Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op juli 12, 2011, 20:01:47
Ik ben er nu wel achter gekomen dat er geen schokkende verschillen aanwezig zijn tussen verschillende merken, typen of wat voor updates dan ook. Veelal meer subtiele verschillen die echter wel zorgen voor extra luisterplezier. Ik hoop dat ik nu ook voor een hele lange tijd genezen ben van het veranderen van apparatuur en dat ik over 15 jaar nog met m'n huidige Naim set met plezier naar muziek kan luisteren. Nou vooruit wellicht nog een keer andere speakers :D

Nou vind het verschil tussen de 5/ en de xs op zijn minst nogal schokkend. Een geheel andere versterker kwa geluidsbeeld
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juli 12, 2011, 20:10:27
Nou vind het verschil tussen de 5/ en de xs op zijn minst nogal schokkend. Een geheel andere versterker kwa geluidsbeeld

nee geloof ik niet. Schokkend is het verschil tussen een dof hoog en een heel helder hoog, of tussen flinterdun laag en super vol laag. Zulke verschillen zijn er niet bij kwaliteitsapparatuur.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerErg upfront een beetje schreeuwerig vond ik zelf.

Was ook mijn ervaring, met een Neat Motive 1, i.c.m SuperNait (volgens mij) bij een Naim dealer.

Na de Neat werd toen de Naim Allae aangesloten en ondanks dat die ook wel wat upfront klinkt, vond ik die veel overtuigender.

Heb hier nog een HVT (magazine) liggen, waarin de Neat Motive 2 wordt getest.
(prachtige speaker om te zien moet ik zeggen, en hoge waf-factor lijkt me) :smile:

De combinatie met Naim word geprezen, maar er word over de Motive 2 ook gezegd:

"Echt een luidspreker om meteen voor te vallen. De kanttekening is het laag dat soms onverwachts ineens teveel is en duidelijke beneden een bepaalt punt tamelijk plotseling oploopt.
Iets dergelijks speelt zich ook af in het hoog. De weergave van stemmen is geweldig, maar op het randje van teveel.
"

Bij de nieuwe Motive 2 SE zouden deze aspecten, volgens zeggen, verholpen zijn.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op juli 12, 2011, 20:31:23
De combinatie met Naim word geprezen, maar er word over de Motive 2 ook gezegd:

"Echt een luidspreker om meteen voor te vallen. De kanttekening is het laag dat soms onverwachts ineens teveel is en duidelijke beneden een bepaalt punt tamelijk plotseling oploopt.
Iets dergelijks speelt zich ook af in het hoog. De weergave van stemmen is geweldig, maar op het randje van teveel.
"

Bij de nieuwe Motive 2 SE zouden deze aspecten, volgens zeggen, verholpen zijn.

De Linn Ninka's blijven dus :D Volgens enkele reviews kan vooral het laag van de motive 1 teveel van het goede zijn. Op hifi.nl zeer lovend over de motive 2, 2se en 1. De allae zou volgens zeggen ook weer wat kil kunnen klinken.

Alco

CiteerDe allae zou volgens zeggen ook weer wat kil kunnen klinken
Dat zou kunnen hoor. Ik heb ze nog maar 1x beluisterd, en dat was niet zo lang.

Op 't eerste gehoor maakten ze op mij wel indruk. (nou hou ik wel van een heldere klank), maar 't zou best kunnen dat 't op den duur toch wat te kil/clinisch wordt.

Op dat moment vond ik de Neat Motive 1 meer een sensatiespeaker (veel hoog, veel laag)
De Allae kwam toen over als meer in balans, maar nog steeds wel een vrij heldere speaker.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Citaat van: LPlover op juli 12, 2011, 20:38:22
De Linn Ninka's blijven dus :D

Hey leuk, heb een jaar of vijf met de Ninka's gespeeld voordat ik ben overgestapt naar m'n huidige speakers. Heb ze met allerlei versterkers bedreven: passief met 1 LK100, actief met 2 LK100's, met een Nait 5i. Ze hebben iedere verandering prima laten horen. Ook erg makkelijk te plaatsen vanwege het feit dat ze geen poort hebben... Heb je de optionele stenen voeten erbij? Vond dat het laag nog wat strakker werd hiermee...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: Klout10 op juli 12, 2011, 20:49:30
Hey leuk, heb een jaar of vijf met de Ninka's gespeeld voordat ik ben overgestapt naar m'n huidige speakers. Heb ze met allerlei versterkers bedreven: passief met 1 LK100, actief met 2 LK100's, met een Nait 5i. Z hebben iedere verandering prima laten horen. Ook erg makkelijk te plaatsen vanwege het feit dat ze geen poort hebben... Heb je de optionele stenen voeten erbij? Vond dat het laag nog wat strakker werd hiermee...

nee de optionele voeten heb ik niet, maar het laag is nu ook oke. Alleen door de d'appolite opstelling van de weergevers is de luisterplek wel wat kritisch. Als je verkeerd zit onder een bepaalde hoek dan kan het wat dun klinken. En ze klinken beter bij een hoger volume. Maar alle soorten muziek kan ik loslaten. Van house tot straus, geen enkel probleem. Door de geslotenkast constructie gaat het laag niet erg diep maar is wel mooi gecontroleerd, ritmisch en voegt een natuurlijk fundament toe, zolang de software het toelaat. Ze kunnen ook best hard. En het gekke is dat het dan in de naastgelegen slaapkamer niet hinderlijk dreunt.  Volgens mij hebben de buren nauwelijks last van me als ik op mijn vrije woensdag geregeld de volumeknop op standje 11 uur zet :D

Klout10

Klinkt allemaal heel bekend. Het was dat ik bij m'n dealer de Sehring S703 hoorde waardoor alles nog wat mooier werd. Bovendien kon ik de Ninka's voor een heel goede prijs weg kon doen, anders speelde ik er nog steeds mee...

Waar bestaat de rest van je set eigenlijk uit??
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op juli 12, 2011, 20:17:20
nee geloof ik niet. Schokkend is het verschil tussen een dof hoog en een heel helder hoog, of tussen flinterdun laag en super vol laag. Zulke verschillen zijn er niet bij kwaliteitsapparatuur.

Ben ik niet met je eens. De xs geeft een duidelijke breder stereobeeld en vooral meer details, voeg daarbij de betere laagweergave. Het algehele beeld tov van de 5/ is dat de xs meer ingetogen is, meer een vloeiende weergave geeft.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: Klout10 op juli 12, 2011, 21:13:42
Klinkt allemaal heel bekend. Het was dat ik bij m'n dealer de Sehring S703 hoorde waardoor alles nog wat mooier werd. Bovendien kon ik de Ninka's voor een heel goede prijs weg kon doen, anders speelde ik er nog steeds mee...

Waar bestaat de rest van je set eigenlijk uit??

Nait5italic
CD5x
Flatcap 2x
NAT05
Stageline
Clearaudio Performance draaitafel
Linn Ninka

Klout10

Citaat van: LPlover op juli 12, 2011, 22:37:42
Nait5italic
CD5x
Flatcap 2x
NAT05
Stageline
Clearaudio Performance draaitafel
Linn Ninka

Fraaie set!

Robiwan

Citaat van: Klout10 op juli 12, 2011, 22:42:03
Fraaie set!

morgen din 4 naar din 5 kabel ophalen, kan ik weer plaatjes luisteren. Ben zeer benieuwd hoe het klinkt met de Stageline. U hoort nog van mij :D

Alco

Ik neem aan dat jij geen last van luistermoeheid hebt na pakweg een half uurtje, LPlover ?

Aangezien we dezelfde versterker hebben, vermoed ik toch steeds meer dat die luistermoeheid bij mij aan de combinatie ligt, en niet zozeer puur aan de versterker.
(zou eigenlijk ook vreemd zijn, aangezien er -tig enthousiaste Nait 5i gebruikers zijn op 't UK Naim forum)

hmm,... :sleepy: :yawnee: (goed,...bedtijd, morgen weer vroeg op)

Klout10

*

Robiwan

Citaat van: Alco op juli 12, 2011, 23:02:51
Ik neem aan dat jij geen last van luistermoeheid hebt na pakweg een half uurtje, LPlover ?

Aangezien we dezelfde versterker hebben, vermoed ik toch steeds meer dat die luistermoeheid bij mij aan de combinatie ligt, en niet zozeer puur aan de versterker.
(zou eigenlijk ook vreemd zijn, aangezien er -tig enthousiaste Nait 5i gebruikers zijn op 't UK Naim forum)

hmm,... :sleepy: :yawnee: (goed,...bedtijd, morgen weer vroeg op)

Wellicht ben jij gevoeliger voor bepaalde frequenties die bij jouw veel sneller luistermoeheid veroorzaken. En ik kan me voorstellen dat het laag uit jouw speakers niet zo vol is als van een vloerstaander waardoor er naar verhouding meer mid, mid hoog en hoog is. En juist een benadrukking van het mid hoog kan voor luistermoeheid zorgen. Een vol laag is niet erg zolang het maar niet dreunt. Beter iets meer laag dan te weinig. Maar wellicht vind jij mijn set ook vermoeiend ???

Alco

Citeerik kan me voorstellen dat het laag uit jouw speakers niet zo vol is als van een vloerstaander waardoor er naar verhouding meer mid, mid hoog en hoog is.
Daar heb je gelijk in.

Het midden is erg mooi open maar 't is en blijft een klein woofertje van slechts 11cm diameter.

Stemmen missen vaak wat body.  Dat zou misschien ook de oorzaak van alles kunnen zijn.

De hoogweergave van de Diapasons vind ik helemaal goed (sprankelend, gedetailleerd maar niet hard/schel)

Robiwan

Citaat van: Alco op juli 13, 2011, 07:14:18
Daar heb je gelijk in.

Het midden is erg mooi open maar 't is en blijft een klein woofertje van slechts 11cm diameter.

Stemmen missen vaak wat body.  Dat zou misschien ook de oorzaak van alles kunnen zijn.

De hoogweergave van de Diapasons vind ik helemaal goed (sprankelend, gedetailleerd maar niet hard/schel)

kijk nu komen we verder. ga eens luisteren naar mooie vloerstaanders. Die Diapasons kun je makkelijk weer verkopen. Of wellicht een mooie subwoofer erbij, Velodijne?

S@m

Citaat van: Alco op juli 12, 2011, 23:02:51

Akoestiek...?

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op juli 13, 2011, 07:14:18
Daar heb je gelijk in.

Dan zou ik er met de Harbeths ook last van moeten hebben en dat is mij niet opgevallen tot nu toe..
Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: fred19633 op juli 13, 2011, 09:06:23
Dan zou ik er met de Harbeths ook last van moeten hebben en dat is mij niet opgevallen tot nu toe..

De ene akoestiek is de andere niet, dus het kan wel aan de akoestiek van Alco liggen natuurlijk. Denk eerder dat het gebrek aan bas van de speakers er bij Alco voor zorgt dat hij "body" mist en dat als storend dus als luistermoeheid ervaart. Dus ofwel een goede geïntegreerde sub eens testen of vloerstaanders.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Alco

CiteerAkoestiek...?

Dat was tot juni vorig jaar, 13 jaar lang HET grootste probleem, in m'n vorige woning.
De akoestiek zorgde voor een vervelende bass-boost onder een bepaalde frequentie. (vandaar altijd mijn keuze voor kleine speakers)
ook had ik toen een brede en diepe schouw tussen m'n speakers staan en m'n HiFi set daar weer voor. (verre van ideaal)

In m'n huidige woonkamer is de akoestiek gelukkig prima. :)

Citeerkijk nu komen we verder. ga eens luisteren naar mooie vloerstaanders. Die Diapasons kun je makkelijk weer verkopen. Of wellicht een mooie subwoofer erbij, Velodijne?
Ben niet zo'n liefhebber van subwoofers, maar ik denk dat 't inderdaad geen kwaad kan om eens wat andere speakers te beluisteren. (hoeft niet perse vloerstaand, maar is zeker een optie)

ThijsG

Citaat van: Bas Akkerman op juli 13, 2011, 09:15:14
De ene akoestiek is de andere niet, dus het kan wel aan de akoestiek van Alco liggen natuurlijk. Denk eerder dat het gebrek aan bas van de speakers er bij Alco voor zorgt dat hij "body" mist en dat als storend dus als luistermoeheid ervaart. Dus ofwel een goede geïntegreerde sub eens testen of vloerstaanders.

Heb je een punt, bij mij is de akoestiek ook beroerd atm, vriendin heeft de kamer opnieuw ingericht. Beetje aan de lege kant. Zwaardere gordijnen vervangen door flinterdunne. Haha ik moest wel even wennen toen ik weer muziek opzette. Maar het went wel moet ik zeggen. En een zwaar kleed over de stoel helpt al iets. Of zit
dat tussen mijn oren! haha. Zit af en toe wel eens te denken om twee van die schermen te kopen zoals Alex ook heeft.

He Bas! Heb jij inmiddels al wat moois aangeschaft?
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Dr.Bedlo

Ach...Ik had mij dat ook voorgenomen maar de cdxs komt er al weer aan.
Quad vintage.

Bas Akkerman

Citaat van: ThijsG op juli 13, 2011, 09:24:36
Heb je een punt, bij mij is de akoestiek ook beroerd atm, vriendin heeft de kamer opnieuw ingericht. Beetje aan de lege kant. Zwaardere gordijnen vervangen door flinterdunne. Haha ik moest wel even wennen toen ik weer muziek opzette. Maar het went wel moet ik zeggen. En een zwaar kleed over de stoel helpt al iets. Of zit
dat tussen mijn oren! haha. Zit af en toe wel eens te denken om twee van die schermen te kopen zoals Alex ook heeft.

He Bas! Heb jij inmiddels al wat moois aangeschaft?

Meestal is het andersom, door een vriendin wordt het meestal juist wat voller is mijn idee. Gewoon klereherrie opzetten joh en dan als ze een beetje mee gaat in jouw wensen haar lievelingsmuziek. Helpt vast ;) Maar serieus, denk dat een zwaar kleed al veel helpt. En een mooi vloerkleed in de luisterdriehoek moet wel kunnen, toch?

Nee, ik heb voorlopig nog niks aangeschaft hoor. Was al van plan me eerst goed te oriënteren en als ik de perikelen hier zo lees, dan is dat niet onverstandig. Niet dat ik zal ontkomen aan het virus hoor, zit nu al soms te kijken naar een platenspeler en flink duurdere receivers/processors voor HT dan nu in mijn budget past. Maar eerst maar eens luisteren voor stereo, lijkt me zinvoller.

Weer (een beetje) on-topic. Fred, heb je de Astin al binnen en wat luisterervaringen opgedaan?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

S@m

Citaat van: Alco op juli 13, 2011, 09:22:24
In m'n huidige woonkamer is de akoestiek gelukkig prima. :)

Da's mooi, maar ik ben wel benieuwd wat in deze situatie jouw definitie is van 'prima'. Kan je je kamer mét inrichting omschrijven?