NAIM is the name :)

Gestart door fireman, november 13, 2006, 21:21:51

Vorige topic - Volgende topic

fireman

Zo, de 282 is net de deur uit. Tijd voor een klein review.

Hij had de NAC282 en een NAP150x meegenomen. Leuke uitdaging. Zijn doel was om de CDX2 te beluisteren icm zijn pre en power.
Mijn doel in deze was, om eens de NAC282 te kunnen beluisteren ( niet dat ik daar op uit ben, maar gewoon nieuwsgierig )

Eerst naar mijn eigen set geluisterd. Klonk natuurlijk prima  :)
Daarna de 202 vervangen door de 282. Er was verschil, gelijk. Meer laidback en meer rust. Klonk ook heel erg muzikaal en mooi detail.
Vooral de rust viel me gelijk op. We hebben een aantal uur kunnen luisteren dus dat was net genoeg om juist te kunnen oordelen.
Een heel mooie pré, die zeker de moeite waard is. De 202 in deze is iets meer frisser/opener. En daar moet je nu maar net van houden of de juiste match hebben met je speakers.

Kortom, in mijn set zou het wederom een verbetering zijn  :o

Daarna de NAP200 vervangen door de NAP150x. Eerste indruk; geen verschil. Heel goede amp die NAP150x.
Misschien als je heel moeilijke speakers hebt dat de NAP200 het verschil laat horen. Maar nu iig niet.
Kan er dus niets zinnigs over vertellen, of het beter of anders is.

Kortom, met de NAP150x in mijn set zou het geen verbetering of verslechtering zijn.
Misschien als we ook op zeer luid volume zouden gaan draaien dat dan ook iets naar voren komt.
Maar dat gebeurde en gebeurt niet hier dus is het ook niet te beoordelen.

Daarna de XPS2 voeding van de CDX2 gehaald. Heel muzikaal en swingend. Meer uit de speakers. Echt schitterend zoals men het kent.
Daarna weer de XPS2 er op aan gesloten; met één woord: wat een groot verschil. Een véél en véél grootser geluid. Ongekend wat dat met het geluid deed. Detail daar zat niet veel verschil in. Maar de plaatsing en diepte. Een echter geluidsbeeld.

Kortom de XPS2 is zeker een héél grote upgrade voor de CDX2. Maar zonder de XPS2 is de CDX2 ook nog steeds een super speler.

Al met al een zéér geslaagde avond waar ik weer wat luister ervaring heb op gedaan. Een NAC282 is het me nu niet waard. Maar het is zeker wel weer een verbetering tov de NAC202.

Regards BB

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

visitor

Citaat van: Fireman op mei 14, 2007, 00:01:58

Hij had de NAC282 en een NAP150x meegenomen. Leuke uitdaging. Zijn doel was om de CDX2 te beluisteren icm zijn pre en power.
Mijn doel in deze was, om eens de NAC282 te kunnen beluisteren ( niet dat ik daar op uit ben, maar gewoon nieuwsgierig )

Daarna de 202 vervangen door de 282. Er was verschil, gelijk. Meer laidback en meer rust. Klonk ook heel erg muzikaal en mooi detail.
Vooral de rust viel me gelijk op. We hebben een aantal uur kunnen luisteren dus dat was net genoeg om juist te kunnen oordelen.
Een heel mooie pré, die zeker de moeite waard is. De 202 in deze is iets meer frisser/opener. En daar moet je nu maar net van houden of de juiste match hebben met je speakers.

Daarna de NAP200 vervangen door de NAP150x. Eerste indruk; geen verschil. Heel goede amp die NAP150x.
Misschien als je heel moeilijke speakers hebt dat de NAP200 het verschil laat horen. Maar nu iig niet.

Kortom, met de NAP150x in mijn set zou het geen verbetering of verslechtering zijn.
Misschien als we ook op zeer luid volume zouden gaan draaien dat dan ook iets naar voren komt.

Daarna de XPS2 voeding van de CDX2 gehaald. Heel muzikaal en swingend. Meer uit de speakers. Echt schitterend zoals men het kent.
Daarna weer de XPS2 er op aan gesloten; met één woord: wat een groot verschil. Een véél en véél grootser geluid. Ongekend wat dat met het geluid deed. Detail daar zat niet veel verschil in. Maar de plaatsing en diepte. Een echter geluidsbeeld.

Kortom de XPS2 is zeker een héél grote upgrade voor de CDX2. Maar zonder de XPS2 is de CDX2 ook nog steeds een super speler.

Al met al een zéér geslaagde avond waar ik weer wat luister ervaring heb op gedaan. Een NAC282 is het me nu niet waard. Maar het is zeker wel weer een verbetering tov de NAC202.

Regards BB

Interessante review. ;) Blijkbaar zit dan de meeste "value for money" in een NAC 202/NAP 150x combinatie.
Ik ga deze of volgende week de NAC 202 vergelijken met de NAC 122x op een NAP 200.

visitor

Citaat van: ajbalmere op mei 13, 2007, 18:15:10
Heeft de demo reeds plaats gevonden...?

Nee, er is nog steeds geen Supernait beschikbaar in Belgie. :(

fireman

Citaat van: Erwin op mei 14, 2007, 08:33:34
Nee, er is nog steeds geen Supernait beschikbaar in Belgie. :(

In Nederland ook niet!
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

ajbeefde

Citaat van: Fireman op mei 14, 2007, 00:01:58

Regards BB

Zo te lezen een leuke en interessante avond gehad......

Weer informatie die ik eventueel mee kan nemen in m'n keus mbt het samenstellen van een mooie set...
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

fireman

Ik ga het geheel toch weer terug zetten op mijn rack.

maar wat geniet de voorkeur. Ik bedoel de volgorde van boven naar beneden.

Ik dacht zelf:

CDX2
NAC202
NAP200
XPS2

Allemaal "brede" BB'es, de HC2 en de stageline en NAPSC wil ik zo ver mogelijk zien te plaatsen.

Andere suggesties?

bwolke

Citaat van: Fireman op mei 14, 2007, 21:34:45
Ik ga het geheel toch weer terug zetten op mijn rack.

Andere suggesties?
Het mooiste zou 2 meubels zijn met op het linker meubel de hersenen en op het rechter meubel de spierkracht.

op het linker meubel
CDX2
NAC202

En op het rechter meubel:
XPS2
HC2
Nap202

je kunt de meubels zo neerzetten dat de kabels niets aanraken. zoals ik dat bij mij thuis toen had:
http://members.lycos.nl/baswolke/DSC00085.jpg

Ik dacht een verbetering te horen toen ik de componenten op hun eigen meubel plaatste in plaats van de cd-speler boven de versterker in één meubel. Maar ik heb dit niet blind getest.

ajbeefde

Citaat van: bwolke op mei 15, 2007, 00:28:16
Het mooiste zou 2 meubels zijn met op het linker meubel de hersenen en op het rechter meubel de spierkracht.

op het linker meubel
CDX2
NAC202

En op het rechter meubel:
XPS2
HC2
Nap202

je kunt de meubels zo neerzetten dat de kabels niets aanraken. zoals ik dat bij mij thuis toen had:
http://members.lycos.nl/baswolke/DSC00085.jpg

Ik dacht een verbetering te horen toen ik de componenten op hun eigen meubel plaatste in plaats van de cd-speler boven de versterker in één meubel. Maar ik heb dit niet blind getest.

Om het apart te zetten lijkt mij wel mooi, maar om nou te gaan suggereren dat het een verbetering zou geven in plaats van 1 meubel lijkt me toch een beetje ver gaan.

Denk dat het apart zetten meest zinvol is als je veel componenten te bergen hebt en dan nog doe je het om een mooi plaatje neer te zetten...
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55G56LS, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

bwolke

Citaat van: ajbalmere op mei 15, 2007, 08:41:24
Om het apart te zetten lijkt mij wel mooi, maar om nou te gaan suggereren dat het een verbetering zou geven in plaats van 1 meubel lijkt me toch een beetje ver gaan.

Denk dat het apart zetten meest zinvol is als je veel componenten te bergen hebt en dan nog doe je het om een mooi plaatje neer te zetten...
Toch is het zo dat het en verbetering op levert. Ga maar eens lezen op het Naim Forum. Alle apparatuur waar geen voeding in zit op één rek en alle apparaten met een voeding in het andere. Je kunt op deze manier ook de kabels los laten hangen. Er zijn zelfs lieden die lege shelfs hebben tusen hun voorversterker en cd-speler maar ik vind dat Geoff P dit mooier heeft opgelost door een large fraim shelf te gebruiken.

Kijk maar eens op het volgende topic: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/5092984907

ajbeefde

Citaat van: bwolke op mei 15, 2007, 10:20:43
Toch is het zo dat het en verbetering op levert. Ga maar eens lezen op het Naim Forum. Alle apparatuur waar geen voeding in zit op één rek en alle apparaten met een voeding in het andere. Je kunt op deze manier ook de kabels los laten hangen. Er zijn zelfs lieden die lege shelfs hebben tusen hun voorversterker en cd-speler maar ik vind dat Geoff P dit mooier heeft opgelost door een large fraim shelf te gebruiken.

Kijk maar eens op het volgende topic: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/5092984907

Dit is wel een mooie setup

fireman

Citaat van: ajbalmere op mei 15, 2007, 18:44:18
Dit is wel een mooie setup

En ook een Hééééele dure  :o

ajbeefde

Citaat van: Fireman op mei 15, 2007, 19:31:19
En ook een Hééééele dure  :o

Dat rack wil ik ook....  :)

fireman

ajbeefde

Citaat van: Fireman op mei 15, 2007, 20:33:00
Ook heeeeel duur  :'(

Beter duur dan niet te koop  ;D

Nee ga eerst even voor een mooie set..... en als die er is een mooi rack....

fireman

Mijn set opnieuw in het rack. Zoals mijn HC2 daar staat, kan 'ie daar ongestraft op de CDX2 blijven staan?

ajbeefde

Citaat van: Fireman op mei 16, 2007, 18:05:09
Mijn set opnieuw in het rack. Zoals mijn HC2 daar staat, kan 'ie daar ongestraft op de CDX2 blijven staan?

Ik zou deze er persoonlijk niet op laten staan...... is er geen andere optie, bv de onderste plank?

Wijx wondere wereld

is je nieuwe rode kast alweer weg?

Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

fireman

Citaat van: The one and only Wijx op mei 16, 2007, 18:14:18
is je nieuwe rode kast alweer weg?

Nee, maar een beetje donkere pic.

In die kast werd het toch warmer dan gebruikelijk. Dus maar voor het zekere weer eruit. Nu is alles koel.

En de onderste plank is geen optie. Past er net niet tussen.

ajbeefde

Citaat van: Fireman op mei 16, 2007, 18:38:52
Nee, maar een beetje donkere pic.

In die kast werd het toch warmer dan gebruikelijk. Dus maar voor het zekere weer eruit. Nu is alles koel.

En de onderste plank is geen optie. Past er net niet tussen.

Dan wordt het toch het mooie Naim rack.....  :)

BuSpu

Nee, erop is niet oke. Je CD weergave wordt er zeker niet beter van en misschien slechter dus:

mooi dik berkenmultiplex plankje (voor het zicht misschien op spikes  :D) naast het rek of anders aan de muur (zo heb ik het met de voeding van mijn Spectral gedaan)

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

fireman

Citaat van: advr op mei 18, 2007, 15:27:43

ik mis iets :o :o

Nee hoor Ad, hij is er nog. Zo af en toe maak ik er tijd voor. Klinkt nog steeds super.

advr

gelukkig!! nooit weg hè :o :o ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Sjaudio

Erg mooi hoor!   ;)

Nu tijd voor een mooie plasma?  ;D

EdoE

Citaat van: bwolke op mei 15, 2007, 10:20:43
Ga maar eens lezen op het Naim Forum.

Die gasten op het Naim Forum zijn behoorlijk van lotje getikt. Lopen veel te klakkeloos achter Naim aan.

Mensen op PFM ervaar ik als objectiever.

Cheers,

Edo (just my ...)