Evolutie van het Goldmund Theatre

Gestart door jan-rotterdam, september 18, 2006, 22:55:12

Vorige topic - Volgende topic

DA BoSS

jan,

vergeef me me directheid, maar waarom pak je het akoestiek verhaal nou op deze manier aan?
Ik bedoel, jij ambieert een set die een serieuze poging tot perfectie genoemd kan worden.

Waarom dan nu niet een bedrijf inhuren die de ruimte volledig onder handen neemt?
...vanaf de vloer (ontkoppeling, constructie) tm plafond (akoestisch verlaagd), de muren volledig behandeld met precies onderling  afgestemde materialen etc etc

Vergis je niet over hoeveel er tegenwoordig mogelijk is.
Van speciaal doorzichtig folie voor op het raam tot 'onzichtbare' of overschilderbare muur-treatment.
Of materiaal dat er uitziet als stuc of spachtelputz.
Zelfs volledig op maat gemaakte akoestische muren met print/ design naar keuze...

Groot voordeel van de hele ruimte behandelen is de uniforme look-and feel.
Geen storende elementen aan de muur anders dan je eigen spullen.
Nu kan het nog..... :P

Plus, je set is het waard >:D

mvg,

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

jan-rotterdam

Citaat van: DA BoSS op juni  7, 2007, 20:23:04
jan,

vergeef me me directheid, maar waarom pak je het akoestiek verhaal nou op deze manier aan?
Ik bedoel, jij ambieert een set die een serieuze poging tot perfectie genoemd kan worden.

Waarom dan nu niet een bedrijf inhuren die de ruimte volledig onder handen neemt?
...vanaf de vloer (ontkoppeling, constructie) tm plafond (akoestisch verlaagd), de muren volledig behandeld met precies onderling  afgestemde materialen etc etc

Vergis je niet over hoeveel er tegenwoordig mogelijk is.
Van speciaal doorzichtig folie voor op het raam tot 'onzichtbare' of overschilderbare muur-treatment.
Of materiaal dat er uitziet als stuc of spachtelputz.
Zelfs volledig op maat gemaakte akoestische muren met print/ design naar keuze...

Groot voordeel van de hele ruimte behandelen is de uniforme look-and feel.
Geen storende elementen aan de muur anders dan je eigen spullen.
Nu kan het nog..... :P

Plus, je set is het waard >:D

mvg,

• bedrijf inhuren: optie staat uit, ga binnenkort bij een bedrijf kijken die complete installatie's incl. akoestische oplossingen verzorgt
  • vloer ontkoppelen: is denk ik niet nodig, tevens ligt er een door de vorige bewoners geplaatste nog vrijwel nieuwe vloer in en het zou zonde zijn om deze eruit te halen
  • plafond: heeft volgens advies Toine nagenoeg geen effect
  • op maat gemaakte akoestische panelen / muren: bekend, was/is ook een van de adviezen (zie www.artwall.nl). Nadeel is de prijs, ik moest al gauw op € 3500,- rekenen. Ook dit is nog steeds een optie
  • speciale spachtelputz / stucwerk: als je links hebt stuur ze maar op via PM, heb zelf ook al internet afgezocht maar niet super veel kunnen vinden of de akoestische eigenschappen waren niet interressant genoeg voor mijn specifieke probleem

Zoals je kunt lezen wordt hier dus behoorlijk aandacht aan geschonken (en daarom duurt het ook weer zo lang, vrije tijd is schaars), het is ook de bedoeling om de complete muur achter de front luidsprekers te gaan behandelen conform het advies van Toine

Groeten Jan

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

jan-rotterdam

Pagina 1 aangepast met details van mijn oude Quadral Wotan luidsprekers.
Helaas nog weinig nieuws te melden over de akoustische aanpassingen wegens tijdgebrek  :-\

Groeten Jan

HTip

Citaat van: jan-rotterdam op juni  8, 2007, 10:20:25

• op maat gemaakte akoestische panelen / muren: bekend, was/is ook een van de adviezen (zie www.artwall.nl). Nadeel is de prijs, ik moest al gauw op € 3500,- rekenen. Ook dit is nog steeds een optie

Misschien zijn panelen van Artinoise een optie. Prijs valt mee en ook hier kun je je eigen design bepalen. Zie dit topic voor meer informatie...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Oracle

Dat niemand nog heeft genoemd dat een van de kisten niet geheel volgens specificaties staat...

;)

Groet,
Mark

jan-rotterdam

Citaat van: Oracle op juli  4, 2007, 17:03:08
Dat niemand nog heeft genoemd dat een van de kisten niet geheel volgens specificaties staat...

Eindelijk iemand die het opvalt  ;D
Maar wees gerust, ze waren al leeg !

Groeten Jan

tiptop

Wat een fantastische set heb je zo, Jan.
:-*
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

jan-rotterdam

De Lexicon MC-8 is zojuist verkocht, zoektocht naar een MC-12 met EQ versie in volle gang

Groeten Jan

Jean Sibelius

Gefeliciteerd met de verkoop! Kun je nog wel muziek draaien nul? ;)

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jan-rotterdam

Citaat van: Jean Sibelius op juli  4, 2007, 22:58:28
Gefeliciteerd met de verkoop! Kun je nog wel muziek draaien nul? ;)

Nee, het is weer stil in huis

Groeten Jan

LexiconLogan

MC12 lenen? Mijne staat weer in een doos :-\
TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

jan-rotterdam

LexiconLogan

TAD CR1TX  - Dan D'Agostino Progression Integrated Amplifier + Phono stage + DAC - Transparent Audio Reference Speaker Cable

Jean Sibelius

The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

jan-rotterdam

Vandaag interessant bezoek gehad  8)  8)  8)  8)

Een Lexicon MC-12B met EQ versie

De eerste indruk:

Physiek duidelijk meer apparatuur aanwezig, de MC-12B is echt een heel stuk groter dan de mijn voormalige MC-8.

De MC-12 koud uit de doos aangesloten op de overige apparatuur en eigenlijk meteen hoor je dat er verschil zit tussen de prestatie's van mijn voormalige MC-8 t.o.v. de MC-12, podium wat breder en dieper dan met de MC-8. Verbaasde me eerlijk gezegd dat dit 'verschil zo duidelijk aanwezig was. Beloofd echter veel goeds voor de volgende ervaringen...

De EQ software in gebruik nemen

Voorafgaand aan de komst van de nieuweling al het hele beschikbare manual op internet doorgelezen, toch was e.e.a. niet 100% duidelijk dus wat vragen aan de leverancier gesteld m.b.t. instellen / calibreren.
Het antwoord was kort en duidelijk: stelt eigenlijk niets voor, microfoons aansluiten en opstellen, microfoons door de MC-12 laten testen en calibreren maar !

Mij was verteld dat de gehele calibratie ca. 15 - 20 minuten kon duren, aangezien ik slechts 2 luidsprekers aangesloten heb staan was ik eigenlijk binnen 5 minuten al gereed met calibreren.

De indrukken na calibreren

Tja en hoe klinkt dat dan...
Nou kort en krachtig: de EQ software doet z'n werk naar behoren ! De vreselijke hoeveelheid energie die voorheen bij full-range aansturen van de Mini's hoorbaar/voelbaar was is tot zeer acceptabele proportie's terug gebracht zonder veel inbreuk te doen aan levendigheid. Als ik een schatting moet maken denk ik dat 60 - 70% van de storende bas energie is verdwenen, alleen als het in een opname zit blijft de energie behoorlijk voelbaar.

Hierbij moet wel verteld worden dat ik de EQ software op stand "High" heb staan, als ik deze op "Maximum" zet dan verdwijnt de levendigheid voor een groot deel uit de muziek. Als ik de EQ software op "Medium" (aanbevolen door Lexicon) of "Low" zet dan blijft het dreunen storend aanwezig zij het uiteraard wel minder dan zonder de EQ software.

Kortom: dit is een zeer waardevolle toevoeging voor mijn specifieke probleem en heeft de galm in het bass-gebied flink gereduceerd. Het is echter nog niet geheel weg en dus zal er nog wel iets moeten gebeuren met de door Toine "Soundscapes" geadviseerde bass-traps al vermoed ik wel dat ik met minder van deze hulpmiddelen toe kan a.g.v. de MC-12 EQ

De galm in het midden / hoog is nog steeds aanwezig aangezien de Lexicon deze niet kan verhelpen

Groeten Jan

Edit 11-07-2007: optimisme wat verbetering betreft iets getemperd na extra luistersessie, van 80 - 90% naar 60 - 70%

R

jan-rotterdam

Citaat van: R op juli 10, 2007, 21:29:48
Prachtige aankoop!!

Nog niet maar gaat ongetwijfeld gebeuren

Groeten Jan

ajbeefde

Citaat van: jan-rotterdam op juli 10, 2007, 21:21:11
Vandaag interessant bezoek gehad  8)  8)  8)  8)

De eerste indruk:

Physiek duidelijk meer apparatuur aanwezig, de MC-12B is echt een heel stuk groter dan de mijn voormalige MC-8.

De MC-12 koud uit de doos aangesloten op de overige apparatuur en eigenlijk meteen hoor je dat er verschil zit tussen de prestatie's van mijn voormalige MC-8 t.o.v. de MC-12, podium wat breder en dieper dan met de MC-8. Verbaasde me eerlijk gezegd dat dit 'verschil zo duidelijk aanwezig was. Beloofd echter veel goeds voor de volgende ervaringen...

De EQ software in gebruik nemen

Voorafgaand aan de komst van de nieuweling al het hele beschikbare manual op internet doorgelezen, toch was e.e.a. niet 100% duidelijk dus wat vragen aan de leverancier gesteld m.b.t. instellen / calibreren.
Het antwoord was kort en duidelijk: stelt eigenlijk niets voor, microfoons aansluiten en opstellen, microfoons door de MC-12 laten testen en calibreren maar !

Mij was verteld dat de gehele calibratie ca. 15 - 20 minuten kon duren, aangezien ik slechts 2 luidsprekers aangesloten heb staan was ik eigenlijk binnen 5 minuten al gereed met calibreren.

De indrukken na calibreren

Tja en hoe klinkt dat dan...
Nou kort en krachtig: de EQ software doet z'n werk naar behoren ! De vreselijke hoeveelheid energie die voorheen bij full-range aansturen van de Mini's hoorbaar/voelbaar was is tot zeer acceptabele proportie's terug gebracht zonder veel inbreuk te doen aan levendigheid. Als ik een schatting moet maken denk ik dat 85 - 90% van de storende bas energie is verdwenen, alleen als het in een opname zit blijft de energie behoorlijk voelbaar.

Hierbij moet wel verteld worden dat ik de EQ software op stand "High" heb staan, als ik deze op "Maximum" zet dan verdwijnt de levendigheid voor een groot deel uit de muziek. Als ik de EQ software op "Medium" (aanbevolen door Lexicon) of "Low" zet dan blijft het dreunen storend aanwezig zij het uiteraard wel minder dan zonder de EQ software.

Kortom: dit is een zeer waardevolle toevoeging voor mijn specifieke probleem en heeft de galm in het bass-gebied flink gereduceerd. Het is echter nog niet geheel weg en dus zal er nog wel iets moeten gebeuren met de door Toine "Soundscapes" geadviseerde bass-traps al vermoed ik wel dat ik met minder van deze hulpmiddelen toe kan a.g.v. de MC-12 EQ

De galm in het midden / hoog is nog steeds aanwezig aangezien de Lexicon deze niet kan verhelpen

Groeten Jan

Wow !!!!   Wat een set Jan, en dan die mooie Siltech's er aan...... 

Wat zijn de bezoektijden ?   :)
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

jan-rotterdam

Citaat van: ajbalmere op juli 10, 2007, 21:38:21
Wat zijn de bezoektijden ?   :)

Voorlopig niet, moet van de dokter veel rust houden en in alle rust van muziek genieten  ;D

Groeten Jan

LexiconLogan

Citaat van: jan-rotterdam op juli 10, 2007, 21:44:08
Voorlopig niet, moet van de dokter veel rust houden en in alle rust van muziek genieten  ;D

Groeten Jan

Ik stuur wel een fruitmand!  ;D
Prachtig hoor, wel een echte droomset zo te zien! Succes met je verdere akoestiek oplossingen!

jan-rotterdam

Citaat van: Lexicon Logan op juli 10, 2007, 21:47:52
Prachtig hoor, wel een echte droomset zo te zien! Succes met je verdere akoestiek oplossingen!

Hartelijk dank, zal op termijn ongetwijfeld goed gaan komen.

Ben ook benieuwd naar jouw set als die helemaal af is, hoop dat je niet dezelfde problemen tegen komt als ik heb ondervonden met verhuizen !

Groeten Jan

LexiconLogan

wel een verschil ja   :o

ajbeefde

Citaat van: jan-rotterdam op juli 10, 2007, 21:44:08

Groeten Jan

;D
Denon AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE. KEF R3 Meta Indigo Gloss Special Edition, Kef IQ10, Kef model 100. REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega Planar3/Exact, Chord Shawline X luidsprekerkabel, AQ Cinnamon Optical, AQ Forest HDMI, Supra MD06 EU SP/LoRad 2.5 CS-EU.

jan-rotterdam

Vandaag uiteraard weer geluisterd naar de set. Optimisme van gisteren iets bij moeten stellen, geschatte verbetering bas probleem geen 85 - 90% maar eerder rond de 60 - 70%. Vooral bij wat luider spelen komt de bass resonantie weer terug.

Heb vragen aan Lexicon gesteld m.b.t. de maximale correctie mogelijkheid van de EQ software en of het mogelijk is om de EQ procedure bij luider volume uit te voeren (tijdens de calibratie van gisteren niet het idee dat dit bij de 95 dB is gebeurd).

CiteerThe MC-12 outputs calibration noise signals between 55 and
95dB, starting at 55dB and increasing in 5dB increments until
the microphones detect the required level. If calibration noise
signals become too loud, press the  arrow button to cancel
automatic calibration.

Ga proberen morgen een gecalibreerde dB-meter van het werk mee te nemen om te kijken op welk geluid niveau de meting uitgevoerd wordt.

Groeten Jan