DAC shootout bij Guido Tent, 27 januari 2007

Gestart door hifiman, december 9, 2006, 19:56:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deleted member

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2007, 20:59:10
Of om het even nog wat cru-er te stellen, wat is er audiofiel aan spdif  :P

Er schort een hoop aan dat besef ik me best maar m'n Lyngdorf accepteert alleen maar SPDIF dus ik roei simpelweg met de riemen die ik heb!  ;) Verder heeft Lyngdorf getest en gekeken of I2S en/of externe clocklinks veel zou kunnen toevoegen op het gebied van kwaliteit maar dat bleek niet het geval. Exacte details weet ik niet meer en ik wil er zeker geen discussie over opstarten.

Barrrrry

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2007, 21:53:57
Hoho, je vergelijkt nu een merk dat goedkoop een ontzettend goed produkt kan maken en het dan duur verkoopt met een merk dat wel, ehhhh alleen duur verkoopt  ;D

Oke.. oke, maar Bose klinkt ook ''lekkááááh'' :D

sandervg

Citaat van: Barrrrry op januari 30, 2007, 21:51:03
De gaincard is niks meer dan een chipampje, die met een simpele voeding geschakeld wordt. Zoek eens op gainclone en je zal genoeg informatie vinden.
LOL. De voeding bij 47labs is denk ik één van de belangrijkste onderdelen om de magie te verkrijgen die deze versterker te bieden heeft! Maar 47labs is idd een omstreden merk als het gaat om de verhouding tussen vraagprijs en aantal componenten. Er zijn redelijk wat mensen die dit niet kunnen verkroppen en zware kast willen die volgestopt zijn met componenten  >:D. Tja, ieder zijn smaak. Ik heb wel een keer moeten slikken voor ik het besluit nam om zo veel geld voor zo weinig te betalen, maar het klinkt nu eenmaal super!

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reMC

Citaat van: sandervg op januari 31, 2007, 14:32:19
LOL. De voeding bij 47labs is denk ik één van de belangrijkste onderdelen om de magie te verkrijgen die deze versterker te bieden heeft!

Klopt, maar een deel van de magie komt juist uit de simpelheid van de voeding :P EN natuurlijk de keuzes van de diodes, elco's en signaalwegen. Blijft over dat de techniek eigenlijk simpel is (iedereen die het nabouwt maakt het ingewikkelder) en het erg goed klinkt! :D

hifiman

Citaat van: sandervg op januari 31, 2007, 14:32:19
Tja, ieder zijn smaak. Ik heb wel een keer moeten slikken voor ik het besluit nam om zo veel geld voor zo weinig te betalen, maar het klinkt nu eenmaal super!
Puur naar hoe het klinkt kijkend vind ik de prijzen zeker gerechtvaardigd. Het is alleen het idee dat er zo weinig in zit (en dus ook weinig kost aan onderdelen)  ;D

Maar als je geen zelfbouw aspiraties hebt dan zou ik daar zowiezo niet wakker van liggen en gewoon kopen wat de beste kwaliteit voor zijn prijs biedt  :)

reMC

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2007, 14:50:16
Puur naar hoe het klinkt kijkend vind ik de prijzen zeker gerechtvaardigd. Het is alleen het idee dat er zo weinig in zit (en dus ook weinig kost aan onderdelen)  ;D

;D Begreep ik goed dat je de Progression wilde nabouwen? Eigenlijk ben je er op componentniveau al mee bezig (de lay-out van 47labs wijkt nogal af van wat iedereen, jij waarschijnlijk ook :P, doet) met je Monica DAC. Heel veel anders is het niet, behalve dat de voeding drastisch is ingekort bij de Progression en de gebruikte trafo ERG mooi is (ik zou niet weten waar je die kwaliteit moet kopen).

Nu ik de uitslag van de shoot-out heb gelezen heb ik trouwens spijt dat ik mijn gemodificeerde Shigaraki dac niet kon meenemen ::)

)p(

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2007, 14:50:16
Puur naar hoe het klinkt kijkend vind ik de prijzen zeker gerechtvaardigd. Het is alleen het idee dat er zo weinig in zit (en dus ook weinig kost aan onderdelen)  ;D

Maar als je geen zelfbouw aspiraties hebt dan zou ik daar zowiezo niet wakker van liggen en gewoon kopen wat de beste kwaliteit voor zijn prijs biedt  :)

En het geheel ziet er ook nog heel apart uit...Sander had alles op een houten plank staan...audiofiel misschien verantwoord maar waaraan ik direct moest denken is een metalen draag contructie waarbij het geheel een heel abstracte robot vormt  ;D

peter

sandervg

Citaat van: )p( op januari 31, 2007, 14:59:26
...Sander had alles op een houten plank staan...audiofiel misschien verantwoord maar ...
LOL!! Wordt nog aan gewerkt! Grappig is dat ik meer vragen krijg of dat 'zo hoort'. Antwoord: neen. Dit was de manier die mij het minste inspanning kostte om het geheel niet meer op de grond te hoeven zetten (te stoffig). Is zeer tijdelijk van aard, zeker niet permanent en het ziet er écht niet uit  :D
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hifiman

#258
Voor wat meer info over het modificeren van de SB3 zie dit topic:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55424.msg

hifiman

Citaat van: reMC op januari 31, 2007, 14:58:01
;D Begreep ik goed dat je de Progression wilde nabouwen?
Ja  ;D
Ik vond al deze link http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_dac.html maar het is me niet helemaal duidelijk of dit nu echt het schema van de progression is of iets wat er "op lijkt". Tevens moeten we dan nog weten wat het "geheim" van die betere voeding is die we gehoord hebben afgelopen zaterdag.

Citaat van: reMC op januari 31, 2007, 14:58:01
Nu ik de uitslag van de shoot-out heb gelezen heb ik trouwens spijt dat ik mijn gemodificeerde Shigaraki dac niet kon meenemen ::)
Organiseer nog een shootout  ;D

reMC

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2007, 15:34:21
Tevens moeten we dan nog weten wat het "geheim" van die betere voeding is die we gehoord hebben afgelopen zaterdag.

Ik weet het, ik weet het ;D De gebruikte componenten in de DAC Attack zijn EXACT gelijk aan die in de Progression dac. De waarden zijn wel behoorlijk anders. En je bent er dan natuurlijk nog niet: er zijn nog verschillende fabrikanten, signaalwegen en lay-outs.

reMC

Citaat van: Audioloog op januari 31, 2007, 15:34:21
Organiseer nog een shootout  ;D

Als ik eenmaal in Utrecht gesettled ben gaan er zeker wat mensen uitgenodigd worden :D Of het een shoot-out wordt weet ik niet, het zal wel ;D

hifiman

Citaat van: reMC op januari 31, 2007, 15:51:56
Als ik eenmaal in Utrecht gesettled ben gaan er zeker wat mensen uitgenodigd worden :D Of het een shoot-out wordt weet ik niet, het zal wel ;D
Ik wacht de uitnodiging geduldig af  ;D

FrankB

Citaat van: reMC op januari 31, 2007, 15:51:56
Als ik eenmaal in Utrecht gesettled ben gaan er zeker wat mensen uitgenodigd worden :D Of het een shoot-out wordt weet ik niet, het zal wel ;D

Bij een muziekshoot-out ben ik ook graag van de partij :)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Citaat van: FrankB op januari 31, 2007, 18:56:01
Bij een muziekshoot-out ben ik ook graag van de partij :)

Alleen als het een shoot-out wordt? :o

FrankB

Citaat van: reMC op januari 31, 2007, 19:03:25
Alleen als het een shoot-out wordt? :o

Een muziek shoot-out, met andere woorden als we alleen muziek gaan luisteren en niet apparatuur gaan swappen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

reMC

Citaat van: FrankB op januari 31, 2007, 19:21:37
Een muziek shoot-out, met andere woorden als we alleen muziek gaan luisteren en niet apparatuur gaan swappen.

Huh, dat stond er ook gewoon ;D Ik durf toch te zweren dat er 'shoot-out' ipv. 'muziekshoot-out stond... Niet dus...

FrankB

Citaat van: reMC op januari 31, 2007, 19:31:01
Huh, dat stond er ook gewoon ;D Ik durf toch te zweren dat er 'shoot-out' ipv. 'muziekshoot-out stond... Niet dus...

Het hoge noorden slaat in je bol >:D
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Audiofiel

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2007, 21:29:08
En dan nog even een woordje over die 47 LAbs Progression DAC van 5K euro. Aangezien dit de mooiste DAC is die ik tot nu toe gehoord heb ging ik eens wat meer info opzoeken. Wat blijkt, het is ook een NOS DAC en bestaat uit slechts 20 componenten. Ik trek daarui de voorzichtige conclusie dat deze DAC vrij simpel en goedkoop na te bouwen is, dus tijd voor een schroevendraaier zeg ik dan  ;)

Het lijkt op de zoveelste 1543 toepassing. Neem van mij aan dat al die dingen kleuren, net zoals de Monica DAC in de shootout. Daar zijn 2 redenen voor:

- jitter
- distorsie in de uitgangstrap

Of je dat mooi vindt, of juist niet wilt, is een andere zaak. Ik zou er echter nooit 5k voor over hebben. Nogmaals, voor zeg 100 euro iets dergelijks zelfbouwen is inderdaad een andere zaak.

groet
-
Guido

Guido Tent

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2007, 21:01:16
Ondertussen heb ik nog contact gehad met Yeo, de ontwerper van Monica. Hij erkent de vervorming die wij hoorden en zei gelijk dat de oplossing er lang is, namelijk zijn grounded grid stage. De GG stage heeft een lage ingangsimpedantie (100R) en dus is deze impedantie op dat moment de I/V impedantie (veel lager dan 2K2 die de 1545 nu "ziet").

Ik heb dus besloten voor de GG stage te gaan, ben nu in de orienterende fase, geen idee wat de benodigde fikse smoorspoelen kosten  ::)

100 ohm is nog steeds te hoog, dat kan op de achterkant van een postzegel uitgerekend worden.

Vertel ze maar dat ze een biploaire transistor in geaarde basis schakeling moeten nemen, met 10 mA zit je zo op 2,5 ohm, dat schiet tenminste op.

Ik zal wel iets bedenken, maar wil het niet publiceren zonder het te proberen. En dat laatste, daar heb
ik even geen tijd voor.

groet

Guido

hifiman

#271
Citaat van: Guido Tent op februari  3, 2007, 12:29:23
Vertel ze maar dat ze een biploaire transistor in geaarde basis schakeling moeten nemen, met 10 mA zit je zo op 2,5 ohm, dat schiet tenminste op.

Ik zal wel iets bedenken, maar wil het niet publiceren zonder het te proberen. En dat laatste, daar heb
ik even geen tijd voor.
En als jij het nou bedenkt en ik het probeer? (zonder het gelijk publiekelijk te vertellen wat het resultaat is)  :)
Ik heb namelijk wel tijd en zou erg blij zijn met een dergelijke oplossing  ;D

Deleted member

Citaat van: Guido Tent op januari 30, 2007, 19:32:20
Wat is er audiofiel aan het trends audio doosje ?

Guido,

Probeer je hier nou een suggestie te doen of stel je een vraag? Anyway mijn antwoord staat op bladzijde 10. Als het overigens de suggestie is dan zie ik altijd graag dat iemand het toelicht, anders is het een bijzonder onsympathieke en goedkope manier van het afkraken van een concurrerend produkt.

Groet,

Antoine.

reMC

Citaat van: Guido Tent op februari  3, 2007, 12:25:25
Het lijkt op de zoveelste 1543 toepassing.

De 47labs was een van de eerste ;)

CitaatNeem van mij aan dat al die dingen kleuren, net zoals de Monica DAC in de shootout.

Ik denk niet dat je de 47 dac kan vergelijken met de Monica. Ik heb nog geen kopieen van de 47 gehoord die ook maar enigszins in de buurt komen bij de rust, het gemak en de rijkheid. In mijn set kleurt de 47 verreweg het minste, terwijl het schema toch hetzelfde is als die van de Dac Attack.

Barrrrry

Citaat van: reMC op februari  3, 2007, 20:14:48
De 47labs was een van de eerste ;)

Ik denk niet dat je de 47 dac kan vergelijken met de Monica. Ik heb nog geen kopieen van de 47 gehoord die ook maar enigszins in de buurt komen bij de rust, het gemak en de rijkheid. In mijn set kleurt de 47 verreweg het minste, terwijl het schema toch hetzelfde is als die van de Dac Attack.

reMC,

De 1543 is een lowcost versie van de 1541. Wat opzich niks uitmaakt als je er een goede schakeling omheen zet. Maar het motto van 47Labs kan ik niet helemaal bevatten bij die DAC. 

Probleem wat je vooral hebt bij die 47Labs DAC (en vele andere NON-OS DAC's hoor..) is het ontbreken van een goede IV en filter trap achter de chip. Hang je daar een buizenversterker aan, dan is dat niet zo'n probleem, maar een gewone amp kan hier gewoon over de nek van gaan. Je kunt veel zeggen, maar de ''minder = beter'' aanpak is gewoon bullshit in deze optiek.