Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Klout10

Citaat van: Fred Mulder op juni  2, 2011, 18:00:01
het zal een taaie klus zijn om een set te vinden die naast geluid, gebruiksgemak/aanbod en budget ook esthetisch én nostalgisch naar wens is.

Alco,
Kun je eens één opsomming geven met hierin al je wensen?

Streaming, maar dan wel met 1 en dezelfde afstandsbediening (geen iPod o.i.d.) ook nog de versterker kunnen bedienen, moet visueel aantrekkelijk zijn maar mag ook weer niet een alles-in-1 apparaat zijn, mag niet te duur zijn, geen NAS of PC nodig hebben. Ben ik nog iets vergeten ??

Een CD5i had je dacht ik al gehad en vervolgens weer weg gedaan (weet niet waarom). Ik vraag me af of een CD5i terug kopen zin heeft?

Of toch analoog??
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerAlco,
Kun je eens één opsomming geven met hierin al je wensen?

Streaming, maar dan wel met 1 en dezelfde afstandsbediening (geen iPod o.i.d.) ook nog de versterker kunnen bedienen, moet visueel aantrekkelijk zijn maar mag ook weer niet een alles-in-1 apparaat zijn, mag niet te duur zijn, geen NAS of PC nodig hebben. Ben ik nog iets vergeten ??

Op zich zou ik nog liever een HD-speler (ala HDX) zien, maar die waren/zijn er gewoon nog te weinig.
Met een display vergelijkbaar als die op de SB Classic. (basic, maar goed afleesbaar van paar meter afstand)

Wat betreft de bediening met een Ipod oid...misschien moet ik daar nog aan wennen.
(vind 't wel jammer dat er dan nog een keer zo'n € 200,- bij moet voor een 'AB', want verder heb ik niks met een Ipod)

Qua prijs max. zo'n € 1500,- tot 2000,-

CiteerEen CD5i had je dacht ik al gehad en vervolgens weer weg gedaan (weet niet waarom).
Klopt...die heb ik idd gehad, en die beviel op zich prima, maar ik gebruikte 'm uiteindelijk steeds minder doordat ik gewend was geraakt aan streaming via de SB Classic. (de bediening van de SB Classic was prettiger dan die van de SB Touch)

Langzaam maar zeker begin ik echter het gemak en de eenvoud van bediening van een CD-speler te missen en herontdekken. (nadat ik onlangs even een Marantz CD5003 in huis had) Geen getuur naar een klein display, 1 prettig in de hand liggende AB voor alle functies, het handmatig doorsnuffelen van de CD hoesjes in een rek...   Misschien is 't dan toch ook iets nostalgisch. Het gemis van iets tastbaars...  en ok...toegegeven, ook de visuele match, i.c.m m'n Nait 5i!
(oogt stukken beter dan zo'n klein, plastic 'digitaal fotolijstje' (SB) en een dacje, in een andere kleur, ter grootte van een pakje sigaretten)

CiteerIk vraag me af of een CD5i terug kopen zin heeft
Ik ook :D, maar aangezien de CD5i-2 zowel klankmatig als visueel DE ideale partner is voor de Nait 5i-2, zou ik (alleen 2e hands!) een CD5i-2 wel weer overwegen...

CiteerOf toch analoog??
Ik zal ongetwijfeld nog wel een poos een zwak houden voor analoog, maar er kleven veel nadelen aan voor mij, die eigenlijk niet opwegen tegen de voordelen. (al lijken die er soms minder/niet meer toe te doen, als ik weer een mooie draaitafel zie/hoor)

Als ik heel eerlijk ben, denk ik wel dat ik in muzikaal opzicht de grootste sprong zou maken als ik weer de analoge weg in zou slaan. Het is dus een afweging.... aanbod van muziek op LP, de prijzen van LP's vs de klankmatige winst.
Als ik puur kijk naar m'n muziek collectie (circa >600 CD's vs >30 LP's), en de beschikbaarheid van muziek op beide geluidsdragers, dan zou de keuze erg simpel (moeten) zijn.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Als ik je zo aanhoor denk ik dat je voorlopig maar beter niets kunt kopen. Waarom niet wat meer geduld hebben en kijken wat Naim binnen nu en een jaar op het gebied van streaming nog allemaal voor je in petto heeft?

Eerlijk gezegd denk ik dat je ook weer spijt gaat krijgen als je een CD5i aanschaft. Je hebt deze immers niet voor niets weg gedaan in het verleden...

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Jeriko

Ik wil even reageren op het feit dat sommige vinden dat alco het beste een Unity kan aanschaffen (wat geen slechte keus hoor) alleen ik snap aan de ene kant alco ook heel goed dat hij geen 1 in 1 apparaat wil hebben en daarbij ook nog eens een ipod/pad moet aanschaffen. Ik zit namelijk ook met hetzelfde probleem (of dilemma), hoe geweldig en uitgebreid de unity ook is op den duur kom je toch je beperkingen tegen waardoor je het hele apparaat moet inruilen en weer helemaal opnieuw moet beginnen. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat de DAC/streamer/cd speler die in de unity zit los verkrijgbaar moet zijn (zonder versterking) met name voor personen die al een nait5i bezitten.
Ik denk dat alco het beste kan wachten totdat er misschien 2e hands op zijn pad komt of komt naim wel met iets nieuws je weet het niet.

Gr. Jeroen
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

garmtz

Verstandig advies denk ik.

Alco

Ik denk dat jullie toch wel 'ns gelijk kunnen hebben Jeroen & Michel...

Het is misschien toch verstandiger om nog 'even' te wachten, dan om iets te kopen waar ik nog niet 100% van overtuigd ben dat 't de juiste keuze is.
(heb namelijk net een aanbieding gekregen... zou binnenkort een gebruikte CD5i kunnen kopen)

Jullie hebben me op 't nippertje gered. :D :worship:

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Jeriko

Als het voor een weggeef prijs is dan hoor je mij niet natuurlijk  :D, maar dat zal wel niet.
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Robiwan

Citaat van: Alco op juni  3, 2011, 14:16:26
Ik denk dat jullie toch wel 'ns gelijk kunnen hebben Jeroen & Michel...

Het is misschien toch verstandiger om nog 'even' te wachten, dan om iets te kopen waar ik nog niet 100% van overtuigd ben dat 't de juiste keuze is.
(heb namelijk net een aanbieding gekregen... zou binnenkort een gebruikte CD5i kunnen kopen)

Jullie hebben me op 't nippertje gered. :D :worship:

De CD5i of de CD5i MKII? :D
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Alco

CiteerDe CD5i of de CD5i MKII? :D

De CD5i MKII

Dr.Bedlo

Puik dingetje heb ik ook
Quad vintage.

Jeriko

Hoi Alco misschien moet je dit maar eens lezen het is een oude recensie van de nait 1 (of 2).

http://www.stereophile.com/integratedamps/660/index3.html

Alco

Bedankt voor de link naar die test Jeriko. (één van de weinigen die ik toevallig nog niet kende) :)
Het ging, gezien de omschrijving en het jaartal, om een Nait 1. Die zag/ziet er inderdaad wat goedkoop uit.
Met name door de knoppen. (alsof 't een eerste zelfbouw vesterker van een hobbïest was)  :-X

De Nait 1 had inderdaad, zoals de test omschrijft weinig ingangen en functies (then again...who cares)
Klankmatig was/is 't wat mij betreft een toppertje! Vooral met een goede draaitafel.
(als ik nu eentje tegen zou komen voor weinig, zou ik zo weer in de verleiding komen...)  :sigh:

Dit was die van mij,...een jaartje of 3/4 geleden: :wub:

(edit: ik zie opeens dat de test op de volgende pagina verder gaat, met de Nait 2)

In deze woorden kan ik me prima vinden:

"Seconds into the first record, I knew this amplifier was different. The soundstage was huge, open, three-dimensional, and transparent. Instruments floated in space, with center images presented solidly between the speakers.

The amplifier's most striking characteristic was the depth of the soundstage. Instruments were separated by a feeling of "air." Through the NAIT 2, the speakers tended to disappear into the music."

Dr.Bedlo

kwil niet vervelend doen maar zou je 1st niet een paar speakertjes aanschaffen?
Quad vintage.

Alco

Citeerkwil niet vervelend doen maar zou je 1st niet een paar speakertjes aanschaffen?

Je bent niet vervelend hoor, maar... ik heb toch speakers ?  (Diapason Micra)
Of bedoel je andere speakers, voor bij m'n Nait 5i ?

Of dacht je misschien dat ik een 2e set rondom een Nait 1 of 2 zou willen opbouwen ?
(zou ik op zich wel willen, maar heb helaas niet de extra ruimte om een 2e set op te stellen)

ThijsG

1. Naim CD5i voor een mooie prijs 2e hands kopen. Staat mooi naast je Nait 5i en je kan lekker CD's luisteren wanneer je zin hebt. + behoud zijn waarde
2. Koop daarbij een mooie draaitafel om ploatjes te droaien en je hebt het beste van 2 werelden.
3. Streaming, tja er komt vanzelf een goedkopere variant van Naim in de toekomst.

Wat betreft de draaitafel. Heb je al draai tafels op het oog? Ben benieuwd!
"Why play so many notes instead of just choosing the most beautiful?" Miles Davis

Jeriko

Citaat van: Alco op juni  3, 2011, 16:14:09
Bedankt voor de link naar die test Jeriko.

Ik ging ervan uit dat je dit wel kon waarderen  ;).

Alco

Citeer1. Naim CD5i voor een mooie prijs 2e hands kopen. Staat mooi naast je Nait 5i en je kan lekker CD's luisteren wanneer je zin hebt. + behoud zijn waarde.
Da's waar. (al vraag ik me af hoelang die waardevastheid van juist CD-spelers blijft, door de toenemende vraag/populariteit van streaming audio)

Aangezien 't voornamelijk om de mooïigheid te doen is, houd ik 't bedrag voor een 2e hands CD5i toch nog maar even in m'n pocket. (is toch al gauw zo'n € 750-/850,- euri) Dat besteed ik dan toch maar liever aan iets wat zowel visueel als in muzikaal opzicht een aanwinst is.

CiteerStreaming, tja er komt vanzelf een goedkopere variant van Naim in de toekomst.
Dat hoop/vermoed ik ook...alleen,...geduld is niet echt een sterke eigenschap van mij. :lookaround:

CiteerWat betreft de draaitafel. Heb je al draaitafels op het oog? Ben benieuwd!
Nee, heb op zich geen specifieke draaitafel op 't oog... sterker nog, ben eigenlijk helemaal niet op zoek.
(al sluit ik niks uit als er toevallig iets moois op m'n pad komt) 8)

Fred Mulder

Citaat van: Alco op juni  3, 2011, 16:14:09
Bedankt voor de link naar die test Jeriko. (één van de weinigen die ik toevallig nog niet kende) :)
Het ging, gezien de omschrijving en het jaartal, om een Nait 1. Die zag/ziet er inderdaad wat goedkoop uit.
Met name door de knoppen. (alsof 't een eerste zelfbouw vesterker van een hobbïest was)  :-X

De Nait 1 had inderdaad, zoals de test omschrijft weinig ingangen en functies (then again...who cares)
Klankmatig was/is 't wat mij betreft een toppertje! Vooral met een goede draaitafel.
(als ik nu eentje tegen zou komen voor weinig, zou ik zo weer in de verleiding komen...)  :sigh:

Dit was die van mij,...een jaartje of 3/4 geleden: :wub:

(edit: ik zie opeens dat de test op de volgende pagina verder gaat, met de Nait 2)

In deze woorden kan ik me prima vinden:

"Seconds into the first record, I knew this amplifier was different. The soundstage was huge, open, three-dimensional, and transparent. Instruments floated in space, with center images presented solidly between the speakers.

The amplifier's most striking characteristic was the depth of the soundstage. Instruments were separated by a feeling of "air." Through the NAIT 2, the speakers tended to disappear into the music."

Ik zeg nostalgisch verliefd  ::)
en daar is niets mis mee :smile:

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juni  3, 2011, 15:54:24
Puik dingetje heb ik ook

mwoa ik was er niet zo over te spreken, maar goed heb meestal een andere voorkeur :D

Alco

Klankmatig vond/vind ik de CD5i een erg fijne CD-speler.
De CDX is de best klinkende (Naim) CD-speler die ik ooit (bijna 6 jaar) heb gehad. (tevens de lelijkste)

De verschillen tussen de CD5i en CD5x vond ik eigenlijk vrij gering, in vergelijking tot 't grote prijsverschil.

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op juni  3, 2011, 23:09:17
mwoa ik was er niet zo over te spreken, maar goed heb meestal een andere voorkeur :D

Och zo heeft een ieder wel zijn voorkeur, Ik vind Arcam niks...zo dood als een net gestorven wadpier...maar ja dat is dan weer mijn mening. doe er hoofdzakelijk meestijds niets toe doet.
Quad vintage.

Robiwan

Citaat van: Alco op juni  3, 2011, 23:14:55
Klankmatig vond/vind ik de CD5i een erg fijne CD-speler.
De CDX is de best klinkende (Naim) CD-speler die ik ooit (bijna 6 jaar) heb gehad. (tevens de lelijkste)

De verschillen tussen de CD5i en CD5x vond ik eigenlijk vrij gering, in vergelijking tot 't grote prijsverschil.

ik krijg waarschijnlijk de cd5x aanstaande maandag binnen. ben benieuwd of deze klankmatig nog wat meer brengt dan de rotel. zo niet dan is het de zoveelste teleurstelling dat een nieuwere/duurdere speler niet beter is.

Ik heb te leen gehad de volgende exemplaren:

Cyrus CD6se/8SE
Marantz Pearl lite
Cd5i
Rega Saturn

good old Rotel bleef favoriet.

Alco

Goh, van de Rega Saturn had ik eigenlijk wel wat meer verwacht.
Zo zie je maar weer...try before you buy. :smile:

Ben benieuwd naar je bevindingen met de CD5x. :)

Alco

Ik vraag me trouwens af hoe 't zit met de waardevastheid van de CD-spelers van Naim, nu streaming audio steeds populairder wordt.
Onlangs las ik ergens op een Engels forum een uitspraak van iemand die zei z'n Naim CD-speler nu maar te koop te zetten, nu 'ze nog wat waard zijn'.

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat 't zo'n vaart zal lopen, maar toch...  heeft iemand hier ideeën over ?

bmateijsen

Er is wel een verschil tussen beter en wat jij mooi vindt... En ik denk dat het laatste van toepassing is ;).

Groet,

Bjorn

Citaat van: LPlover op juni  3, 2011, 23:53:27
ik krijg waarschijnlijk de cd5x aanstaande maandag binnen. ben benieuwd of deze klankmatig nog wat meer brengt dan de rotel. zo niet dan is het de zoveelste teleurstelling dat een nieuwere/duurdere speler niet beter is.

Ik heb te leen gehad de volgende exemplaren:

Cyrus CD6se/8SE
Marantz Pearl lite
Cd5i
Rega Saturn

good old Rotel bleef favoriet.