Extreme CD-verbetering: Nespa #1

Gestart door garmtz, oktober 4, 2006, 15:40:48

Vorige topic - Volgende topic

)p(

Citaat van: kindval op maart 20, 2007, 20:44:33
Geluid heb ik niet goed naar geluisterd, maar qua beeld komen mijn ervaringen overeen met die van Hipster: meer detail, meer nuances in de kleuren, meer diepte in het beeld, scherper. Het beeld oogt door deze verbeteringen een stuk "echter".
Robert

Ik vind dit toch nog steeds erg vreemd, mpeg2 decompressie werkt echt niet zoals bij audio met een tijd dimensie die jitter kan introduceren waardoor de reproductie van de golf patronen bij audio kan afwijken. Kan iemand mij uitleggen hoe dit überhaupt zo moeten werken. Als je met de computer een frame grabt is die altijd 100% hetzelfde.

peter

eric_audio

Citaat van: FrankB op maart 22, 2007, 10:28:22
Ik weet het. Eric heeft zelfs z'n Nespa meegenomen naar me maar toen hebben we 'm niet geprobeerd  :-\

Ik had ook de indruk dat je maar matig geïnteresseerd was...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

FrankB

Citaat van: eric_audio op maart 22, 2007, 14:03:30
Ik had ook de indruk dat je maar matig geïnteresseerd was...

Op die avond inderdaad wel. Ook gezien de beperkte tijd en de gezelligheid. En het idee dat ik niet terug kan na een cd te hebben behandeld vind ik ook wat onprettig. Maar achteraf had ik het toch moeten proberen.
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

eric_audio

Citaat van: FrankB op maart 22, 2007, 14:15:16
En het idee dat ik niet terug kan na een cd te hebben behandeld vind ik ook wat onprettig.

Er was één CD van jou bij die toch zeker in aanmerking kwam  ;)
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

FrankB

Citaat van: eric_audio op maart 22, 2007, 15:29:36
Er was één CD van jou bij die toch zeker in aanmerking kwam  ;)

Ik heb inmiddels de gewone cd versie binnen. Daar durf ik het wel mee aan ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Staaled

Laatste ontwikkeling:

Ik heb met de Nespa voor het eerst een Bluray disc geflitst en het resultaat is verbluffend goed. O0
Wederom in beeld en geluid.
De bewuste film "Resident evil:apocalypse" was het niet maar is nu referentie-materiaal.
Kan zijn dat de kleinere putjes tov bijv DVD meer last hebben van de vervuiling die de Nespa claimt weg te flitsen
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

astrobart

;D aha  ook de normaal niet zichtbare scene's zijn nu ook te zien zeker

Del member

Vanaf nu zijn al je blue-ray films beter ...

de kleuren zijn helderder
de schaduwpartijen dieper
the men in black blacker then black

3...2...1...flash

Volgens mij heb je te lang in je nespa gekeken :)

Maar als jouw nespa z'n werk echt doet, dan zouden mijn HDTV thuis vanaf lokale harde schijf (weinig jitter) mooier moeten spelen dan vanaf het netwerk (net wat meer jitter  O0). Dat dit voor audio iets uitmaakt kan ik inkomen maar voor video wil ik dit wel eens dubbelblind zien. Ik zie echt geen diepere kleuren vanaf lokale harde schijf. Misschien moet ik mijn hardeschijf eens opengooien en in de nespa gooien.,

PS: voor cd's geloof ik wel in het effect ... voor video daarentegen wie durft dubbelblind  >:D

Audiofiel

Citaat van: 4G op oktober 14, 2007, 20:49:29
PS: voor cd's geloof ik wel in het effect ... voor video daarentegen wie durft dubbelblind  >:D

Ik zou toch eerder dubbeldoof proberen, Frédérique... :P
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Del member

Citaat van: Audiofiel op oktober 14, 2007, 21:14:52
dubbeldoof proberen
damn ik hoor geen verschil  ??? ??? ???
(stiekem twee doven ingehuurd om een cd met en zonder nespa te vergelijken)

Audiofiel

Je snapt het echt niet, hè? ??? Oh jee ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Del member

Staaled

Waarom zou voor video iets anders gelden dan voor audio als je uitgaat van één en hetzelfde medium als (geflitste) drager?

Hoezo zou de Nespa jitter verminderen?

Salut,Hipster.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Erik van Voorst (in memoriam)

Met dvd´s sla je dus 2 vliegen in een klap.. :P

Een Dubbele Klapper .....Dubbeldoof en Dubbelblind getest  :P >:D.......zou je dus met een dvd EN mooier geluid moeten hebben EN mooier beeld.....
Grappig genoeg hoor je hier erg weinig over.......iedereen zeurt over HD voor beter beeld en geluid maar de Nespa blijft dan toch weer op de achtergrond... :-\

In ieder geval hoor je een RD2 op een beetje fatsoenlijke installatie meteen zijn werk doen...maar dat is weer een andere discussie.. ;D

Hoe communiceer je eigenlijk de bevindingen naar elkaar....dubbeldoof en dubbelblind... ::)  :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Del member

Citaat van: Hipster op oktober 14, 2007, 22:53:29
Waarom zou voor video iets anders gelden dan voor audio als je uitgaat van één en hetzelfde medium als (geflitste) drager?

Hoezo zou de Nespa jitter verminderen?

Salut,Hipster.

Zowel DVD als HD-DVD als Blue-Ray zijn gewone computer filesystems zoals UDF. Het enige wat telt is dat de data van het schijfje gehaald kan worden en dat er geen CRC errors optreden (zoals bij slecht gebrande DVDR's). Je gaat me niet wijsmaken dat door de nespa plots MPEG2 of h264 anders gedecodeerd gaat worden.

En daarna na decoding gaat het over DVI/HDMI waar langs de andere kant een framebuffer volgens het double buffering mechanisme. En zie een andere topic in de HDMI thread :

Citaat van: roland p op oktober  9, 2007, 16:01:14
Inderdaad, je ziet echt niet of er tussen 2 beeldjes (bij 25fps) nu 40ms of 40,0000001ms zit  :D

En als er verder echt verschil zit tussen de kabels wil ik graag de Bit Error Rate weten >:D

Ik geloof er eerlijk gezegd kwa video niks van. Volgens mij allemaal wishful thinking.

Bij audio is het anders, hoe beter de pits en holes (door bvb een betere glass master of de invloed van de nespa) des te minder moeite het loopwerk moet doen. Om dezelfde reden klinken kopies van mijn audio cd's gemaakt met de plexwritr premium II en de Audiomaster Quality Recording methode gewoon beter. Een loopwerk dat meer moeite moet doen (oa de servo) zorgt door overspraak voor extra jitter. De uiteindelijke data is wel dezelfde alleen is de tijdsas meer fucked up. Maar op iets als DVD en de nieuwe HD formaten zou je moeten weten dat dit totaal op een andere manier werkt dan audio die sample per sample tot aan een DAC komt. Bij video is het frame per frame (of field based indien interlaced) welke niet letterlijk van het schijfje komen maar waar een hele codec tussen zit en wees maar zeker dat ongeacht een nespa die video data juist toekomt op je weergever.

Staaled

Citaat van: 4G op oktober 15, 2007, 01:04:29
Ik geloof er eerlijk gezegd kwa video niks van. Volgens mij allemaal wishful thinking.
Ik verdiep me niet zozeer in waarom het niet zou kunnen werken (ook niet waarom het wél zou kunnen werken),
maar stel het zo min mogelijk bevooroordeeld vast.
En met mij meerdere kijkers en luisteraars,voornamelijk leken.

Ik vind het met beeld vaak zelfs makkelijker te constateren dan bij geluid.

@ Erik
Volgens mij heb je de Nespa ooit eens ,door Garmt meegebracht, in huis gehad,maar was het zo gezellig dat je niet aan proberen toekwam.
Is dat inmiddels wel gelukt?

Del member

Citaat van: Hipster op oktober 15, 2007, 09:07:39
Ik verdiep me niet zozeer in waarom het niet zou kunnen werken (ook niet waarom het wél zou kunnen werken),

Binnenkort passeer ik bij de importeur van de Nespa, zal eens twee DVD'tjes maken eentje met de nespa en eentje zonder de nespa en dan door de laptop halen (welke vrij ongevoelig is voor dit soort dingen).
"What the bleep do we know" heb ik origineel gekocht en is een redelijk scherpe DVD5 met diepe kleuren dus als ik daar twee kopieen van maak als nespa test heb ik een 1:1 bitwise transfer zonder re-encode.

En dan es met theatertek upscaled naar 1080p tss beide vergelijken  O0

Staaled

Citaat van: 4G op oktober 15, 2007, 12:14:21
Binnenkort passeer ik bij de importeur van de Nespa, zal eens twee DVD'tjes maken eentje met de nespa en eentje zonder de nespa en dan door de laptop halen (welke vrij ongevoelig is voor dit soort dingen).
"What the bleep do we know" heb ik origineel gekocht en is een redelijk scherpe DVD5 met diepe kleuren dus als ik daar twee kopieen van maak als nespa test heb ik een 1:1 bitwise transfer zonder re-encode.

En dan es met theatertek upscaled naar 1080p tss beide vergelijken  O0
Oké....,ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Erik van Voorst (in memoriam)

Citaat van: Hipster op oktober 15, 2007, 09:07:39

@ Erik
Volgens mij heb je de Nespa ooit eens ,door Garmt meegebracht, in huis gehad,maar was het zo gezellig dat je niet aan proberen toekwam.
Is dat inmiddels wel gelukt?

Hoi

Nee niet echt veel gefundeerd onderzoek van mijn kant.. :-\
Wel een eerste indruk en dat was een duidelijke verbetering in de plaatsing en dynamiek...het ging om een kopie van Tuck en Patti... 8)

Ik ben nu iets terughoudender geworden omdat ik van 2 man ook eens negatieve ervaringen te horen kreeg....de cd zou zelfs killer ..uhh---ontzielder...tja hoe benoem je dat.....klinken

Maar eigen ervaringen tellen natuurlijk zwaarder.....ook het feit dat je cd's kunt beschadigen stoot mij af...nogmaals RD2 doet bij mij thuis vanaf dag 1 zeer leuk werk...doe ik nooit meer weg... :o

Hiermee wil ik zeggen dat ik wel open sta voor dit soort voodoo bestempelde machines...

Groetjes Erik
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

DUCky

Gisteren de eerste cd'tjes gezapt met de Nespa Pro, eerst 30 flitsen en toen nog eens 30.

Ik heb elke cd vooraf geluisterd (zonder Nespa behandeling) en toen na elke 30 flisten weer. Ik heb ook een cd van Amos Lee geflitst waarvan ik 2 exemplaren heb, dus ik heb na het zappen nog weer de ongezapte versie kunnen luisteren.

Conclusie: ik ben blijkbaar afdoende gebrainwashed om te geloven dat het een verbetering is. Het eerste beeld toen ik de behandelde cd opzette was gewoon algeheel aangenaam, meer rust. Het leek mij beter maar kon niet direct zeggen wat. Bij een mij zeer bekende Harry Connick CD was het verschil beter te duiden. Zijn stem klonk voorheen ook altijd goed, maar nu leek het simpelweg meer op zijn echte stem (ik heb hem net in Den Haag live gehoord, dus had goed vergelijkingsmateriaal). Zijn bigband werd beter in de ruimte neergezet. Bij het nummer Didn't He Ramble slaat Harry met zijn knokkels op de deksel van de vleugel. Dat klonk altijd al als een scherpe tik op een kast oid, maar dit keer klonk het gewoon meer als hout. Ik kan het niet beter uitleggen.

Afijn, de verbetering zit hem dus in de finesse, maar het klinkt me echt beter in de oren. Het zal ongetwijfeld stiekem een soort autosuggestie zijn aangezien steeds meer tests uitwijzen dat we blind het verschil tussen een wekkerradio en een set van 100.000 euro nauwelijks herkennen  ;) (volgens mij hebben ze voor die test mijn vrouw als testpersoon gebruikt ;D), laat staan het verschil tussen een gezapte en een ongezapte CD, maar volgens mij zit het geheim in het luisteren naar kleine stukjes van cd's die je zeer goed kent. Het grootste verschil merkte ik overigens pas na de 2e keer 30 flitsen. Ik houd het voorlopig dus op 60 flitsen per cd. Zal nog eens met een oude cd experimenteren wat er met 120 flitsen gebeurt.

Ik ga de komende tijd mijn hele cd collectie maar eens door de zapper heenhalen en wellicht een keertje een DVD'tje  proberen. Ik ga ook nog eens mijn vrouw vragen random een van de 2 Amos Lee cd's op te zetten en dan kijken of ik de behandelde cd er uit kan halen. Lijkt me weer een leuke test.

Groeten,

Lennart
Lavardin IT, Linn Akurate DS, Offrande signatures, Lavardin CMR150 netkabel, 'Statement One' netkabel, Lavardin CLR83 interlink, JMR speakerkabel, Vibex reference power block

Mooiste geluid: uit de uitlaat van mijn Ducati M1000

ShellBeach

Net een nieuwe review verschenen:

http://www.hifi.nl/recensies/3672/Nespa_Professional_Optical_Disc_Finalizer.html

PS: grappige introtext

CiteerEnige tijd geleden vertelde een goede vriend me over een apparaat dat hij te leen had gekregen en hem frustreerde. Het ging om een Nespa Pro. De frustratie die hij ervoer kwam vooral voort uit het feit dat het apparaat daadwerkelijk datgene deed wat hem was beloofd, namelijk het beter maken van cd's.

Nu is dat op zich niet frustrerend, maar zijn mentale worstelingen kwamen vooral doordat hij de werking van het apparaat niet wetenschappelijk kon uitleggen. Deze vriend, een vinyl liefhebber pur sang, houdt er nu eenmaal van om alles te kunnen meten en verklaren.

Klinkt zo als een htforum tafereel ...

En de feedback van de importeur op het einde van het artikel, ze snappen er duidelijk niks van:

CiteerOm te beginnen is de Nespa (1 of Pro) ontwikkeld om verborgen gebleven informatie aan een CD of DVD te onttrekken omdat bij de bedenkers van de Nespa te veel kwalitatieve spreiding werd ontdekt bij CD's & DVD's met dezelfde inhoud.

Welke verborgen informatie ? Of een CD nu veel of weinig jitter bevat, als ik hem rip is de wave file identiek, en de foutcorrectie is goed genoeg om een perfecte WAV file op te leveren. Dat heb ik op audioforum.be al uitgebreid bewezen.
Buiten het reduceren van jitter door het uitlees process te vergemakkelijken doet de nespa verder niks. Een nespa geflashte CD ript identiek als de niet geflashte versie van diezelfde cd.

CiteerDaarnaast hebben wij de nodige vraagtekens bij de testmethodiek. Waarom zo veel moeite genomen met het kopiëren van CD's naar PC en vervolgens weer branden op CDR's..? Zonder tussenkomst van programma's als Exact Audio Copy o.i.d. worden er onzer inziens alleen maar extra fouten geïntroduceerd tijdens de hele procesgang die de Nespa nooit kan herstellen.

Yeah right, :

http://www.audioforum.be/ftopicp-29723.html#29723

De feiten

- foutcorrectie op CD is goed genoeg (wat men ook beweert zoals inferieur tov CD-ROM) en levert identieke bestanden

- op een goede CDR kan je een veilige audio backup maken

- de netto data overleeft na foutcorrectie

- de originele netto audio data (WAVE bestand) gebrand op verschillende CDR's met verschillende variabelen (merk CDR, brand instellingen, ...) kan opnieuw achterhaald worden
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

Raphie

nespa is een van de vele "geld uit de zak klopperij van de onzekere audiofiel" hoaxes..... wat zijn Audiofielen onder elkaar toch makkelijk te beinvloeden, allemaal achter elkaar aan rennen naar de volgende hype en de één ervaart het nog sterker dan de ander... MEH......

3 maal raden wie ze aanjagen en meeliften  :devil:
JBL PRX Power!

bmateijsen

Natuurlijk Jan Jaap.... ::) Je hebt het ook zelf geprobeerd...

hifiman

Je kan zeggen wat je wilt, het is wel een onwijs leuke foto  ;D

bmateijsen

Citaat van: Audioloog op januari 15, 2009, 19:36:27
Je kan zeggen wat je wilt, het is wel een onwijs leuke foto  ;D

Absoluut 8)