Extreme CD-verbetering: Nespa #1

Gestart door garmtz, oktober 4, 2006, 15:40:48

Vorige topic - Volgende topic

dekkersj

De originele cd eerst een aantal keer meten, dan flitsen en dan weer een aantal keer meten. Een gemiddelde van die testwaarden zijn dan een maat.

Later de meting herhalen door iemand anders (door mij?) en dan weer vergelijken. Zomaar 1 keer een steekproef hoeft niets te zeggen.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ShellBeach

Citaat van: dekkersj op maart 17, 2009, 22:47:18
De originele cd eerst een aantal keer meten, dan flitsen en dan weer een aantal keer meten. Een gemiddelde van die testwaarden zijn dan een maat.

Later de meting herhalen door iemand anders (door mij?) en dan weer vergelijken. Zomaar 1 keer een steekproef hoeft niets te zeggen.

Groet,
Jacco

vandaar dat ik de forummers uitnodig zelfs eens een plextor premium 1 of premium 2 te scoren, en zelf je metingen te doen
je kan dan whatever tweak op je medium proberen en direct zien wat het gevolg is kwa meting
en als je oren aan je kop hebt hoor je het misschien ook nog
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

dekkersj

Heb je een directe link naar zo'n premium 2?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ShellBeach

bmateijsen

Tja, als je hem teveel flitst dan zal de CD niet meer spelen, dus jouw methode heeft ook negatieve effecten.

Citaat van: dekkersj op maart 17, 2009, 22:47:18

Groet,
Jacco

garmtz

Citaat van: bmateijsen op maart 18, 2009, 08:29:45
Tja, als je hem teveel flitst dan zal de CD niet meer spelen, dus jouw methode heeft ook negatieve effecten.

Volgens mij zegt Jacco niet dat je hem meerdere keren moet flitsen, maar dat je de meting moet herhalen (reproduceerbaarheid en verbeteren meetnauwkeurigheid door middelen van meetfouten).

bmateijsen

Citaat van: garmtz op maart 18, 2009, 08:47:47
Volgens mij zegt Jacco niet dat je hem meerdere keren moet flitsen, maar dat je de meting moet herhalen (reproduceerbaarheid en verbeteren meetnauwkeurigheid door middelen van meetfouten).

Ik dacht inderdaad dat hij meerdere keren flitsen bedoelde ;).

ShellBeach

als hij niet bevalt kan je hem nog ombouwen naar deze

je kan jezelf dan van skepp naar audiofiel flashen :)

(de nespa is een leuk apparaat, spijtig dat sommige mensen eerst tientallen keren gaan moeten meten alvorens ze hun eigen oren geloven)

Shorty

Citeerje kan jezelf dan van skepp naar audiofiel flashen

Die twee begrippen sluiten elkaar niet uit. Zoals waarschijnlijk velen op dit forum, sta ik met 1 voet in beide kampen. Ik beschouw mezelf weliswaar als audiofiel, maar ik ben geen audiomaan zoals sommigen op dit forum.....  :sly:  :music:

VrGr,

Bart J.

dekkersj

Citaat van: garmtz op maart 18, 2009, 08:47:47
Ja, precies: de meting herhalen. En 1 keer flitsen.

Groet,
Jacco

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Jacco

Zou jij misschien een verklaring weten waarom meerdere malen flitsen kan leiden tot onspeelbaarheid.??......wat meteen impliceert dat er iets gebeurd als je er lichtflitsen op loslaat..(maar dat is weer een ander verhaal.. ;D)...?

Ik weet alleen dat het flitsen "iets" doet met een opgesloten gasvulling (aldus multifoon) :blink:

Ondanks dat ik positief verschil hoorde durf ik het niet te kopen ...uit angst dat het cdtje schade oploopt of op kan lopen (als is het maar met de factor tijd)

Zo hoor ik ook verschil met een gelijkwaardige cd uit de vriezer....ook dat experiment durf ik niet los te laten op mijn verzameling...puur uit voorzichtigheid...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ShellBeach

Citaat van: Erik van Voorst op maart 18, 2009, 20:57:55
Ondanks dat ik positief verschil hoorde durf ik het niet te kopen ...uit angst dat het cdtje schade oploopt of op kan lopen (als is het maar met de factor tijd)

om die reden brand ik alles eerst op ricoh-gold CDR van 20 eurocent, geeft beduidend lagere jittere waarden en een veel betere pit/land verdeling dan de originele CD waaronder die dure gold-plated cd's van 20 EUR die ze aan audiofielen marketen, zie

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55334.0

gaat het kapot, who cares, het is een beter klinkende backup dan het origineel :)

de nespa zorgt nog voor een kleine verbetering in gemeten waardes bovenop deze methode

Mijn methode icm Ricoh Gold lagere jitter en quasi perfecte land/pit verdeling

Audiofiele Gold CD : ALR voices oh my god did that cost 20 EUR ?

Staaled

Citaat van: klinktbeter op maart 19, 2009, 11:23:16
om die reden brand ik alles eerst op ricoh-gold CDR van 20 eurocent, geeft beduidend lagere jittere waarden en een veel betere pit/land verdeling dan de originele CD waaronder die dure gold-plated cd's van 20 EUR die ze aan audiofielen marketen, zie

gaat het kapot, who cares, het is een beter klinkende backup dan het origineel :)

de nespa zorgt nog voor een kleine verbetering in gemeten waardes bovenop deze methode

Ik flitste eerst het origineel en maakte vervolgens een kopie.
Kopie werd gebruikt om af te spelen.
Image lekker op HDD laten en er kan eigenlijk niets mis gaan.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ejorne

Citaat van: klinktbeter op maart 19, 2009, 11:23:16

Is er ook een dvd+-r welke lagere jitterwaarden laat zien?

Als cd gebruikte ik voorheen altijd de "ultra magische" zwarte schijfjes maar ik denk dat ik ook maar eens een Ricoh gold ga proberen.
Zijn er nog verschillende persingen tussen de Ricoh's? Zo ja, waar kun je de goede kopen?

mvg, Jeroen

(excuses voor dit ietwat offtopic berichtje)

ShellBeach

Citaat van: Ejorne op maart 19, 2009, 13:28:22
Is er ook een dvd+-r welke lagere jitterwaarden laat zien?

Als cd gebruikte ik voorheen altijd de "ultra magische" zwarte schijfjes maar ik denk dat ik ook maar eens een Ricoh gold ga proberen.
Zijn er nog verschillende persingen tussen de Ricoh's? Zo ja, waar kun je de goede kopen?

mvg, Jeroen

(excuses voor dit ietwat offtopic berichtje)

zwarte zijn achterhaald zie mijn andere topic

Ejorne

ShellBeach

Citaat van: Ejorne op maart 19, 2009, 18:39:12
welk topic?

mensen lezen duidelijk mijn eerdere topics niet, deze dus

3x link post in deze thread

Ejorne

Citaat van: klinktbeter op maart 19, 2009, 18:45:28
mensen lezen duidelijk mijn eerdere topics niet, deze dus

3x link post in deze thread

Heb je een beetje kort lontje vandaag?
Maar in ieder geval bedankt voor de link...

Zo nu wil ik toch ook even zeiken:
Je hebt het over je andere topic. Dus niet over eerdere antwoorden in dit topic waarin je linkt naar je bedoelde topic. Vervolgens zou je "mijn andere topic" kunnen opvatten alsof je twee topics hebt lopen. (anders had je "een van mijn andere topics" kunnen zeggen.) Dus ik zoek op jouw profiel naar de door jou gestarte topics... nou dat zijn er geen twee hoor... Dus nee, die ga ik zeker niet allemaal lezen. Vreemd dat je dat kennelijk wel verwacht...  :P

/edit... Dit is trouwens niet eens "je andere topic" want het is exact hetzelfde topic als ik in mijn quote gebruikte...

dekkersj

Citaat van: Erik van Voorst op maart 18, 2009, 20:57:55
Hoi Jacco

Zou jij misschien een verklaring weten waarom meerdere malen flitsen kan leiden tot onspeelbaarheid.??......wat meteen impliceert dat er iets gebeurd als je er lichtflitsen op loslaat..(maar dat is weer een ander verhaal.. ;D)...?

[...]
Nee, ik heb geen idee.

Groet,
Jacco

Erik van Voorst (in memoriam)

Vraag ik eens een keertje wat aan een techneut.... :-X ;D

Maar goed misschien zit er onder ons forum ergens een chemisch expert die meteen kan roepen wat er gebeurd...

Ik vind het trouwens wel jammer waarom er weer zo geheimzinnig over gedaan wordt...zet zo een aparaat meteen weer (onnodig) in een voodoo daglicht.... >:(

Mensen willen nu eenmaal graag weten wat er gebeurd... ;D :devil:

Citaat multifoon:
Onregelmatigheden in de metaallaag van cd's en dvd's worden als het ware glad gestreken.............. :alien: :crazy:
Hierdoor is de gereflecteerde en dus "gelezen" informatie belangrijk nauwkeuriger.

The leaflet reminds us that CDs and DVDs are manufactured by impressing a plastic disc with the pits and lands that form the digital representation of the analog signal. This receiver polycarbonate is injected onto a plate. A stamper will now imprint the soft polycarbonate with the land/pit pattern. In order to keep the stamper free of polycarbonate residue, its surface is regularly lubricated with a very thin layer of oil-like separator. Our disc under construction is subsequently spattered with a very thin metallic film of aluminum or gold to form the reflective layer that bounces back the reading laser beam in a certain pattern. Nanotec Systems goes on telling us that this metallic film often doesn't properly adhere over the full surface of the disc. There are tiny gaps between film and polycarbonate substrate due to a captured residue of the stamper's lubricant. The NESPA #1 can and will close these gaps by means of applied energy in the form of a hi-intensity broadband light flash

Nu nog even een onpartijdige wetenschapper die dit onderschrijft....het verschil is voor mij hoorbaar...maar ik leer graag... ;D

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kuipje

Het gaat volgens Mutifoon dus om het nauwkeuriger inlezen van digitale opgeslagen informatie. Dat betekent dan toch dat in ongeflitste toestand 0 en 1 soms verwisseld zijn. Het lijkt me dat dat makkelijk meettechnisch is vast te stellen. Voorlopig kom ik voor mijzelf tot een andere vaststelling.

dekkersj

Nou ja, in principe wordt het wel goed uitgelezen. Anders zou er allemaal bagger uit de DAC komen. Anders zou je ook geen bitidentieke kopieen kunnen maken met 2 cd-recorders.

Groet,
Jacco

Staaled

Citaat van: Erik van Voorst op maart 19, 2009, 20:01:10
Vraag ik eens een keertje wat aan een techneut.... :-X ;D

Maar goed misschien zit er onder ons forum ergens een chemisch expert die meteen kan roepen wat er gebeurd...

Mijn "educated guess"  is dat het polycarbonaat , de drager, van structuur verandert na te veel pulsen en daarmee minder transparant wordt.
Informatielaag is dan slecht(er) te lezen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

B.J.

Citaat van: Hipster op maart 20, 2009, 08:24:56
Mijn "educated guess"  is dat het polycarbonaat , de drager, van structuur verandert na te veel pulsen en daarmee minder transparant wordt.
Informatielaag is dan slecht(er) te lezen.

Het transparante deel van de CD lijkt mij niet minder transparant worden door licht. Ik kan mij wel voorstellen dat het weerkaatsende deel door teveel licht ineens licht gaat doorlaten.

Maar deze guess is niet educated  :P ;D

Perfectionist

Ik heb het topic gesplitst, het laatste discussiedeel werd een technisch-wetenschappelijke discussie of iets wel of niet zou kunnen werken.

Daar is een sponsortopic NIET voor bedoeld, zie de forumregels.

Daarom is deze discussie verplaatst naar het daarvoor bestemde board:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120835.0
Woonkamer: ATOLL ST300 Signature streamer / ATOLL IN300 EVO versterker / Dali Epicon 6 luidsprekers/ Chord Shawline bekabeling

Woonkeuken: NAD C700 / Dali Menuet / Van den Hul bekabeling