Akoestisch oplossing voor in de woonkamer

Gestart door pong38, juni 18, 2007, 23:59:36

Vorige topic - Volgende topic

pong38

Heeft iemand ervaring bij het gebruik van de volgende panelen ?

http://proimpex.info/antinoise/index.php?product=11

Ik heb in de woonkamer behoorlijk last van galm en heb nu buiten een schilderij weinig op de muren zitten.
Daarnaast vraag ik me af of ik die panelen ook MOET gebruiken achter mijn speakers of is dit afhankelijk van de akoestiek ??

Peppi

He Pong,

Ik zou zeker hier eens kijken http://www.soundscapes.tk/ is ook een DIY sectie aanwezig met veel info

Peter ;)
Reality is an illusion caused by a lack of alcohol (Audiostatic ES300rs, 2x HYPEX NCore 400 monoblocks, NAD T758v3, LG OLED v920, 5.1.2 Gallo A'Diva Ti surrounds in Atmos, Final S200 sub, Apple TV4k, Marantz cd80)

reMC

Citaat van: pong38 op juni 18, 2007, 23:59:36
Heeft iemand ervaring bij het gebruik van de volgende panelen ?

http://proimpex.info/antinoise/index.php?product=11

Ik heb in de woonkamer behoorlijk last van galm en heb nu buiten een schilderij weinig op de muren zitten.
Daarnaast vraag ik me af of ik die panelen ook MOET gebruiken achter mijn speakers of is dit afhankelijk van de akoestiek ??

Kan je een schetsje van je kamer maken?

HTip

Citaat van: Peppi op juni 19, 2007, 12:38:58
He Pong,

Ik zou zeker hier eens kijken http://www.soundscapes.tk/ is ook een DIY sectie aanwezig met veel info

Peter ;)

De site van Thingman is verplaatst. Het nieuwe adres is http://www.soundscapes.nu/
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

reMC

Ik zie bij deze nevensite trouwens best leuke dingen voor aan de muur:

http://proimpex.info/artinoise/

Je kan zelf ontwerpen aan leveren om te laten printen (de vraag is wel in hoeverre de dempende werking dan dan effect heeft).

pong38

Zie hier mijn opstelling.

Het plafond is standaard-nieuwbouwhuis gespoten afgewerkt en op de muren zit glasvliesbehang  ::) (heeft iemand goede ervaringen met (schuim)vinylbehang ?

reMC

Heb je ook kastjes, kleden of iets anders aan de muren hangen? Zo ja, waar? En waar zitten de ramen, tussen de streepjes?

pong38

Citaat van: reMC op juni 20, 2007, 20:23:34
Heb je ook kastjes, kleden of iets anders aan de muren hangen? Zo ja, waar? En waar zitten de ramen, tussen de streepjes?

Er hangt boven het dressoir een ingelijste poster in een hout frame met glas.
Op de tekening is aangegeven dat er onder de salon tafel een stuk tapijt/kleed ligt.

Rechts tussen de streepjes bevindt zich een schuifpui. Dit is de enige glaspartij in de woonkamer. De open keuken is geen open keuken meer  ;D
Voor de glazen schuifpui hangt over de volle breedte vitrage en daarvoor weer een niet al te zwaar gordijn.

HTip

Als het mogelijk is zou ik een aantal dingen verplaatsen. Meubel met TV, salontafel en banken richting keuken. Dan staan Front L en Rear L in lijn met elkaar. Ik weet niet of je sub een faseregeling heeft, maar het lijkt me beter de sub niet voor de schuifpui te plaatsen. Zonder gordijn teveel reflectie. Met gordijn teveel demping. Het blijft altijd uitproberen...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

pong38

Citaat van: ht4ever op juni 20, 2007, 21:57:36
Als het mogelijk is zou ik een aantal dingen verplaatsen. Meubel met TV, salontafel en banken richting keuken. Dan staan Front L en Rear L in lijn met elkaar. Ik weet niet of je sub een faseregeling heeft,....

Dank je voor de tip. Ik zie op de tekening dat ik de rears niet in lijn gezet hebt met de fronts. Dat zijn ze in de praktijk wel.
Wat betreft de sub. Ik heb al 2x de hele kamer afgestruind op zoek naar de ideale plek voor de sub.

De methode die ik gebruik hebt is de sub op de luisterpositie neerzetten en dan in de kamer zoeken naar de beste weergave.
Daar waar je staat en waar de sub het lekkerst klinkt, daar plaats je de sub.  ;D

En laat dit nu net op de positie zijn waar ie nu staat.

reMC

De grootste problemen zijn denk ik de twee grote tegenoverliggende wanden: die waar je luidsprekers tegenaan staan en die bij het dressoir. Ik zou beginnen met het ophangen van een groot doek boven het dressoir en eens luisteren hoe het dan klinkt. Ik vermoed dat je ruimte met die aanpassing al een stuk 'gezelliger' en compacter gaat klinken, met natuurlijk minder galm.

En hoe is de hoek van je rechterfront, is die kaal? Zo ja, dan zou ik ook daar een doek proberen, in de lijn van de vitrage.

Je hebt gewoon een behoorlijk harde ruimte met beste grote muren. Je zult vooral moeten dempen denk ik, hoewel dat van afstand nog moeilijk in te schatten is (je kunt galm bijvoorbeeld ook oplossen door te diffuseren).

Ik ga overigens deze panelen proberen:

http://proimpex.info/artinoise/artinoise_custom.html (maar dan óf met een egale kleur óf met een foto gemaakt door mijn vriendin erop). Ik hoop dat ik er één mag lenen om te horen hoe het uitpakt in mijn ruimte!

pong38

Bedankt voor je tips ReMC.
Ik ben al van plan om 2 panelen achter de front te plakken. De vrienden van Olie en Olie in Den Haag hebben erg mooie paneeltjes aan de muur hangen. Ik zal Jan eens vragen waar hij ze vandaan heeft.

En wat ik hierboven al aangaf is dat ik wellicht de gehele kamer opnieuw behang met (schuim)vinylbehang. Een vriend van mij heeft dit sinds kort er op zitten en het geeft een hele wezelijke bijdrage aan het reduceren van galm. Het mooie is dat je dat spul erg mooi kunt overschilderen met latexverf. Prachtig resultaat.

Die schermen op die site zijn overigens ook erg interessant. Zijn er prijzen bekend ?

patrick_vdb

Hoi Remko

Citaat van: reMC op juni 20, 2007, 23:02:52
Je hebt gewoon een behoorlijk harde ruimte met beste grote muren. Je zult vooral moeten dempen denk ik, hoewel dat van afstand nog moeilijk in te schatten is (je kunt galm bijvoorbeeld ook oplossen door te diffuseren).

Hoe wil jij een correcte nagalm bewerkstelligen door enkel diffusie?

mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op juni 21, 2007, 09:00:07
Hoe wil jij een correcte nagalm bewerkstelligen door enkel diffusie?

Ha Patrick,

Ik weet niet wat "correct is", maar in mijn oude kamer heb ik heel veel galm (maar inderdaad, niet alles) kunnen wegwerken door te diffuseren. Zal wel iets te maken hebben met het feit dat het dan ten minste geen harde, keiharde oppervlakten meer waren die tegen elkaar 'opschreeuwden'?

Maar goed, zoals ik zei denk ik ook dat dempen in ieder geval gemakkelijker en effectiever is. Mijn ervaring is echter dat het wel MOGELIJK is, om galm met diffusie op te lossen.

reMC

Citaat van: pong38 op juni 20, 2007, 23:46:24
Die schermen op die site zijn overigens ook erg interessant. Zijn er prijzen bekend ?

Ik heb de prijslijst naar je e-mailadres gestuurd! Ik krijg trouwens een soort proefexemplaar van ze opgestuurd, zodat ik thuis kan testen hoe het klinkt, heel fijn :D

oud_account_1

Citaat van: reMC op juni 21, 2007, 10:54:43
Ik heb de prijslijst naar je e-mailadres gestuurd! Ik krijg trouwens een soort proefexemplaar van ze opgestuurd, zodat ik thuis kan testen hoe het klinkt, heel fijn :D
Mooi spul, kan je die lijst ook hierheen pm-en?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Citaat van: squadra op juni 21, 2007, 12:46:55
Mooi spul, kan je die lijst ook hierheen pm-en?

Ik heb 'm naar je mailadres gestuurd ;)

garmtz

Als een kamer hard heeft en dus een lange nagalmtijd heeft (RT60), is het enige dat helpt om de nagalm omlaag te brengen DEMPING. Diffusie (het gehele werkwoord is diffunderen) zal wel flutter echo verminderen, maar de nagalm niet omlaag brengen. Pas als de ruimte voldoende kritisch is gedempt (grote oppervlakken aanpakken, als plafond, vloer en/of wanden), kan er verder gedacht gaan worden over diffusie.

oud_account_1

"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

reMC

Citaat van: garmtz op juni 21, 2007, 12:52:23
Diffusie (het gehele werkwoord is diffunderen)

Dank je ;D

Citeerzal wel flutter echo verminderen, maar de nagalm niet omlaag brengen. Pas als de ruimte voldoende kritisch is gedempt (grote oppervlakken aanpakken, als plafond, vloer en/of wanden), kan er verder gedacht gaan worden over diffusie.

Ok, dit snap ik wel, maar is flutter echo niet gewoon een soort nagalm?

Nogmaals: ik denk ook dat dempen zinvoller is, maar in mijn kamer was de galm (of blijkbaar: de flutterecho) behoorlijk verminderd na diffusie! Het woord 'oplossen' was in mijn eerdere post gewoon verkeerd gekozen, maar ik ben nog steeds van mening dat flutterecho te verminderen is, door te diffunderen.

garmtz

Citaat van: reMC op juni 21, 2007, 12:56:16
Ok, dit snap ik wel, maar is flutter echo niet gewoon een soort nagalm?

Ja, dat is zo... Flutter echo treedt op als het geluid (vooral hoog/midden, laag gedraagt zich heel anders) weerkaatst tussen twee harde wanden, je hoort dan als je hard in je handen klapt een soort "trrrrrrrrrrrr". Met diffusie verbreek je de exacte paralelle vlakken door tijd- en frequentie-selectieve 'willekeur' te introduceren. De diffusors zullen echter geen ENERGIE wegnemen, dus als je met een RTA je RT60 meet, zul je zien dat daar niets aan is verandert. Dat het subjectief iets zou kunnen helpen is een feit.

CiteerNogmaals: ik denk ook dat dempen zinvoller is, maar in mijn kamer was de galm (of blijkbaar: de flutterecho) behoorlijk verminderd na diffusie! Het woord 'oplossen' was in mijn eerdere post gewoon verkeerd gekozen, maar ik ben nog steeds van mening dat flutterecho te verminderen is, door te diffunderen.

Flutter-echo wel, nagalmtijd niet... ;)

Ghosty J

kan jij ze ook deze kant op pmen :)
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

HTip

Panelen zien er heel mooi uit, zeker als je je eigen foto kan laten drukken. Ben benieuwd wat je ervaringen zijn als je een paneel mag uitproberen.

Wat de prijslijst betreft, daar ben ik ook in geïnteresseerd. Alvast bedankt :)
Showcase - Topic

patrick_vdb

Hoi Remko,

Citaat van: reMC op juni 21, 2007, 12:56:16
Nogmaals: ik denk ook dat dempen zinvoller is, maar in mijn kamer was de galm (of blijkbaar: de flutterecho) behoorlijk verminderd na diffusie! Het woord 'oplossen' was in mijn eerdere post gewoon verkeerd gekozen, maar ik ben nog steeds van mening dat flutterecho te verminderen is, door te diffunderen.

Niet gewoon maar compleet verkeerd gekozen ;D Op moment dat je geld verdient met adviezen op audiogebied, zorg er dan op zijn minst voor dat hetgeen je zegt ook klopt. Er is geen ruimte voor "voodoo" wanneer het akoestiek betreft ;)

CiteerPas als de ruimte voldoende kritisch is gedempt (grote oppervlakken aanpakken, als plafond, vloer en/of wanden), kan er verder gedacht gaan worden over diffusie.

Nee hoor, reflectiebeheersing dient al in het plan meegenomen te worden voordat de nagalm aangepakt gaat worden wanneer vooraf al duidelijk is dat ook op dit gebied (de reflectiebeheersing) het nodige werk te besteden valt (en de klant dit ook wil).
mvrg

Patrick

reMC

Citaat van: patrick_vdb op juni 21, 2007, 21:42:47
Niet gewoon maar compleet verkeerd gekozen ;D

Ik weet het :)

CiteerNee hoor, reflectiebeheersing dient al in het plan meegenomen te worden voordat de nagalm aangepakt gaat worden wanneer vooraf al duidelijk is dat ook op dit gebied (de reflectiebeheersing) het nodige werk te besteden valt (en de klant dit ook wil).

Ik zou niet van tevoren durven te voorspellen waar diffusie moet worden toegepast nadat er op bepaalde plaatsen is gedempt. Er zijn ongetwijfeld mensen die dat wél kunnen (Thingman bijvoorbeeld), maar hij en ik delen wel een andere mening, bijvoorbeeld over wel/niet symmetrisch dempen ;)