Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Een Squeezebox Touch + DAC is gewoon beperkt! Zeker muzikaal gezien. Ik denk dat een NaimUnity voor jou misschien wel gewoon een mooie oplossing is: streaming, CD, versterker... Wat let je dat eens te proberen?

Fred Mulder

Citaat van: Alco op juni  1, 2011, 22:46:43
Zal dat dan toch te maken hebben met de z.n. 'synergy' met Naim ?

Als je op synergie uit bent, zul je nog even duimen moeten draaien voor een 'dedicated entry level' naim dac (ik vraag me af of de ndac volledig tot zijn recht komt met een Nait5i). Of eens kijken naar de unity serie, al hangt hier wel een prijskaart je aan (of in nettere woorden: je moet maar net op zoek zijn naar alle mogelijkheden).

Hoe ervaar je je metrum DAC tov de CD5i?

mvg, Fred

Alco

Dat zou misschien iets kunnen zijn Garmtz, en ik hou wel van eenvoudige, minimalistische sets, maar een alles-in-1 set is me net iets te minimalistisch. Ik geef (viseel gezien) toch de voorkeur aan 1 versterker + 1 bron, die dan wel een zelfde look hebben.

Misschien is een (tweedehands dan!) Naim CD-speler toch een betere optie. (had ik destijds beter m'n Naim CD5i kunnen behouden) Klankmatig is dat dan zondermeer een prima match, en qua bediening ongetwijfeld weer een verademing.
(eindelijk weer 1 prettig in de hand liggende (Naim) AB, waarmee ik zowel de bron als versterker kan bedienen)

Heb nu wel zo'n Logitech Harmony geval, maar daar ben ik niet zo kapot van, en onlangs heb ik mogen ontdekken hoe 't is om m'n SB Touch via een app op een mobiele telefoon te bedienen. Ondanks m'n hoge verwachtingen en vele positieve dingen die ik er over las, vond ik dat nog de minst prettige manier van bedienen.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Alco

CiteerHoe ervaar je je metrum DAC tov de CD5i?

Is moeilijk te zeggen Fred, aangezien ik de Metrum dac nu zo'n 5 maanden heb, en ik m'n CD5i ergens begin vorig jaar verkocht heb. (omdat ik volledig over wou gaan op streamen. toen nog met een SB Classic, die qua bediening beter beviel dan m'n huidige SB Touch, maar klankmatig niet kon tippen aan de CD5i)

Ook had ik andere speakers (Naim nSats) toen ik nog de CD5i had.

De Metrum dac vind ik zondermeer een dijk van een dac, zeker gezien z'n bescheiden prijs.
Ik verwacht klankmatig geen dag/nacht verschil met een Naim CD5i, maar een in 1e instantie klein/minder opvallend verschil kan er wel voor zorgen dat je uiteindelijk langer, prettiger/ontspannender luisterd.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Citaat van: Alco op juni  2, 2011, 00:26:03
Is moeilijk te zeggen Fred, aangezien ik de Metrum dac nu zo'n 5 maanden heb, en ik m'n CD5i ergens begin vorig jaar verkocht heb. (omdat ik volledig over

een heel nader merk, maar wel een goede match met de nait5i is een Rotel RCD1072 cd-speler. 2e hands voor z'n 300-450 euro. Deze heeft ook dat snelle, rhytmische van de CD5i, maar dan met een voller en dieper laag, meer openheid en sprankeling in het hoog. Daarnaast heeft deze een coax dig out, altijd handig ;) Waar woon je kun je die van mij een keer lenen?

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

ThijsG

Koop lekker een 2e handse Naim CD5i!! Ploat erin en genieten maar! Ziet er visueel ook prachtig uit de 5i combi.

Ik kan niet wachten tot ik een Naim CD speler heb, Deurtje gaat zo mooi open met de hand hahaha. Ik zit zelf ook te
denken wanneer ik de NAP200 heb, om eerst een CD5i te kopen om toch al te draaien met Naim. En dan wanneer ik eens
weer genoeg heb gespaard voor de CD2X (nieuwere variant) die eens 2e hands op de kop te tikken.

Naim CD Speler
Naim Hi-Cap
Naim NAPSC
Naim Stageline > Superline

Heb nog wat te kopen de komende tijd.

Naim  :wub:
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

ThijsG

NDX Zoals die eruit had moeten zien!

"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Robiwan

Citaat van: ThijsG op juni  2, 2011, 08:26:17
NDX Zoals die eruit had moeten zien!

tjonge jonge, jij bent echt een zeurpiete qua uiterlijk betreft, wat maken die paar knoppen nou uit? :D Waarom dan wel een draaitafel? Die past qua uiterlijk helemaal never nooit met een Naim :D

ThijsG

Citaat van: LPlover op juni  2, 2011, 08:43:05
tjonge jonge, jij bent echt een zeurpiete qua uiterlijk betreft, wat maken die paar knoppen nou uit? :D Waarom dan wel een draaitafel? Die past qua uiterlijk helemaal never nooit met een Naim :D

Hehehee  :D. Bedankt voor het compliment! :P haha. Draaitafel..... draaitafel..... tja Vinyl is Baas natuurlijk :P. Dat is niet anders hahaha. Maar voorkeur gaat alsnog uit naar een CD speler boven streaming. Streaming is gebruiksvriendelijk.. tja. NDX + Unitiserve dan natuurlijk een iPad voor aansturen haha :P.

Klout10

Citaat van: garmtz op juni  1, 2011, 23:02:16
Een Squeezebox Touch + DAC is gewoon beperkt! Zeker muzikaal gezien. Ik denk dat een NaimUnity voor jou misschien wel gewoon een mooie oplossing is: streaming, CD, versterker... Wat let je dat eens te proberen?

Alco,

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Ik heb het je al eerder gezegd: waarom niet nog even door sparen en een UnitiQute of eventueel een NaimUniti in plaats van een CD5i aan te schaffen? Ik denk dat er een complete wereld voor je opengaat met de bijbehorende n-Stream app op een iPad! Geen CD hoesjes op postzegelformaat meer 

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Klout10

Heb trouwens sinds deze week m'n iPad2 met n-Serve app. Ge-wel-dig!!

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

Citeereen heel ander merk, maar wel een goede match met de nait5i is een Rotel RCD1072 cd-speler. 2e hands voor z'n 300-450 euro. Deze heeft ook dat snelle, rhytmische van de CD5i, maar dan met een voller en dieper laag, meer openheid en sprankeling in het hoog. Daarnaast heeft deze een coax dig out, altijd handig  Waar woon je kun je die van mij een keer lenen?

Bedankt voor je tip en aanbod LPlover. Dat zijn wel vriendelijke prijsjes. (al zou ik dan wel een geheel zwarte willen)
Kun je een Rotel CD-speler ook met een Naim AB bedienen ? (of andersom)  Ik woon in Assen btw.

CiteerKoop lekker een 2e handse Naim CD5i!! Ploat erin en genieten maar! Ziet er visueel ook prachtig uit de 5i combi.
Daar zit ik ook steeds meer aan te denken Thijs. Lekker simpel en inderdaad zowel visueel als optisch voor elkaar gemaakt. :)

CiteerStreaming is gebruiksvriendelijk.. tja. NDX + Unitiserve dan natuurlijk een iPad voor aansturen haha.
Gebruiksvriendelijker in die zin dat je je gehele collectie via de remote kunt bereiken, en alles automatisch op alf.volgorde wordt gerankschikt, en je kunt zoeken op artiest, genre, jaar,etc.  (maar je kunt 't ook omdraaien... 'streaming is voor luie mensen)  ;D ;)

Het voordeel van een (al dan niet Naim) CD-speler vind ik:

- Geen PC/NAS nodig die continu aan moet staan.
- Zowel CD als versterker met dezelfde AB te bedienen
- De belangrijkste info (tracknr.tijd) is duidelijk in grote letters te lezen.
- Je hoeft niet nog eens >€200,- uit te geven voor een Ipod/Ipad om 't apparaat goed te kunnen bedienen

De display's van veel streamers (incl/met name Naim) vind ik te klein

Bovendien heeft 't ook wel iets vind ik, om handmatig door een rek met CD's te bladeren, en de fraaie hoesjes te bekijken.
Enige nadeel in mijn geval is dat ik vorig jaar alle jewel-case doosjes heb vervangen door zacht, plastic hoesjes.

Dit scheelt wel een heleboel opbergruimte (1 jewelcase doosje is net zo dik als 4 CD's in die plastic hoesjes)
Het nadeel is dat de titel van de CD's niet meer van de zijkant zijn af te lezen en dat ze nogal makkelijk wegglijden als ze in een breed rek staan. (een CD-rek met kleine vakjes is dus eigenlijk een must)

Maar,.... 't heeft ook wel weer wat en geeft een beetje een (mini) LP gevoel. 8)

Alco

CiteerHier ben ik het dus helemaal mee eens. Ik heb het je al eerder gezegd: waarom niet nog even door sparen en een UnitiQute of eventueel een NaimUniti in plaats van een CD5i aan te schaffen? Ik denk dat er een complete wereld voor je opengaat met de bijbehorende n-Stream app op een iPad! Geen CD hoesjes op postzegelformaat meer  

Hmm,...tja,..misschien heb je wel gelijk hoor. Ik hou alleen niet zo van zo'n alles-in-1 apparaat.
(visueel gezien dan, omdat 't minder op een serieuze HiFi set lijkt, maar meer op iets voor 'erbij' of 'in de slaapkamer' (no offence :blush: ) Ik vind een losse Naim versterker + CD-speler dan mooier om te zien.

Vorige week heb ik mogen ervaren hoe 't is om m'n SB Touch via een mobiele telefoon app te bedienen.
(zag er net zo uit als via de Ipod Touch) In tegenstelling tot de lovende berichten en mijn verwachtingen vond ik 't helemaal niks!
Misschien is 't gewenning, maar ik vond 't erg ontprettig bedienen. (soms traag, soms reageerde hij niet, soms te snel,etc) Doe mij maar een gewone, 'old-fashioned' AB met knoppen, i.p.v dat geaai over zo'n glad schermpje.
(ojee...ik word oud :lookaround: ;))

ps. Kun je met een Ipod/pad app ook het volume van de versterker bedienen ?

Robiwan

Citaat van: Alco op juni  2, 2011, 09:53:25
Bedankt voor je tip en aanbod LPlover. Dat zijn wel vriendelijke prijsjes. (al zou ik dan wel een geheel zwarte willen)
Kun je een Rotel CD-speler ook met een Naim AB bedienen ? (of andersom)  Ik woon in Assen btw.

oeps Assen, das een heel eind bij mij uit de buurt, Spijkenisse. Nee een Rotel kun je niet met een AB van Naim bedienen, is dat een probleem?

Robin

Alco

CiteerNee een Rotel kun je niet met een AB van Naim bedienen, is dat een probleem?

Yep, dat is wel een probleem, en valt een Rotel dus af. Dan zit ik namelijk alsnog met 2 AB's.
(dan heb ik de Rotel AB nodig voor de CD-speler, en de Naim AB voor (volume) de versterker)

Klout10

Hi Alco,

De SuperNait is ook een soort alles-in-1 in plaats van de losse voor- en eindversterkers en voedingen. Met de set die ik heb - HDX en SN - heb ik inderdaad ook een aparte afstandsbediening voor het volume van de versterker nodig. De HDX is wel een hele mooie oplossing waarbij ik geen NAS of PC meer nodig heb, maar zit wel in een andere prijsklasse. Volgens mij werkt de NaimUniti serie met de n-Stream app waarbij het dus wel degelijk mogelijk is om het volume van de versterker via de app te bedienen. Zou ik nog wel even checken!

Wat betreft het traag werken of niet reageren van de apps, daar heb ik nog nooit last van gehad. Niet met de vorige release van de n-Stream op de iPod of de nieuwste op de iPad2. Volgens mij is dit ook afhankelijk van de leverancier/fabrikant van de app.

Waarom niet eens een keer een weekendje proberen??

Groeten,
Michel

ThijsG

Ik zou Naim CD speler kopen! Dan de R-Com!! Sweet-O

Dr.Bedlo

Ik maak maar eens een afspraak met een Psychiater misschien dat hij of zij mij van de upgradeditis kan verlossen.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: ThijsG op juni  2, 2011, 10:27:28
Ik zou Naim CD speler kopen! Dan de R-Com!! Sweet-O

hoeft toch niet, de bijgeleverde AB van de Nait5i kun je ook gebruiken voor ander Naim spul.

Alco

CiteerDe HDX is wel een hele mooie oplossing waarbij ik geen NAS of PC meer nodig heb, maar zit wel in een andere prijsklasse.
Ik vind een HD-speler ook interessanter dan puur een streamer. Jammer van de prijsklasse inderdaad.
(was mooi geweest als er een HD5i bestond)

CiteerIk zou Naim CD speler kopen! Dan de R-Com!!
De R-com AB is een mooi ding, maar wel errug aan de prijs voor alleen een AB, en... ik mis de << en >> toetsen. :unsure:

CiteerVolgens mij werkt de NaimUniti serie met de n-Stream app waarbij het dus wel degelijk mogelijk is om het volume van de versterker via de app te bedienen. Zou ik nog wel even checken!
Ik wil liever geen alles-in-1 apparaat, alleen één (bij voorkeur Naim) bron voor bij m'n Nait 5i.
(ps. de SB Touch wil ik zowieso behouden, maar kan evt op een 'zijspoor' ingezet worden)

Fred Mulder

Citaat van: Alco op juni  2, 2011, 10:04:55
Hmm,...tja,..misschien heb je wel gelijk hoor. Ik hou alleen niet zo van zo'n alles-in-1 apparaat.
(visueel gezien dan, omdat 't minder op een serieuze HiFi set lijkt, maar meer op iets voor 'erbij' of 'in de slaapkamer' (no offence :blush: ) Ik vind een losse Naim versterker + CD-speler dan mooier om te zien.

+1
Ik zou ook eens naar een Uniti gaan luisteren (zie ook PM voor alternatieven)
tav aanzicht én nostalgie kun je altijd nog je oude Nait er naast zetten :thumbs-up: (een erg mooi plaatje)

Fred

Alco

Citeer+1
Ik zou ook eens naar een Uniti gaan luisteren
Om de genoemde redenen zie ik de Uniti dus niet als een optie. (het oog wil ook wat)

Citeertav aanzicht én nostalgie kun je altijd nog je oude Nait er naast zetten :thumbs-up: (een erg mooi plaatje)

Of de Nait 2 nou zo'n mooi plaatje vormt naast de Uniti betwijfel ik... ;)
Visueel lijkt me dit een mooier plaatje: Een fraaie draaitafel i.c.m m'n Nait 2. :smile:
Basic/simpel, maar klankmatig erg verslavend. (even de diverse nadelen van vinyl niet meegeteld dan)

Voorbeeldje: http://img259.imageshack.us/img259/9522/dsc0793nn3.jpg

The old time classic 8): http://img135.imageshack.us/img135/8291/dsc3347zs0.jpg

Fred Mulder

het zal een taaie klus zijn om een set te vinden die naast geluid, gebruiksgemak/aanbod en budget ook esthetisch én nostalgisch naar wens is.
Kun je anders geen dicht dressoir kopen met een mooie foto aan de muur?  ;)

Alco

Citeerhet zal een taaie klus zijn om een set te vinden die naast geluid, gebruiksgemak/aanbod en budget ook esthetisch én nostalgisch naar wens is.
Absoluut (al begrijp ik niet precies wat nostalgie er mee te maken heeft)  :unsure:

Om ff on-topic te blijven... :police:
heeft iemand ervaringen met recappen, en wat dat klankmatig doet voor een Naim versterker ?

ThijsG

Citaat van: Alco op juni  2, 2011, 12:42:24
De R-com AB is een mooi ding, maar wel errug aan de prijs voor alleen een AB, en... ik mis de << en >> toetsen. :unsure:

Prachtig ding toch! Ik zie het als de 'Cherry on top' van een mooie taart :P. Ik ga zeker een aanschaffen. 2e hands tref je ze
bijna niet. Dan nog zijn ze geloof ik 200 euro :O:P haha.

Ik ga hem zeker aanschaffen zodra ik de naim NAP erbij heb!! hehe. MJa voor dat geld kan je ook al bijna een CD5i kopen :P