Evolutie van het Goldmund Theatre

Gestart door jan-rotterdam, september 18, 2006, 22:55:12

Vorige topic - Volgende topic

jan-rotterdam

Na al die tijd hier op het forum moet ik er ook maar eens aan geloven. Ik zal op deze pagina mijn Hifi historie verwoorden en uiteraard zoveel mogelijk plaatjes erbij plaatsen.

Eerste maar eens een korte introductie voor diegene die mij nog niet kennen, ik kom oorspronkelijk uit Rotterdam maar woon ondertussen in een plaats in de nabije omgeving van Rotterdam. Ik werk voor een oliemaatschappij ook in de buurt van Rotterdam. Hifi is sinds 1985 een grote hobby van me dus ik loop al wat jaartjes mee en heb dus ook al de nodige apparatuur "versleten".

Ik zit vrij veel op dit Forum om te lezen wat andere mensen meemaken maar ik meng me bewust niet in alle discussie's, af en toe mensen als optie in een andere richting wijzen n.a.v. mijn eigen bevindingen is wel eens leuk om later hun persoonlijke ervaringen met bepaalde apparatuur te horen.

Historie van wijzigingen op deze internet pagina

• 18-09-2006: het eerste complete verhaal geplaatst
  • 07-09-2007: Goldmund SR-3.3 driekanaals versterker verkocht, nu een tekort van een kanaal
  • 08-12-2007: pagina 1 aangepast met foto's van het inwendige van de Goldmund Mimesis 29 versterker
  • 31-12-2007: Goldmund Lineal interlinks gekocht
  • 15-03-2008: Goldmund Telos-400 mono eindversterker eindelijk geleverd
  • 26-06-2008: Siltech Octopus Eight Cu stekkerblok aangeschaft
  • 27-07-2008: Goldmund Mimesis 28M aangeschaft als cosmetische vervanging voor de SRM-2.3's
  • 21-11-2008: pagina 1 bijgewerkt, o.a. foto's van het inwendige van Wadia X-32 + X64.4
  • 30-11-2008: Goldmund SRM-2.3 mono eindversterkers zijn verkocht
  • 10-12-2008: oude foto's geplaatst die gebruikt zijn tijdens de verkoop van mijn oude Totem luidsprekers
  • 01-03-2009: luidspreker kabel voor de center speaker verkocht, luidspreker kabel voor de front luidsprekers laten upgraden
  • 14-04-2009: een 2e hands Martin Logan - Depth subwoofer aangeschaft om te zien hoe een sub bevalt in mijn set-up
  • 26-05-2009: Siltech Signature - The Emperor Crown G7 SATT mono luidspreker kabel aangeschaft voor tussen de center speaker en de Telos-400 mono eindversterker
  • 04-06-2009: Finite Elemente - Cerabase aangeschaft voor onder het Spider rack
  • 05-08-2009: Finite Elemente - Pagode Master Reference audiorack aangeschaft, type HD-03
  • 08-08-2009: Finite Elemente - Pagode Signature versterker platform aangeschaft, type E-21
  • 02-10-2009: Siltech Signature - Golden Eagle G6 SATT digitale interlink aangeschaft als vervanging voor de Golden Ridge G6 digitale kabel
  • 06-11-2009: Siltech Signature - Ruby Mountain G6 SATT Gold netkabel aangeschaft als vervanging voor de Ruby Hill G6 netkabel achter de Mimesis 28M
  • 10-11-2009: Siltech Signature - Ruby Mountain G6 SATT netkabel aangeschaft als vervanging voor de Ruby Hill G6 netkabel achter de Mimesis 29
  • 15-11-2009: de Martin Logan - Depth subwoofer verkocht, er komt een Kharma subwoofer voor in de plaats
  • 03-12-2009: een paar Goldmund - Mimesis 18.4 mono eindversterkers met digitale ingangen gekocht, de Mimesis 28M (of de Mimesis 29) gaat in de verkoop
  • 31-03-2010: de Kharma subwoofer is gearriveerd
  • 30-05-2010: de Goldmund Mimesis 29 eindversterker is verkocht
  • 14-07-2010: een Goldmund Mimesis 39T CD transport gekocht voor "erbij"
  • 14-10-2010: de Goldmund Mimesis 28M eindversterker is verkocht
  • 14-10-2010: een paar Goldmund - Telos 400 mono eindversterkers met digitale ingangen gekocht
  • 26-11-2010: de Goldmund Mimesis 18.4 mono eindversterkers verkocht
  • 10-12-2010: een paar Goldmund - Telos 600 mono eindversterkers met digitale ingangen gekocht
  • 20-07-2011: een paar Kharma Exquisite Midi's gekocht als front luidsprekers
  • 20-07-2011: een upgrade op de Kharma center speaker, een diamant tweeter geplaatst
  • 06-09-2011: de Goldmund Mimesis 39T verkocht
  • 30-10-2011: een Siltech Signature Diamond Six G6 SATT kabel aangeschaft voor 5.1 audio weergave
  • 03-04-2012: de Kharma Exquisite Mini's voorzien van diamant tweeters
  • 15-09-2012: alle Goldmund - Telos eindversterkers voorzien van Crystal Cable - Ultra powercords
  • 10-01-2014: de OPPO Blu Ray speler voorzien van een Crystal Cable - Ultra powercord
  • 15-11-2014: de Goldmund Telos - 600's hebben een forse modificatie ondergaan  :D
  • 15-04-2015: de Goldmund Telos - 400 voor de center speaker heeft een forse modificatie ondergaan  :D
  • 10-02-2023: de Kharma Exquisite Midi's hebben een modificatie ondergaan en zijn nu wat filter en gebruikte units (Omega-7, Carbon) betreft gelijk aan de huidge versie van de Equisite Midi's 3.0
  • 10-02-2023: de Kharma Center heeft een modificatie ondergaan en is nu wat filter en gebruikte units (Omega-7, Carbon) betreft gelijk aan de huidge versie van de Equisite serie

Huidige set

• Kharma - Exqusite Midi's front luidsprekers met Omga-7 upgrade Link naar review Positive Feedback
  • Kharma - Ceramique center luidspreker(special edition, diamant tweeter + Omega 7 units)
  • Kharma - Exqusite Mini's als surroundluidsprekers Link naar review The Absolute Sound
  • Kharma - Custom build subwoofer (Exquisite look en ingebouwde DA convertor)
  • Goldmund - Eidos 18 combispeler (CD / DVD / SACD / DVD-Audio / MP3)
  • Oppo - UDP 205 Blu Ray speler
  • Lexicon - MC12B V5EQ processor / voorversterker
  • Goldmund - Telos 600 mono eindversterkers (fronts), gemodificeerd door Creato Audio
  • Goldmund - Telos 400 mono eindversterker (center), gemodificeerd door Creato Audio
  • Goldmund - Telos 400 mono eindversterkers (surrounds)
  • LG - G1 Televisie
  • Siltech - Ruby Mountain achter de Lexicon MC-12B
  • Crystal Cable - Ultra powercords voor alle overige apparatuur, totaal 8 stuks in gebruik
  • Goldmund - Lineal interlinks
  • Siltech Signature - Golden Eagle G6 SATT digitale interlink
  • Siltech Signature - The Emperor Crown G7 single crystal luidspreker kabels (fronts + center)
  • Nordost - Flatline luidspreker kabels (surrounds)
  • Finite Elemente - Pagode HD03 MR rack met Cerabase voeten
  • Finite Elemente - Pagode Signature E21 Platform met Cerabase voeten

Het begin

In 1986 gedurende mijn schooltijd een paar JBL-L60T luidsprekers gekocht die toen aangesloten werden op een Akai stereo toren met type nummer "110". Deze luidsprekers kon je lekker te keer laten gaan wat met de muziekkeuze van die tijd niet verkeerd was. Helaas weinig meer gegevens van deze luidspreker kunnen vinden dan onderstaande punten:

• Impendantie 6 ohm (minimum 5.3 ohm)
  • Frequentie bereik van 35 Hz - 32 kHz (- 6 dB)
  • Gevoeligheid 87 dB
  • Crossover frequentie 2500 Hz
  • Bass speaker, 116H-1 (8")
  • Tweeter, 035Ti (titanium)
  • Filter, N60T, 2 weg 12 dB / octaaf

De eerste CD-speler

In 1988 mijn eerste CD speler gekocht en wel een Kenwood DP-660SG voor een bedrag van Hfl 799,-. Al vanaf het eerste moment was de platenspeler verleden tijd, wat een bedienings gemak en geen last meer van een "tikkende" plaat !

De eerste serieuze versterker

In 1989 gaan werken voor een oliemaatschappij, na een aantal maanden werken was het tijd om een serieuze versterker aan te schaffen, hiervoor naar Multifoon in Rotterdam gegaan die net zijn deuren had geopend in de Doelen. Ik had me al een beetje georiënteerd en wilde graag een demonstratie van de Denon DAP-5500 digitale voorversterker en de Denon POA-4400A mono eindversterkers. Helaas niet standaard in het assortiment van Multifoon maar met een klein beetje geduld kon een demo wel geregeld worden.

Hoewel nog weinig ervaringen had met wat ik toen High-End versterkers noemde was de demo zeer bevredigend en na een tweede luistersessie heb ik de versterkers dan ook aangeschaft. Hieronder wat plaatjes van de betreffende versterkers.

Als bekabeling werd in eerste instantie Berkenhof & Drebes interlinks en Van den Hull MC-Magnum gebruikt (zat bij de aankoop). Na enige tijd de Berkenhof & Drebes interlink vervangen door een Van den Hull Thunderline, ook nog een keer een Van den Hull MC-Gold geprobeerd en dat was zelfs nog een hele stap vooruit t.o.v. de Thunderline. Budget / benodigde lengte liet toen helaas niet toe om deze aan te schaffen.

Denon DAP-5500 digitale voorversterker (front)

Denon DAP-5500 digitale voorversterker (back)

Denon DAP-5500 digitale voorversterker (inside). Let op de gescheiden digitale / analoge sectie van de voorversterker

Denon POA-4400A (front)

Denon POA-4400A (back)

Denon POA-4400A (inside)

Specificatie's Denon POA-4400A's

• Vermogen 150 W / 8 ohm
  • Vermogen 250 W / 4 ohm
  • Dynamisch vermogen 400 W / 4 ohm
  • Dynamisch vermogen 500 W / 2 ohm
  • Dynamisch vermogen 600 W / 1ohm
  • Frequentie bereik 5 Hz - 80kHz
  • Signaal / ruisverhouding 123 dB
  • Slewrate +/- 500 V/microsec
  • Afmetingen 310 (B) * 192 (H) * 420 (D)
  • Gewicht 10.3 Kg
  • Opgenomen vermogen 220 W

Tijdens de demonstratie van de DAP-5500 / POA-4400A's heb ik aan de winkelier gevraagd of ik ook eens een echte High-End versterker mocht beluisteren, was geen probleem en er werd een set van het mij totaal onbekende merk Goldmund neergezet. Tjonge jonge, dat was toch wel een groot verschil met de Denon set maar ja het prijskaartje was dan ook van een hele andere categorie. Toch heeft deze korte demo van het merk Goldmund een diepe indruk bij mij achter gelaten, het merk is nadien diverse malen terug gekomen in de zoektocht naar nieuwe apparatuur. De beluisterde Goldmund apparatuur waren de Mimesis 7.5 voorversterker en de Mimesis 8.5 stereo eindversterker met een gezamelijke nieuwprijs ergens tussen de Hfl. 25.000 - en 30.000,-

Goldmund Mimesis 7.5 voorversterker

Goldmund Mimesis 8.5 eindversterker

Goldmund Mimesis 8.5 eindversterker inwendig

Specificatie's Goldmund Mimesis 8.5

• Vermogen 200 W / 8 ohm
  • Mechanical grounding construction
  • Afmetingen (mm) 483 (B) * 150 (H) * 483 (D)
  • Gewicht 45 Kg

De eerste luidspreker "upgrade"

Op een gegeven moment werd het tijd om de JBL's te vervangen door wat nieuws, de JBL's werden verkocht aan een vriend die ze nog steeds heeft spelen op zijn kantoor. Na diverse luistersessie's was het merk Quadral de aangewezen opvolger, in eerste instantie wilde ik de Quadral Montan MK-4 hebben maar deze bleek vanwege de gebruikte transmissie lijn niet zo'n goed idee voor mijn toenmalige slaapkamer. Het is toen de Quadral Wotan MK-5 geworden, een basreflex systeem van 105 cm hoog met 2 * 22 cm woofers, een 13 (?) cm middentoner en een bandtweeter. Hier heb ik ook weer een aantal jaren met plezier naar geluisterd.

CiteerHersteller: Quadral
Serie: Phonologue Gold
Modell: Wotan Phonologue Gold (Mk VI)
Baujahre: 1996-1997
Hergestellt in: Hannover, Deutschland
Farbe: Echtholz-Nußbaum antik, Eiche rustikal, Mahagoni, Eiche schwarz, Eiche natur, Kirsche
Abmessungen: 1087 x 263 x 338 mm (HxBxT)
Gewicht: 26,1 kg / Box
Neupreis ca.: 2000,- DM/Stück (UVP 1996)

Technische Daten

Bauart: 4-Wege Doppel-Bassreflex, Standlautsprecher
Chassis:
Tieftöner: 1 x 210(220) mm, beschichtet (Gummi-Sicke)
Grundtöner: 1 x 210(220) mm, beschichtet (Gummi-Sicke)
Mitteltöner: 1 x 132 mm, beschichtet (Gewebe-Sicke)
Hochtöner: 'Bändchen' (Magnetostat Quadral XX-1000)
Belastbarkeit: 170 / 220 Watt (Nenn-/Musikbelastbarkeit)
Wirkungsgrad: 89 db/1W/1m
Frequenzgang:
Übertragungsbereich: 24 - 80.000 Hz (+- ? dB)
Übergangsfrequenzen: 120 / 350 / 4.000 Hz
Impedanz: 4 Ohm

Luidspreker bekabeling bleef de Van Den Hull MC-Magnum, interlinks onveranderd.

Intrede in de wereld van surround geluid

Na een demonstratie te hebben bijgewoond op een of andere beurs behoorlijk onder de indruk van het surround gebeuren, dit moest en zou er dan ook komen. Omdat ik geen zin had de Denon versterker weg te doen ben ik toen gaan zoeken naar een aanvulling en deze gevonden in de vorm van een Yamaha DSP-E580 processor / versterker. Deze had 3 eindversterkers aan boord met een beperkt vermogen maar liet wel heel leuk de mogelijkheden van surround beleving horen. De eerste luidsprekers die hierbij hoorde waren zelfbouw probeersels, na enige tijd hier een set Quadral Rondo's en een B&W 600 IFS center speaker bijgekocht

Yamaha DSP-E580 front

Yamaha DSP-E580 back

B&W 600IFS center speaker

De eerste en tweede CD speler "upgrade"

Na een aantal jaren (1994?) gaf de Kenwood DP-660SG de geest en reparatie zou flink geld gaan kosten, toen maar besloten om gelijk een nieuwe CD speler aan te schaffen omdat de digitale techniek in die jaren snel verbeterde. Via mijn zwager bij het merk Luxman terecht gekomen waar hij een leuke set van had staan. Na wat zoeken uitgekomen op de Luxman D-105U, een CD-speler met jawel analoge buizen in de uitgang ! Het digitale filter klonk anders dan die van de Denon DAP-5500 maar was naar mijn mening iets beter en dus werd de DAP-5500 alleen nog maar gebruikt als voorversterker.

Helaas was de Luxman D-105U niet vrij van kinderziektes (de CD-lade ging regelmatig spontaan open) en na een aantal reparatie's kreeg ik een hele nieuwe via Multifoon. Met de tweede D-105U ging het beter maar ook na een tijdje bleek dat het loopwerk niet al te best gebouwd was en problemen ging geven. Dat was voor mij de druppel en de D-105U ging in de verkoop, een liefhebber heeft hem toen overgenomen en voor een flink bedrag gemodificeerd en toen werkte het apparaat wel naar behoren.

Vrijwel gelijktijdig met de nieuwe problemen van de D-105U kreeg ik van Multifoon in 1996 de tip eens te komen luisteren naar een ingeruilde Wadia WT-3200 loopwerk en bijbehorende X-32 decoding computer, volgens info zou deze combinatie ruim Hfl. 16.000,- hebben gekost. Mijn interesse was gewekt en dus gaan luisteren, kort en krachtig was dit de beste CD speler die ik tot dat moment had gehoord. Op de vraag richting multifoon wat iemand bezield om zo'n apparaat in te ruilen kreeg ik het simpele antwoord: de beste man had een nieuwere Wadia combinatie gekocht. De Wadia WT-3200 / X-32 combinatie heb ik gekocht en er met veel plezier naar geluisterd, de Wadia zette in die tijd een enorm gedetailleerd plaatje neer en werkelijk alle informatie was hoorbaar.

Luxman D-105U front

Luxman D-105U back

Wadia WT-3200 + X-32

Wadia WT-3200 loopwerk

Wadia X-32 front

Wadia X-32 inside

Wadia X-32 back

Intrede van Siltech bekabeling

Op aanraden van een winkelier eens wat serieuze interlinks meegenomen naar huis om eens te kijken wat het effect was tussen de Wadia X-32 en de Denon DAP-5500, diverse merken beluisterd zoals Van den Hull (MC-Gold & MC-Silver) maar de winnaar was de Siltech FTM-4 Gold G3. Deze na enige tijd aangeschaft en lang plezier van gehad. Na de eerste Siltech kabel ben ik geleidelijk aan alle bekabeling gaan vervangen door Siltech kabels, alleen de FTM-4 Gold G3 heb ik nieuw gekocht de rest allemaal via de 2e hands internetsite's.

De tweede versterker / processor "upgrade"

De Yamaha DSP-E580 was een zwakke plek in de installatie en na wat jaren sparen was het tijd om de versterkers weer eens te gaan "upgraden". Na een korte zoektocht werd het de Denon AVP-A1 processor die op dat moment een van de topmodellen was qua surround processing, als bijbehorende eindversterkers werden het Meridian 505 mono eindversterkers. De Denon DAP-5500 en de Yamaha DSP-E580 werden ingeruild, de Denon POA-4400A's werden hergebruikt als versterking voor de surround kanalen

Als interlinks werden hierbij in eerste instantie Van den Hull D-102 MK-3's gebruikt en later heb ik deze vervangen door Nordost Red Dawn's

Denon AVP-A1 (front)

Denon AVP-A1 (back)

Meridian 505 mono eindversterker (front)

Meridian 505 mono eindversterker (back)

Specificatie's Meridian 505's

• Vermogen > 160 W / 8 ohm
  • Vermogen > 270 W / 4 ohm
  • Signaal ruisverhouding, beter dan -90 dB
  • Afmetingen 88 (H) * 400 (B) * 320 (D)
  • Gewicht 11 Kg
  • Opgenomen vermogen maximaal 600 VA

De tweede luidspreker upgrade

Na een tijdje rust op het aankoop front ging het weer kriebelen en was de meest logische stap om nieuwe luidsprekers aan te schaffen. Op diverse beurzen onder de indruk geraakt van Totem luidsprekers en na de nodige luistersessie's bij Multifoon en thuis onderstaande type's gekocht:

Totem Forest

Link naar webpagina fabrikant Totem Forest

Totem Model-1 center signature

Link naar webpagina fabrikant Totem Model-1 center signature

Totem Model-1 signature

Link naar webpagina fabrikant Totem Model-1 signature

Als luidspreker bekabeling heb ik toen Van den Hull SCS-12HQ gebruikt op het laag en Totem Tress op het hoog (bi-wire bekabeling) voor alle luidsprekers.

De derde CD-speler upgrade

Ergens in 2000 kreeg ik weer een telefoontje van Multifoon uit Rotterdam, men had een Wadia combinatie ingeruild die beter zou zijn dan de WT-3200 / X-32 combinatie die ik op dat moment had. Uiteraard gaan luisteren en vooral het andere loopwerk (Wadia 8 transport) maakte een betere indruk op me dan de WT-3200, de bijbehorende decoding computer was de Wadia-X.64.4 die 2 keer zoveel berekeningen maakte in het digitale gedeelte dan de X-32. De luistersessie was kort en ook deze set verhuisde naar mijn installatie, de WT-3200 / X-32 werd ingeruild

Wadia 8 transport front

Wadia 8 transport back

Wadia X-64.4 decoding computer front

Wadia X-64.4 (eq Wadia 1000) inside

Wadia X-64.4 decoding computer back

Tijdens al deze wisselingen van apparatuur is het merk Goldmund altijd bij me in gedachten gebleven, met het verschijnen van de Goldmund SR serie kwam er eindelijk een "betaalbare" versie beschikbaar en die heb ik dan ook beluisterd in de vorm van de SRP voorversterker en de SRM mono eindversterkers. Dit waren de eerste modellen in de kleine serie maar konden helaas niet tippen aan de indruk die de eerder vermelde Mimesis 7.5 & 8.5 hadden achtergelaten. Deze modellen gingen dan ook weer retour dealer.

Op een gegeven moment kwam er een "versie-2" van de SR serie en toch maar weer opnieuw beluisterd, een stuk beter dan de oorspronkelijke SR versie maar het was het nog net niet helemaal. Goldmund maakte vanaf deze versie gebruik van de Job-module die men verkregen had door het overnemen van een ander bedrijf. Helaas dus ook deze versie retour dealer.

Met het uitkomen van de derde versie van de SR serie weer gaan luisteren en toen had ik het idee dat de kwaliteit van deze serie gelijkwaardig was aan de oude Mimesis modellen. Het werd dus weer tijd om te gaan upgraden !

De derde versterker / processor upgrade

Het was dit keer de bedoeling om alle apparatuur van een merk aan te schaffen, helaas had Goldmund op dat moment geen betaalbare surround processor in het assortiment alleen 2 hele dure compleet digitale versie's (dus geen analoge uitgangen richting eindversterkers alleen maar digitaal) dus ging dat verhaal niet helemaal op. Voor eindversterking heb ik toen gekozen voor een tweetal SRM-2.3 mono eindversterkers en een driekanaals versterker de SR-3.3 De Meridian 505 en de Denon POA-4400A mono eindversterkers werden verkocht via internet en de Denon AVP-A1 processor werd ingeruild wegens gebrek aan belangstelling via het internet (de AVP-A1 was te oud en had maar beperkte decoderings mogelijkheden, DTS zat er b.v. niet op).

De Nordost Red Dawn interlinks gingen niet goed samen met de Goldmund versterkers, geluid was te rommelig en deze dienden dan ook vervangen te worden. Na een luistersessie toen diverse Siltech interlinks aangeschaft via de 2e hands markt op het internet, dit bleek een gouden greep te zijn in combinatie met de Goldmund versterkers. Nu vanwege langere benodigde lengte's ook Goldmund bekabeling toegepast

Goldmund SR-2.3 mono eindversterker front

Goldmund SR-2.3 mono eindversterker back

Goldmund SR-3.3 driekanaals eindversterker

Goldmund SR-3.3 driekanaals versterker inwendig

Goldmund SRM-2.3 mono eindversterker inwendig

Goldmund SRM-2.3 detail JOB schakeling

Link naar details SRM-2.3 (behalve de digitale ingang op de SRM-250 waar deze link naar toe verwijst zijn alle gegevens gelijk)

Een bijpassende voorversterker / processor heb ik toen gevonden in de Lexicon MC-8 na eerder de MC-12 gehoord te hebben, de MC-12 was me toen te duur om aan te schaffen.

De vierde CD-speler upgrade

Om de Goldmund set compleet te maken werden de Wadia 8 en X-64.4 decoding computer verkocht via het internet en werd er een Goldmund Eidos 18 combi speler aangeschaft die CD/DVD/SACD/DVD-audio af kan spelen. De Goldmund Eidos 18 was in twee versie's verkrijgbaar een met DVI output en een zonder, ik heb die zonder DVI output (meerprijs was toen maar liefst 2500,- Euro. Achteraf gezien had ik het extra bedrag beter uit kunnen geven  ::))

Lexicon MC-8 en Goldmund Eidos 18 combispeler

Link naar details Goldmund Eidos 18 (link verwijst naar de Eidos 19, de opvolger van de Eidos 18. De Eidos 19 heeft standaard DVI uitgangen)

Al met al in de loop der jaren een set bijeen verkregen die toch op behoorlijk hoog niveau presteert.

De huidige bekabeling

• Siltech Signature - Golden Eagle G6 SATT digitale interlink
  • Siltech Signature - Diamond Six G6 SATT, multikanaal audio weergave
  • Goldmund Lineal, van MC-12B naar Telos-600 (fronts)
  • Goldmund Lineal, van MC-12B naar Telos-400 (center)
  • Goldmund Lineal, van MC-12B naar Telos-400 (rears)
  • Siltech Signature - The Emperor Crown G7 SATT monocrystal van Telos 600's naar Exquisite Midi's
  • Siltech Signature - The Emperor Crown G7 SATT monocrystal van Telos 400 naar center speaker
  • Siltech Signature - Ruby Mountain's aan de Lexicon MC-12B
  • Crystal Cable - Ultra powercord aan de rest van de apparatuur (8 stuks totaal)

Wat foto's van huidige bekabeling

Siltech Signature - Diamond Six

Siltech The Emperor Crown G7 moncrystal luidspreker bekabeling

Siltech Signature - The Emperor Crown G7

Goldmund Lineal

Video bekabeling: Audioquest Cinema, zowel SCART als RGB en antenne kabel

De laatste luidspreker "upgrade" ?

In 2005 door omstandigheden weer terug bij mijn ouders in het ouderlijk huis, hierdoor leuk kunnen sparen omdat ik geen vaste lasten meer had. Wachtend op een geschikte woning kwam toch het upgrade virus weer door de bocht en ik besloot om nu maar te gaan kijken voor een werkelijke top luidspreker set. Vele luistersessie's zijn er geweest waar merken zoals Wilson Audio (Sophia, Sophia-2, Watt Puppy 7), Revel, Avalon (Opus Ceramique) , Verity Audio (Parsifal Ovation), Martin Logan, Isophon, Genesis (501's) etc. etc. voorbij zijn gekomen. Een bepaald topmerk had ik nog nooit gehoord en kwam uit Nederland, het merk is Kharma en de fabriek staat in Breda. Hier ben ik het afgelopen jaar vrij veel geweest om te luisteren naar de verschillen met andere merken en naar wat een voor mij perfect model zou zijn, pratende met een van de medewerkers zijn we na verloop van tijd tot een mooie set gekomen die op persoonlijke wens op diverse punten is aangepast om aan een belangrijke voorwaarde voor home theater te voldoen: gelijke units in alle luidsprekers !
Ik heb gekozen voor de kleur "diamond black", dit is in feite zwarte pianolak met daaroverheen nog een laag met "glitters" en een extra beschermlaag volgens info fabrikant, voordeel hiervan is dat je stof niet zo hinderlijk ziet en ze wat minder vatbaar zijn voor krassen a.g.v. langslopen / aanraken.

Eind 2005 heb ik de Totem luidsprekers te koop gezet op internet met de intensie om ze na de zomer van 2006 te verkopen, eventuele kopers zouden dan wat tijd hebben om de financiën bij elkaar te krijgen. Dat internet een pracht medium is om tweedehands artikelen te verkopen bleek uit het feit dat ik eind Januari 2006 alle luidsprekers had verkocht waaronder diverse items naar leden van dit forum. Door drukke werkzaamheden op het werk begin 2006 die uitliepen tot aan het begin van de zomer vakantie heb ik het luisteren naar muziek / beleven van films niet echt gemist maar het wordt nu wel weer tijd om een mooie set thuis te hebben staan !

Hieronder een foto van de lege kisten van de Kharma luidsprekers ter illustratie hoe ze zijn afgeleverd

Hieronder een foto van hoe de Kharma luidsprekers in de kisten verpakt zitten, foto is van de CRM-3.2FE

Hieronder een foto van een tijdelijke set-up van de Exquisite Mini's

Hieronder wat detail foto's van de onderdelen van de Mini's

Hieronder een foto van de speciale versie van de center speaker, voorzien van een betere tweeter en ge-lasertunede mid/woofers

En ook maar eentje van de achterkant

En hier wat foto's van de CRM-3.2FE welke voor surround gebruikt gaan worden (hier ook in tijdelijke opstelling t.b.v. inspelen). De surround luidsprekers zijn ook speciaaltje's, hebben ook ge-lasertunende mid/woofers en een andere tweeter. Op verzoek van Kharma hier geen detail foto's van geplaatst, alleen foto's met de beschermkappen erop

De allerlaatste luidspreker upgrade ? :  :-X

In April 2011 na een bezoekje aan Kharma om te praten over het upgraden van de Exquisite Mini's en de Ceramique center naar diamant tweeters een ander voorstel gekregen van Kharma, of ik interesse had in een upgrade naar een paar Exquisite Midi's. Een lange luistersessie volgde thuis en de knoop werd doorgehakt en de Midi's aangeschaft. Ze zijn in Juni 2011 geleverd.

De Exquisite Mini's verhuisden naar de achterzijde om daar de functie van surround luidsprekers over te nemen van de Ceramique CRM-3.2FE-S die werden ingeruild.

Kharma - Exquisite Midi links met een Goldmund - Telos 600 mono eindversterker

Kharma - Exquisite Midi rechts met een Goldmund - Telos 600 mono eindversterker en het audio rack

De centerspeaker is voorzien van een diamant tweeter

De vierde versterker upgrade

Onverwachts op de 2e hands markt een Goldmund Mimesis 29 eindversterker tegen gekomen en aangeschaft. Dit is een stereo eindversterker uit de Ultimate serie van Goldmund. De gebruikte techniek was de top van wat toen mogelijk was met bijbehorende prijskaartje, 2e hands gelukkig voor een interessanter bedrag aan kunnen schaffen.

En hier wat foto's van het inwendige van de Goldmund Mimesis 29

Detail transfomatoren sectie

Detail versterker sectie

Specificatie's:

• Vermogen:2 * 250 Watt / 8 ohm
  • max vermogen: > 500 watt / 8 ohm
  • max opgenomen vermogen: 2000 watt
  • afmetingen: 44.0 (B) * 44.0 (D) * 23,5 (H)
  • gewicht: 65 Kg

In Januari 2008 is de versterker na een defect "geupgrade" van JOB-3 naar JOB-4.2 module's, de JOB-3 module's werden niet meer geleverd.

De vierde processor upgrade

Na het verkopen van de Lexicon MC-8 een Lexicon MC-12B V5-EQ aangeschaft t.b.v. hulp bij de akoestische problemen in de kamer, de EQ software helpt maar is niet voldoende om e.e.a. perfect te maken. Er zullen dus ook nog wat bass-traps moeten komen

De 5e versterker upgrade: andere versterker voor de center speaker

Voor de center speaker een Goldmund - Telos 400 mono eindversterker aangeschaft.

Specificatie's:

• Vermogen:1 * 350 Watt / 8 ohm
  • max instantanious power: 1000 watt
  • afmetingen: 27.0 (B) * 41.0 (D) * 23,0 (H)
  • gewicht: 30 Kg

De 6e versterker upgrade: andere versterker voor de surround speakers

Voor de surround speakers een 2e hands Goldmund - Mimesis 28M stereo eindversterker aangeschaft.

Specificatie's:

• Vermogen:2 * 200 Watt / 8 ohm
  • max vermogen: > 400 watt / 8 ohm
  • max opgenomen vermogen: 1200 watt
  • afmetingen: 44.0 (B) * 44.0 (D) * 17,0 (H)
  • gewicht: 40 Kg

De 7e versterker upgrade: een paar Goldmund - Mimesis 18.4 mono eindversterkers met digitale ingangen die de surround aansturen

Specificatie's:

• Vermogen:1 * 200 Watt / 8 ohm
  • max vermogen: > 400 watt / 8 ohm
  • max opgenomen vermogen: 800 watt
  • gewicht: ca. 25 Kg

De 8e versterker upgrade: een paar Goldmund - Telos 400's mono eindversterkers met digitale ingangen die de fronts aansturen

Specificatie's:

• afmetingen: 27.0 (B) * 41.0 (D) * 23,0 (H)
  • gewicht: 30 Kg

Front

Back

Inside

De 9e versterker upgrade: een paar Goldmund - Telos 600's mono eindversterkers met digitale ingangen die de fronts aansturen

Specificatie's:

• afmetingen: 33.0 (B) * 47.0 (D) * 27,0 (H)
  • gewicht: 65 Kg

Front

Back

Naast een Exquisite Mini luidspreker

De stroomvoorziening

Met de nieuwe woning gelijk maar de stroomvoorziening aangepakt om alles in een keer goed te doen. Er is een nieuwe zekeringkast aangekocht t.b.v. het plaatsen van een drietal AHP zekering module's

Als stroomkabel is de Belden 19364 kabel gebruikt, in totaal is er een kleine 45 meter in de woning verwerkt

De stopcontacten zijn van HMS

Als laatste m.b.t. stroom voorziening een Siltech Octopus stekkerblok aangeschaft

Het beeld

Het beeld wordt verzorgd door een Pioneer 508XD plasma televisie

De subwoofer

Een Martin Logan - Depth subwoofer aangeschaft om te ervaren hoe mijn set matched met een subwoofer. Al enige tijd op zoek naar een Martin Logan subwoofer omdat deze lekker "snel" zijn en het naar mijn verwachting goed combineert met de rest van de luidsprekers. Het is de bedoeling dat er op termijn een Kharma subwoofer gaat komen, type nog onbekend maar waarschijnlijk "custom made"

Link naar specificatie's

Link naar manual

Eind maart 2010 is de vervanger voor de Martin Logan - Depth subwoofer gearriveerd, het is een "custom build" subwoofer van Kharma geworden.

Just for the fun

In Juli 2010 een oud Goldmund Mimesis 39T CD transport op de kop getikt. Deze maakt gebruik van het bekende Phillips loopwerk. De prestatie's van dit toch al 10 jaar oude loopwerk verbaasde me eerlijk gezegd na het aansluiten, zeer prettig om naar te luisteren.

Groeten Jan

LittleNinja

Ik ken het merk uit de auto hifi... toch?

Daar doen ze het goed. Het ziet er in ieder geval erg strak uit!

Succes. Ik houd je topic in de gaten.  ;)
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

jan-rotterdam

CiteerIk ken het merk uit de auto hifi... toch?

Daar doen ze het goed. Het ziet er in ieder geval erg strak uit!

Voor zover mij bekend heeft Goldmund nooit audio apparatuur gemaakt voor in de auto

Groeten Jan

LittleNinja

Citaat van: jan-rotterdam op september 19, 2006, 17:06:42
Voor zover mij bekend heeft Goldmund nooit audio apparatuur gemaakt voor in de auto

Groeten Jan

Ik kan er ook weinig van terug vinden...  :-X 
Waarschijnlijk haal ik dingen door elkaar..  :-[

Die Yamaha's uit die tijd vond ik altijd erg mooi!! Super strakke styling! ( Heb nog een folder uit dat jaar liggen.. )
Het is nooit meer goed gekomen met me... Heb nu dan ook nog steeds Yamaha..  :P
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

jan-rotterdam

Lamme vingers van het typen maar volgens mij de hele historie wel benoemd. Eventuele aanvullingen / wijzigingen zal ik t.z.t. plaatsen.

Nuttig commentaar / opmerkingen zijn altijd welkom, mag via PM

Groeten Jan

EdoE

Goldmund ken ik vooral nog van het "prijs op aanvraag" in de rechter kolom en de foldertjes die ik altijd zorgvuldig bewaarde...

En oh ja, van de Reference natuurlijk, die tijdens een bliksembezoekje aan Theo Pruijs niet gedemonstreerd kon worden...

990143

Flink verhaal maar ziet er goed uit. De nieuwe speakers zullen niet verkeerd zijn. Welke worden het precies.

Keep it up :o

mikeske

net het ganse verhaal doorlezen, altijd wel leuk zo een audiogeschiedenis  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Raphie

Wow Jan ,wat een upgrade pad 8)

Goldmund & Siltech is dus toch wel de combi voor je :D
Ben idd ook wel benieuwd naar de evt nieuwe speakers
JBL PRX Power!

R

Prachtig upgrade pad zo, bedankt voor het opschrijven ;)

Deleted member

Wow, wat een verhaal! Leuk om te lezen, ik hoop dat het een voorbeeld is voor andere mensen met mooie sets!  :)

DA BoSS

wow jan, mooi geschreven stukje....en wat een mooie spullen zeg :o 8)

Gefeliciteerd mbt de Kharma's (Ceramique?)

mvg,
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

B.J.

Mooi beschreven en een leuke upgrade pad. Nog een maand en dan je nieuwe speakers!

jan-rotterdam

Citaat van: DA BoSS op september 21, 2006, 13:40:02

Gefeliciteerd mbt de Kharma's (Ceramique?)

mvg,

Uiteraard met de keramische laag/midden woofers, na veel onderhandelen wel een speciale versie ervan. Tevens aangepaste tweeter in alle luidsprekers  ;D

Groeten Jan

DA BoSS

High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

jan-rotterdam

Citeerwe need pics

Ik heb wat 3D cad tekeningen gehad van de aanpassing op de center speaker. Zal ik vanavond even posten

Groeten Jan

Pjotr27

CiteerUiteraard met de keramische laag/midden woofers, na veel onderhandelen wel een speciale versie ervan. Tevens aangepaste tweeter in alle luidsprekers

Heb je ze al gehoord met al die modificaties? Of koop je ze zonder geluisterd te hebben?
En ....... meteen met Kharma bekabeling uit de diepvries?  ;D
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

jan-rotterdam

CiteerHeb je ze al gehoord met al die modificaties?

Uiteraard de wijzigingen al gehoord in een demo model. Alleen de center speaker kon men niet zo gauw voorzien van een nieuwe tweeter. Kijk maar naar het verschil tussen een plaatje van de standaard center speaker en hoe de gemodificeerde er uit komt te zien. Hier zijn trouwens op beide plaatjes de standaard mid/laag woofers zichtbaar, worden ook nog iets aangepast.

Standaard centerspeaker

Gemodificeerde centerspeaker (3D CAD tekening)

Groeten Jan

bmateijsen

Jan, dat wordt echt een prachtige set! Ik ben heel benieuwd!! Ook de subwoofer erbij genomen??

jan-rotterdam

CiteerOok de subwoofer erbij genomen??

Voorlopig niet, ontbreekt me aan twee dingen: ruimte en Euro's  ;)

Kharma subwoofer Ceramique serie

Groeten Jan

bmateijsen

Tja.. de subjes van Kharma zijn ook wel heel bruut... ik zou alleen wel wat regelmogelijkheid willen hebben.
Euro's daar kan ik me iets bij voorstellen ;).

Citaat van: jan-rotterdam op september 22, 2006, 15:38:12
Voorlopig niet, ontbreekt me aan twee dingen: ruimte en Euro's  ;)

Groeten Jan

jan-rotterdam

CiteerTja.. de subjes van Kharma zijn ook wel heel bruut...

BRUUT ? dan moet je deze hebben  ;D

Groeten Jan

bmateijsen

Dit komt toch uit de Grand exquisite lijn??

Citaat van: jan-rotterdam op september 22, 2006, 15:49:51
BRUUT ? dan moet je deze hebben  ;D

Groeten Jan

Raphie

Hoeveel inch woofer zit daar in 15"of 18" ?
JBL PRX Power!

jan-rotterdam

CiteerDit komt toch uit de Grand exquisite

Inderdaad, de Exquisite lijn.

Groeten Jan