Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Fred Mulder

Citaat van: garmtz op mei 15, 2011, 15:24:48
Kent iedereen deze link trouwens al?

Nee, thanks. Het andere unofficial forum wel http://www.pinkfishmedia.net/forum/forumdisplay.php?f=5  ;)

Alco

Hier nog een oude homepage van ruim 10 jaar geleden, voornamelijk gewijd aan Naim, van liefhebber Mike Saelieng:

http://members.shaw.ca/mikesae/home.htm  
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Robiwan

Aangezien de Naim Nait5i dicht bij de speakers staat, heb ik de kabels enigzins opgerold zoals te zien op de foto. Is dat nog een probleem? Toch geen spoel werking?

Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

bmateijsen

Citaat van: LPlover op mei 16, 2011, 22:39:00
Aangezien de Naim Nait5i dicht bij de speakers staat, heb ik de kabels enigzins opgerold zoals te zien op de foto. Is dat nog een probleem? Toch geen spoel werking?

Spoelwerking, dan moet je echt 2 meter kabel in max doorsnede van 5 cm oprollen ;)

Robiwan

Citaat van: bmateijsen op mei 17, 2011, 08:49:56
Spoelwerking, dan moet je echt 2 meter kabel in max doorsnede van 5 cm oprollen ;)

ja dat dacht ik wel, no worries dus.

Robiwan

Nog een vraag aan de Naim kenners hier. Klopt het dat Naim Apparatuur (bijv. de Nai5 italic) wordt geleverd met een standaard netsnoer met de naam "Tibia"?

Robin

Klout10

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

bwolke

Citaat van: LPlover op mei 18, 2011, 09:16:01
Nog een vraag aan de Naim kenners hier. Klopt het dat Naim Apparatuur (bijv. de Nai5 italic) wordt geleverd met een standaard netsnoer met de naam "Tibia"?

Robin
Die van mij werd geleverd met een i-sheng netkabel, dit zelfde merk zit ook aan de Naim stekkerblok.

Robiwan

Er staat een CD5x te koop uit 2006. Wat kan ik van deze machine klankmatig verwachten in combinatie met Nait5i en Linn Ninka, t.o.v. Rotel RCD1072?

wie heeft hier een cd5x en is bereid om bij mij thuis deze te vergelijken met de Rotel? Ik woon in Spijkenisse.

Robin

Klout10

Hallo Robin,

Ik heb ook een poos gespeeld met de CD5x / Nait 5i op Linn Ninka's. Geweldige combinatie waarnaar je urenlang kunt luisteren!

Heb je de optionele zwaardere voeten bij de Ninka's? Deze maken een wezenlijk verschil!

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

Hey Michel,

Ik zag dat er (voor een 2e keer weer) een Naim HDX van 2010 te koop staat op hifi.nl voor "maar" € 2500,-
Niet dat ik 'm nu koop hoor, maar het leek mij een beetje verdacht goedkoop eigenlijk...

De nieuwprijs is toch > € 6000,-  ?  :unsure:
Aangezien deze HDX dan net amper een jaar oud is en Naim vrij waardevast is, vind ik dit prijsverschil erg groot.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Klout10

Hi Alco,

Tsja, snap ik ook niet. Je ziet ze zo af en toe eens voorbij komen voor EUR 4.500 wat mij niet onredelijk lijkt... Waarschijnlijk weer een gevalletje "te mooi om waar te zijn"??

Ik heb mijn HDX trouwens ook niet nieuw gekocht, maar ex-demo van een Naim dealer.

Groeten,
Michel

Alco

CiteerIk heb mijn HDX trouwens ook niet nieuw gekocht, maar ex-demo van een Naim dealer.

Dat zijn vaak de krenten uit de pap! :)  Dan weet je zeker dat je een goed product hebt, voor een nette prijs, en vaak ook nog met enige tijd garantie. Ik koop ook het liefst Naim producten als demo-model van een Naim dealer.

Robiwan

Citaat van: Klout10 op mei 25, 2011, 21:42:11
Hallo Robin,

Ik heb ook een poos gespeeld met de CD5x / Nait 5i op Linn Ninka's. Geweldige combinatie waarnaar je urenlang kunt luisteren!

Heb je de optionele zwaardere voeten bij de Ninka's? Deze maken een wezenlijk verschil!

Groeten,
Michel

nee ik heb niet die zwaardere voeten. Ze staan wel opgesteld op stoeptegels. oke dus combi zpu wel lekker moeten klinken. Ik heb een deal gesloten dat ik de cd5x wordt opgestuurd om te beoordelen tegen betaling van het totale bedrag. als ik het niks vind kan ik de cd5x weer terugsturen en krijg ik het geld terug. Ik ben zer benieuwd hoe het gaat klinken.

Klout10

Da's een mooie afspraak. Laat je nog weten hoe het afloopt?

Groeten,
Michel

PS: als ik jou was zou ik de speciale Ninka voeten ook nog eens overwegen...

Robiwan

Citaat van: Klout10 op mei 26, 2011, 06:58:48
Da's een mooie afspraak. Laat je nog weten hoe het afloopt?

Groeten,
Michel

PS: als ik jou was zou ik de speciale Ninka voeten ook nog eens overwegen...

Ja ik kan navraag doen bij beter beeld en geluid.

Alco

Hoe onverklaarbaar en frustrerend kan HiFi soms zijn...

Vanavond zat ik, zoals menig avond, nog even wat muziek te luisteren, via m'n Nait 5i, Sb Touch + Metrum DAC en 't klonk op zich prima.  Maar toch...na hooguit 20 a 30 minuten heb ik 't wel weer gezien (ahum, gehoord) en wordt m'n aandacht afgeleid door andere dingen.

Ongeveer een uurtje geleden sloot ik, min of meer uit verveling, m'n inmiddels ruim 22 jaar Naim Nait 2 weer eens aan. (waarbij ik onlangs nog de gedachte had om 'm toch maar weer te koop te zetten, omdat ie 99% van de tijd maar wat werkloos in/op een kast staat) Heb de Nait 2 effe een half uurtje op laten warmen, en toen wat muziek beluisterd.

Omdat ik uit ervaring weet dat de Nait 2 't beste klinkt met een analoge bron zocht ik m'n enige vinyl-rip op, waarvan ik tevens een CD-rip heb. (Carmel - 'The drum is everything')

En ja hoor... ook al is 't een digitale copy van een LP. (via bescheiden Rega Planar 3 met Goldring G1042) toch is dit de meest muzikale, natuurlijk klinkende opname die ik heb, van al m'n >500 rips op HD. (incl. audiofiele labels e.d.)
Als ik een paar nummers van dit album heb beluisterd (lees: beleefd) via de Nait 2 dan denk ik steeds:"Verdorie,...waarom kan 't niet vaker/altijd zo klinken ?" DIT is namelijk wat ik wil/zoek... dat gemak, die betrokkenheid, het meer, meer, meer gevoel. (toepasselijk, dat 't album begint met het nummer 'More, more, more')  ;D

Als 't merendeel van m'n muziek bij mij zo klonk als deze vinyl-rip,..wow...  waarom lukt me dat steeds niet met van alles wat ik geprobeerd/ in huis gehad heb.
Die ene vinyl-rip, via de Nait 2, doet me weer denken aan m'n 1e kennismaking met Naim, in 1993.

Dat was via een eenvoudig setje bestaande uit een Rega Planar 3, Nait 2 en een paar Mission 760SE's op Target stands. Dat eenvoudige setje speelde zo waanzinnig, dat ik meteen verliefd werd. De Nait 2 bleek voor een groot deel verantwoordelijk voor die klank. M'n eigen, veel duurdere set haalde 't niet hierbij. Sindsdien probeerde ik die klank te evenaren...

Dit verklaard mijn liefde voor de oudere 'shoebox' Naits. Maar goed,...om een lang verhaal kort(er) te maken, baal ik er best wel van. M'n Nait 5i ziet er mooier/moderner/strakker uit, heeft AB, meer power, is veeeel nieuwer, en aangezien ik al de nodige jaren alleen met een digitale bron speel, lijkt me de Nait 5i ook een veel betere kandidaat.

Ik 'wil' eigenlijk niet weer aan de LP (om diverse redenen, behalve de klank), en toch... steeds als ik deze ene vinyl rip weer hoor, via de Nait 2 dan baal ik als een stekker, waarom 't me (nog) niet lukt met streaming, CD, etc. (1x is 't gelukt met m'n Nait 2 icm een geleende Thorens TD165/SME3009/AudioNote mm element)

Ben ik 'veroordeeld' tot de Nait 2 + draaitafel ? ::)

Aan de ene kant denk ik, laat 't rusten en wees tevreden met wat je hebt.
(ben op zich zeer te spreken over alle componentent uit m'n set)

Aan de andere kant maakt zo'n moment als deze me weer nieuwsgierig, wat een recap klankmatig zal doen voor zo'n oud beestje als m'n CB Nait 2. (als ie nu al/nog zo goed klinkt)

damn,...had dat ding gewoon in de kast moeten laten staan, haha... :sleepy:
(bedtijd!)

Fred Mulder

Citaat van: Alco op mei 31, 2011, 23:00:11
... Als ik een paar nummers van dit album heb beluisterd ...

... Ik 'wil' eigenlijk niet weer aan de LP (om diverse redenen, behalve de klank), en toch... steeds als ik deze ene vinyl rip weer hoor, ...

hi Alco,

Ik kan me het gevoel voorstellen, maar het lijkt me zonde voor de rest van je muziekcollectie. Vergelijk eens meerdere albums, evt met tijdelijk analoge bron. Hiernaast lijkt het me sowieso zinvol om de plussen en minnen tussen analoog en digitaal naast elkaar te zetten (bv gemak, beschikbaarheid, look), en vergeet de (komende) ontwikkelingen van streaming niet: Over een paar jaar heb je waarschijnlijk een betere dac. Oh, en nog belangrijker.. luister niet te veel naar bevooroordeelde raadgevers ;-)

gegroet, Fred

Dr.Bedlo

Hmm...Ik heb ook wat vreemds meegemaakt....Krijg nog steeds de rillingen van mijn setje maar sinds eergisteren klinkt eht ff anders meer rauwer en beslist niet beter dan voorheen. Nu heb ik alles gecheckt en nog eens gecheckt maar het blijft zo als het is rauw en ongecontroleerd. Zou het zo kunnen zijn dat het gewoon aan jezelf ligt en als je je fiesiek niet zo jofel voelt je ook een andere waarneming beleeft van het geluid? Kan mij niet voorstellen dat er verder iets mis is met de Harbethjes en de Naim. Vervelend

Quad vintage.

garmtz

Ja, je gemoedstoestand heeft zeker invloed op de perceptie van de geluidskwaliteit van je set. Is er echt niets veranderd? Luister je op hetzelfde tijdstip als je normaal doet? De kwaliteit van het lichtnet wil wel eens wisselen gedurende de dag.

fireman

De pest is, hoe beter je set hoe eerder je merkt dat er iets mis kan zijn. Je hoort elk manco in het geluid.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Alco

Citeerhi Alco,

Ik kan me het gevoel voorstellen, maar het lijkt me zonde voor de rest van je muziekcollectie. Vergelijk eens meerdere albums, evt met tijdelijk analoge bron. Hiernaast lijkt het me sowieso zinvol om de plussen en minnen tussen analoog en digitaal naast elkaar te zetten (bv gemak, beschikbaarheid, look), en vergeet de (komende) ontwikkelingen van streaming niet.

Zit wat in Fred. Al zal mijn Squeezebox uiteraard gewoon blijven als digitale bron..
Ik heb nog iets van 30/35 LP's en ruim 600 CD's. Ik heb gelukkig wel meerdere CD's die ook erg goed klinken, maar erg weinig die dat bijzondere hebben, zoals die ene vinyl-rip.

@Fred19633

Ik herken je ervaring. In grote lijnen klinkt mijn set altijd hetzelfde, maar soms lijkt 't beter/slechter te klinken.
(zo heb ik ook 't idee dat 't s'avonds laat beter klinkt, en s'winters beter dan zomers wanneer 't erg warm is)

Alco

CiteerDe pest is, hoe beter je set hoe eerder je merkt dat er iets mis kan zijn. Je hoort elk manco in het geluid.

Yep, da's waar.

Robiwan

Citaat van: fred19633 op juni  1, 2011, 10:16:19
Hmm...Ik heb ook wat vreemds meegemaakt....Krijg nog steeds de rillingen van mijn setje maar sinds eergisteren klinkt eht ff anders meer rauwer en beslist niet beter dan voorheen. Nu heb ik alles gecheckt en nog eens gecheckt maar het blijft zo als het is rauw en ongecontroleerd. Zou het zo kunnen zijn dat het gewoon aan jezelf ligt en als je je fiesiek niet zo jofel voelt je ook een andere waarneming beleeft van het geluid? Kan mij niet voorstellen dat er verder iets mis is met de Harbethjes en de Naim. Vervelend

potverdorie dat ervaar ik ook regelmatig. De ene dag klinkt het veel lekkerder dan de andere dag. Toch ben ik al die tijd wel relaxt. Nu klinkt de nat05 op de een of andere manier weer niet lekker, de draaitafel al tijden niet maar dat lag aan een losgedraaid lager waar ik pardoes ben achtergekomen, zie topic onder bronnen.

Alco

Hmm,...snap er niks meer van...  vanavond weer de nodige nummers beluisterd van diverse albums.
O.a. ook weer dezelfde als gisteravond, en eerst was ik weer overtuigd dat ik de Nait 2 duidelijk beter vond klinken dan m'n Nait 5i, maar zojuist draaide ik ook wat andere muziek en als ik dan weer switch tussen de Nait 2 begin ik toch te twijfelen, of vind ik de Nait 5i opeens weer lekkerder klinken. :-\

Wat me ook is bijgebleven is die Marantz CD5003 die ik 't afgelopen weekend verkocht heb. Een maandje of 1,5 geleden had ik die voor een zacht prijsje, een paar straten bij mij vandaag gekocht, omdat ik soms toch weer een CD-speler mis. (voornamelijk vanwege de bediening, en ok... als ik eerlijk ben ook vanwege de visuele match)

Al klonk die Marantz wat warmer/terughoudender dan gewend ben van bijvoorbeeld een Naim CD-speler, toch kon ik daar langer naar luisteren dan m'n huidige Squeezebox/Metrum dac combi. Vreemd.... vind die combi erg goed klinken, en toch..op de één of andere manier is 't vermoeiend om langer dan zo'n 30 minuten naar te luisteren.
Terwijl een goede set, voor mijn gevoel, uitnodigend hoort te klinken, en er voor zorgt dat je denkt "Vooruit,...nog eentje dan", terwijl 't eigenlijk al bedtijd is. ;D
Zal dat dan toch te maken hebben met de z.n. 'synergy' met Naim ? (heb de Marantz weer verkocht ivm de vieze champagne kleur)  hmm,...wie weet... toch maar weer aan de good old (Naim?) CD-speler. :unsure: