Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Ik ben in het bezit van 2x2,8 m Naim NACA5 ls kabel. Nu beveelt Naim lengtes aan van tenminste 2x3,5 m voor een Naim versterker. Zit ik dan fout, of is hoe korter hoe beter?

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

garmtz

Is prima, don't worry... Ze geven een minimale lengte aan om aan de benodigde inductie te komen om de versterker zo stabiel mogelijk te laten spelen, maar dat kleine stukje verschil zal niets uitmaken. Lange lengtes zijn met een NAIM versterker en de NAC A5 trouwens niet problematisch. Korte stukjes trouwens ook niet, hoewel er een optimale lengte is (op het NAIM forum zijn hier wat topics over).

Robiwan

Citaat van: garmtz op mei  9, 2011, 22:10:20
Is prima, don't worry... Ze geven een minimale lengte aan om aan de benodigde inductie te komen om de versterker zo stabiel mogelijk te laten spelen, maar dat kleine stukje verschil zal niets uitmaken. Lange lengtes zijn met een NAIM versterker en de NAC A5 trouwens niet problematisch. Korte stukjes trouwens ook niet, hoewel er een optimale lengte is (op het NAIM forum zijn hier wat topics over).

oke er is dus een optimale lengte. Zou je dat kunnen horen?
Trouwens nog een vraag voor je. Heb jij ervaring met de Naim Stageline phonopre, is dat wat?

Dr.Bedlo

Citaat van: LPlover op mei  9, 2011, 21:49:46
Ik ben in het bezit van 2x2,8 m Naim NACA5 ls kabel. Nu beveelt Naim lengtes aan van tenminste 2x3,5 m voor een Naim versterker. Zit ik dan fout, of is hoe korter hoe beter?

Robin

Zat met hetzelfde probleem geadviseerd werd om zeker een minimale lengte van 2 x 3.5 meter aan te houden in verband met de stabiliteit.
Quad vintage.

garmtz

Citaat van: fred19633 op mei 10, 2011, 09:34:12
Zat met hetzelfde probleem geadviseerd werd om zeker een minimale lengte van 2 x 3.5 meter aan te houden in verband met de stabiliteit.

Dat valt echt wel mee, de versterkers zijn absoluut niet zo instabiel dat dit een must is.

Citaat van: LPlover op mei  9, 2011, 22:15:46
oke er is dus een optimale lengte. Zou je dat kunnen horen?

Volgens sommigen dus wel...

CiteerTrouwens nog een vraag voor je. Heb jij ervaring met de Naim Stageline phonopre, is dat wat?

Ja, die is erg fraai. Er is eigenlijk amper een betere optie denkbaar voor dat geld als je een NAIM set hebt.

Robiwan

Citaat van: garmtz op mei 10, 2011, 09:37:40
Dat valt echt wel mee, de versterkers zijn absoluut niet zo instabiel dat dit een must is.

Volgens sommigen dus wel...

Ja, die is erg fraai. Er is eigenlijk amper een betere optie denkbaar voor dat geld als je een NAIM set hebt.

Hoe verhoudt zich de Stageline tot mijn eigen Bluenote phono I MKII? Ik heb een Nait5i versterker.

garmtz

Citaat van: LPlover op mei 10, 2011, 15:12:14
Hoe verhoudt zich de Stageline tot mijn eigen Bluenote phono I MKII? Ik heb een Nait5i versterker.

Heel moeilijk te zeggen... Uitproberen?

Robiwan

Citaat van: garmtz op mei 10, 2011, 15:34:51
Heel moeilijk te zeggen... Uitproberen?

zit de snaik din/stroom kabel bij de prijs inbegrepen?

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op mei  7, 2011, 16:01:39
Ja, daar zit wel wat in. Al dacht ik zelf dat de klankmatige match voornamelijk zal afhangen met de dac en het was dus mijn bedoeling om m'n huidige Metrum dac op de CD-speler aan te sluiten.

Alco,

Is de LINN Majik DS niets voor je is ook een streaming geval die je aan kan sluiten op je NAIM versterker en verder de sopund van NAIM ongemoeid laat is in ieder geval een stuk goedkoper dan de NAIM. En ziet er mooi uit. Robert van Sound Gallery attendeerde mij hierop.
Zou wat zijn want waar het mij omgaat is dat  het NAIM eigene geluis behouden blijft en niet door een streaming gevalletje veranderd word en het dus geen PRATT sounf meer is. ovwerigens hebben ze nu bij Soundgallery een opstelling van BenW 802 speakers met macintossh lopen..Ja zal het zelf nooit kopen maar dat is persoonlijk.
Quad vintage.

bmateijsen

Citaat van: LPlover op mei 10, 2011, 16:09:58
zit de snaik din/stroom kabel bij de prijs inbegrepen?

DIN-DIN voor signaal wel, maar SNAIC niet.

Groet,

Bjorn

Alco

CiteerAlco,

Is de LINN Majik DS niets voor je is ook een streaming geval die je aan kan sluiten op je NAIM versterker en verder de sopund van NAIM ongemoeid laat is in ieder geval een stuk goedkoper dan de NAIM. En ziet er mooi uit. Robert van Sound Gallery attendeerde mij hierop.
Hoi Fred,

De LINN Majik DS heb ik ook al eens aan gedacht. Vind 'm inderdaad ook erg fraai om te zien. :smile:
Mooi strak, sober en symmetrisch.
Plus... dat (volgens mij) de info op het display nog vrij goed te lezen is. Iets wat bij veel streaming apparaten een zwak punt is, incl die van Naim. (tenzij je dus voor een Ipod kiest als AB)

Geen idee hoe 't klinkt. Uit mijn ervaring met vroegere Linn componenten, is de klank wel anders dan Naim.

Maar klankmatig bevalt de kleine knijpdoos + Metrum daccie me eigenlijk prima, dus ik denk (hoop) dat ik maar even geduldig afwacht... wie weet komt Naim tzt ook met een meer betaalbare versie op de markt.

Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Ja in de klank zit het hem nu net. Volgens Robert van Soundgallery voegtde LINN niets toe aan het geluid en is het meer een soort drager  en vind de Bewerking van het geluid in de NAIM plaats. Dan zou het voor ikke ook een alternatief zijn. Ze hebben nu overigens de LINN demonstratie klaar staan. Jammer genoeg over B  en W speakers.
Quad vintage.

bwolke

Citaat van: bmateijsen op mei 10, 2011, 16:12:02
DIN-DIN voor signaal wel, maar SNAIC niet.

Groet,

Bjorn
Bij de Stageline krijg je wel de SNAIC 5 maar geen interconnect.

http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/1566878604301792

Klout10

*
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

garmtz

Citaat van: bwolke op mei 14, 2011, 10:27:20
Bij de Stageline krijg je wel de SNAIC 5 maar geen interconnect.

http://forums.naimaudio.com/displayForumTopic/content/1566878604301792

Volgens mij klopt dat niet...

Klout10

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om je eigen posts te verwijderen? En zo ja, hoe dan??

Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Robiwan

Hallo,

Nog even over de lengte van de NACA5 kabels voor Naim versterkers. Na het e.e.a. gelezen te hebben heb ik afgelopen donderdag (12 mei) besloten om 2x5 m NACA5 kabel te kopen met aan beide kanten gesoldeerd de standaard Naim pluggen. Dit geeft mij tevens meer bewegingsvrijheid om de set ergens anders te plaatsen.

Vergeleken met 2x2,8 m hoor ik het volgende verschil met dezelfde cd's/lp's.

Het laag is wat strakker en knoriger maar tot nu toe vind ik het hoog juist meer gedempt, zeker met lp. Gaat dat hoog nog meer sprankelen na wat meer inspelen?

Robin

garmtz

Hoog gedempt is niet zo'n goed teken... Zou echt niet zo moeten zijn. Het solderen van de pluggen is nogal kritisch en lastig, aangezien je een flinke bout met veel vermogen moet hebben om het geheel te laten vloeien. Normaal merk ik met de NAIM pluggen t.o.v. bijv. een QED Airloc plug, dat de definitie en de ruimtelijkheid toenemen. Tonaal verandert er zo goed als niets. De verschillen zijn trouwens wel erg subtiel. Inspelen doet zo goed als niets als de kabel al eerder is ingespeeld. Soldeerverbindingen spelen ook subtiel in, maar zo subtiel dat ik het verschil niet hoor... :D

Wellicht dat de kabellengte idealer is voor de versterker (een NAIM versterker die een te lage inductie in de kabel 'ziet', gaat pittiger klinken) en dat je nu juist hoort hoe het zou moeten klinken, ten opzichte van een te pittig hoog voorheen.

garmtz

Een goede solder joint moet eruit zien als het eerste plaatje, niet als het tweede of derde plaatje...

Robiwan

Citaat van: garmtz op mei 15, 2011, 14:55:27
Zo moet een goede solder joint eruit zien:

en dus niet zo:

of zo (!):

ik zie alleen kruisjes :D

garmtz

Citaat van: LPlover op mei 15, 2011, 15:10:49
ik zie alleen kruisjes :D

Sorry daarvoor, waarschijnlijk een 'deep link'. Ik maak er attachments van...

garmtz

Robiwan

Het ziet er zo uit, door Snijders hifi gesoldeerd.

Lijkt mij oke.

garmtz

Zou er eentje van mij kunnen zijn... :D  Kabel kan net wat netter nog in het 'gootje' liggen en is een tikje teveel soldeer gebruikt, maar dat is kniesoren... ;)  Beter iets teveel dan iets te weinig soldeer (in dit geval, niet altijd zo!) en een goed gevloeide verbinding, wat deze is. Prima gedaan.

Robiwan

Citaat van: garmtz op mei 15, 2011, 15:45:59
Zou er eentje van mij kunnen zijn... :D  Kabel kan net wat netter nog in het 'gootje' liggen en is een tikje teveel soldeer gebruikt, maar dat is kniesoren... ;)  Beter iets teveel dan iets te weinig soldeer (in dit geval, niet altijd zo!) en een goed gevloeide verbinding, wat deze is. Prima gedaan.

ja toch niet dan :D Snijders heeft z'n werk goed gedaan. Ik lees op het Naim forum dat langere lengtes inderdaad zowel een positief als negatief effect kunnen hebben. Het tophoog zou met een langere lengte wat meer "closed in" zijn maar de algehele balans, ook het hoog, zou mooier moeten zijn. Maar Ik ervaarde met Siltech London ls kabel ook verbetering na pakweg een paar weken, van direct naar soft en vervolgens de goede balans. Dus dat zal voor de NACA5 ook wel zo zijn.

Robin