NAIM is the name :)

Gestart door fireman, november 13, 2006, 21:21:51

Vorige topic - Volgende topic

fireman

Citaat van: aMUSEd op maart 29, 2007, 12:38:55
Bedankt voor de info.

Bij de cd5x merkte ik dat slechte opnames gecomprimeerd klonken terwijl het met goede opnames prima ging. De cd2x heeft hier veel minder last van. Herken je dit? En zo ja, hoe scoort bv de cdx hiermee?
Ik ben ook benieuwd naar de cd5.. omdat deze nog minder kritisch zou zijn mbt opname kwaliteit dan de cdx.

Hmmmm.... Dat gecomprimeerde kan ik niet één twee drie voor de geest halen. Als een CD-opname minder is dan laat 'ie dat genadeloos horen. Kill en tam geluid. De CDX2 gaat hier wel beter mee om. Die lift al het goede er uit. Maar ook hier, slechte opname slecht resultaat. Het is geen wonder machine.

Vergelijk de CDX maar met de CDX2 alleen in een olive jasje.

Even wat duidelijkheid. Je hebt het over de CD5. Bedoel je dan ook dé CD5 of de CD5x? De CD5 wordt nl niet meer geproduceerd.

Mocht je een CD5 op de kop kunnen tikken dan heb je er wel een voordeel mee vwb upgraden met een *cap.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

aMUSEd

Ik vermoedde dat het comprimerende effect in de speler zat omdat het effect bij alle slechte opnames hetzelfde was en ik niet verwachtte dat alle slechte opnames gecomprimeerd klinken.
Bij de cd5x vond ik dit effect echt storend en zou deze speler alleen willen gebruiken icm goede opnames.

De cd5 (dus niet i of x) staat al een tijdje op m'n lijstje.. omdat ik nu ervaring begin op te bouwen met naim spelers vraag ik me af hoe de cd5 vergelijkt met de spelers die ik heb beluisterd (cd5x en cd2x).

fireman

Citaat van: advr op maart 28, 2007, 13:10:35
ha vuurman,
je bent nog steeds lekker bezig. gefeli met je Nait2.  ;D ;D3

waar is de LP12 gebleven op de foto?

Ik heb de LP12 nog. Ik heb een nieuwe kast maar daar vind ik het allemaal niet zo mooi op staan. Beetje een vol aangezicht.
De LP12 staat in die kast ( die rode )

Dus even een praktisch "probleempje"
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

Citaat van: dekkersj op maart 30, 2007, 16:26:47
Alles onder controle verder? Als een cinch interlink een verandering laat horen, is er iets niet in de haak met de apparatuur die er op is aangesloten.

Groet,
Jacco

Verklaar je nader. Ik maak op uit je reply dat je de "cinch interlink" benadrukt.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld. Wil je iets zeggen mbt cinch interlink of cinch aansluitingen?

Ik gaf aan dat de (DIN/DIN) Hi Line ( zie de foto, naim kenners herkennen het gelijk ) alles nóg beter laat horen. Je kunt het dus ook zien als nóg minder weerstand. Je mag er zelf een naam voor verzinnen. Een kabel voegt nl niets toe, het laat alleen iets meer of soms minder horen. En of je dat zelf prettig vind of juist niet. Tja.. dat is aan je zelf.
Dus of er iets mis is met de apparatuur? Nee, ik denk het niet. Je legt alleen verder de ziel ( het geluid ) bloot.

Ik verneem je uitleg wel.

fireman

Citaat van: dekkersj op maart 30, 2007, 17:13:19
De uitleg is eenvoudig: hoe kun je beweren dat een stukje koper of zilver een verandering teweeg kan brengen? Dat gaat in tegen elke vorm van ratio en met geen enkele vorm van natuurkunde te verdedigen. Die elektronen hebben geen intelligentie of zo.

Groet,
Jacco

Dat zeg of beweer ik niet. Ik vertel alleen mijn bevindingen. En hoe dat natuurkundig onderbouwd is zal me een ... wezen.

Die Hi Line laat mijn set iig heel goed klinken. Uhhmmmm... de muziek laat 'ie goed klinken.

En ik kan je vertellen. Als ik 1:1 een vergelijk doe dan is er echt wel een verschil van kabel. Maar hoe dat kan? I don't know en dat hoef ik ook niet zo zeer te weten.

Snappie? Of doel jij ergens anders op. Ben jij niet van de kabels? Ik eerst helemaal niet tot dat ik het zelf ( empirisch ) achter kwam. Maar dan moet er wel echt een goed verschil in zitten. Anders hoor ik het ook niet.

Of je hebt zelf een set die die geluidservaring niet te weeg kan brengen. Dan mis je nog een groot gedeelte in het geluidsspectrum ( zeg ik dat goed?? weet niet ) Maar je mist dan een gedeelte om de muziek te beleven. En dan ook uiteindelijk alles te ( kunnen ) horen.

fireman

Citaat van: dekkersj op maart 30, 2007, 17:30:29
Prima. Maar je hoeft het niet te zoeken in de kabel. Dat is het enige wat ik je met zekerheid kan zeggen.

Groet,
Jacco

Maar dan mag je me eens uitleggen hoe dat dan zit als ik een kabel A tussen pre en CD-speler heb en de kabel vervang door kabel B. Op het moment dat B er tussen zit klinkt het anders dan bij A. Voor de rest is er dan niets veranderd aan de pre of CD-speler of wat dan ook. Dan kan ik toch op mijn vingers natellen dat die kabels de veranderde factor zijn?

Jeetje dat moge toch wel duidelijk zijn. Of begrijp je dat echt niet?

Hoe het technisch zit i don't know en hoef ik niet te weten want ik ga niets open schroeven of wat dan ook. Een simpele vervanging en je hebt een beter geluid ( naar ieder zijn smaak )

fireman

Citaat van: frank2 op maart 30, 2007, 18:23:17
stoor je er niet aan, je hebt nu eenmaal believers/non believers. De non believers zijn echt niet te overtuigen. Geniet en denk maar dat je gelukkig mag zijn dat je goede oren hebt en het verschil tussen kabels wel kunt horen (wat er ook duidelijk) is.

Die non believers hebben of bose setjes of van akai van 200 euro incl speakers denk ik, daarom horen ze ook nooit verschil.

Dat is waar. Maar ik probeer de mensen er toch enigszins positief in te benaderen. Ik heb hier een hoop geleerd op het forum ( en andere forums ) Dus mijn deel wil ik aan non-believers of onkundige mensen weer mee geven.

Makkelijker dan wat ik hiervoor heb uitgelegd kan ik niet doen. Anders is er echt niets meer aan te doen.

Ik was ook een non-believer tot dat ik zelf in mijn eigen set een kabel test heb gedaan. Toen geloofde ik het pas. Dus ik respecteer het wel omdat ik voorheen ook zo'n eigenwijs ben geweest  >:D  tot dat het tegendeel bewezen was.

Dus wie weet komt 'ie er nog wel achter. Dan zal die hier aan terug denken.

Kabels in verschillende setup vergelijken heeft geen zin. Met name omdat het niet de eigen of bekende setup is. Altijd in je eigen setup/akoestiek/ruimte testen. Dat is het enige dat telt. Anders kan je zoveel factoren hebben die de nadruk op het hoog/laag/mid leggen waardoor je thuis dan bedrogen uit komt omdat het niet het zelfde is.

frank2

Wees gelukkig dat je het licht hebt gezien.
Op dit forum kun je gelukkig alles kwijt zonder dat je meteen voor gek wordt versleten. Dat waardeer ik ook, ook het feit dat er mensen zijn die geheel anders denken, maar als ze halsstarrig zijn en niet luisteren tsja dan houdt het op en dan moet je meteen zo'n gesprek afkappen.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

BuSpu

Citaat van: dekkersj op maart 31, 2007, 19:16:05
Ja en nee. Ja, het is een veranderende factor maar die is verwaarloosbaar qua hoorbaarheid. En nee, omdat jij zelf ook veranderd bent. Psychisch dan.

Groet,
Jacco

zeker nog nooit een echte blinde test gedaan..... ;D

FrankB

Citaat van: BuSpu op april  1, 2007, 13:49:10
zeker nog nooit een echte blinde test gedaan..... ;D

Je hebt geen blinde test nodig om verschillen tussen kabels waar te nemen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

jaco

Op verzoek van topic starter opgeschoond.

fireman

visitor

Een heel mooie setup. Naim is een merk dat ik nog nooit heb gehoord. Zou je de even de Naim klank kunnen omschrijven?

Barrrrry

Citaat van: FrankB op april  1, 2007, 13:50:38
Je hebt geen blinde test nodig om verschillen tussen kabels waar te nemen.

Maar het geeft je wel zekerheid.

fireman

Citaat van: Erwin op april 20, 2007, 10:40:49
Een heel mooie setup. Naim is een merk dat ik nog nooit heb gehoord. Zou je de even de Naim klank kunnen omschrijven?

Zelf gaan luisteren. Uitleggen is vrij lastig.

Ik zal een poging doen. Het is een geluid dat jou meeneemt. Mits je de juiste match hebt met je speakers. Het laat je swingen het heeft de juiste propotie laag het mid is slamming het hoog is detail rijk maar zeker niet scherp of te helder. Afijn, mijn smaak.

Je zou het eens moeten beluisteren. Ik moet eerlijk zeggen dat dat luisteren in een winkel zo van snel snel niet het juiste beeld geeft. Wel een indicatie maar niet de relaxedheid. Dat ervaar je thuis alleen in je eigen akoestiek en rust. ook is de lijn vrij breed of lang. Hoe je het noemen wil. Je hebt van duur tot heel erg duur. Dus wat wil je?

Het leuke van dit merk ( of het vervelende ) is dat je van af de 5i componenten de onderdelen kan upgraden. Zo kan je het zelfde klankbeeld steeds verder upgraden waardoor je steeds weer geniet van de verbeteringen.

visitor

Citaat van: Fireman op april 20, 2007, 22:15:26
Je zou het eens moeten beluisteren. Ik moet eerlijk zeggen dat dat luisteren in een winkel zo van snel snel niet het juiste beeld geeft. Wel een indicatie maar niet de relaxedheid. Dat ervaar je thuis alleen in je eigen akoestiek en rust. ook is de lijn vrij breed of lang. Hoe je het noemen wil. Je hebt van duur tot heel erg duur. Dus wat wil je?

Ik dacht aan de nieuwe SuperNait. ;)

fireman

Supernait moet ook goed zijn. Ik heb 'm zelf nog niet kunnen beluisteren.

Wat ik je wel kan vertellen is dat de bron heel erg belangrijk is. Ik heb nu een upgrade op mijn CDX2 gedaan en dat is echt heel erg goed.

Het is tevens de complete match met mijn speakers.

visitor

Citaat van: Fireman op april 22, 2007, 21:56:47
Supernait moet ook goed zijn. Ik heb 'm zelf nog niet kunnen beluisteren.

Wat ik je wel kan vertellen is dat de bron heel erg belangrijk is. Ik heb nu een upgrade op mijn CDX2 gedaan en dat is echt heel erg goed.

Het is tevens de complete match met mijn speakers.

Juist de aansturing van 'moeilijker' speakers lijkt een probleem bij Naim voor zover ik kan zien. Klopt dat?

fireman

Citaat van: Erwin op april 22, 2007, 22:20:43
Juist de aansturing van 'moeilijker' speakers lijkt een probleem bij Naim voor zover ik kan zien. Klopt dat?

Ik zou juist zeggen NIET een probleem. Hoe kan je dat "zien" ?

Meet technisch kijk ik niet naar diverse apparaten. Juist de klank en wat 'ie dus ter gehore laat brengen is van belang.
NAIM staat juist bekend om zijn krachtige versterking en heeft totaal geen probleem met moeilijkere speakers.

Maar hoe interpreteer jij moeilijke speakers? lage impedantie of een laag rendement? Ik zeg op mijn beurt dat een (te) lage impedantie moeilijker is dan een te laag rendement. Bij een laag rendement hoef je alleen de volumeknop alleen maar verder open te draaien.

Maar goed, eerst even weten wat jij moeilijke speakers vind.

Ik zelf heb speakers  die een dip schijnen te hebben ( zelf nooit gemeten ) van ca 2,6 Ohm. Ik heb hier een NAIM NAIT2  2 x 15 watt versterker staan en die stuurt die speaker feilloos aan.
Mijn hoofd set zeg maar, die geeft 2 x 70 watt. Nou geen krimp.

Dus dat naim een probleem zou hebben met moeilijke speakers dat klopt niet.

Let wel, spreekt hier op huiskamer niveau en niet op disco of zaal niveau. Dan gaat het met geen enkele normale versterker. Maar dan heb je ook geen normale speakers.

Dit schept wel enige duidelijkheid.

visitor

Citaat van: Fireman op april 23, 2007, 08:33:41
Ik zou juist zeggen NIET een probleem. Hoe kan je dat "zien" ?

In de metingen die ik van bijvoorbeeld de NAP250 zie (http://www.stereoplay.de/sixcms/media.php/188/stp0603naim.pdf), merk je dat deze 'last' heeft met moeilijker fase-gedrag van de speakers.

Meet technisch kijk ik niet naar diverse apparaten. Juist de klank en wat 'ie dus ter gehore laat brengen is van belang.

Akkoord.

NAIM staat juist bekend om zijn krachtige versterking en heeft totaal geen probleem met moeilijkere speakers.

Maar hoe interpreteer jij moeilijke speakers? lage impedantie of een laag rendement? Ik zeg op mijn beurt dat een (te) lage impedantie moeilijker is dan een te laag rendement. Bij een laag rendement hoef je alleen de volumeknop alleen maar verder open te draaien.

Moeilijke (capacitief, inductief) impedanties lijken een sterk probleem te zijn.

Maar goed, eerst even weten wat jij moeilijke speakers vind.

Ik zelf heb speakers  die een dip schijnen te hebben ( zelf nooit gemeten ) van ca 2,6 Ohm. Ik heb hier een NAIM NAIT2  2 x 15 watt versterker staan en die stuurt die speaker feilloos aan.
Mijn hoofd set zeg maar, die geeft 2 x 70 watt. Nou geen krimp.

Dus dat naim een probleem zou hebben met moeilijke speakers dat klopt niet.

OK, dat is interessante informatie.

Let wel, spreekt hier op huiskamer niveau en niet op disco of zaal niveau. Dan gaat het met geen enkele normale versterker. Maar dan heb je ook geen normale speakers.

Dit schept wel enige duidelijkheid.

Inderdaad, bedankt. Ik luister trouwens ook nooit heel luid.

fireman

Zeker op huiskamer niveau absoluut geen probleem. Welke speakers ( als voorbeeld )  moet je er aan hangen?

Ik zelf speel vrij veel muziek waarin in ik laag/bas passages heb. Dat "vreet" dus stroom. Een zwakke amp zuigt het mid en hoog zeg maar leeg. Hier absoluut geen last van. Super strak geluidsbeeld dat alles goed laat horen.

Mocht je een demo doen (liefst thuis omdat dat je eigen omgeving/akoestiek is) dan graag je bevindingen hier neerzetten. ben benieuwd hoe jij het ervaart.

visitor

Citaat van: Fireman op april 23, 2007, 09:47:27
Zeker op huiskamer niveau absoluut geen probleem. Welke speakers ( als voorbeeld )  moet je er aan hangen?

Dynaudio Contour S3.4

Citaat van: Fireman op april 23, 2007, 09:47:27
Ik zelf speel vrij veel muziek waarin in ik laag/bas passages heb. Dat "vreet" dus stroom. Een zwakke amp zuigt het mid en hoog zeg maar leeg. Hier absoluut geen last van. Super strak geluidsbeeld dat alles goed laat horen.

Mocht je een demo doen (liefst thuis omdat dat je eigen omgeving/akoestiek is) dan graag je bevindingen hier neerzetten. ben benieuwd hoe jij het ervaart.

De demo zal maar voor volgende maand zijn. Blijkbaar is de Supernait nog niet beschikbaar op dit moment.

ajbeefde

Heeft de demo reeds plaats gevonden...?
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

fireman

Citaat van: ajbalmere op mei 13, 2007, 18:15:10
Heeft de demo reeds plaats gevonden...?

De Demo van Erwin, zo ver ik weet, nog niet.

Vanavond heb ik wel een demo. nl een NAC 282 komt op bezoek. 's luisteren hoe dat apparaat het geluid neerzet.

Resultaat volgt.

ajbeefde

Citaat van: Fireman op mei 13, 2007, 18:18:22
De Demo van Erwin, zo ver ik weet, nog niet.

Vanavond heb ik wel een demo. nl een NAC 282 komt op bezoek. 's luisteren hoe dat apparaat het geluid neerzet.

Resultaat volgt.

Kijk dat zijn nog eens leuke avonden...  :)

Fijne luisteravond....
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.