de bijgeloeverde pootjes vervangen door plaatjes masterbase.
(meer 't idee dat dat beter zou (kunnen) klinken, en ik had nog wat van die dingen liggen)

Ik heb het gevoel dat de metalen dragers van mijn rack een nadelige invloed hebben op de klank als het volume flink omhoog gaat. Ik kan het niet onderbouwen maar het trilt wel behoorlijk als het volume stijgt.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

HuubF

Mag ik de NAIM'ers er even op wijzen dat er een NAIM luidsprekerkabel in de voor NAIM'ers juiste lengte (>3,5 m) te koop staat?
UltraRendu, Chord M Scaler, Chord Dave, Sugden Masterclass LA4, Hedd 05 a Core, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Wave, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

Alco

CiteerMag ik de NAIM'ers er even op wijzen dat er een NAIM luidsprekerkabel in de voor NAIM'ers juiste lengte (>3,5 m) te koop staat?
Als 't in de juiste kleur is (wit) zou ik evt wel interesse hebben. :)  (maar zal wel weer in zwart zijn) :sigh:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

HuubF

Citaat van: Alco op augustus 30, 2011, 23:01:55
Als 't in de juiste kleur is (wit) zou ik evt wel interesse hebben. :)  (maar zal wel weer in zwart zijn) :sigh:

Yep zwart.  :nopompom:

Maar desgewenst met potje verf naar keuze.  ;)
UltraRendu, Chord M Scaler, Chord Dave, Sugden Masterclass LA4, Hedd 05 a Core, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Wave, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

Alco

CiteerYep zwart. 

Maar desgewenst met potje verf naar keuze.

In dat geval...  :happy: ;)

Dey

Ik heb de Supernait gisteren ontvangen en 's avonds laat aangesloten met de squeezebox Touch op de interne DAC met een Apogee coax.
Wat direct opvalt t.o.v. de Nait5i is de fantastische controle en het iets minder brede stereobeeld, daarintegen is de plaatsing van de instrumenten wel een stuk nauwkeuriger. De luistervermoeiheid slaat snel toe, ik verwacht dat dat met de externe voeding die ik later bestel opgelost zal zijn a.d.h.v. mijn ervaring eerder bij de Naim Summer Sound demo.

Schakelen tussen interne DAC en de Metrum DAC:
Zeer moeilijk te omschrijven, maar ik ga mijn best doen. Let op, dit is gebaseerd op één luisteravond met een koude Supernait.

- interne DAC: Helder, goede plaatsing, geluid blijft redelijk tussen de luidsprekers --> komt niet helemaal los. Stemmen zijn zeer mooi. Toch beetje klinisch, met bepaalde songs (Wishmaster-whismaster, Matt Bianco - La Luna, Nils Lofgren) mis je een bepaalde drive. Geluidsbeeld is up-front.

- Metrum DAC: Het mid-hoog heeft een dip wat goed hoorbaar is bij stemmen, geluidsbeeld breder maar geen goede kanaalscheiding (een sax aan de rechterkant hoor je nog teveel ook van links). Klinkt wel wat analoger waardoor het gepingel van Nils Lofgren natuurlijker overkomt, je ziet/voelt hem tappen op z'n gitaar. Geluidsbeeld is holografischer, minder up-front maar ook wat waziger, je mist informatie t.o.v. de interne DAC. Midden en laaggebied zijn minder strak, zelfs wat rommelig.

De Metrum DAC valt toch wat door de mand, hij lijkt wat te truuken met het stereobeeld wat op de Nait 5i prachtig klonk maar toch niet zo natuurlijk is in vergelijken met de andere DAC op de Supernait.
De SN dac is strak, helder en precies. Misschien wat droog, maar toch gaat hier mijn voorkeur naar uit. Zeker toen ik Patrica Barber - Modern Cool in 24bit opzette. Wow, geweldig genieten, heb dit tot 2:00 uur 's nacht zitten luisteren ...
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Oud lid

Ik vraag me toch af wat die zogenaamde Naim liefhebbers eigenlijk zo aantrekt in het merk.

Het is nagenoeg nooit goed, het geluid. Zo'n Supernait moet toch gewoon uitstekend zijn? Of niet soms? Dan moet dit er weer bij, dan dat weer. Ik zeg dan: gauw links laten liggen.

Erwin B

S@m

x

Alco

CiteerIk vraag me toch af wat die zogenaamde Naim liefhebbers eigenlijk zo aantrekt in het merk.
Voor mij persoonlijk: allereerst de klank en de looks, daarnaast de degelijkheid, betrouwbaarheid en goede service.

Dat upgraden d.m.v losse (dure!) voedingen is ook niet zozeer mijn ding.
Maar da's dan wel 't prettige van Naim vind ik... 't is een optie, maar 't hoeft niet.  :sigh:

CiteerHet is nagenoeg nooit goed, het geluid. Zo'n Supernait moet toch gewoon uitstekend zijn? Of niet soms?

Ik snap je punt Erwin. Het is wel zo dat Dey dus een splinternieuwe, amper opgewarmde/ingespeelde SuperNait beluisterd en op die manier beoordeelde.  Dat geeft nogal een vertekend beeld met wat ie echt zou moeten kunnen.

(al ben ik ook wel van mening dat een versterker direkt nieuw al goed moet klinken, na een paar uur.
Ik heb met mijn Nait 5i-2 nooit een verbetering opgemerkt na verloop van tijd)

garmtz

Een SuperNait heeft inderdaad een lange inspeeltijd en komt pas echt los met een HiCap. Ik denk dat de commentaren van 'het is nooit goed' erg meevallen. Ik denk dat Naim luisteraars gewoon vrij kritisch zijn.

Dr.Bedlo

Links in het menu staan vele interessante artikelen over Naim. Ook hoe je met een soldeerboutje de boel kunt upgraden

http://www.acoustica.org.uk/
Quad vintage.

Alco

CiteerLinks in het menu staan vele interessante artikelen over Naim. Ook hoe je met een soldeerboutje de boel kunt upgraden
Daar waag ik me maar niet aan...  :unsure: (aan een Naim moet je niet gaan sleutelen imho :D)
Komt de verkoopwaarde uiteindelijk ook niet ten goede, mocht je tzt willen upgraden.

Dey

Citaat van: Alco op augustus 31, 2011, 11:16:18
Daar waag ik me maar niet aan...  :unsure: (aan een Naim moet je niet gaan sleutelen imho :D)
Komt de verkoopwaarde uiteindelijk ook niet ten goede, mocht je tzt willen upgraden.

Alco, ik droom zeker nog na mijn korte nacht. Het lijkt alsof ik een Nait2 te koop zie staan in Assen ...

Oud lid

Citaat van: garmtz op augustus 31, 2011, 10:43:32
  Ik denk dat de commentaren van 'het is nooit goed' erg meevallen. Ik denk dat Naim luisteraars gewoon vrij kritisch zijn.

Ik denk dat de echte Naim liefhebbers juist eerst het merk omarmen en dan pas de klank. Dus niet zo gek kritisch zijn.

Erwin B

garmtz

Citaat van: Erwin B op augustus 31, 2011, 11:21:53
Ik denk dat de echte Naim liefhebbers juist eerst het merk omarmen en dan pas de klank. Dus niet zo gek kritisch zijn.

Ik denk dat het andersom is. Doen sommigen dat niet, dan houden ze zichzelf voor de gek.

Dr.Bedlo

Citaat van: garmtz op augustus 31, 2011, 11:22:53
Ik denk dat het andersom is. Doen sommigen dat niet, dan houden ze zichzelf voor de gek.

Ja dat is zo. naim heeft een grote schare fans die helemaal uit hun dak gaan en met allerlei superlativen aan komen zetten. En als het dan in jpuw ogen niet perfect klinkt dan heb je de poppen aan het dansen. Over Astin gepsroken die klinkt wel heel erg warm vind ik. een beetje te floating naar mijn smaak maar dat zal wel weer worden tegengesproken.
Quad vintage.

Dey

S@m

Citaat van: fred19633 op augustus 31, 2011, 11:26:37
Ja dat is zo. naim heeft een grote schare fans die helemaal uit hun dak gaan en met allerlei superlativen aan komen zetten. En als het dan in jpuw ogen niet perfect klinkt dan heb je de poppen aan het dansen. Over Astin gepsroken die klinkt wel heel erg warm vind ik. een beetje te floating naar mijn smaak maar dat zal wel weer worden tegengesproken.

Ouwe brombeer, over smaak valt niet te twisten.

garmtz

Citaat van: fred19633 op augustus 31, 2011, 11:26:37

Dat heb je met vele merken en hun fanboys... ;)  

Alco

CiteerAlco, ik droom zeker nog na mijn korte nacht. Het lijkt alsof ik een Nait2 te koop zie staan in Assen...
Nah,... volgens mij droom je nog dan.  :laugh:  Lijkt maar zo joh... ;)

Je hebt gelijk... na enige aarzeling heb ik 'm uiteindelijk toch maar te koop gezet.
Als ik nou zeker wist dat ik weer met vinyl zou beginnen, dan had ik 'm gehouden en m'n Nait 5i-2 verkocht.
Had van die visioenen... bijv. een mooie vintage Thorens TD124 oid i.c.m de Nait 2. ::)

Maar door puur stom toeval ben ik er een maand geleden achter gekomen hoezeer de Nait 5i-2 reageert op een andere netkabel. Alleen een andere (merkloze, had ik nog ergens liggen) netkabel heeft ervoor gezorgd dat mijn voorkeur voor de Nait 2, t.o.v. de 5i-2 min of meer gelijk werd getrokken.
(en dan wint de Nait 5i-2 uiteindelijk, op enkele andere punten: AB(!), meer vermogen en de looks)