Extreme CD-verbetering: Nespa #1

Gestart door garmtz, oktober 4, 2006, 15:40:48

Vorige topic - Volgende topic

DUCky

Voor alle duidelijkheid, ik geloof nog steeds dat het werkt   :hehe:
Lavardin IT, Linn Akurate DS, Offrande signatures, Lavardin CMR150 netkabel, 'Statement One' netkabel, Lavardin CLR83 interlink, JMR speakerkabel, Vibex reference power block

Mooiste geluid: uit de uitlaat van mijn Ducati M1000

ShellBeach

Vandaag bij een bevriende dealer een demo gekregen van de gewone Nespa.

Proefkonijn CD was een Ricoh Gold Gold CDR gebrand met reeds een lage jitter dankzij varirec & audio master quality recording, welke zonder behandeling door de nespa reeds een betere jitter geeft dan de originele CD.

Het verschil was vrij onmiddelijk duidelijk middels een van onze cd's die wij op de shows draaien en een beetje tegen de verwachtingen in (gezien wij de jitter reeds lager hebben dan de originele CD).

Ik ga vanavond een onbehandelde en een behandelde CD van dezelfde batch eens nameten, hier moet ook een meetbare grondslag in liggen. Op naar de perfecte CDR mastering  O0
S h e l l   B e a c h,  i t' s  j u s t  f o r  f u n

vtuinen

Citaat van: klinktbeter op maart 15, 2009, 18:51:57
[..] hier moet ook een meetbare grondslag in liggen. [..]

Maar ja, ook hoorbaar ?  :devil:
Equipment check my avatar

ShellBeach

Citaat van: vtuinen op maart 16, 2009, 10:01:10
Maar ja, ook hoorbaar ?  :devil:

we hebben er weinig woorden aan verspild: ja dus

Erik van Voorst (in memoriam)

Als door het flitsen het interne opgesloten gas veranderd (van samenstelling oid)zal dit waarschijnlijk makkelijk meetbaar moeten zijn...maar goed...ook ik vond het makkelijk hoorbaar dus ... ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

ShellBeach

Citaat van: Erik van Voorst op maart 16, 2009, 13:06:11
Als door het flitsen het interne opgesloten gas veranderd (van samenstelling oid)zal dit waarschijnlijk makkelijk meetbaar moeten zijn...maar goed...ook ik vond het makkelijk hoorbaar dus ... ;D

op de magnetostaten van Tingsha was't redelijk triviaal ...
kerel heeft ook heel zijn appartement verbouwd met een akoestische plafond, tube traps, diffusors overal ....

dus geen galmbak waar de ABX van een skepp op zijn bek mee gaat :)

bmateijsen

En voor degene die het wil proberen, wij hebben nog steeds een ex-demo te koop voor een mooie prijs ;)

Staaled

Citaat van: Jack van Dijk op maart 16, 2009, 18:44:24
Topic opgeschoond
Heb ik wéér iets gemist.  :hehe:

Enfin, enige tijd later ben ik niet meer in het bezit van de Nespa.
Stream inmiddels.
Maar alle geflitste DVD en CD's werken nog naar behoren. :lookaround:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

dekkersj

Citaat van: klinktbeter op maart 15, 2009, 18:51:57
[...]Ik ga vanavond een onbehandelde en een behandelde CD van dezelfde batch eens nameten, hier moet ook een meetbare grondslag in liggen.[...]
En?

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ShellBeach

bij een onbehandelde cd ziet het ongeveer zo uit:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=55334.0
(de rode lijn is de beta test in plextools pro)

bij een nespa cd is die rode lijn perfect plat en ligt op 0,00
een nespa levert dus een perfecte land/pit verdeling op

ShellBeach

WickedGame

Kijk dit soort grafiekjes zeggen natuurlijk wel wat. Was overigens ook sceptisch over de nespa tot mijn vader ermee aan kwam zetten en ik mijn faithless cd heb geflitst. Hiervan had ik u 2 versies dus 1 zonder flits en 1 met. Heb 2 Marantz spelers gepakt die identiek waren (type DV7600 waarvan 1 van mijn zusje) aangesloten op mijn versterker met identieke kabels.

En je hoorde gewoon verschil. Dit ding is voor mij dan ook 1 van de voodoo dingen die mijn inziens dus wel werkt. En ook nog eens naast hoorbaar met dvd dus ook zichtbaar is.

)p(

Citaat van: WickedGame op maart 17, 2009, 10:16:02
Dit ding is voor mij dan ook 1 van de voodoo dingen die mijn inziens dus wel werkt. En ook nog eens naast hoorbaar met dvd dus ook zichtbaar is.

Bij mpeg2 video speelt jitter geen rol of er moeten bits omvallen...
Ik heb het al eerder hier gevraagd, wie kan er een technische reden bedenken waarom je verschillen kan zien met mpeg2 decompressie?

peter

WickedGame

Citaat van: )p( op maart 17, 2009, 10:30:08
Bij mpeg2 video speelt jitter geen rol of er moeten bits omvallen...
Ik heb het al eerder hier gevraagd, wie kan er een technische reden bedenken waarom je verschillen kan zien met mpeg2 decompressie?

peter

Nou enige wat ik kan voorstellen, maar ik kan dit niet meten is dat de door het flitsen de lijmlaag in het medium word weg geflitst. De laser zou op deze manier de putjes beter kunnen inlezen doordat de tussenlaag nu geen rol meer zou spelen. Maar goed dat is weer een speculatie natuurlijk  ;D

)p(

Citaat van: WickedGame op maart 17, 2009, 10:35:52
Nou enige wat ik kan voorstellen, maar ik kan dit niet meten is dat de door het flitsen de lijmlaag in het medium word weg geflitst. De laser zou op deze manier de putjes beter kunnen inlezen doordat de tussenlaag nu geen rol meer zou spelen. Maar goed dat is weer een speculatie natuurlijk  ;D

Hehe...dat begrijp ik en ook dat het de jitter kan beinvloeden...echter jitter speelt zover ik het kan beoordelen bij mpeg2 geen rol...en ik ken de details daarvan vrij goed...maar wellicht zie ik iets over het hoofd...gebueurt wel vaker...vandaar mijn vraag hoe kan jitter verschillen in mpeg2 decompressie opleveren wanner er geen bits omvallen? ;)

peter

dekkersj

Citaat van: klinktbeter op maart 17, 2009, 10:05:32
with
Die rode schaal is 10 keer uitvergroot en dus kun je het niet zonder meer vergelijken. Ook de versie is anders en waarschijnlijk op een andere machine gedaan. De ene op een USB 2 en de andere op een USB 3 met een ATA als extra. Ik zie nog even niet wat je wilt laten zien.

Groet,
Jacco
"De introductie van digitale audio heeft getoond dat acceptatie van deze technische verbetering een zaak van emoties is." E. Stikvoort

ShellBeach

Citaat van: dekkersj op maart 17, 2009, 10:51:11
Die rode schaal is 10 keer uitvergroot en dus kun je het niet zonder meer vergelijken. Ook de versie is anders en waarschijnlijk op een andere machine gedaan. De ene op een USB 2 en de andere op een USB 3 met een ATA als extra. Ik zie nog even niet wat je wilt laten zien.

Groet,
Jacco

bedankt voor de opmerking ....

plextools 2.33 vs 2.35 .... ik zie het nu pas id grafiekjes

met identieke software en dezelfde drive nog eens overdoen (maar dat kost allemaal veel te veel tijd)

dekkersj

WickedGame

Citaat van: dekkersj op maart 17, 2009, 10:51:11

Groet,
Jacco

Toch denk ik dat het uiteindelijke plaatje dan niet veel zou afwijken van wat hier gepost is. Maar toch is het eerlijker om gelijke software en instellingen te hanteren.

ShellBeach

Ik heb net de PTP235UEN.exe teruggevonden, nu nog mijn plextor premium 1 uit een server halen en aan de laptop hangen .... dan heb ik zelfde setup als toen.

Misschien kunnen de andere forummers ook eens wat metingen doen .... een plextor premium 1 koop je voor weinig (25 EUR betaald in de kringloopwinkel, de premium 2 zit nieuw rond de 100 EUR) en een nespa dealer vinden is ook geen rocket science. De premium kreeg trouwens:

volgens mij 100% terecht.

)p(

Citaat van: klinktbeter op maart 17, 2009, 13:54:09
Ik heb net de PTP235UEN.exe teruggevonden, nu nog mijn plextor premium 1 uit een server halen en aan de laptop hangen .... dan heb ik zelfde setup als toen.

Hulde voor je inzet :)

peter

ShellBeach

even snel de laatste versie geinstalleerd, schaal is instelbaar :)

[-0,5 ... 0,5 ]
[-0,1 ... 0,1 ]
[-0,05 ... 0,05 ]

de meest nauwkeurige schaal draai ik vanavond eens op de premium 2 (deze is in theorie een beter loopwerk dan de premium 1)

Staaled

Citaat van: klinktbeter op maart 17, 2009, 14:47:06
even snel de laatste versie geinstalleerd, schaal is instelbaar :)

[-0,5 ... 0,5 ]
[-0,1 ... 0,1 ]
[-0,05 ... 0,05 ]

de meest nauwkeurige schaal draai ik vanavond eens op de premium 2 (deze is in theorie een beter loopwerk dan de premium 1)
Hier ook zeer benieuwd naar de resultaten.

Mag ik misschien eindelijk mijn gehoor weer vertrouwen. :lookaround:
Heb toch lang in een diepe luisterdip gezeten.  :nowink:

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

ShellBeach

Deze topic is eigenlijk een topic van een sponsor, daarom zullen wij de resultaten later op onze site zetten onder "PDF documentation" ipv deze topic verder lastig te vallen.
Maar ik kan nu reeds meegeven dat er zeer duidelijke verschillen in de pit/land verdeling zit met of zonder Nespa, het verschil is ongeveer een factor 5 in het voordeel van de nespa.

Meer info volgt later.

)p(

Citaat van: klinktbeter op maart 17, 2009, 22:07:53
Deze topic is eigenlijk een topic van een sponsor, daarom zullen wij de resultaten later op onze site zetten onder "PDF documentation" ipv deze topic verder lastig te vallen.
Maar ik kan nu reeds meegeven dat er zeer duidelijke verschillen in de pit/land verdeling zit met of zonder Nespa, het verschil is ongeveer een factor 5 in het voordeel van de nespa.

Meer info volgt later.

Interessant...mooiste is natuurlijk om eerst een originele cd te meten dan te flitsen en dan deze nog eens te meten.

peter