Het NAIM topic

Gestart door fireman, februari 28, 2007, 11:43:04

Vorige topic - Volgende topic

Alco

Het signaal blijft digitaal (vanaf de bron tot in de dac) Vanuit de dac wordt 't digitale signaal pas omgezet naar een analoog signaal en gaat dan richting de versterker.
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

Dr.Bedlo

Ja Ja..Maar heb je dan niet het gevaar dat gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van de Dacjes dat deze vrij snel verouderd zal zijn. Ehh..Ik zou dus mijn oude Marantz cd 80 welke een digitale uitgang heeft weer kune gebruiken als transport...Kortom gezegd een DAC verwerkt alleen maar digitale ingangssignalen?
Quad vintage.

Alco

CiteerEhh..Ik zou dus mijn oude Marantz cd 80 welke een digitale uitgang heeft weer kune gebruiken als transport...
Yep, dat kan heel goed. (dan hebt je zelfs een hele goede, degelijke bron)

CiteerKortom gezegd een DAC verwerkt alleen maar digitale ingangssignalen?
Yep, klopt.

CiteerMaar heb je dan niet het gevaar dat gezien de snelle ontwikkelingen op het gebied van de Dacjes dat deze vrij snel verouderd zal zijn
Nee hoor, dat valt wel mee. Een dac die 10/15 jaar geleden erg goed was, zal dat nu ook nog zijn.
Alleen heb je nu veel meer keuze in dac's, doordat er meer digitale bronnen gebruikt worden met een digitale uitgang.

Ook komen er steeds meer dac's die ook hogere kwaliteit signalen kan weergeven, dan de standaard 16 bit CD-kwaliteit. (maar daar heb je nog niet zoveel aan, omdat albums van die kwaliteit nog niet zo veel beschikbaar zijn)
Bluesound Node Icon, Naim Nait 50, Proac Tablette 10 signatures op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Amazon rca-din + De Groef Audio ls kabel)

musfed

CiteerJe kunt niet een Ipod op de dac aansluiten.

Dat kan wel op de nDac (waarbij de n inderdaad staat voor Naim). Als ik me niet vergis heeft Naim speciaal voor Apple produkten als een iPod een Apple chip in de Dac gebouwd.
Dit haal ik ergens van het WWW:
CiteerApple iPod. The Naim DAC is one of the few products licensed by Apple to take the digital data from the iPod, or even streamed via an ITouch. Generation 5 and above iPod models are supported

Read more at Suite101: Naim Audio DAC, SPDIF and IPod Compatible: High-End British Digital to Analogue Converter for Better CD Sound http://www.suite101.com/content/naim-audio-dac-spdif-and-ipod-compatible-a134680#ixzz1GV2M7rAi
Dutch & Dutch 8c's

Alco

Oeps... dan heb ik niks gezegd Musfed. :blush: :lookaround:  Ik dacht dat 't niet kon.

bmateijsen

Sterker nog, op deze manier zou je zelfs de Ipod als streamer kunnen gebruiken ;)

Dr.Bedlo

Quad vintage.

Dr.Bedlo

Citaat van: Alco op maart 13, 2011, 17:06:42
Het signaal blijft digitaal (vanaf de bron tot in de dac) Vanuit de dac wordt 't digitale signaal pas omgezet naar een analoog signaal en gaat dan richting de versterker.

Ok...Maar nu heb ik op mijn Marantz 1601 (don"t worry is alleen maar voor de boem knal bij de TV) dat er twee digitale ingangen op cq aan cqi inzitten. Houd dat dan in dat er in deze versterker ook een DAC zit?
Quad vintage.

Alco

CiteerHoud dat dan in dat er in deze versterker ook een DAC zit?
Yep, daar lijkt 't wel op. In surround-versterkers zit wel vaker een interne dac.
(al heb ik m'n vraagtekens bij de kwaliteiten ervan)

ivo1986

Citaat van: fred19633 op maart 14, 2011, 14:27:23
Ok...Maar nu heb ik op mijn Marantz 1601 (don"t worry is alleen maar voor de boem knal bij de TV) dat er twee digitale ingangen op cq aan cqi inzitten. Houd dat dan in dat er in deze versterker ook een DAC zit?

Ja en als je een digitale tv ontvanger hebt zeker gebruiken.

Dr.Bedlo

Heb ik...Dus van Dig out van de Panasonic tv naar de Dig in van de Marantz...Ja lijkt mij het meest logische en dan het beeld vis de HDMI laten lopen
Quad vintage.

ivo1986

Kan jouw marantz hd audio over hdmi aan?

Dr.Bedlo

Quad vintage.

ivo1986

Ik zou vanuit het kastje met hdmi naar de Marantz gaan en dan met hdmi vanuit de Marantz naar de tv.

Maar weet niet veel van ht dus als iemand anders bevestiging kan geven?

ivo1986

Citaat van: Klout10 op maart 13, 2011, 14:31:33
Nu ik er zo over aan het denken ben, wat zou eigenlijk een betere upgrade zijn: een Hi-Cap op de SuperNait of een nDAC op de HDX?

En nu niet afkomen met "beide"  ;)

Vind zelf de dac maar een marginale upgrade. En een hicap een substantiele.

Klout10

Bedankt voor de reacties allemaal...
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

musfed

CiteerVind zelf de dac maar een marginale upgrade.

En bij ons was de nDac op een SB duet, nas een grote verbetering t.o.v. de Dacmagic. Was een ex-demo model die we een week thuis mochten proberen. We hebben er de CD2 voor kunnen verkopen.
Dutch & Dutch 8c's

ivo1986

Citaat van: Musfed op maart 15, 2011, 09:37:51
En bij ons was de nDac op een SB duet, nas een grote verbetering t.o.v. de Dacmagic. Was een ex-demo model die we een week thuis mochten proberen. We hebben er de CD2 voor kunnen verkopen.

In de hdx zit al best een hoogwaardige DAC. Daar is het eerder een smaak verschil of je de interne DAC of de ndac beter vind.

musfed

Ah, ok. Verkeerd gelezen. Het ging over de verbetering die de nDac maakt op een HDX. Duh.......
Dutch & Dutch 8c's

Dr.Bedlo

Toch wel een beetje geschrokken van het interieur van de Flatcap van Naim, ziet er wel heel erg leeg en goedkoop uit en of dat wel bijna 100o euro waard mag zijn?

Quad vintage.

Klout10

Tsja, daar zeg je zo wat! Ik heb eerlijk gezegd dezelfde gedachte. Ik heb ooit een CD5X gehad en een poosje met een FlatCap2X gespeeld. Op zich wel een verbetering, maar toen ik de FC afkoppelde vond ik dat ik ook prima kon leven zonder.

Uiteindelijk is de CD5X weg gegaan voor een HDX  :) Da's pas een upgrade!

Groeten,
Michel
Current system: Rega Planar 8 | Naim Uniti Nova | Chord Epic Twin | Dynaudio Special Forty's | mu-so Qb2

Alco

CiteerIk heb ooit een CD5X gehad en een poosje met een FlatCap2X gespeeld. Op zich wel een verbetering, maar toen ik de FC afkoppelde vond ik dat ik ook prima kon leven zonder.
Diezelfde ervaring had ik ook, met dezelfde CD-speler en voeding!

De HDX lijkt me ook wel wat, maar wat meer dan in een CD5i prijsklasse.  8) (let's say a HD5i) :sigh:

Zo'n FlatCap is inderdaad wel errug leeg voor een kastje van bijna € 1000,-  :sarcasm:

Klout10

Citaat van: Alco op maart 17, 2011, 22:48:44
De HDX lijkt me ook wel wat, maar wat meer dan in een CD5i prijsklasse.  8) (let's say a HD5i) :sigh:

De HDX kwam eigenlijk bij toeval voorbij; een ex-demo model waarop ik ook nog eens een behoorlijk bedrag voor de CD5X terugkreeg. Nieuw zou hij voor mij ook niet te betalen zijn...

Jeriko

Welke luidsprekers zouden goed bij de Naim Supernait passen? Ik heb zelf de Mordaunt-short 902i (budget luidspreker) en ik denk dat ik daarmee de supernait tekort doe, ik heb voor nieuwe, 2e hands of zelfbouw een budget van ongeveer 600 euro (ga later voor betere luidsprekers). Ik heb de Naim supernait nog niet aangeschaft maar heb hier wel oren naar omdat dit naar mijn inziens een goede combi is (amp & Dac).

Gr. Jeroen
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

Robiwan

Citaat van: Jeriko op maart 19, 2011, 12:03:01
Welke luidsprekers zouden goed bij de Naim Supernait passen? Ik heb zelf de Mordaunt-short 902i (budget luidspreker) en ik denk dat ik daarmee de supernait tekort doe, ik heb voor nieuwe, 2e hands of zelfbouw een budget van ongeveer 600 euro (ga later voor betere luidsprekers). Ik heb de Naim supernait nog niet aangeschaft maar heb hier wel oren naar omdat dit naar mijn inziens een goede combi is (amp & Dac).

Gr. Jeroen

Volgens het Naim/what hifi forum zou PCM en Neat goed moeten matchen. Ik speel zelf met Linn op een Nait 5i en ook dat gaat goed.

Robin
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2