Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Oud lid

Citaat van: Alco op juli 11, 2011, 10:48:37
Ik geniet liever een half uurtje, dan dat ik na 1 minuut al in slaap ben gesukkeld...  :yawnee: ;)

Nou ja, genieten... Als je binnen dat half uur al 30 keer met de volumeknop op en neer bent geweest.

Een half uuur is te kort voor mij met opera's van 3 uur of muziekstukken van een uur. En een stukje uit zo'n muziekstuk, dat doe ik niet.

Erwin B

Klout10

Thijs!!

Er staat een NAP200 op http://www.audiomarkt.de/_markt/ voor EUR 900!!

Grijp je kans, stap vanavond nog in de auto en haal hem op!!
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerHelemaal mee eens, het zou voor een hoop mensen goed zijn zich eens wat meer bezig te houden met muziek en wat minder met hifi. Ik geef het toe: ik heb het zelf ook een poos gehad, maar met m'n huidige set kan ik uuuuuren luisteren zonder moe te raken of de neiging het volume te veranderen. Enkel harder als er een mooi nummer voorbij komt ;-)

Kijk,...dat wil ik dus ook.  Ik was me er lange tijd eigenlijk amper van bewust, maar het moet anders kunnen.

Zo heeft een kennis van mij door de jaren heen verschillende sets gehad, waar ik wel urenlang geboeid naar kon luisteren, waarbij ik helemaal op ging in de muziek en totaal de tijd e.d. vergat.
Wel bestond zijn set altijd uit een buizenversterker. (voorheen Audio-Note, Audio-Research en nu Jadis)
Hetzelfde had/heb ik ook met de combinatie Sonneteer + PENaudio.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Oud lid

Citaat van: Alco op juli 11, 2011, 10:28:29
De genoemde Primare en de Denon ken ik klankmatig niet, maar mijn ervaring is wel dat er behoorlijk verschillen zitten in versterkers, en Naim wel een vrij herkenbaar karakter heeft.

Heb wel een keer een Van Medevoort MA222 beluisterd en vergeleken met een Nait 2 en een Unison Research Unico, vergeleken met een Nait 5i.
Beiden konden niet in de schaduw staan van de Nait's. (minder open/transparant, saai, terughoudend, minder gedetailleerd)

De (geintegreerde) versterkers die zich wel minimaal konden meten met Naim waren: Sonneteer Campion, Holfi Aura, NVA AP20/30.
Een versterker waar ik ook wel enigszins nieuwsgierig naar ben is de LFD Zero mkIII.

Ik zou de Nait 5i zelf niet verfijnd willen noemen. (afgaand om de omschrijvingen/testverslagen denk ik dat de Nait XS daar eerder aan voldoet)

Al die eigenschappen die je noemt heb ik in mijn huidige set + verfijning. En het is geen NAIM.

Erwin B

Klout10

Citaat van: Erwin B op juli 11, 2011, 12:00:37
Al die eigenschappen die je noemt heb ik in mijn huidige set + verfijning. En het is geen NAIM.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden  ;)
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

Citaat van: Alco op juli 11, 2011, 11:59:34
Kijk,...dat wil ik dus ook.  Ik was me er lange tijd eigenlijk amper van bewust, maar het moet anders kunnen.

Ik blijf het zeggen: begin met een goede bron (CD5X niveau) of ga voor een UnitiQute of eventueel een NaimUniti.

Dr.Bedlo

Citaat van: Erwin B op juli 11, 2011, 11:56:23
Nou ja, genieten... Als je binnen dat half uur al 30 keer met de volumeknop op en neer bent geweest.

Een half uuur is te kort voor mij met opera's van 3 uur of muziekstukken van een uur. En een stukje uit zo'n muziekstuk, dat doe ik niet.

Erwin B

Hmm Met opera heb ik het na 2 seconden al gehad. En dat ligt niet aan Naimpie.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Klout10 op juli 11, 2011, 11:56:48
Thijs!!

Er staat een NAP200 op http://www.audiomarkt.de/_markt/ voor EUR 900!!

Grijp je kans, stap vanavond nog in de auto en haal hem op!!

Welke auto? Fietsen Thijs
Quad vintage.

Oud lid

Citaat van: Klout10 op juli 11, 2011, 12:12:51
Er zijn meer wegen die naar Rome leiden  ;)

Soms gaat het wel via een omweg ;D.

De enige Naim die ik nog een keer zou willen beluisteren is de Supernait.

Erwin B

Dr.Bedlo

Citaat van: Erwin B op juli 11, 2011, 12:00:37

Erwin B

(minder open/transparant, saai, terughoudend, minder gedetailleerd)

Nee dat is dan duidelijk

Quad vintage.

Oud lid

Citaat van: fred19633 op juli 11, 2011, 12:25:39
Hmm Met opera heb ik het na 2 seconden al gehad. En dat ligt niet aan Naimpie.

Ieder zijn ding, Fred. Wie is Naimpie eigenlijk? Je huisdier? :laugh:

Erwin B

Oud lid

Citaat van: fred19633 op juli 11, 2011, 12:28:51

Nee dat is dan duidelijk

Fred, zo iemand noemen ze een "wiseass" Naimaholic.

Erwin B

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 11, 2011, 12:28:51

Nee dat is dan duidelijk

Maar wel muzikaal, in de zin van: betrokken, ritmisch, tenen tappend, smooth, gewoon lekker....

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op juli 11, 2011, 12:35:19
Maar wel muzikaal, in de zin van: betrokken, ritmisch, tenen tappend, smooth, gewoon lekker....

En juist dat mis ik in veel installaties. Alhoewel ik mij er op betrap dat ik nu de neiging heb om meer naar de Hifi te luisteren dan naar de muzikaliteit. Blijft een probleem. De mooiste redelijk geprijsde set die ik heb beluisterd is van meedervoort en Sonus faber. Stond destijds bij Eringa alhier te spelen. Kopen die handel. Maar thuis  merk je pas de beperkingen.
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Zo heeft een kennis van mij door de jaren heen verschillende sets gehad, waar ik wel urenlang geboeid naar kon luisteren, waarbij ik helemaal op ging in de muziek en totaal de tijd e.d. vergat.
Wel bestond zijn set altijd uit een buizenversterker. (voorheen Audio-Note, Audio-Research en nu Jadis)

Ga je je dat toch aanschappen of is dat iets te kort door de bocht. Kan mij er wel iets bij voorstellen. Alhoewel ik bij buizen wel een meer subjectieve voorstelling van mooi geluid heb. De oplichtende buisjes, de zichtbare techniek. dat geeft al direct een gevoel van warmte en exclusiviteit. Geeft al direct een ander gevoel.
Quad vintage.

Oud lid

Voor Fred zijn duidelijkheid nog even de eigenschappen van wat ik thuis heb staan: open/transparant, gedetailleerd en verfijnd.

Erwin B

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Ga je je dat toch aanschaffen of is dat iets te kort door de bocht. Kan mij er wel iets bij voorstellen. Alhoewel ik bij buizen wel een meer subjectieve voorstelling van mooi geluid heb. De oplichtende buisjes, de zichtbare techniek. dat geeft al direct een gevoel van warmte en exclusiviteit. Luister je toch anders
Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Erwin B op juli 11, 2011, 12:43:32
Voor Fred zijn duidelijkheid nog even de eigenschappen van wat ik thuis heb staan: open/transparant, gedetailleerd en verfijnd.

Erwin B

veel luisterplezier dan ;D
Quad vintage.

ThijsG

Citaat van: fred19633 op juli 11, 2011, 12:26:57
Welke auto? Fietsen Thijs

Haha precies. Maar dat is de Naim NAP200 van dezelfde meneer als waar ik heen zou gaan. Maar zie er toch maar vanaf... Koop em dichter bij huis, en nieuw(er).

:) Good things come, to those who (cant) wait!!
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

S@m

xxxxx

Edit, 'k had het Naim topic bijna vervuilt met een versterker die écht muzikaal klinkt... ;D

Oud lid

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op juli 11, 2011, 12:56:59
xxxxx

Edit, 'k had het Naim topic bijna vervuilt met een versterker die écht muzikaal klinkt... ;D

Ben wel nieuwsgierig.

Overigens een lijstje van versterkers die dezelfde klankmatige eigenschappen bezitten als Naim-nee is niet van mijzelf-

Lavardin-Creek-Leema-Bryston-LFD-Soneteer-Luxman-
Quad vintage.

Alco

Sonneteer word vaak omschreven als een mix tussen Naim en Sugden... (de gulden middenweg ::))

Citeerbegin met een goede bron (CD5X niveau) of ga voor een UnitiQute
Zou je het bron/dac gedeelte van de UnitiCute dan zien als van eenzelfde niveau als de CD5X ?

Ik heb een CD5x + FCc2X gehad en daarvoor een CDX, i.c.m Nait 5i.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Citaat van: Alco op juli 11, 2011, 13:21:37
Ik heb een CD5x + FCc2X gehad en daarvoor een CDX, i.c.m Nait 5i.

Wat?? En die heb je weg gedaan voor een Squeezebox en nu klagen over luistermoeheid en weet ik wat allemaal?? Eeuwig zonde lijkt mij! Ik kan jou helemaal niet meer volgen hoor!