Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Dr.Bedlo

Volgens mij voldoet de 2 wel aan de Drentse  eisen. Dat gefrobel aan de volume kan een andere oorzaak hebben. Kweet ook niet of na een Recap de versterker weer opnieuw moet inspelen. De diapason...weet niet..kan er weinig zinnigs over zeggen.

Een goede platenspeler kan net zo duur zijn alsdat je het zelf maakt.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 12, 2011, 09:09:09
Een goede platenspeler kan net zo duur zijn alsdat je het zelf maakt.

ThijsG

Citaat van: S@m op juli 12, 2011, 08:59:15
Besef je wel hoeveel geld er naar een echt mooie platenspeler moet? En dan nog een mooie arm, goed element, passende phonopre...

...Oh ja, wat denk je dat vinyl kost.

Je vergeet het idee, van ploatjes draaien, de handelingen, de mooie hoezen... There is more to Vinyl, than what wil reach your ears!

En prijzen: Tja rommelmarkten, heb ik platen voor 0.70 cent gekocht van Dire Straits in Mint staat... Haha meneer wil eraf.
Maarja ik heb ook 200gr. Blue Notes van 35 euro p.stuk.. Het is maar hoe gek je het zelf maakt idd, met vinyl.
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Cyreg

Alco,
- vervang die zware zandgevulde stands eens door lichtere stijve exemplaren of desnoods Ikea tafeltjes.  :o
- vervang je (weggewerkte zeer dunne?) ls kabels nou eens met 'n echte koperen ls kabel(bijv linn k20)  :o

En dat alleen maar om 'n idee te krijgen van je mogelijkheden tot verandering/verbetering? van de klank(balans)   ;)

Ik ben tegenstander van gelijk apparatuur vervangen, zonder wat andere mogelijkheden te hebben afgetast .
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Klout10

Citaat van: Cyreg op juli 12, 2011, 10:40:29
- vervang je (weggewerkte zeer dunne?) ls kabels nou eens met 'n echte koperen ls kabel(bijv linn k20)  :o

Wedden dat je de reactie krijgt dat-ie de merkloze Rinsma kabel ooit eens heeft vergeleken met NACA5 en dat hij geen verschil hoorde en bovendien veel te stug vindt...

Ben het met je eens hoor, inmiddels met andere componenten/luidsprekers kan de moeite waard zijn om te proberen. Heb zelf ook wel eens met andere kabels gespeeld, maar vond de NACA5 uiteindelijk toch de beste overall kabel.
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

*
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

S@m

Citaat van: Cyreg op juli 12, 2011, 10:40:29
Alco,
- vervang die zware zandgevulde stands eens door lichtere stijve exemplaren of desnoods Ikea tafeltjes.  :o

En dat alleen maar om 'n idee te krijgen van je mogelijkheden tot verandering/verbetering? van de klank(balans)   ;)

Ik ben tegenstander van gelijk apparatuur vervangen, zonder wat andere mogelijkheden te hebben afgetast .

Een kabel, wel of geen zand, andere voetjes zijn leuk om fijn te tunen. Kunnen imo een set die onvoldoende presteert niet goed maken.

Cyreg

Proberen kost alleen maar wat wil en moeite en misschien wat klein geld.

Uit eigen ervaring weet ik dat er enorme klankbalansverschillen ontstaan bij zware of lichte stands.
Beter of slechter in de betreffende setup is nog even 'n andere zaak.

Persoonlijk vind ik in mijn combi ook mijn Harbeths(beide types) mooier klinken op lichtere stands.
Gebruik nu zelfs houten Ikea tafeltjes van 7 euro per stuk.
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Alco

CiteerWedden dat je de reactie krijgt dat-ie de merkloze Rinsma kabel ooit eens heeft vergeleken met NACA5 en dat hij geen verschil hoorde en bovendien veel te stug vindt...
Damn,...jij mag niet meer raden!  ;) In één keer goed. Maar uhh,..wat is daar dan mis mee ?  (ik draaide eerst een jaartje oid met Naca5, voordat ik overstapte op die van Rinsma)

CiteerBen het met je eens hoor, inmiddels met andere componenten/luidsprekers kan de moeite waard zijn om te proberen.
Toen ik een jaartje of 1,5 geleden, uit nieuwsgierigheid toch weer een keer een weekje een set (2x5m) naca5 mocht lenen, had ik ook al de Nait 5i met de Diapason's.

CiteerAlco,

Weet je wat je volgens mij moet doen(na ja doen, gewoon een ideetje)

Als je nu je 2 houd en de rest van de spullekes in de verkoop doet. Daar een paartje ls3 speakers voor koopt-die Harbeth ps2 zijn heel mooi- met een mooie platenspeler erbij dan ben je volgens mij de rest van je leven intens gelukkig.
Als 't puur en alleen om de klank ging zou ik 't volkomen met je eens zijn. Heb met m'n Nait 2, i.c.m de Diapasons op dezelfde stands, zelfde kabels maar dan.... in combinatie met een Thorens TD165/SME3009 of een simpele Rega P(lanar)3 een set gehad waar ik wel helemaal opging in de muziek.

Maar mijn muziekcollectie bestaat voor 95% uit CD's en zo'n 5% uit vinyl... dan lijkt 't mij verstandig om uit te zoeken of ik eenzelfde beleving/betrokkenheid ook digitaal kan krijgen ?

ps. wat bedoel je met 'een paartje ls3' ?  (de Harbeth HL-P3esr, die jij ookt heb ?) 

CiteerAlco,
- vervang die zware zandgevulde stands eens door lichtere stijve exemplaren of desnoods Ikea tafeltjes. 
- vervang je (weggewerkte zeer dunne?) ls kabels nou eens met 'n echte koperen ls kabel(bijv linn k20) 

En dat alleen maar om 'n idee te krijgen van je mogelijkheden tot verandering/verbetering? van de klank(balans)
Wat voor lichtere, stijve exempklaren denk je dan aan, Cyreg ?  :unsure: (van die 'open-frame' stands ?)
Waar vind je die nog ? En lichtere, open-frame stands zorgen voor iets minder fundament. Dit zou de luistermoeheid juist kunnen aanwakkeren.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op juli 12, 2011, 13:41:06
Damn,...jij mag niet meer raden!  ;) In één keer goed. Maar uhh,..wat is daar dan mis mee ?  (ik draaide eerst een jaartje oid met Naca5, voordat ik overstapte op die van Rinsma)
Toen ik een jaartje of 1,5 geleden, uit nieuwsgierigheid toch weer een keer een weekje een set (2x5m) naca5 mocht lenen, had ik ook al de Nait 5i met de Diapason's.
Als 't puur en alleen om de klank ging zou ik 't volkomen met je eens zijn. Heb met m'n Nait 2, i.c.m de Diapasons op dezelfde stands, zelfde kabels maar dan.... in combinatie met een Thorens TD165/SME3009 of een simpele Rega P(lanar)3 een set gehad waar ik wel helemaal opging in de muziek.

Maar mijn muziekcollectie bestaat voor 95% uit CD's en zo'n 5% uit vinyl... dan lijkt 't mij verstandig om uit te zoeken of ik eenzelfde beleving/betrokkenheid ook digitaal kan krijgen ?

ps. wat bedoel je met 'een paartje ls3' ?  (de Harbeth HL-P3esr, die jij ookt heb ?) 
Wat voor lichtere, stijve exempklaren denk je dan aan, Cyreg ?  :unsure: (van die 'open-frame' stands ?)
Waar vind je die nog ? En lichtere, open-frame stands zorgen voor iets minder fundament. Dit zou de luistermoeheid juist kunnen aanwakkeren.

Ik bedoel luidsprekers die afgeleid zijn van het oorspronkelijke BBC concept. De LS3/5 kloons en of afstammelingen-je kent ze wel- Harbeth- Spendor- Chartwell- Rogers-in zekere mate Linn.

Overigens kan het zo zijn dat je een bepaald verwachtingspatroon verwacht maar dat daar simpelweg niet aan kan worden voldaan? Kan ook zijn dat je teveel hebt geluisterd;Heb ik ook gedaan ging gisteren helemaal op in de muziek prachtig allemaal. Vanmorgen klonk diezelfde track. Levenloos plat en wel heel erg laidback, Waar dat dat precies aan ligt?
Quad vintage.

Klout10

Dat wist ik niet, wat waren de verschillen?

CiteerHeb met m'n Nait 2, i.c.m de Diapasons op dezelfde stands, zelfde kabels maar dan.... in combinatie met een Thorens TD165/SME3009 of een simpele Rega P(lanar)3 een set gehad waar ik wel helemaal opging in de muziek.

Eigenlijk geef je met je opmerking hierboven toch min of meer aan dat je bron niet helemaal aan je verwachtingen voldoet ...

S@m

Citaat van: Klout10 op juli 12, 2011, 13:55:07
Eigenlijk geef je met je opmerking hierboven toch min of meer aan dat je bron niet helemaal aan je verwachtingen voldoet ...

Niet per se, Alco heeft nu een 5i ipv een 2... ;)

En ik verzeker je Alco dat je met cd eenzelfde 'betrokkenheid' kan bewerkstelligen als je hebt ervaren met vinyl.

Klout10

Citaat van: S@m op juli 12, 2011, 14:00:27
Niet per se, Alco heeft nu een 5i ipv een 2... ;)

Volgens mij heeft hij beide ...

Alco

CiteerIk bedoel luidsprekers die afgeleid zijn van het oorspronkelijke BBC concept. De LS3/5 kloons en of afstammelingen-je kent ze wel- Harbeth- Spendor- Chartwell- Rogers-in zekere mate Linn
Aah, de LS3/5a. Dat zijn inderdaad geweldige speakers. Heb nog nooit een mooiere weergave van stemmen gehoord, uit dergelijke kleine speakers.
Maar een Nait 2 trekt die niet hoor. Zelfs een Nait 5i amper.

CiteerDat wist ik niet, wat waren de verschillen?
Ik kon toen een setje van 2x5 meter naca5 lenen van Audio-Artistiek, omdat ik m'n set wat verder van de speakers wou plaatsen. (i.p.v. er tussen)
De verschillen vond ik opmerkelijk klein. Ik had 't idee dat het laag iets meer fundament had, maar 't was gering. Verder kan ik me eerlijk gezegd geen noemenswaardige verschillen meer herinneren.

CiteerNiet per se, Alco heeft nu een 5i ipv een 2...

En ik verzeker je Alco dat je met cd eenzelfde 'betrokkenheid' kan bewerkstelligen als je hebt ervaren met vinyl.
Ik heb inderdaad zowel een Nait 5i-2 en een Nait 2. :)  (heb altijd al iets gehad met de 2) 8)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

S@m

Citaat van: Alco op juli 12, 2011, 14:51:14
Aah, de LS3/5a. Dat zijn inderdaad geweldige speakers. Heb nog nooit een mooiere weergave van stemmen gehoord, uit dergelijke kleine speakers.
Maar een Nait 2 trekt die niet hoor. Zelfs een Nait 5i amper.

Op een normaal luistervolume in een niet te grote ruimte kunnen de Harbeth's aangestuurd worden met 2x 7W SET dus de Naim zal dit ook wel kunnen lijkt me.
Citeer

Ik heb inderdaad zowel een Nait 5i-2 en een Nait 2. :)

En heb je beide versterkers al beluisterd (langer dan een half uur achtereen) op dezelfde configuratie bron/luidsprekers?

Alco

CiteerOp een normaal luistervolume in een niet te grote ruimte kunnen de Harbeth's aangestuurd worden met 2x 7W SET dus de Naim zal dit ook wel kunnen lijkt me.
De Harbeth HL-P3esr bedoel je dan ? Dat zou kunnen hoor, ik heb daar nog geen ervaring mee.

CiteerEn heb je beide versterkers al beluisterd (langer dan een half uur achtereen) op dezelfde configuratie bron/luidsprekers?

Ik heb wel beide versterkers op dezelfde set beluisterd. (ook toen ik nog andere speakers en bronnen had (SB Classic/andere dac, CD5i-2, CD5X, CDX)
maar ik kan me niet herinneren wanneer ik voor 't laatst langer dan circa een half uur muziek heb geluisterd thuis.
(al zal dat dan met de Nait 2 waarschijnlijk wel iets vaker voorgekomen zijn)

Ik begin dat regelmatig switchen van volume trouwens een beetje los te zien van de luistermoeheid.
Het is tenslotte lekker om bij bepaalde nummers/solo's/fragmenten het volume even een paar dbtjes omhoog te gooien, om daarna weer terug te keren naar wat bescheidener volume.
(ik woon tenslotte wel al 20 jaar in appartementen, met rondom buren, waar ik rekening mee wil/moet houden. Als ik bijv. in een vrijstaand huis zou wonen zou ik 't ongetwijfeld minder vaak doen)

maaruhm.... ik waardeer jullie bijdragen zondermeer hoor, maar... raken we nog niet een beetje te off-topic ?  :blush: :unsure:
(ik wil uiteraard niet 't hele Naim topic kapen en straks een prent van oom agent)  :police: ;)

Klout10

Hey Alco, ik meen me te herinneren dat je ooit eens met de Naim DAC hebt gespeeld. Ben benieuwd naar je bevindingen, zou een erg mooie bron kunnen zijn ...

Robiwan

Ik ga de Neat motive 1 en 2 eens beluisteren bij Snijders hifi. Je leest er zeer positieve berichten over in combi met Naim. Ik heb ze zelf echter nog nooit gehoord! Iemand hier?
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Citaat van: LPlover op juli 12, 2011, 17:31:25
Ik ga de Neat motive 1 en 2 eens beluisteren bij Snijders hifi. Je leest er zeer positieve berichten over in combi met Naim. Ik heb ze zelf echter nog nooit gehoord! Iemand hier?

Heb de Motive 2 eens uitgebreid mogen beluisteren op o.a. de SuperNait. Fraaie speaker waar je volgens mij een hoop plezier aan kunt beleven. Ook een hoge WAF vanwege het bescheiden formaat. Halen het niet bij m'n huidige speakers, maar die kosten ook een veelvoud van de M2.

Er is tegenwoordig ook een Motive SE2, oogt hetzelfde maar zou (nog) mooier moeten zijn ...

solitaire

:unsure: (van die 'open-frame' stands ?)

Hoe 'open-frame' / low-mass' wil je gaan ...

wat willekeurige voorbeelden:

Austin HiFi uit de Stated (gezien product een duur transport) en Reson Domo zijn redelijk extreem
Phonosophie Theben
FBM-Rondo Definition
Something Solid XF
Epos ST
Custom Design FS 104
Foundation Stands
sommige mensen gebruiken Revel Performa M20 stands
Liedtke-Metalldesign maakt bijna alles ...

Naar mij idee zorgen lichtere / open-frame stands niet per definitie voor een iets minder fundament: het is de interaktie met de speaker die er toe doet, en da's uiteindelijk (er valt best wat te voorspellen) een kwestie van luisteren. Luistermoe worden doe je wanneer het product of de match te wensen over laat (open-frames zijn soms van constructie niet erg stijf, wat de match critischer maakt maar niet in basis slecht is, en soms erg resonant, wat het een goede match maken wel extreem lastig maakt en meestal een acquired taste ...).

Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Alco

CiteerHey Alco, ik meen me te herinneren dat je ooit eens met de Naim DAC hebt gespeeld. Ben benieuwd naar je bevindingen, zou een erg mooie bron kunnen zijn..

Klopt... ik heb 'm een paar weken in huis gehad, om het maximaal bereikbare uit m'n Squeezebox te squeezen. :)

Ik had er hoge verwachtingen van, gezien de vele lovende berichten in testverslagen en ervaringen van gebruikers/bezitters op 't UK Naim forum.
De klank was zondermeer beter, maar vond 't niet echt schokkend veel beter.
Als de prijs >50% lager zou liggen had ik de aanschaf wellicht hebben overwogen, maar niet voor € 2650,-

Nou moet ik wel bekennen dat 't om een splinternieuwe nDac ging! Ik geloofde toen niet echt in het inspelen van een dac.
(weet nu met m'n Metrum dac wel beter overigens...die begon na een week of 2 open te bloeien)
Maar goed,...ik heb de Naim dac uiteindelijk 4 weken in huis gehad). Dan zou ik toch wel voldoende enthousiast moeten zijn geweest, zou je zeggen ? :unsure:

Ik heb 'm dus maar weer terug gedaan... :lookaround:

musfed

Maar gelukkig heeft  Metrum ook een upgrade pad met als topper de Octave met aparte voeding. Het lijkt Naim wel..... ;-)
Dutch & Dutch 8c's

Robiwan

Ik ben er nu wel achter gekomen dat er geen schokkende verschillen aanwezig zijn tussen verschillende merken, typen of wat voor updates dan ook. Veelal meer subtiele verschillen die echter wel zorgen voor extra luisterplezier. Ik hoop dat ik nu ook voor een hele lange tijd genezen ben van het veranderen van apparatuur en dat ik over 15 jaar nog met m'n huidige Naim set met plezier naar muziek kan luisteren. Nou vooruit wellicht nog een keer andere speakers :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

Citeergelukkig heeft Metrum ook een upgrade pad met als topper de Octave met aparte voeding. Het lijkt Naim wel..... ;-)

Klopt, en ben op zich wel een nieuwsgierig naar die Octave, maar 't jammere met een merk als Metrum is, dat je die niet eerst even thuis kunt proberen. Je besteld 'm rechtstreeks bij de fabrikant.

Voor de prijs van de Quad die ik heb (nog voor €299,- gekocht) durfde ik de gok nog wel aan, maar voor de prijs van de Octave is me dat een iets te dure gok.
(de eerste ervaringen die ik las is dat ie iets beter is dan de Quad, maar de verschillen zouden subtiel zijn)

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op juli 12, 2011, 17:31:25

Ja....Erg upfront een beetje schreeuwerig vond ik zelf.
Quad vintage.