Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerAls het streaming gebeuren niets blijkt voor je, luister dan eens naar een CD5X. Ik vond het indertijd een aanzienlijke verbetering in vergelijking met een CD5i

Heb beide CD-spelers gehad i.c.m Nait 5i. Vond de de verschillen niet zo heel bijzonder.
Het streaming gebeuren is op zich wel wat voor mij, want ik gebruik al sinds begin 2008 een Squeezebox.

Ik moet toegeven Michel,... dit soort ervaringen van Cute gebruikers maken wel meer nieuwsgierig:

(question) "Is the Uniticute's amp section equally good as the Nait 5i:",

(answer) No contest in my opinion - if the Qute was bought simply as an amplifier it would justify its asking price - absolutely amazing little box and a wonderful DAC as well that outperforms all but the very very best.
Feed it from a Mac/V-Link and it sounds superb; I prefer it to the CDX2/Nait 5i, I used to run. That said CDX2 just using Qute as an amp sounds stunning.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

geen gezeik met upgraden gewoon back to basic :D

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Ik moet toegeven dat ik de Cute nog nooit heb kunnen beluisteren, maar dat is inderdaad nogal wat, deze beweringen. Er is echter maar 1 test de beste: luisteren bij jou thuis!

Dat iemand z'n NAC282/NAP250 weg doet en met een Nait 2 gaat spelen vind ik wel erg bijzonder maar zegt verder helemaal niets...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Tn begint een beetje een Thijs verhaal te worden. Maar ja...T zijn ook wel bedragen en je wil er tenslotte ook een paar jaar mee doen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op juli 10, 2011, 22:00:52
Ik denk dat je in ieder geval een kritisch naar je bron moet kijken: garbage-in, garbage-out! Als het streaming geburen niets blijkt voor je, luister dan eens naar een CD5X. Ik vond het indertijd een aanzienlijke verbetering in vergelijking met een CD5i. Bedenkt dat - mocht je uiteindelijk voor streaming gaan - het ook van belang is dat je CDs met een goede kwaliteit ripper geript zijn.

Klout..Ik ben wel nieuwsgierig of je ook verschillen aan kunt geven tussen de cd5x en de cd5I?
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juli 10, 2011, 22:48:37
Klout..Ik ben wel nieuwsgierig of je ook verschillen aan kunt geven tussen de cd5x en de cd5I?

Ik vond de weergave van de cd5i wat gesluierd met weinig sprankeling in het hoog en dat op een nait 5italic. De cd5x op de nait 5italic is zonder externe voeding meer open, wat frisser en sprankelender maar nog steeds zeer kenmerkend de Naim sound. Met een flatcap nog een stuk fraaier.

Klout10

Citaat van: LPlover op juli 10, 2011, 22:54:36
Ik vond de weergave van de cd5i wat gesluierd met weinig sprankeling in het hoog en dat op een nait 5italic. De cd5x op de nait 5italic is zonder externe voeding meer open, wat frisser en sprankelender maar nog steeds zeer kenmerkend de Naim sound. Met een flatcap nog een stuk fraaier.

Niets aan toe te voegen. Alles wat de CD5i al mooi doet wordt gewoon nog een stukje mooier...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Dr.Bedlo

Ok..Ga binnenkort de cd5xs eens proberen maar iets minder sprankeling in het hoog mag van mij wel. We zullen zien. Binnenkort nog een major upgrade maar die houd ik nog even geheim.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Klout10

Oud lid

Ik vond die Nait 5 i echt niet beter dan bijvoorbeeld een NAD 355BEE. Ook een Primare I21 of Denon PMA 1500AE kunnen zich er gemakkelijk mee meten. Om maar even in die prijsklasse te blijven.

Ik had daar een NAIM CD5 bij. Het speelde leuk, dus niet beter dan met de versterkers hierboven genoemd, maar miste de verfijning die ik zoek.

Erwin B

Dr.Bedlo

Hmm,,Die versterkers heb ik ook belusterd. kwas toch een andere mening toegedaan. waarnemingen verschillen. Ben ooik niet van de meer main stream merken,
Quad vintage.

Oud lid

Vond jij de Nait 5i verfijnd dan, Fred?

Erwin B

Alco

De genoemde Primare en de Denon ken ik klankmatig niet, maar mijn ervaring is wel dat er behoorlijk verschillen zitten in versterkers, en Naim wel een vrij herkenbaar karakter heeft.

Heb wel een keer een Van Medevoort MA222 beluisterd en vergeleken met een Nait 2 en een Unison Research Unico, vergeleken met een Nait 5i.
Beiden konden niet in de schaduw staan van de Nait's. (minder open/transparant, saai, terughoudend, minder gedetailleerd)

De (geintegreerde) versterkers die zich wel minimaal konden meten met Naim waren: Sonneteer Campion, Holfi Aura, NVA AP20/30.
Een versterker waar ik ook wel enigszins nieuwsgierig naar ben is de LFD Zero mkIII.

CiteerVond jij de Nait 5i verfijnd dan, Fred?

Ik zou de Nait 5i zelf niet verfijnd willen noemen. (afgaand om de omschrijvingen/testverslagen denk ik dat de Nait XS daar eerder aan voldoet)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Oud lid

Citaat van: Alco op juli 11, 2011, 10:28:29
De genoemde Primare en de Denon ken ik klankmatig niet, maar mijn ervaring is wel dat er behoorlijk verschillen zitten in versterkers, en Naim wel een vrij herkenbaar karakter heeft.

Heb wel een keer een Van Medevoort MA222 beluisterd en vergeleken met een Nait 2 en een Unison Research Unico, vergeleken met een Nait 5i.
Beiden konden niet in de schaduw staan van de Nait's. (minder open/transparant, saai, terughoudend, minder gedetailleerd)

De (geintegreerde) versterkers die zich wel minimaal konden meten met Naim waren: Sonneteer Campion, Holfi Aura, NVA AP20/30.
Een versterker waar ik ook wel enigszins nieuwsgierig naar ben is de LFD Zero mkIII.

Ik zou de Nait 5i zelf niet verfijnd willen noemen. (afgaand om de omschrijvingen/testverslagen denk ik dat de Nait XS daar eerder aan voldoet)

En dan maar met die volumeknop zitten klooien en luistermoeheid na een half uur...Ja ja, Alco  ;)

Dr.Bedlo

Citaat van: Erwin B op juli 11, 2011, 10:23:09
Vond jij de Nait 5i verfijnd dan, Fred?

Erwin B

Nee...Maar kwa klank wel anders dan bijvoorbeeld de NAD of de Denon. En juist dat sprak mij aan . Vond Naim meer levendig meer muzikaal en dat verschil vond ik echt wel groot.Ik heb een lange tijd NAD gehad maar dat elektronische randje stoorde mij enorm. Maar zoals gezegd iedereen heeft een andere beleving en of waarneming.
Quad vintage.

Alco

CiteerEn dan maar met die volumeknop zitten klooien en luistermoeheid na een half uur...Ja ja, Alco ;)
Ik geniet liever een half uurtje, dan dat ik na 1 minuut al in slaap ben gesukkeld...  :yawnee: ;)

Robiwan

Citaat van: Alco op juli 11, 2011, 10:48:37
Ik geniet liever een half uurtje, dan dat ik na 1 minuut al in slaap ben gesukkeld...  :yawnee: ;)

:D :D :D :D

Robiwan

Citaat van: Erwin B op juli 11, 2011, 08:21:19
Ik vond die Nait 5 i echt niet beter dan bijvoorbeeld een NAD 355BEE. Ook een Primare I21 of Denon PMA 1500AE kunnen zich er gemakkelijk mee meten. Om maar even in die prijsklasse te blijven.

Ik had daar een NAIM CD5 bij. Het speelde leuk, dus niet beter dan met de versterkers hierboven genoemd, maar miste de verfijning die ik zoek.

Erwin B

de nait 5 italic is niet zozeer beter maar wel anders van klank. Meer pakkend.

Dr.Bedlo

Ik geniet liever een half uurtje, dan dat ik na 1 minuut al in slaap ben gesukkeld...  :yawnee: ;)

Denk ook niet dat je Naimpie de schuld kunt geven.
Quad vintage.

S@m

Volgens mij is dat geen genieten, als je na een half uurtje de muziek uit móet zetten omdat je het zat bent. Da's technisch luisteren en voor even idd geinig.

Ik heb datzelfde ervaren met o.a. m'n ex Spectral versterking. Nu met een 300B SET versterker klinkt het (heel) anders, maar wel véél lekkerder.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op juli 11, 2011, 10:28:29

Hmm...De binnenkant van de LFD schrikt mij wel af moet ik zeggen, Alhoewel dat niets zegt. Psychish zullen we maar denken

http://www.hifi.nl/recensies/3647/LFD-Integrated-Zero-Mk.-III-LE.html

Quad vintage.

Alco

Ik moet toegeven dat ik eerst ook zo m'n twijfels had, toen ik die LFD van binnen zag. :dontgetit: :unsure:
(hoewel dat niet lag aan dat de kast half leeg is, maar meer de wat rommelige 1e aanblik)

De filosofie van de fabrikant spreekt me echter wel aan, net als de testverslagen.

CiteerVolgens mij is dat geen genieten, als je na een half uurtje de muziek uit móet zetten omdat je het zat bent. Da's technisch luisteren en voor even idd geinig.
Daar heb je wel een punt S@m. Met sommige albums (opnamen) kan ik wel veel langer echt genieten, maar helaas zijn dat er niet zoveel.

Klout10

Citaat van: S@m op juli 11, 2011, 11:01:01
Volgens mij is dat geen genieten, als je na een half uurtje de muziek uit móet zetten omdat je het zat bent. Da's technisch luisteren en voor even idd geinig.

Helemaal mee eens, het zou voor een hoop mensen goed zijn zich eens wat meer bezig te houden met muziek en wat minder met hifi. Ik geef het toe: ik heb het zelf ook een poos gehad, maar met m'n huidige set kan ik uuuuuren luisteren zonder moe te raken of de neiging het volume te veranderen. Enkel harder als er een mooi nummer voorbij komt ;-)

Hoeveel mensen hier gaan wel eens naar een concert? Luister eens naar een band in een klein zaaltje (geen mega acts in een stadion) en vraag je dan af hoe het zit met zaken als detail, weergave van stemmen, transparantie en resolutie... Volgens mij luisteren de meeste mensen puur technisch naar hun set en blijft er zodoende altijd wel wat te klagen...

Klout10

Citaat van: fred19633 op juli 11, 2011, 11:07:46
Hmm...De binnenkant van de LFD schrikt mij wel af moet ik zeggen, Alhoewel dat niets zegt. Psychish zullen we maar denken

Als ik zoiets zie vraag ik me altijd af hoe betrouwbaar zo'n ontwerp is en hoe het met de service van de importeur/fabrikant is gesteld...