DAC shootout bij Guido Tent, 27 januari 2007

Gestart door hifiman, december 9, 2006, 19:56:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Citaat van: ub4b op januari 29, 2007, 23:18:04
In de opvolger "The Transporter" is er wellicht wat meer plaats voor mods :

http://www.slimdevices.com/pi_transporter.html



Klein detail is alleen dat tie tig keer zo duur is  ;D

hifiman

Citaat van: kit-kat op januari 29, 2007, 23:16:56
Waarom heb ik dan nog geen parasound dac?....nou vooral omdat hij nog best prijzig is en ik daar het geld niet voor had of heb. Ik kan het beste waarschijnlijk mijn geld in een dac steken.
Persoonlijk vind ik NOS DACs het mooiste klinken, fijne bijkomstigheid is dat ze technisch ook nog eens het simpelst zijn en daarmee het goedkoopst (dat er dan toch 5K voor wordt gevraagd in sommige gevallen is dan weer net even jammer  ;D ). Mijn boodschap is staar je niet blind op die parasound dac.

Als je wilt mag je hier de analoge uitgang van de SB komen vergelijken met de spdif op Monica..

Audiofiel

Citaat van: kit-kat op januari 29, 2007, 23:16:56
Hieronder mijn eigen voorkeur van 1 tot 4, waarbij ik persoonlijk weinig verschil hoorde tussen 1 en 2.  Anderen bij de shootout wel. Ik zou dus zelf voor nr 2 gaan, omdat sb veel gemak geeft.

1- Parasound (loopwerk + losse DAC)-gebalanceerd op Chord
2- Squeezebox + parasound DAC- gebalanceerd op Chord
3- Tjoeb - niet gebalanceerd op Chord
4- Squeezebox (met interne dac) - niet gebalanceerd op Chord

Dat was ook mijn rijtje, hoewel ik juist een groot verschil tussen 1 en 2 hoorde, net als Ruben.

CitaatWaarom heb ik dan nog geen parasound dac?....nou vooral omdat hij nog best prijzig is en ik daar het geld niet voor had of heb. Ik kan het beste waarschijnlijk mijn geld in een dac steken.

Die DAC was het goedkoopste onderdeel van de set die ik meenam. Het gemodificeerde loopwerk was het duurste. Ik denk dat de DAC in de staat die ik meenam (dus gemodificeerd) tegen de 1500 euro waard was (en het loopwerk met ArtSpeak/Van Willenswaard modificaties dus nog wat meer). Bedenk wel, dat de Ultra Analog Devices dubbele DAC's die hierin worden gebruikt (volgens mij de grootste 1-chip DAC's die bestaan) dezelfde zijn als in de Spectral (die rond de 40.000 euro of gulden? kostte). ::)

Ik denk dat het aandeel van een schoon loopwerk even groot is als dat van een goede DAC. Zonder een goed loopwerk haal je nooit uit een DAC wat er in zit. Omgekeerd haal je met een goed loopwerk en een middelmatige DAC nooit alles er uit wat het loopwerk aanbiedt... ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Deleted member

Citaat van: Guido Tent op januari 29, 2007, 23:12:00
...in Q2 staat een USB / SPDIF naar I2S omzetter gepland (eentje met lage jitter), die als voorzet kan dienen voor de DAC. Zo krijg je een integrale oplossing voor PC gebaseerde weergave.

Interessant! Komt er ook een versie zonder I2S dus puur USB audio -> SPDIF of een combinatie van beiden?

Ik heb nu een redelijk audiofiel doosje van Trends Audio, de UD-10 die dat doet maar als het nog beter kan dan ben ik zeer geïnteresseerd. Als je het doosje nog niet kent, hier een linkje voor eventueel nog wat extra inspiratie: http://www.trendsaudio.com/EN/Product/USB_Audio_desc.htm

sandervg

Citaat van: Audioloog op januari 29, 2007, 23:23:34
Als je wilt mag je hier de analoge uitgang van de SB komen vergelijken met de spdif op Monica..

Misschien wordt het tijd voor een DAC shootout icm een squeezebox  ;D

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

)p(

Citaat van: sandervg op januari 30, 2007, 10:37:21
Misschien wordt het tijd voor een DAC shootout icm een squeezebox  ;D

Graag, ik ben nog steeds zoekende voor een nieuwe partner voor mijn sb'tje  8)

Tot nu toe bevalt mij de benchmark dac1 het beste met de sb. De nos-dacs hebben zeker iets maar ik neig toch steeds meer naar een "moderne" dac. Heeft iemand al eens de lavry dacs en met name de da-10 gehoord. Op het slimdevices forum zijn veel mensen erg positief over de sb3 > lavry combinatie.

peter

Guido Tent

Citaat van: Antoine op januari 30, 2007, 01:08:36
Interessant! Komt er ook een versie zonder I2S dus puur USB audio -> SPDIF of een combinatie van beiden?

Ik heb nu een redelijk audiofiel doosje van Trends Audio, de UD-10 die dat doet maar als het nog beter kan dan ben ik zeer geïnteresseerd. Als je het doosje nog niet kent, hier een linkje voor eventueel nog wat extra inspiratie: http://www.trendsaudio.com/EN/Product/USB_Audio_desc.htm

Hi,

Het frontend wordt een beetje een schaap met 5 poten. I2S weglaten maakt het niet goedkoper.

Wat is er audiofiel aan het trends audio doosje ?

G

Guido Tent

Citaat van: Audiofiel op januari 29, 2007, 23:34:27

Ik denk dat het aandeel van een schoon loopwerk even groot is als dat van een goede DAC. Zonder een goed loopwerk haal je nooit uit een DAC wat er in zit. Omgekeerd haal je met een goed loopwerk en een middelmatige DAC nooit alles er uit wat het loopwerk aanbiedt... ;)

Het ligt erg aan

- de mate waarin de DAC de inkomende jitter onderdrukt
- de rest van de DAC (analoog backend, voeding)

Als de DAC op beide fronten goed scoort hoor je nog steeds verschillen tussen loopwerken, en is het inderdaad de moeite het loopwerk zo ver mogelijk op te poetsen (lage jitter dus)

groet

Guido


Baardmans

Citaat van: Guido Tent op januari 30, 2007, 19:32:20
Wat is er audiofiel aan het trends audio doosje ?

Blijkbaar iets niet: wat dan?

Barrrrry

#234
Phoe, alle verslagen eindelijk doorgelezen :o Is even lastig als je steeds maar 5 minuten tijd hebt om te forummen ;)

Een zeer geslaagde dag zo te lezen, alleen jammer dat er niemand even een gebakje naar me opgestuurd heeft ;) 

Ik vraag me bij het lezen van de verslagen echter af in hoeverre de verschillen tussen de DAC's GOED hoorbaar zijn... Viel het verschil tussen bepaalde tyoes direct op, of vereist het toch een beetje serieus en aandachtig luisteren?

Het verschil tussen een NON-OS DAC en een OS DAC was voor mij wel duidelijk. Ik heb mijn NoNo DAC vergeleken met mijn oude trouwe Denon DA-500 en de NoNo laat in vergelijking veel minder details toe.

Groetjes,
Barry

Barrrrry

Citaat van: Guido Tent op januari 30, 2007, 19:34:58
Het ligt erg aan

- de mate waarin de DAC de inkomende jitter onderdrukt
- de rest van de DAC (analoog backend, voeding)

Als de DAC op beide fronten goed scoort hoor je nog steeds verschillen tussen loopwerken, en is het inderdaad de moeite het loopwerk zo ver mogelijk op te poetsen (lage jitter dus)

groet

Guido



Na 15 jaar naar brakke all-in-one setjes geluisterd te hebben, valt jitter toch minder snel op omdat je gehoor het verdringt? Hoe klinkt jitter?

hifiman

Citaat van: Barrrrry op januari 30, 2007, 20:53:33
Hoe klinkt jitter?
Dat weet je dus al! De vraag is, hoe klinkt het zonder jitter  >:D

hifiman

Citaat van: Barrrrry op januari 30, 2007, 20:48:42
Ik vraag me bij het lezen van de verslagen echter af in hoeverre de verschillen tussen de DAC's GOED hoorbaar zijn... Viel het verschil tussen bepaalde tyoes direct op, of vereist het toch een beetje serieus en aandachtig luisteren?
Ik denk dat het antwoord op die vraag ook heel erg van de set afhangt. Op Guido's set waren de verschillen heel duidelijk hoorbaar, om ze te benoemen is dan soms een stuk lastiger.

Ik denk dat op mijn (goedkopere) set de verschillen kleiner zijn, dat is ook iets waar je rekening mee moet houden als je een review van iemand leest, als we dezelfde shootout hadden gehouden op een bose set was de conclusie misschien geweest dat er amper verschil is tussen DACs...  ;D

hifiman

Citaat van: Guido Tent op januari 30, 2007, 19:32:20
Wat is er audiofiel aan het trends audio doosje ?
Of om het even nog wat cru-er te stellen, wat is er audiofiel aan spdif  :P

hifiman

Ondertussen heb ik nog contact gehad met Yeo, de ontwerper van Monica. Hij erkent de vervorming die wij hoorden en zei gelijk dat de oplossing er lang is, namelijk zijn grounded grid stage. De GG stage heeft een lage ingangsimpedantie (100R) en dus is deze impedantie op dat moment de I/V impedantie (veel lager dan 2K2 die de 1545 nu "ziet").

Ik heb dus besloten voor de GG stage te gaan, ben nu in de orienterende fase, geen idee wat de benodigde fikse smoorspoelen kosten  ::)

hifiman

Ook op het SB3 front heb ik niet stilgezeten. Ik heb Wilco van Audio Cube gesproken die verantwoordelijk was voor de SB3 die we zaterdag bij Sander hebben gehoord en die zoveel mooier klonk dan mijn eigen SB3.

Wilco heeft me uitgelegd wat hij gedaan heeft (ik weet niet of die info openbaar gemaakt mag worden dus doe ik dat nog even niet). Wilco was zo aardig om mij uit te nodigen om meer over deze mods (de ins en outs) te weten te komen, dus wordt hopelijk nog vervolgd  :D

Ik heb in elk geval vandaag een pulse trafo in mijn SB3 gezet die direkt aangesloten wordt op de flipflop chip na de spdif receiver. Condenstator en inducties doen dus niet meer mee.

Hoor ik verschil? Volgens mij is het verschil tussen CEC loopwerk en SB3 nu wat kleiner geworden maar de CEC wint het nog steeds  :-X Wordt hopelijk snel vervolgd...

hifiman

Ik ben eigenlijk ook wel heel erg nieuwsgierig waarom die TDA1541 DAC niet lekker uit de verf kwam. Dit terwijl ik netjes I/V conversie door 1 discrete burson audio opamp laat doen en een auricap uitgangs condensator gebruik..


hifiman

En dan nog even een woordje over die 47 LAbs Progression DAC van 5K euro. Aangezien dit de mooiste DAC is die ik tot nu toe gehoord heb ging ik eens wat meer info opzoeken. Wat blijkt, het is ook een NOS DAC en bestaat uit slechts 20 componenten. Ik trek daarui de voorzichtige conclusie dat deze DAC vrij simpel en goedkoop na te bouwen is, dus tijd voor een schroevendraaier zeg ik dan  ;)

garmtz

Citaat van: Barrrrry op januari 30, 2007, 20:48:42
Ik vraag me bij het lezen van de verslagen echter af in hoeverre de verschillen tussen de DAC's GOED hoorbaar zijn... Viel het verschil tussen bepaalde tyoes direct op, of vereist het toch een beetje serieus en aandachtig luisteren?

Viel direct op. Secondenwerk... Met dank aan de mooie werkset van Guido... :)


Barrrrry

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2007, 21:29:08
En dan nog even een woordje over die 47 LAbs Progression DAC van 5K euro. Aangezien dit de mooiste DAC is die ik tot nu toe gehoord heb ging ik eens wat meer info opzoeken. Wat blijkt, het is ook een NOS DAC en bestaat uit slechts 20 componenten. Ik trek daarui de voorzichtige conclusie dat deze DAC vrij simpel en goedkoop na te bouwen is, dus tijd voor een schroevendraaier zeg ik dan  ;)

Als je precies weet wat voor onderdelen daarvoor gebruikt worden, dan is dat zeker voor VEEL minder te doen :)
Ken je de Gaincard? Hoevaak is die inmiddels niet nagebouwd voor 50 euro? :D

Groetjes,
Barry

hifiman

#245
Citaat van: Barrrrry op januari 30, 2007, 21:43:27
Als je precies weet wat voor onderdelen daarvoor gebruikt worden, dan is dat zeker voor VEEL minder te doen :)
Ken je de Gaincard? Hoevaak is die inmiddels niet nagebouwd voor 50 euro? :D

Groetjes,
Barry
Ik heb de gaincard gehoord bij Sandervg en was onder de indruk!  :)

Toch doe je dan iets heel erg goed, als je produkten maakt die qua onderdelen weinig kosten en ze voor een totaal niet in verhouding staand bedrag weet te verkopen  :)

Barrrrry

Citaat van: Audioloog op januari 30, 2007, 21:45:18
Ik heb de gaincard gehoord bij Sandervg en was onder de indruk!  :)

Toch doe je dan iets heel erg goed, als je produkten maakt die qua onderdelen weinig kosten en ze voor een totaal niet in verhouding staand bedrag weet te verkopen  :)

De gaincard is niks meer dan een chipampje, die met een simpele voeding geschakeld wordt. Zoek eens op gainclone en je zal genoeg informatie vinden. Bij producten als de Gaincard, die 47Labs en bergen andere apparatuur, vraag ik mij soms af of Bose het wel zo slecht doet...

hifiman

#247
Citaat van: Barrrrry op januari 30, 2007, 21:51:03
De gaincard is niks meer dan een chipampje, die met een simpele voeding geschakeld wordt. Zoek eens op gainclone en je zal genoeg informatie vinden. Bij producten als de Gaincard, die 47Labs en bergen andere apparatuur, vraag ik mij soms af of Bose het wel zo slecht doet...
Hoho, je vergelijkt nu een merk dat goedkoop een ontzettend goed produkt kan maken en het dan duur verkoopt met een merk dat wel, ehhhh alleen duur verkoopt  ;D

reMC

#248
Citaat van: Audioloog op januari 30, 2007, 21:29:08
En dan nog even een woordje over die 47 LAbs Progression DAC van 5K euro. Aangezien dit de mooiste DAC is die ik tot nu toe gehoord heb ging ik eens wat meer info opzoeken. Wat blijkt, het is ook een NOS DAC en bestaat uit slechts 20 componenten. Ik trek daarui de voorzichtige conclusie dat deze DAC vrij simpel en goedkoop na te bouwen is, dus tijd voor een schroevendraaier zeg ik dan  ;)

Het is net zoiets als je Monica DAC ;) Maar dan anders :)

Deleted member

Citaat van: Guido Tent op januari 30, 2007, 19:32:20
Hi,

Het frontend wordt een beetje een schaap met 5 poten. I2S weglaten maakt het niet goedkoper.

Wat is er audiofiel aan het trends audio doosje ?

G

Ok, je bedoelt dus dat er in feite alle mogelijke combinaties mee te maken zullen zijn inclusief de USB audio ->SPDIF conversie? Zo ja, mooi en nee ik ben niet op zoek naar een manier om het goedkoper te maken hoor. Als het maar goed is met of zonder de features die ik niet gebruik!  ;)

Wat betreft je vraag, ik denk dat jij beter kunt vertellen wat er wel of niet audiofiel is aan het Trends doosje. Ik kan met m'n beperkte kennis slechts uitgaan van de specs en die geven het volgende aan:

Citaat
- high-end Burr Brown PCM2704 IC for USB audio conversion
- proprietary dual power regulation circuits design (normal implementations are just directly apply the 5V USB bus power). No matter the power is supplied from the USB bus or from external socket, it is regulated before supply to the related ICs. Dual regulated powers are supplied to digital circuits and analog circuits individually.
- separated digital/analog ground. The digital GND (network) and the analog GND (solid) is totally separated except connected via a ferrite bread in a single point. It effectively reduce interference between digital signals and analog signals.
- Option to use USB bus power [convenient] or external power [better sound] (e.g. AA size rechargeable battery 1.2V x4=5V, don't use normal batteries with 1.2V x4=6V, it would be too high for safety and good sound performance)
- 4pins high accuracy crystal clock (±10ppm)
- applied RS422 driving IC to concurrently drive 4 groups of balance & non-balance digital outputs. Audiophiles can compare the differences between these digital outputs instantly or play for the Bi-DACs or even Quad DACs.
- proprietary impedance matching circuits for AES/EBU(110ohm), Coaxial(75ohm) digital outputs
- applied the specially designed pulse transformers for each AES/EBU and Coaxial outputs to further isolated interference from UD-10 to the external DAC. The most pure, accurate, standard digital signal is then regenerated with minimum interference and jitter.
- We applied audiophile grade materials and electronic components, including the high-quality Japanese/Korean precise SMD resistors and capacitors. Besides reducing the space, it also reduces the resident inductance (relative to DIP components). The power filtering and decoupling is using Sanyo OS-CON solid-state electrolyte capacitors. The analog signal decoupling and coupling are using ELNA Silmic electrolyte capacitors and WIMA MKP10 film capacitors.... The case of the device is the stylish iron-gray whole aluminium one.