Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

CiteerIk denk dat het onderzoek zich moet gaan richten op de squeezebox/metrum. Dat kan natuurlijk veel mooier... ;)
Hmm,..mja, misschien heb je gelijk.  Of is 't een vermoeden, omdat het toevallig een vrij goedkope bron/combi is ?

Aan de luidsprekers twijfel ik niet zozeer. Ik denk dat ik het voornamelijk in de bron of (toch) versterker moet zoeken.
Ik ben er niet van overtuigd dat een dure Naim (voor-eind)versterker de oplossing is.
Heb een jaartje of 2 geleden een Naim SuperNait kunnen proberen voor een paar weken, en dat was 't uiteindelijk niet voor mij. (en de SuperNait was een ingespeeld demo-model)

Dus,... ik denk dat ik of aan een andere DAC moet denken of toch een keer een andere versterker proberen thuis.
Heb al een keer gedacht aan de LFD Zero of Sonneteer Alabaster...
(yikes...Alco, wat zeg je nou ?! :police: ga je mond spoelen  ;D ;)

Misschien dat een draaitafel ook de 'oplossing' is, maar een echte oplossing zou ik 't dan niet vinden, omdat ik mijn muziek collectie grotendeels in digitale vorm bestaat. (pakweg 600 CD's tegen 35 LP's)

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

S@m

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 17:39:52
Hmm,..mja, misschien heb je gelijk.  Of is 't een vermoeden, omdat het toevallig een vrij goedkope bron/combi is ?

Ik ken je set niet, maar de squeezebox met een eenvoudige DAC wel. Da's imo leuk voor muzikaal behang, mooier kan het vrijwel zeker...

ThijsG

Citaat van: Alex Groningen op juli  9, 2011, 10:26:29
De sociale dienst keert een hoop uit voor hun cliënten, maar denk dat een Naim set zelf hun te ver gaat. ;D
Maar inderdaad, je zal er maar naast wonen.

Sinds de renovatie bloeit het hier van de Naim en Sonus Faber in de buurt! :P ik woon naast een oud stel (75-80 jaar)
en die wonen al meer dan 45 jaar in het zelfde huis in de Oosterpark. Ze hebben geen kennis van Naim :P. Maar ze
zeggen ook dat de wijk veel is veranderd!
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

ThijsG

Citaat van: Alex Groningen op juli  9, 2011, 19:15:29
Ik heb het laatst gehad over een foto reportage van m'n dochtertje, en ik ken het bedrag wat je ervoor wilt hebben. ;)
Maak er een leuke prijs van en de 202 komt voor jou dichterbij :D

Moeten we het idd maar even over hebben tijdens de BBQ! Ik kan de meeste avonden wel, behalve op donderdag eigenlijk.

(Ik heb al een NAC202 :P NAP200 moet ik nog ;):D)
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

ThijsG

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 17:39:52

Aan de luidsprekers twijfel ik niet zozeer. Ik denk dat ik het voornamelijk in de bron of (toch) versterker moet zoeken.
Ik ben er niet van overtuigd dat een dure Naim (voor-eind)versterker de oplossing is.
Heb een jaartje of 2 geleden een Naim SuperNait kunnen proberen voor een paar weken, en dat was 't uiteindelijk niet voor mij. (en de SuperNait was een ingespeeld demo-model)

Dus,... ik denk dat ik of aan een andere DAC moet denken of toch een keer een andere versterker proberen thuis.
Heb al een keer gedacht aan de LFD Zero of Sonneteer Alabaster...
(yikes...Alco, wat zeg je nou ?! :police: ga je mond spoelen  ;D ;)

Misschien dat een draaitafel ook de 'oplossing' is, maar een echte oplossing zou ik 't dan niet vinden, omdat ik mijn muziek collectie grotendeels in digitale vorm bestaat. (pakweg 600 CD's tegen 35 LP's)

Inderdaad je mond spoelen hahaha!! Het schijnt wel dat NAC+NAP combi zoals de 202/200 een krachtiger en levendiger/muzikaal/prat geluid hebben dan een Supernait, die volgens velen toch wat slapjes klinkt.

Maarja zelf weten natuurlijk, en proberen ken altied.

Alco

CiteerMaarja zelf weten natuurlijk, en proberen ken altied.
Da's waar, maar een NAC202/NAP200 gaat boven m'n budget, wat ik kan en wil besteden aan een versterker.
(ook tweedehands)

Ik heb diverse keren dure Naim sets mogen beluisteren, bij enkele Naim dealers en op shows, en ook al klonk het zondermeer steeds beter, de prijs/kwaliteits verhouding was uiteindelijk ver te zoeken. (met alle respect voor Naim)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Citaat van: S@m op juli 10, 2011, 17:19:29
Ik denk dat het onderzoek zich moet gaan richten op de squeezebox/metrum. Dat kan natuurlijk veel mooier... ;)

Volgens mij is het heel simpel'

Knijpdoos Nain nait 5- Diapason geen luistermoeiheid

Knijpdoos Nait 2 -Diapason wel luistermoeiheid

Ehh..Kweennie maar lijkt mij niet zo moeilijk toch?

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 18:45:36
Da's waar, maar een NAC202/NAP200 gaat boven m'n budget, wat ik kan en wil besteden aan een versterker.
(ook tweedehands)

Ik heb diverse keren dure Naim sets mogen beluisteren, bij enkele Naim dealers en op shows, en ook al klonk het zondermeer steeds beter, de prijs/kwaliteits verhouding was uiteindelijk ver te zoeken. (met alle respect voor Naim)

Met alle respect maar ben het niet helemaal met je eens. nu ik sinds een dag of twee met goede oren en een goede opgewarmde XS zit te luisteren. dan vind ik het verschil met de 5-2 toch wel behoorlijk groot niet alleen in de kleine verschillen. Maar meer het algemene plaatje. Meer rust en grip. Je merkt minder vermoeiheid in het geluidsbeeld en meer power en controle. het karakter is echter minder upfront, meer Engels zal ik maar zeggen.

Waar ik zeer van onder de indruk ben is het brede stereobeeld.Ik hoor nu instrumenten spelen en subtiele geluiden in de hoek van de kamer of achter mij en of boven mij. heel subtiel allemaal en zonder enige spoor van luistermoeiheid. Maar daar zal het neutrale karakter van de harbeth grotendeels aan bijdragen. Kan mij voporstellen dat als je der een stel Elacs of Schweikerts op zet je horendol word.

Is het E 900 meer waard? Ja...Zeker..Maar dat zal niet voor een ieder evident zijn.

Quad vintage.

Alco

CiteerKnijpdoos Naim nait 5- Diapason geen luistermoeiheid

Knijpdoos Nait 2 - Diapason wel luistermoeiheid

Ehh..Kweennie maar lijkt mij niet zo moeilijk toch ?
Het is dus eerder andersom hoor... ik kan langer naar de Nait 2 luisteren (met welke bron ook) dan via de Nait 5i.
Beiden klinken erg goed en tonen klankmatig veel overeenkomsten, maar de Nait 2 heeft meer die betrokkenheid die ik zoek, dan de Nait 5i.

Wat betreft de Nait XS, moet ik toegeven dat ik die nog niet heb beluisterd, dus daar kan ik niet over oordelen.
Ik zal voorlopig m'n beide Naitjes blijven gebruiken en hou m'n ogen en oren open voor evt opties op zowel bron als versterker vlak. (nog 5 (pfff) weken werken en dan heb ik eindelijk vakantie... dank dat ik dan maar eens m'n wat ga uitproberen)

Of toch maar gewoon de Nait 2 behouden, Nait 5i in de verkoop en dan een draaitafel erbij.
(met de Nait 2 heb ik minder het gevoel dat m'n SB + Dac te kort schiet)

We'll see... :lookaround:

S@m

Citaat van: fred19633 op juli 10, 2011, 18:51:24
Volgens mij is het heel simpel'

Knijpdoos Nain nait 5- Diapason geen luistermoeiheid

Knijpdoos Nait 2 -Diapason wel luistermoeiheid

Ehh..Kweennie maar lijkt mij niet zo moeilijk toch?

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 19:02:49
Het is dus eerder andersom hoor... ik kan langer naar de Nait 2 luisteren (met welke bron ook) dan via de Nait 5i.
Beiden klinken op het eerste gehoor erg goed en tonen klankmatig veel overeenkomsten, maar de Nait 2 heeft meer die betrokkenheid die ik zoek, dan de Nait 5i.

Niet te snel conclusies trekken Fred  ;)

Robiwan

Beiden klinken erg goed en tonen klankmatig veel overeenkomsten, maar de Nait 2 heeft meer die betrokkenheid die ik zoek, dan de Nait 5i.

waarom leen je geen cd5i, 5xs oi.d. om te kijken of je met de nait 5i dan ook luistermoe wordt? Zo nee dan is die swkiesbox bagger :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Dr.Bedlo

Wat betreft de Nait XS, moet ik toegeven dat ik die nog niet heb beluisterd, dus daar kan ik niet over oordelen.
Ik zal voorlopig m'n beide Naitjes blijven gebruiken en hou m'n ogen en oren open voor evt opties op zowel bron als versterker vlak. (nog 5 (pfff) weken werken en dan heb ik eindelijk vakantie... dank dat ik dan maar eens m'n wat ga uitproberen)

Of toch maar gewoon de Nait 2 behouden, Nait 5i in de verkoop en dan een draaitafel erbij.
(met de Nait 2 heb ik minder het gevoel dat m'n SB + Dac te kort schiet)

We'll see... :lookaround:

Ok..Ja de betrokkenheid. ..Moeilijk te zeggen voor wat betreft de XS , hij is minder upfront dan de Nait 2 dat is zeker.meer melodieus . We moeten maar eens een bijeenkomst houden met Thijs erbij kan ie plaatjes shieten.
Quad vintage.

S@m

Citaat van: LPlover op juli 10, 2011, 19:24:24

waarom leen je geen cd5i, 5xs oi.d. om te kijken of je met de nait 5i dan ook luistermoe wordt? Zo nee dan is die swkiesbox bagger :D

Of sowieso een dedicated cd speler of desnoods alleen een loopwerk met je Metrum. 't Zou mij niet verbazen als de Squeezebox wat steekjes laat vallen.

Alco

Citeerwaarom leen je geen cd5i, 5xs oi.d. om te kijken of je met de nait 5i dan ook luistermoe wordt? Zo nee dan is die swkiesbox bagger
Ik heb voor de Skwiesbox een CD5i-2, CD5X, CD5X + FC2 en CDX gehad, allen met de Nait 5i.
Het verschijnsel van die luistermoeheid en volume continu aanpassen had ik toen ook al... ik was er al aan gewend.

Daarom begin ik ook te twijfelen of 't wel aan de bron ligt. (ok, zowel de SB Touch als de Metrum dac zijn zeer betaalbare bronnen, maar de SB Touch  is al aanzienlijk beter dan de SB Classic, en hetzelfde geld voor de Metrum dac t.o.v. de CA DACmagic, die ik hiervoor had.

Één van de meest verslavende setjes die ik ooit in huis heb gehad (waarbij ik steeds album na album wou opzetten) was een heel simpele... m'n huidige Diapason Micra's, met een Nait 2 en gemodificeerde Thorens DT165/SME3009/AudioNote mm. (de Thorens mocht ik een weekje of 3 lenen van een kennis)

Als ik dat niveau met een digitale bron zou kunnen bereiken.... ::)

S@m

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 19:55:07
Ik heb voor de Skwiesbox een CD5i-2, CD5X, CD5X + FC2 en CDX gehad, allen met de Nait 5i.
Het verschijnsel van die luistermoeheid en volume continu aanpassen had ik toen ook al... ik was er al aan gewend.

Daarom begin ik ook te twijfelen of 't wel aan de bron ligt. (ok, zowel de SB Touch als de Metrum dac zijn zeer betaalbare bronnen, maar de SB Touch  is al aanzienlijk beter dan de SB Classic, en hetzelfde geld voor de Metrum dac t.o.v. de CA DACmagic, die ik hiervoor had.

Één van de meest verslavende setjes die ik ooit in huis heb gehad (waarbij ik steeds album na album wou opzetten) was een heel simpele... m'n huidige Diapason Micra's, met een Nait 2 en gemodificeerde Thorens DT165/SME3009/AudioNote mm. (de Thorens mocht ik een weekje of 3 lenen van een kennis)

Dus met je 5i heeft het nooit echt lekker geklonken?

Dan misschien eens een 2 icm de Squeezebox/Metrum. In elk geval kan digitaal nét zo lekker klinken als analoog (en vice versa)...

Alco

CiteerDus met je 5i heeft het nooit echt lekker geklonken ?

Nou, het klinkt zeker lekker hoor, maar eigenlijk niet voor lang. (half uurtje max.)
Er mist iets waardoor het uitnodigt om langer te luisteren, en minder met het volume te klooien.

Lange tijd vond ik dit normaal, maar eigenlijk is dat 't niet.
Heb diverse keren andere sets gehoord, (zowel Naim als niet Naim) die wel die X-factor hadden, waardoor je steeds geboeid blijkt luisteren, zowel met digitale als analog bron...dus, 't moet kunnen.

CiteerIn elk geval kan digitaal nét zo lekker klinken als analoog (en vice versa)...
Ja toch...?  lijkt mij ook! Misschien toch nog eens een Naim dac proberen.
(vorige keer dat ik 'm probeerde was deze splinternieuw. Toen geloofde ik nog niet in inspelen)

Robiwan

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 19:55:07

ik vind de nait 5italic met sommige muziekstukken ook wel wat ruw, zeg luistermoe klinken. Maar op de een of andere manier klinkt het in mijn oren dan juist echter ;) De cd ray of light van Madonna klinkt dan juist weer wat mat, is dat bij jullie ook zo? Ik draaide vanmiddag een best of cd van Abba, ja de vrouw des huizes wil af en toe haar muziek ook horen, en dat klonk me daar vlak en dun, gadverdamme.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerIk vind de nait 5italic met sommige muziekstukken ook wel wat ruw, zeg luistermoe klinken. Maar op de een of andere manier klinkt het in mijn oren dan juist echter

Ik moet zeggen dat ik, al zijn het er in verhouding niet zoveel, ook CD's heb die fantastisch klinken op de Nait 5i!
Als 't merendeel zo zou klinken zou niemand mij horen over luistermoeheid!  :smile:

Ook met die albums zit ik nog wel eens met het volume te switchen, maar da's dan vaak meer in positieve zin.
Ik was dan al aan 't genieten, maar gooi bij bepaalde fragmenten nog even een paar DBtjes er tegenaan. :happy:

Dus... het zou ook nog kunnen dat 't gros van de CD-opnamen gewoon onder de maat zijn en de Nait 5i dusdanig goed/analytisch is dat deze dat ook genadeloos laat horen.

Ik heb die luistermoeheid eigenlijk nooit als zodanig ervaren. Ik vond 't min of meer normaal.
Alleen bij vinyl had ik dat meestal niet/minder, dus ik zag 't als iets dat gewoon hoorde bij CD.

Dr.Bedlo

Ja..Dat ervoer ok ook als een probleem met 5  sommige cds klonken niet mooi en leg je daarom weg. Of dat iets met Luistermoeheid heeft te maken weet ik niet. De XS is veel vergevingsgezinder maar ook meer revealing. Bijvoorbeeld Herman van veen(de Beste van) die is mij toch ongenadig met veel echo en galm opgenomen. Bij een CD van B de groot is er ook iets misgegaan hij zingt alleen maar door de rechterbox, dat verhulde de 5 maar..

Ach als we negentig zijn zijn we nog aan het upgraden.
Quad vintage.

Alco

CiteerAch als we negentig zijn zijn we nog aan het upgraden.

Wie weet.... misschien upgraden we dan van 't ene gehoorapparaat naar 't andere. :laugh:

Klout10

Alco,

Ik heb het je al eerder gezegd: waarom niet nog even door sparen en een UnitiQute of eventueel een NaimUniti? Ik denk dat er een complete wereld voor je opengaat als je streaming hoort zoals het bedoeld is!

IMHO is een Nait 2 toch een stap terug in de tijd...

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

ThijsG

Citaat van: Alco op juli 10, 2011, 21:41:45
Wie weet.... misschien upgraden we dan van 't ene gehoorapparaat naar 't andere. :laugh:

:clapping:

ThijsG

Citaat van: Klout10 op juli 10, 2011, 21:46:53
Alco,

Ik heb het je al eerder gezegd: waarom niet nog even door sparen en een UnitiQute of eventueel een NaimUniti? Ik denk dat er een complete wereld voor je opengaat als je streaming hoort zoals het bedoeld is!

IMHO is een Nait 2 toch een stap terug in de tijd...

Groeten,
Michel

Volgens TomTom Audio en andere Hifi mannekes is de UnitiQute samen met de Guru QM10 speakers a super uber duber match. Dan ben ik ook wel nieuwschierig wat dat kleine dinkie ken doen.

Klout10

Ik denk dat je in ieder geval een kritisch naar je bron moet kijken: garbage-in, garbage-out! Als het streaming geburen niets blijkt voor je, luister dan eens naar een CD5X. Ik vond het indertijd een aanzienlijke verbetering in vergelijking met een CD5i. Bedenkt dat - mocht je uiteindelijk voor streaming gaan - het ook van belang is dat je CDs met een goede kwaliteit ripper geript zijn.
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerIMHO is een Nait 2 toch een stap terug in de tijd...
Zondermeer een stap terug in de tijd (22 jaar), maar zeker niet in kwaliteit.

Naim forumgenoot Firemand heeft ook een Uniticute gehad, en vind de Nait 2 aanzienlijk beter.
Hij heeft zelfs onlangs zijn NAC282/NAP250 verkocht en draait nu (weer) met een Nait 2... dat zegt toch wel iets.

CiteerIk heb het je al eerder gezegd: waarom niet nog even door sparen en een UnitiQute of eventueel een NaimUniti? Ik denk dat er een complete wereld voor je opengaat als je streaming hoort zoals het bedoeld is!
Ik moet toegeven dat de Cute op 't eerste gehoor prima klonk, toen ik 'm onlangs heb beluisterd bij een dealer.
Die gaf me toen al aan dat 't geen probleem was om 'm een keer thuis te proberen.
De Uniti heb ik geen belang bij, maar de Cute is misschien toch een keer 't proberen waard.
(als de Cute zou bevallen, zou zelfs de prijs ook niet zo'n probleem hoeven zijn, omdat ik dan zowel de Nait 5i als de Nait 2, + de Squeezebox + de Metrum dac kan verkopen... ) :lookaround:

Het idee dat je dan een goede streamer, dac en geïntegreerde versterker hebt, in hetzelfde formaat als de Nait 2 spreekt me op zich wel aan. (ook geen kabelspaghetti meer) :)

Puur afgaand op de prijs (wetende dat je dus eigenlijk meerdere componenten koopt, in 1 kast) zou ik denken dat de Cute niet veel beter zou kunnen klinken dan m'n Nait 5i, SB Touch + Metrum dac combi, maar ik kan me vergissen.

In de luisterkamer bij Hanze, klonk de Cute boven verwachting goed, i.c.m een setje Sonics Argenta.

Ook het gegeven dat je simpelweg even een USB-stick met muziek in de Cute kunt steken en die dan afspelen vind ik wel interessant. Als je daar dan een paar favoriete tracks/albums opzet, hoeft de PC niet als server te dienen/aan te staan.