Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Citaat van: fred19633 op augustus 25, 2011, 14:36:13
New profiltje ;D

Zo, en nu op naar het Mcintosh forum ...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Kan ik daar weer lekker gaan tieren.

Overigens heb ik mijn beweegredenen op het harbeth topic gedonderd.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: ivo1986 op augustus 25, 2011, 14:47:17
Gefeliciteerd.

Moet zeggen dat ik Mc altijd wel mooi vind.
Is het met buizen of solid state?

Solid state
Quad vintage.

S@m

x

Bensz

S@m

Citaat van: Bensz op augustus 25, 2011, 19:24:29
:butbut:
Waarom zet je een x? Zie het wel vaker...

Een post geplaatst die niet op z'n plaats blijkt...

Klout10

Hoe zat het ook alweer, Mcintosh is onderdeel van D&M Holding, moedermaatschappij van onder andere Denon en Marantz?! Zou het maar weer snel verkopen als ik jou was...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

twani

Zeer veel mogelijkheden om te upgraden binnen het merk :D

garmtz

Citaat van: Klout10 op augustus 25, 2011, 21:19:04
Hoe zat het ook alweer, Mcintosh is onderdeel van D&M Holding, moedermaatschappij van onder andere Denon en Marantz?! Zou het maar weer snel verkopen als ik jou was...

Hahahaha!

Alco

Zo,... zal even een 'verslagje' doen van de Naim show die vanmiddag bij It Harkstee in Fryslan werd gehouden. :)

Dankzij Nosferatu en Alex kon ik met hun meerijden :worship: (naar Twijzelerheide, of all places ;D )

Het was voor mij de eerste keer dat ik bij It Harkstee kwam. De hele zaak (tevens de luisterruimte) bevind zich in een soort van verbouwde schuur (niet oneerbiedig bedoeld) naast het woonhuis.

Eigenaar Durk de Heij heette ons welkom in zijn erg sfeervolle, huiselijke luisterdomein.
Het voelde direkt goed. Gezellig, niet te groot, niet te klein en een selectie fraaie merken.
De koffie en cake stond klaar en we hadden d'r zin in! :happy:

Naim importeur Ed Verkerk was ook aanwezig en druk doende met de laatste voorbereidingen voor de show.
Er stonden diverse Naim componenten opgesteld in/op een Fraimlite, zoals:

De SuperNait, de 282/200 en als bron werden de CDX2, de NDX en de Unitiserve ingezet. (met en zonder externe voedingen) De luidsprekers waren tijdens de gehele show de Ovator S400's.

Er werd begonnen met de SuperNait en de CDX2, en gaandeweg ging Ed steeds een stapje verder.
Het werd goed duidelijk wat het toevoegen van een andere voeding deed voor de klank.

Het wordt denk ik een te lang verhaal om alles te vertellen en wat er bij elke stap gebeurde, want er waren nogal wat upgrade stappen die gemaakt zijn, maar dat een andere voeding veel doet voor de klank was overduidelijk.
Meer gemak, meer rust, een meer gecontroleerd laag, betere plaatsing.

Het beeld dat ik vorig jaar tijdens de AV-NU show in Utrecht had van eenzelfde of soortgelijke set, met (exact) dezelfde Ovator S400's moet ik absoluut bijstellen. Toen vond ik 't ook erg goed klinken, maar toch... het viel me een beetje tegen/ik miste iets schreef ik toen in mijn verslag. Achteraf gezien was dat moment geen eerlijk vergelijk, t.o.v. vandaag.
De Ovators bleken toen splinternieuw te zijn, dus nog niet ingespeeld, en de ruimte was allesbehalve ideaal te noemen.
(erg groot, één grote glaswand en ik was de eerste, en later op de dag waren er veel meer mensen, wat de akoestiek ook weer ten goede komt.

De ruimte van It Harkstee kwam meer overeen met een gemiddelde woonkamer, qua ruimte en akoestiek.
De Ovators stonden voor een wand waar een dik gordijn voor hing, te spelen...  Het klonk waanzinnig!  :happy:

Het begon al goed met alleen 'maar' een SuperNait en CDX2. Naar mijn smaak was het geluid toen nog iets aan de donkere kant en 't laag een tikkeltje overheersend, maar bij de eerste voedings-upgrade (HiCap) verdween dat al als sneeuw voor de zon. Het werd me duidelijk waarom de SN en HiCap zo'n geliefde combinatie is.

Naarmate Ed vervolgens van de SN naar een 282/200 ging en de CDX2 werd gevoed met een XPS en er later ook nog een HiCap of Supercap op de 282 werd aangesloten, werd de muziek met nog meer gemak, ruimtelijkheid, meer controle en betere plaatsing weergegeven. Uiteindelijk was alleen 'WOW' nog 't enige woord om 't te omschrijven. 8)

Alles werd opeens zo live, zo tastbaar. Als geld geen rol zou spelen.... ::)
(al kan ik eerlijk gezegd nog niet wennen aan de looks van de Ovators)

Aan 't einde van de middag kregen de bezoekers de gelegenheid om zelf meegenomen muziek te beluisteren.

Al met al een zeer geslaagde dag wat mij betreft.
(ik had nog even een kort filmpje gemaakt tijdens de show, maar helaas is die qua belichting van dusdanig beroerde kwaliteit geworden, dan ik 'm maar achterwege laat)  :unsure:

Durk en Ed...Thanx, voor deze geslaagde middag.

That's all, folks 8)

Alco
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Nosferatu

Ik sluit me bij Alco aan. Het ging van gewoon erg goed met de standaard Supernait als amplificateur tot..... tja, als ik voor Naim zou gaan dan zou ik een 282/200 combi willen. Elke stap maakte het net even wat fraaier totdat het geluid echt 'los' stond. Je hebt dat wel, een live gevoel als je je ogen dicht doet, exacte plaatsing e.d., het gevoel dat er uitsluitend voor jou gespeeld word. Dat had ik op het laatst met de 282/200 met al die losse voedinkjes eromheen, maar dan met de oogjes nog open. Heel erg leuk setje. (understatement  :angel:).
Video corner: Denon X-4000 AVR + Denon DBT-3313UD, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels, LG 50PK350 Full HD plasma TV.

Music corner: Luxman L-509Z versterker, Luxman D-07X SACD speler, Denon DCD-1520 (1989)  CD speler, Philips CD-101 (1984) CD speler, Tellurium Q Black Diamond XLR interlinks, Tellurium Q Ultra Black II RCA interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Black, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon MC-X40, Ortofon Quintet Black-S, Audio Technica  AT33xMLB, Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre-amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Belden 19364 luidsprekerkabels.

HeadFi corner: Sony NW-A306 DAP, Pioneer XDP-30R DAP, Denon AH-D9200, Sony WH-1000XM3, Bose QC25, ATH-MSR7NC hoofdtelefoons, AudioQuest DragonFly Kobalt USB-DAC/amp.

Klout10

Hi Alco,

Bedankt voor je uitgebreide verslag. Jammer dat het vanaf hier altijd zo ver weg te doen is. Voor zover Latham heeft aangekondigd is er helaas nog niet veel in het zuiden van het land of in Belgie gepland. En dat terwijl er in Terneuzen nota bene een Naim dealer zit?!

Ik word - mede door je verslag - wel steeds nieuwsgieriger naar het effect van een Hi-Cap op m'n SuperNait...

Robiwan

Ik heb een technische vraag.

In de handleiding van de Naim versterkers staat dat de NaitXS met een snaic4 en snaic5 moet worden aangesloten op een Flatcap 2x voeding. Nu vraag ik mij af waarom dit is aangezien de voeding alleen stroom levert voor de voorversterker, dus zou alleen de aansluiting voor power in volstaan op de XS??? Wie geeft mij een uitleg in begrijpelijke technische termen?
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Je hebt inderdaad zowel een snaic4 als een snaic5 nodig. Het heeft alles te maken met aarding. Veel merken gebruiken zgn. steraarding, dat wil zoveel zeggen als dat er 1 centraal aardpunt is in het betreffende apparaat. naim gaat nog een stapje verder en voert dit principe door in de gehele set. Het signaal van de voorversterker wordt via de voeding naar de eindversterker gebracht. Op deze manier is de aarding van de voeding de centrale aarding in het systeem. Hopelij\k wordt het wat duidelijker nu...

Robiwan

Citaat van: Klout10 op augustus 26, 2011, 21:20:05
Je hebt inderdaad zowel een snaic4 als een snaic5 nodig. Het heeft alles te maken met aarding. Veel merken gebruiken zgn. steraarding, dat wil zoveel zeggen als dat er 1 centraal aardpunt is in het betreffende apparaat. naim gaat nog een stapje verder en voert dit principe door in de gehele set. Het signaal van de voorversterker wordt via de voeding naar de eindversterker gebracht. Op deze manier is de aarding van de voeding de centrale aarding in het systeem. Hopelij\k wordt het wat duidelijker nu...

oke maar wandcontactdoos is niet geaard, zoals in veel huizen het geval is. Eigenlijk best gek dat het muzieksignaal eerst door de xs gaat en dan naar de voeding en vervolgens weer naar de xs, als leek zou je zeggen verlies?

Alco

Hierbij toch nog maar even een kort filmpje die gemaakt is tijdens de Naim show vanmiddag.

(het beeld is niet geweldig, en de muziek kon me niet bekoren, maar 't geeft wel een beeld van de set en de huiselijke sfeer bij It Harkstee)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Cyreg

Die speakers op het filmpje lijken me wel zo'n 4m. uit elkaar te staan.  ???
Was dat niet 'n beetje te veel van het goede? Misschien hoort dat toch zo bij deze setup?
Of vertekent het filmpje en was het maar 2,5m?
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Klout10

Citaat van: LPlover op augustus 26, 2011, 21:32:22
Eigenlijk best gek dat het muzieksignaal eerst door de xs gaat en dan naar de voeding en vervolgens weer naar de xs, als leek zou je zeggen verlies?

Ach, je kunt je bij Naim over meer dingen verbazen: als leek zou je er wellicht ook voor kiezen om je luidsprekerkabels zo kort mogelijk te houden in plaats van de door Naim aanbevolen minimum lengte van 3,5 meter...

Alco

In 't begin van de show stonden ze iets dichter op elkaar, maar Ed besloot om ze net iets verder uit elkaar te zetten, en dat bleek geen verkeerde beslissing. Het geluisbeeld werd breder, zonder 'gat' in het midden.

Ik gok dat ze zo'n 3,5 meter uit elkaar stonden, maar in verhouding tot de afstand van de luisterplek was die 3,5 meter niet te veel van het goede.

Bensz

Deze dealer heeft behoorlijk wat demo staan, of is het allemaal van de importeur wat ik aan Naim zag? Vind het jammer dat AA te 050 zo weinig heeft staan.

Dey

Kiek es ôn, een onderstreping van mijn bevindingen n.a.v. de demo in Rotterdam. Ik heb helaas niet steeds de upgrade stappen kunnen volgen aangezien ik maar een uur de tijd had, maar ik kon inderdaad snel genoeg de conclussie trekken dat een SN een Hicap nodig heeft.

Weet je wat ik zo mooi vind? Naim heeft een beresterke troef in handen met de Nait5i als instapmodel. Doordat dat simpele ding al zo lekker kan spelen na een paar aanpassingen (minimaal 2x3,5m Naca5 en gebruik maken van de DIN ingang) dat maakt de audiofiel en tevens de honger naar meer in je los. En tja, dan heeft Naim nog wel een paar geinige modelletjes waar je de komende jaren naar toe kan upgraden   :crazy:
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Robiwan

Citaat van: Dey op augustus 26, 2011, 23:08:32
Kiek es ôn, een onderstreping van mijn bevindingen n.a.v. de demo in Rotterdam. Ik heb helaas niet steeds de upgrade stappen kunnen volgen aangezien ik maar een uur de tijd had, maar ik kon inderdaad snel genoeg de conclussie trekken dat een SN een Hicap nodig heeft.

Weet je wat ik zo mooi vind? Naim heeft een beresterke troef in handen met de Nait5i als instapmodel. Doordat dat simpele ding al zo lekker kan spelen na een paar aanpassingen (minimaal 2x3,5m Naca5 en gebruik maken van de DIN ingang) dat maakt de audiofiel en tevens de honger naar meer in je los. En tja, dan heeft Naim nog wel een paar geinige modelletjes waar je de komende jaren naar toe kan upgraden   :crazy:

wanneer ben jij geweest naar de demo van Snijders?

Dey

Citaat van: LPlover op augustus 26, 2011, 23:23:25
wanneer ben jij geweest naar de demo van Snijders?

Zaterdagmiddag, vrijdag was voor genodigden.
Pourqoui?
Naim Audio NAC202, NAPSC, NAP200, HiCapDR, DAC-V1, Rega P6 Ania, Nsub, Dynaudio

Robiwan

Citaat van: Dey op augustus 26, 2011, 23:32:51
Zaterdagmiddag, vrijdag was voor genodigden.
Pourqoui?

ik uiteraard op de vrijdag :D

Alco

CiteerDeze dealer heeft behoorlijk wat demo staan, of is het allemaal van de importeur wat ik aan Naim zag?
Volgens mij was 't allemaal (of merendeel) door de importeur meegenomen. Naast de zaak stond een auto met het Naim label op de zijkant en diverse flight-cases achterin.

CiteerWeet je wat ik zo mooi vind? Naim heeft een beresterke troef in handen met de Nait5i als instapmodel. Doordat dat simpele ding al zo lekker kan spelen na een paar aanpassingen (minimaal 2x3,5m Naca5 en gebruik maken van de DIN ingang) dat maakt de audiofiel en tevens de honger naar meer in je los.
Helemaal mee eens...  al is die 2x 3,5 meter/Naca5 niet echt meer een must, zoals bij de oudere Naim versterkers.
(wel de meest logische keuze overigens)

De 5i serie heeft uiteraard niet het niveau van de (peper)dure top componenten die vanmiddag gebruikt zijn, maar toch is die kenmerkende Naim klank binnen alle niveaus herkenbaar.
Ik heb nu na vanmiddag (gelukkig) geen teleurstellend gevoel bij m'n eigen, bescheiden Nait 5i, zo van:"Hmm, dit klinkt nu nergens meer naar". Met de prijzen van de vanmiddag gebruikte componenten in m'n achterhoofd heb ik ook weinig last van een upgrade-virus. ::)  (hoewel...de Naim dac een 2e kans geven...is verleidelijk)

Na vandaag kan ik me nauwelijks voorstellen hoe bijvoorbeeld een NAC552/NAP500 combi met bijvoorbeeld een CD555 zou moeten klinken in die ruimte! Kan me amper indenken dat 't nog beter kan. :sigh: