Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

S@m

Citaat van: Alco op juni  4, 2011, 00:38:27
Ik vraag me trouwens af hoe 't zit met de waardevastheid van de CD-spelers van Naim, nu streaming audio steeds populairder wordt.
Onlangs las ik ergens op een Engels forum een uitspraak van iemand die zei z'n Naim CD-speler nu maar te koop te zetten, nu 'ze nog wat waard zijn'.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat 't zo'n vaart zal lopen, maar toch...  heeft iemand hier ideeën over ?

Gewoon in de kast zetten en wachten tot het weer een hype wordt (zie vinyl)...

Volgens mij blijft een goede cd speler altijd wel een zekere waarde behouden, maar daar koop je toch geen cd speler (lees: apparatuur) voor?

Robiwan

Ben benieuwd naar je bevindingen met de CD5x. :)
[/quote]

even mijn bevingen in het kort (notitieboekje :D):
Cyrus 6se, klinkt lekker, mooi helder midden, laag gaat niet zo diep en is niet zo strak, stereobeeld een beetje 2D, loopwerk pakt sommige cdr's niet, uiterlijk beetje goedkoop.
Cyrus 8se, saaie rustige speler, viel echt in slaap, dit is niks voor mij.
Marantz pear lite, wow wat een krachtige weergave, sommige rock cd's klonken subliem, echter overall wat piekerig en het laag toch een beetje over the top, en wat teruggetrokken in het tophoog, loopwerk traag en reageert slecht op AB.
Rega Saturn, grote mate van detaillering tot op het irritante na zo af en toe, holografisch maar wat diffuus beeld, ondanks dat het klankbeeld minder upfront was vond ik de klank overall toch te analytisch i.t.t. wat ik van Rega had verwacht (warmer/muzikaal).
Naim CD5iMKII, organisch geluidsbeeld, knorrig laag, duidelijk midden, saai niet sprankelend hoog, klankbeeld beetje klein en compressed, geen party machine, loopwerk ondanks mijn verwachting zeer goed en reageert snel op commandoooos.
Good old Rotel RCD1072, op de een of andere manier is de combo met de Nait5i en linn ninka's erg goed. helder hoog en midden, strak en diep laag, sprankelend overall, lekker direct en rhytmisch, geluid leeft meer, wellicht iets te klinisch bij akoestische muziek, super machine voor alle soorten uptempo muziek of rock muziek. Zeer snel loopwerk en reactie op commandoos. Overall het meest in balans.   
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Klout10

Citaat van: Alco op juni  4, 2011, 00:38:27
Ik vraag me trouwens af hoe 't zit met de waardevastheid van de CD-spelers van Naim, nu streaming audio steeds populairder wordt.
Onlangs las ik ergens op een Engels forum een uitspraak van iemand die zei z'n Naim CD-speler nu maar te koop te zetten, nu 'ze nog wat waard zijn'.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat 't zo'n vaart zal lopen, maar toch...  heeft iemand hier ideeën over ?

Om je CD speler nu alvast maar te koop te zetten dat lijkt me wel wat overdreven. Feit is wel dat streaming meer en meer de CD speler naar de achtergrond drukt. Bij Naim zien ze dat ook: kijk eens hoe lang het geleden is dat er - afgezien van de CD5XS - een nieuwe CD speler is geintroduceerd?

Als alles goed gaat komt deze zomer de release voor iRadio voor de HDX. Aangezien de radio bij ons enkel overdag als achtergrond wordt gebruikt overweeg ik de NAT05 op een gegeven moment weg te doen. Daarom volg ik de laatste tijd met veel belangstelling de advertenties van de Naim NAT05. Eerlijk gezegd schrik ik er soms een beetje van voor hoe weinig deze weg gaan; EUR 575 met een nieuwprijs van EUR 1.200 is geen uitzondering...

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Citaat van: Klout10 op juni  4, 2011, 09:15:49
Om je CD speler nu alvast maar te koop te zetten dat lijkt me wel wat overdreven. Feit is wel dat streaming meer en meer de CD speler naar de achtergrond drukt. Bij Naim zien ze dat ook: kijk eens hoe lang het geleden is dat er - afgezien van de CD5XS - een nieuwe CD speler is geintroduceerd?

Als alles goed gaat komt deze zomer de release voor iRadio voor de HDX. Aangezien de radio bij ons enkel overdag als achtergrond wordt gebruikt overweeg ik de NAT05 op een gegeven moment weg te doen. Daarom volg ik de laatste tijd met veel belangstelling de advertenties van de Naim NAT05. Eerlijk gezegd schrik ik er soms een beetje van voor hoe weinig deze weg gaan; EUR 575 met een nieuwprijs van EUR 1.200 is geen uitzondering...

Groeten,
Michel

helft van de nieuwprijs is toch een beetje gangbaar en een beetje meer als deze wat jonger is. Voor mijn NAT05 uit 2007 heb ik 650 betaald.

Klout10

Citaat van: LPlover op juni  4, 2011, 09:29:57
helft van de nieuwprijs is toch een beetje gangbaar en een beetje meer als deze wat jonger is. Voor mijn NAT05 uit 2007 heb ik 650 betaald.

Een jaartje of 5 geleden heb ik al m'n Linn apparatuur verkocht om over te stappen naar Naim. M'n Linn Pekin met vergelijkbare leeftijd/nieuwprijs heb ik toen voor EUR 900 verkocht. Wellicht is Linn meer waardevast of zijn het de tijden die veranderd zijn?  :lookaround:
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerVolgens mij blijft een goede cd speler altijd wel een zekere waarde behouden, maar daar koop je toch geen cd speler (lees: apparatuur) voor ?

Nee, daar koop je geen CD-speler voor, maar toch... stel dat je na een paar jaar overweegt om te upgraden of de CD-speler te verkopen, dan is 't toch wel fijn wanneer je er nog een redelijk bedrag voor kan ontvangen.

Btw,...ben vanmorgen naar Zwolle geweest, voor een netwerkshow bij Hanze HiFi.
De Naim NDX stond in de centrale hal aangesloten op een Nait 5i. Beetje opmerkelijke/onverwachte combi.
Doordat deze op de achtergrond speelde, was 't moeilijk om er een goed oordeel over te vormen.

Op de 1e verdieping stond in een wat kleinere luisterruimte de Naim Uniticute te spelen.
Ik moet zeggen... dat klonkt helemaal niet slecht. Beter eigenlijk dan ik had verwacht.
(gezien 't formaat en dat het een alles in 1 apparaat is, had ik toch zo m'n bedenkingen)

De bediening verliep eerst via een Ipad... zag er mooi uit, maar vond 't verder 3x nix!  :-\ (te groot, te zwaar)
Via een Ipod/phone Touch bediende 't al stukken prettiger en overzichtelijker.

Wat ik wel een gemis vond, was dat de mogelijkheid ontbrak om in een spelend nummer even verder te spoelen.
(zoals bij een CD-speler, via de << en >> toetsen op de AB/speler)

Na de Uniticute demo nog even naar de grootste luisterkamer geweest, waar een peperdure set stond.
Daar werd gedemonstreerd met de LINN Akurate DS streamer. Zag er wederom mooi uit, maar de klank van de gehele set kon me niet echt overtuigen/boeien. (heb dat vaker gehad met dergelijke set bij Hanze. Vaak vond ik de kleine sets prettiger)

Na 't bezoekje aan Hanze HiFi nog effe 't centrum in gelopen. Daar bleek vandaag toevallig een grote LP/CD beurs te zijn in een grote kerk. Ik had me voorgenomen om niet naar binnen te gaan, maar de aanblik van bakken vol LP's van buitenaf kon ik niet weerstaan en...ging dus weer voor de bijl.  :D :lookaround:

Ondanks dat ik er niks mee kan verliet ik een uur later de kerk toch nog met een paar LP's, voor € 3,- p.s.
(deze beurs beviel me beter dan die mega LP/CD beurs in Utrecht. De prijzen waren schappelijk, al was de diversiteit in genres zoals meestal weer vrij beperkt)

Wat ik persoonlijk ook erg leuk vond, was een aanstekelijk klinkende blue-grass band, die binnen stond te spelen.
(en damn, wat klonk dat goed in zo'n kerk)  8)

goed...genoeg geluld weer. :blush:
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Ondanks dat ik er niks mee kan verliet ik een uur later de kerk toch nog met een paar LP's, voor € 3,- p.s.
(deze beurs beviel me beter dan die mega LP/CD beurs in Utrecht. De prijzen waren schappelijk, al was de diversiteit in genres zoals meestal weer vrij beperkt)

[/quote]

Wedden dat er binnen 2 maanden een mooie draaitafel z'n kunsten vertoond in huize Alco :D Koop een Clearaudio, echt zo'n mooi match met Naim! :D ;)

Alco

CiteerWedden dat er binnen 2 maanden een mooie draaitafel z'n kunsten vertoond in huize Alco :D

Ik heb geen plannen in die richting, maar sluit ook niks uit.  
Zag bij Hanze HiFi een gerestaureerde Thorens staan, met mooie, massief houten console. :wub:

Hoe geweldig die al kan klinken heb ik vorig jaar mogen ervaren op een Thorens show bij Hanze.

CiteerKoop een Clearaudio, echt zo'n mooi match met Naim!

Heb de Clearaudio Concept zien staan vanmorgen. Erg mooi!
Sprak vanmiddag op de platenbeurs Wilco (verkoper bij Hanze) nog even over draaitafels.
Hij noemde de Concept ook, maar was nog meer te spreken over de oude Thorens modellen.

Wat betreft de Naim streaming modellen (Uniticute, NDX) Ik ben nog niet overtuigd.
Juist vanwege 't (gebrek aan) bedieningsgemak. (gemis aan bepaalde functies, 2 AB's nodig voor bron + versterker)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

de dure sets die ik heb gehoord klonken bijna altijd zeer gedetailleerd, strak en schoon. Toch ontbreekt het vaak aan spanning en het "zo he dat klinkt" lekker gevoel. Hoe komt dat toch? (veel)goedkopere sets klinken over het algemeen fijner en meer levendig. Zou dat de oorzaak zijn dat ik met m'n spullen ben blijven hangen in de 1000-2000 euro categorie per component en nooit de behoefte heb gehad om echt iets duurs te kopen?

garmtz

Als je Naim gewend bent, geeft een Linn set minder 'spektakel'. Simpel!

bmateijsen

Citaat van: Alco op juni  4, 2011, 17:16:46

Wat betreft de Naim streaming modellen (Uniticute, NDX) Ik ben nog niet overtuigd.
Juist vanwege 't (gebrek aan) bedieningsgemak. (gemis aan bepaalde functies, 2 AB's nodig voor bron + versterker)

Dan is het niet goed gedemonstreerd, want met de unitiqute en de NDX kan je alles doen met de ipad/ Ipod, dus je hebt geen 2 ab's nodig.

Groet,

Bjorn

Alco

CiteerDan is het niet goed gedemonstreerd, want met de unitiqute en de NDX kan je alles doen met de ipad/ Ipod, dus je hebt geen 2 ab's nodig.

Op de Iphone die werd gebruikt was de app voor de Uniticute geïnstalleerd.

Daarop was geen schuifbalkje of << en >> te zien, om even snel voor/achteruit te kunnen spoelen.
Ook kon je middels die app volgens mij het volume niet regelen. Dat werd met de originele ab van de Cute gedaan.

fireman

Als je een keer op het scherm tik dan komen er twee balkjes in beeld. ( boven en onder )
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Zoiets

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

Hey Fireman,...dat ziet er al veel beter uit!  :smile: Aangezien jij de Uniticute hebt gehad...
kun jij bevestigen dat je dus toch voor/achteruit kunt spoelen in een track die speelt ?

Die app op dat plaatje... is die ook wel geschikt voor Naim streamers ?
Op de Apple site zag ik dat de app, (genaamd 'remote') gratis is, en de Naim app is dat niet, dus volgens mij is 't dan niet helemaal hetzelfde. (al lijken ze dat op zich wel)

Het vreemde is, dat op het UK Naim forum word beweerd (door UC eigenaren) dat 't inderdaad niet mogelijk is. :unsure:
(gelukkig wel volume regelen)

Klout10

Begin april zijn beide Naim apps (n-Serve en n-Stream) vernieuwd. Tevens zijn ze vanaf dat moment gratis uit de app store te downloaden ...

Groeten,
Michel

fireman

Hmmm.... ik had de qute inderdaad en ook de n-Stream app. Die liep alleen maar vast. Ik vond het helemaal niks.
Wat ik geplaatst heb is de remote app van apple. Niet de n-Stream app.

Er zullen dus n-Serve of n-Stream bezitters even moeten reageren.

Dus remote app zeker wel, die andere weet ik niet.

Alco

CiteerWat ik geplaatst heb is de remote app van apple. Niet de n-Stream app.
Ok, duidelijk.  Als die remote app van Apple wel alle functies bied en ook nog gratis is... :happy:

fireman

Die Gebruik ik nu dus ook. Met en zonder iTunes omdat je sinds kort AirPlay hebt. Streamen vanaf je iPod touch of iPhone.

Je kunt er inderdaad van alles mee.

Indien je via je iTunes gaat/wil werken dan heb je of een directe aansluiting op je versterker nodig of een airport express. (digitaal+analoog)

Alco

CiteerIndien je via je iTunes gaat/wil werken dan heb je of een directe aansluiting op je versterker nodig of een airport express. (digitaal+analoog)

Uhh,... dit zegt me eerlijk gezegd even helemaal niks. :unsure:

Wat bedoel je met 'via je Itunes werken' ? (ik heb geen Mac/Itunes en een Airport Express zegt me ook niks)

Klout10

Citaat van: Alco op juni  4, 2011, 17:16:46

:notify:

Dit begrijp ik dus echt niet; ik heb de HDX thuis kunnen beluisteren want vanwege mijn onbekendheid met het fenomeen "streaming" twijfelde ik ook. Ook het hele netwerkgebeuren is niets voor mij. Ik was eigenlijk direct verkocht en heb sindsdien ook nooit meer de behoefte gehad aan m'n vertrouwde CD5x ... Je gehele CD collectie binnen handbereik hebben was voor mij echt een openbaring - overbedieningsgemak gesproken! Als bediening maakte ik toen gebruik van de met de HDX meegeleverde AB en m'n laptop, pas later ben ik aan de iPod/iPad geraakt en het is er alleen maar leuker mee geworden. Trouwens ook nog nooit zo veel muziek gekocht sinds de aanschaf van de HDX  ;D

Waarom probeer je e.e.a. eens niet op het gemak thuis?

Alco

Maar de HDX is een HD-speler en geen streamer toch ? (zou zelf ook nog liever een HD-speler hebben)

Als ik een Naim streamer (zou dan Uniticute worden) zou nemen, wil ik 'm alleen bedienen via een Ipod Touch, en die heb ik niet. Dan zou ik dus eerst zo'n € 200,- moeten neerleggen voor een Ipod, om de Cute te kunnen proberen)

Bovendien spelen de looks ook wel een beetje mee als ik heer eerlijk ben.
Ik zou liever een aparte streamer/HD-speler bij m'n Nait 5i-2 hebben, dan een alles-in-1 setje.

bmateijsen

Citaat van: Alco op juni  5, 2011, 11:30:38
Maar de HDX is een HD-speler en geen streamer toch ? (zou zelf ook nog liever een HD-speler hebben)

Is ook gewoon een streamer.

CiteerAls ik een Naim streamer (zou dan Uniticute worden) zou nemen, wil ik 'm alleen bedienen via een Ipod Touch, en die heb ik niet. Dan zou ik dus eerst zo'n € 200,- moeten neerleggen voor een Ipod, om de Cute te kunnen proberen)

Bovendien spelen de looks ook wel een beetje mee als ik heer eerlijk ben.
Ik zou liever een aparte streamer/HD-speler bij m'n Nait 5i-2 hebben, dan een alles-in-1 setje.

Klout10

Citaat van: Alco op juni  5, 2011, 11:30:38
Dan zou ik dus eerst zo'n € 200,- moeten neerleggen voor een Ipod, om de Cute te kunnen proberen).

Lijkt mij dat je Naim dealer je die toch moet kunnen laten gebruiken. Wil die een beetje een demo kunnen geven, dan kan die eigenlijk niet zonder...

Citeer
Bovendien spelen de looks ook wel een beetje mee als ik heer eerlijk ben. Ik zou liever een aparte streamer/HD-speler bij m'n Nait 5i-2 hebben, dan een alles-in-1 setje.

Zucht, ik begin hier zo langzamerhand toch een beetje moedeloos van te worden ...

Dr.Bedlo

Kom ik toch weer terug op die Linn Streamer
Quad vintage.