Extreme CD-verbetering: Nespa #1

Gestart door garmtz, oktober 4, 2006, 15:40:48

Vorige topic - Volgende topic

garmtz

Met Beter Beeld & Geluid zijn we onlangs dealer geworden van de Nanotec Nespa #1 en de Nespa Pro. Deze apparaatjes egaliseren de reflecterende laag die op de CD wordt gesputterd door middel van licht van 1.000.000 lux, zodat de ruimte tussen de reflecterende laag en de 'putjes' in de CD kleiner wordt, met verbluffend resultaat! Het beste werkt het om beide zijden van de CD te behandelen, eerst de labelzijde, dan de datazijde. Een CD liefst maar 1x behandelen (aan beide kanten), anders wordt het polycarbonaat 'bros'.

Hier een review op 6moons.com: http://www.6moons.com/audioreviews/nanotech/nespa.html

Tot nu toe zijn de resultaten in mijn set:
- Veel betere focus van instrumenten (hi-hats) en stemmen (s-klanken geintergeerd met de rest van de consonanten)
- Veel grotere ruimteafbeelding (voorbeeld: John Lee Hooker - The Healer, de opnameruimte wordt bijna fysiek afgebeeld tot naast de luisteraar)
- Een algemeen schonere weergave

Hier een plaatje van het apparaat:

Prijzen:
Nespa #1  (1 miljoen lux)  €439
Nespa Pro  (3 miljoen lux)  €639

mikekiwi

wat is de invloed van al aanwezige krassen op een cd? Dan is de laag al een end weg, loop je dan geen gevaar dat de laag te dun wordt???

Ik blijf het een apart fenomeen vinden; 'gelukkig' is mijn set en budget dermate beneden-modaal alhier dat ik me over dit soort verbeteringen geen zorgen hoef te maken, ik koop het toch niet. Vind het wel allemaal interessante materie...

Martin_M

Citaat van: garmtz op oktober  4, 2006, 15:40:48
Ik zal morgen nog wat meer informatie plaatsen en wat prijzen (het apparaat is helaas niet goedkoop... :-\).

Van wat ik al gelezen heb, is het apparaat idd niet goedkoop.

Kunnen jullie geen cd-behandel-service starten voor een bedrag per cd/dvd??
Dit, omdat er maar één behandeling per cd nodig is (en zelfs mag...).

Zou daar zeker wel interesse voor hebben.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

mikekiwi

wellicht kunnen we het forum in Rayons verdelen en per rayon 1 Nespa neerzetten, ieder betaalt per cd een duppie en dan 1x per maand een gezellige samenkomst waarbij iedereen zijn/haar te behandelen cd's meeneemt... Of Nespa-tours organiseren? Sorry voor het OT gaan... :-X

Werkt het eigenlijk ook bij zelfgebrande cd's? (geen idee waarom wel/niet, vraag het me gewoon af).

garmtz

Ejorne

Ik was voorheen altijd zeer sceptisch aangaande dergelijke verbeteringen... Maar, aldoende leert men...  8)
Ik dacht ook altijd dat er nauwelijks verschil kon zitten in een cd en de copy. Het zijn toch maar "eentjes en nulletjes"?

Ik hoorde voorheen het verschil ook niet, dus ja, dan geloof je het ook niet direct... prietpraat... daar deed ik het mee af. Maar nu hoor ik wel degelijk verschil tussen een orginele cd en een copy die met nero-disc-copy gemaakt is. Dit is gekomen sinds ik mijn Panasonic SA-XR57 class D receiver heb. Deze is in staat om mij het verschil te laten horen tussen de nero-copy en het orgineel... Verschil tussen een Plextor rip-burn en/of een EAC rip-burn hoor ik echter weer niet... Daar is mijn installatie natuurlijk ook niet goed genoeg voor. Dus ik ben nog wel enkele decenia bezig met mijn nieuwe hobbie... er is nog zat te upgraden...  :P

Maar ik geloof nu wel dat er meer verschil zit tussen een eentje en een nulletje... Ik ben ook zeer benieuwd om zoiets een keer te mogen beluisteren op apparatuur dat dit verschil wel weer kan geven. Helaas zit ik zelf niet genoeg in de slappe was om iets dergelijks nu al tot mijn eigen bezit te kunnen nemen...  :'(

Maar ik ben uitermate tevreden dat ik nu al mijn gekopieerde cd's mag wegdonderden, om ze opnieuw te kunnen maken... Vreemd eigenlijk, dat ik blij ben om iets wat tijd en geld gekost heeft en nu in mijn ogen niet meer voldoet... De blijheid komt natuurlijk omdat ik nu een set heb waarmee ik sommige verschillen kan horen... Dat al mijn kopietjes nu "waardeloos" zijn vind ik totaal niet erg... (het zijn er dan ook niet zo heel veel)

Oeps... sorry... ik loop hier een partij off-topic te ouwehoeren.... maarja, ik ben ook zo blij als een kind met mijn spulletjes... dat ik het overal neerpleur...

Markaudio

"werkt" dit apparaat net zo goed al zo'n Furutech wondermiddel? ;D
Everybody's running, but half of them ain't looking.

If something works perfectly fine, take it apart and find out why!

garmtz

garmtz

Citaat van: Markaudio op oktober  4, 2006, 16:53:51
"werkt" dit apparaat net zo goed al zo'n Furutech wondermiddel? ;D

Het werkt anders... Ten eerste is demagnetiseren met de Furutech niet permanent en ten tweede is het effect dus gewoon anders. Met de Furutech krijg je een vloeiender, losser en relaxter geluid, waarin alles beter op zichzelf staat. Met de Nespa krijg je een duidelijkere focus, een sterk verbeterde ruimtelijkheid (echt opvallend) en een schoner geluid. Beide gebruiken lijkt mij uiteindelijk toch nodig als je het beste uit je CD's wilt halen. Maargoed, de Nespa is eenmalig, dus dat valt mee... :)

Als er mensen willen komen luisteren naar het effect, geen probleem natuurlijk! :)

reMC

Citaat van: garmtz op oktober  4, 2006, 21:29:18
Het werkt anders... Ten eerste is demagnetiseren met de Furutech niet permanent en ten tweede is het effect dus gewoon anders. Met de Furutech krijg je een vloeiender, losser en relaxter geluid, waarin alles beter op zichzelf staat.

CiteerMet de Nespa krijg je een duidelijkere focus, een sterk verbeterde ruimtelijkheid (echt opvallend) en een schoner geluid.

Ik ben erg benieuwd. Als ik moest kiezen en af ga op jouw beschrijvingen  vind ik de Furutech toch interessanter...

patrick_vdb

Hoi,

Citaat van: mikekiwi op oktober  4, 2006, 15:53:41
wat is de invloed van al aanwezige krassen op een cd? Dan is de laag al een end weg, loop je dan geen gevaar dat de laag te dun wordt???

Disc finalizers halen niet fysiek een gedeelte van de beschermingslaag weg, maar verwijderen vervuiling (de stamper waarmee de CD wordt gepest wordt 'ingevet' zodat er geen polycarbonaat-residu op de stamper achterblijft, dit 'smeersel' kan echter gedeeltelijk achterblijven bij het persen) die in de laag zit.

mvrg

Patrick

garmtz

Goed uitgelegd Patrick!

@reMC, de Nespa vervangt een Furutech niet, is complementair...

Raphie

Als dit het geval is, waarom wordt zoiets dan al niet tijdens het productieproces van audiofiele labels toepgepast?
Dus ook niet iedere CD zal even veel baat hebben bij de Nespa?

Tevens vind ik de "Nespa Tours" ook wel een goed idee 1,00 eur per CD, dan neem ik alleen de 50 CD's die ik het meeste draai mee.
JBL PRX Power!

advr

laatst ook een heel stuk over gelezen.  8)

de pro (3.000.000 lux) zou een stuk beter werken dor zijn hogere licht dosering.  ;D

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Ruud-

Citaat van: reMC op oktober  7, 2006, 13:07:36
Ik ben erg benieuwd. Als ik moest kiezen en af ga op jouw beschrijvingen  vind ik de Furutech toch interessanter...

Ik heb sinds 2 weken de F. in huis, of het nu suggestie is of niet >:D, hij bevalt prima ;) de combinatie met de Nespa lijkt interessant, ook maar eens proberen.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

eric_audio

Als ik de prijs zoals die in de 6moons review in USD genoemd werd omreken, komt het op ongeveer dezelfde prijs als de Furutech RD-2, iets duurder waarschijnlijk.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

advr

Alleen moet je de Furutech behandeling weer gaam herhalen en bij de Licht behandeling niet ;D

Van de andere kant geniet ik eigenlijk zonder al die hulpmiddelen veel meer van de muziek :o
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

eric_audio

Citaat van: advr op oktober  7, 2006, 16:08:53
Van de andere kant geniet ik eigenlijk zonder al die hulpmiddelen veel meer van de muziek :o

Tja, weet ik niet. Ik heb de resultaten van noch de Furutech noch de Nespa ooit gehoord. Ik was al onder de indruk van wat een groene stift deed, dus ik ben best benieuwd naar deze apparaten. En het slechts eenmalig hoeven behandelen spreekt me wel aan.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

patrick_vdb

Hoi Raphie,

Citaat van: Raphie op oktober  7, 2006, 15:02:34
Als dit het geval is, waarom wordt zoiets dan al niet tijdens het productieproces van audiofiele labels toepgepast?

Tsja, waarom implementeerd men niet altijd de juiste YCbCr (of YPbPr) -> RGB decoder voor HD in HD-ready displays of zelfs spelers? Productieprocessen worden bedacht door mensen, en waar mensen werken kunnen 'fouten' of andere keuzes gemaakt worden. Men verwacht het misschien wel maar de industrie, eender welke, is niet foutloos.

CiteerDus ook niet iedere CD zal even veel baat hebben bij de Nespa?

Het effect zal er inderdaad van af hangen hoeveel vervuiling de laag heeft.

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: RuudH. op oktober  7, 2006, 15:59:59
Ik heb sinds 2 weken de F. in huis, of het nu suggestie is of niet >:D, hij bevalt prima ;)

8) Mooi!

Citeerde combinatie met de Nespa lijkt interessant

Mij ook, ik ga het binnenkort proberen, de resultaten post ik hier dan wel.

patrick_vdb

Hoi Remko,

Citaat van: reMC op oktober  7, 2006, 23:23:56
Mij ook, ik ga het binnenkort proberen, de resultaten post ik hier dan wel.

Het resultaat kan theoretisch eigenlijk nooit tegenvallen mits je wilt horen wat op de bron staat. Je eerdere opmerking dat de Furutech aan de hand van de beschrijving die Garmt gaf, interessanter zou zijn is dan ook een grappig detail. Of je moet niet willen horen wat op de bron staat natuurlijk? ;D

De aanwezige vervuiling kan theoretisch voor een vroegtijdige afbuiging van de laserbeam zorgen (dus nog voordat deze afgebogen/gereflecteerd wordt door de op de CD aanwezige 'bumps'). Zeer zwartwit gezegd zou door de vroegtijdige afbuiging de gereflecteerde straal buiten de lens pick-up kunnen vallen, zodoende voor een andere blokgolf kunnen zorgen wanneer de veranderingen in reflecties uitgelezen worden als bitjes wat uiteindelijk dus weer leidt tot een ander analoog signaal wanneer de blokgolf door de DAC wordt geconverteerd. Er is niets dat een Furutech hieraan verbeterd of hersteld en zodoende is de Furutech theoretisch dus altijd ondergeschikt ;D ;)

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op oktober  8, 2006, 07:19:34
Hoi Remko,

Het resultaat kan theoretisch eigenlijk nooit tegenvallen mits je wilt horen wat op de bron staat.

Klopt... >:D

Bedankt voor je uitleg, de werking is me wel redelijk duidelijk nu :D

garmtz

Harry HT

Hoi,

Hoeveel keer kun je met # 1 een cd behandelen en met de pro?

Gegroet,

Harry

De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

garmtz

Ik weet dat het voor de #1 zo'n 800 CD's zijn. Daarna de lamp verwisselen. Zal eens vragen hoe duur die is... ::) :)