Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Citaat van: Raphie op november 21, 2013, 11:21:11
Frank, 1db is niet hoorbaar,
ik zal straks even 3 files uploaden waarvan er één 1db verschil heeft, kijken of je de juiste eruit pikt
nog voorkeur voor een track die je extreem goed kent?

1 db in geluid is niet / nauwelijks hoorbaar klopt, 1 db in de grafiek is wel hoorbaar, als ik de roomgain met 1 db verhoog is dat zeker hoorbaar.

Maar jullie missen de point. Zo'n grafiek is slechts een hulpmiddel om iets te kunnen zien. Ik luister liever naar het totaal plaatje. En ik ga geen testjes doen om iets te bewijzen. Verschil van 1 db hoor je toch niet.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Martijn M

Raphie, wat is je plan met de bestanden? Het gehele fragment één dB luider, of een smalbandige variatie? Ik doe hoe dan ook graag mee met de blinde test!
Dutch & Dutch

chansig

Ik mis je point niet Frank. Je hebt helemaal gelijk als je het hebt over het totaal plaatje en dat je tevreden ed kan zijn met wat je hoort en niet met wat je meet. Als ik het prettig vind klinken en de AM geeft een nare grafiek aan...dan ben ik vervolgens wel nieuwsgierig hoe veel meer prettig het zou kunnen klinken als ik die nare grafiek rechter kan krijgen. Stel dat het door een rechtere grafiek niet fijner gaat klinken...dan weet ik wel waarvoor ik kies.

Wat is het verschil tussen 1dB in geluid en 1dB in roomgain ? Misschien een hele domme vraag...maar dat hoor ik dan wel.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

evilniek

Citaat van: Martijn - Synergy Acoustics op november 21, 2013, 12:11:50
Raphie, wat is je plan met de bestanden? Het gehele fragment één dB luider, of een smalbandige variatie? Ik doe hoe dan ook graag mee met de blinde test!

Wil ook wel even een testje doen.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

frank2

roomgain tilt het hele freq. gebied van 20 Hz naar +/- 400 hz op, een geleidende schaal, als je daar dus 1 db bijzet dan worden alle bovengenoemde tonen iets gelifd, zoiets als loudness alleen wat beter geintegreerd.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

chansig

Oke...maar wat is dan het verschil ? Je zegt namelijk dat 1dB verschil in geluid niet/nauwelijks te horen is, maar 1 dB verschil in roomgain wel.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

frank2

geluid 1 db harder hoor je niet is het totale freq. bereik
1 db roomgain is een klein stukje freq. bereik, lage tonen en midbass. maw. zwaarder basbereik, luider.

chansig

Citaat van: frank2 op november 21, 2013, 12:18:04
roomgain tilt het hele freq. gebied van 20 Hz naar +/- 400 hz op, een geleidende schaal, als je daar dus 1 db bijzet dan worden alle bovengenoemde tonen iets gelifd, zoiets als loudness alleen wat beter geintegreerd.

Citaat van: frank2 op november 21, 2013, 12:49:54
geluid 1 db harder hoor je niet is het totale freq. bereik
1 db roomgain is een klein stukje freq. bereik, lage tonen en midbass. maw. zwaarder basbereik, luider.

Bedankt voor je geduld...want ws mis ik iets in je uitleg: Je zegt 1 dB in geluid is een verhoging over de hele frequentie (en dan hoor je het niet) en bij de verhoging van roomgain doe je dit over een beperkter gebied (van 20 Hz tot 400 Hz) en dan hoor je het wel ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Raphie

Citaat van: Martijn - Synergy Acoustics op november 21, 2013, 12:11:50
een smalbandige variatie. volume 1dB harder is natuurlijk geen uitdaging, dat is ook niet wat Frank2 beweert, hij beweert een smalbandige dip van 1dB op zijn grafiek te kunnen horen. Ik ga, indien Frank2 mee wil werken, bewijzen dat dat niet zo is.
JBL PRX Power!

chansig

Ik begrijp dat het oor bij bepaalde's frequentie gevoeliger is (spraak/middengebied). Dus dan zou ik de test in dat gebied doen. Is volgens mij ook het gebied waar Frank de verschillen meent waar te nemen.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

frank2

Citaat van: Raphie op november 21, 2013, 13:04:00
een smalbandige variatie. volume 1dB harder is natuurlijk geen uitdaging, dat is ook niet wat Frank2 beweert, hij beweert een smalbandige dip van 1dB op zijn grafiek te kunnen horen. Ik ga, indien Frank2 mee wil werken, bewijzen dat dat niet zo is.

bij een dip een verschil van 1 db horen, dat kan ik niet horen. Dus doe geen moeite.

Jumping Jack

"Discussie voeren voor peuters. Een gids how to..." door Frank2.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Raphie

Citaat van: frank2 op november 21, 2013, 14:04:19
bij een dip een verschil van 1 db horen, dat kan ik niet horen. Dus doe geen moeite.
dan is dat duidelijk en "on record"  ;)
JBL PRX Power!

frank2

Citaat van: chansig op november 21, 2013, 13:00:35
Bedankt voor je geduld...want ws mis ik iets in je uitleg: Je zegt 1 dB in geluid is een verhoging over de hele frequentie (en dan hoor je het niet) en bij de verhoging van roomgain doe je dit over een beperkter gebied (van 20 Hz tot 400 Hz) en dan hoor je het wel ?

Gr Hans

ja. de bas wordt sterker en dat kun je horen.

Ik snap trouwens niet waarom dit geheel van 1 of 2 db verschil nu opeens zo belangrijk is, het gaat mij nogmaals om het totaal plaatje en ook daar zijn verschillen waar te nemen. Met een roomgain van de anthem kun je dan nog een bepaald freq. bereik bijstellen tot + 6 db. Ik heb deze nu op 2,95 staan.

Ik snap dus ook niet al die testjes, niet belangrijk voor mij. Een grafiek is een hulpmiddel wat mij hooguit sterkt in mijn mening wat ik heb over het geluid, bijvoorbeeld ik hoor meer hoog en de grafiek geeft dat ook aan dan weet ik dat. enz.

chansig

Je "afschuw" (misschien is afkeer een beter woord) om je ervaringen kracht bij te zetten met bv een meting...is duidelijk. Ik vind het zelf wel een leuke tocht om te onderzoeken. Ik hoop dat Raphie met de test gaat komen..ik doe wel mee.

Even een tip van mij aan jou: Laat alle cijfers los als je beschrijvingen van geluid gaat geven, voldoe ook niet meer aan verzoeken om metingen te laten zien...dan kunnen mensen er ook geen vragen over stellen en hoef jij geen antwoorden schuldig te blijven of de discussie een andere wending te gaan geven.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Vik

1 van de grootste successen van Anthem is volgens mij het onderling leip maken met grafiekjes. Doodvermoeiend lijkt me dat.

Genieten is "the keyword" en wat boeit het allemaal of de veranderingen af te lezen zijn d.m.v. grafiekjes.  ::)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

twani

Citaat van: vik op november 22, 2013, 07:59:26
1 van de grootste successen van Anthem is volgens mij het onderling leip maken met grafiekjes. Doodvermoeiend lijkt me dat.

Genieten is "the keyword" en wat boeit het allemaal of de veranderingen af te lezen zijn d.m.v. grafiekjes.  ::)
Hé hé, eindelijk iemand met verstand van zaken  ;). Die k*t grafieken :devil:

It's all about the music :pompom:

chansig

Citaat van: vik op november 22, 2013, 07:59:26

Ze gaan bij mij hand in hand...maar ik begrijp dat sommige dat een lastig idee vinden.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

twani

Citaat van: chansig op november 22, 2013, 09:14:35
Ze gaan bij mij hand in hand...maar ik begrijp dat sommige dat een lastig idee vinden.

Gr Hans
Nee hoor Hans ik begrijp je wel, echter ik lees hier nooit iets over het genieten van de muziek, daar waar het ooit mee begonnen moet zijn.

Over het algemeen zet ik s'avonds lekker de muziek aan zónder me ook maar één moment druk te maken over kabeltjes, pluggen, zekeringen oid.

Dat komt natuurlijk ook omdat ik speakers heb die daar geen verschillen in (kunnen) laten horen. Ik ben een gelukkig man :tongue2:

chansig

Ik lees wel dat Frank geniet. Hij heeft dat verschillende keren geschreven. Ik genoot ook van muziek toen ik mijn vorige speakers had of mijn allereerste set. Dat het niveau van de set met het jaar hoger is geworden (in mijn oren) maakt niet dat ik meer/minder geniet.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

DofN

Als genieten onafhankelijk is van het niveau van de weergave (of de kwaliteit van de weergave) waarom dan überhaupt het niveau (proberen te) verhogen?

Misschien is veranderen dan een beter woord. Verandering van spijs doet eten: en ik denk weleens dat mensen hun muziek steeds willen "herbeleven" maar niet steeds met hetzelfde smaakje, en daarom blijven veranderen (en dit verbeteren noemen).

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

chansig

Door...toen ik 10 jaar geleden begon met de apparatuur vond ik muziek net zo boeiend als nu. En kon ik er op mijn Pioneer torentje en KEF blaffers ook van genieten. Dat het met de jaren beter is gaan klinken maakt alleen niet dat ik meer ben gaan genieten van de muziek.

Gr Hans
Coax AQ Carbon

DofN

:) Ik snap het niet! We hebben het er nog weleens over IRL. Frank sorry voor de onderbreking. Ik lees je draadje altijd met veel interesse.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

calli43

Citaat van: chansig op november 22, 2013, 09:56:09
Ik lees wel dat Frank geniet. Hij heeft dat verschillende keren geschreven. Ik genoot ook van muziek toen ik mijn vorige speakers had of mijn allereerste set. Dat het niveau van de set met het jaar hoger is geworden (in mijn oren) maakt niet dat ik meer/minder geniet.

Gr Hans

Hoi,

Wat Hans denk ik bedoeld, is dat de muziek, die je leuk vindt, leuk blijft ongeacht de kwaliteit van de apperatuur.
Zelf luister ik liever naar een middelmatig setje met muziek die me aanspreekt dan naar een highend set met muziek die me niet boeit.

Karel
naim nait 5i (stereo)
Rotel RSX1056 (surround)
AH njoe tjoeb CD
Panasonic Blu-ray BDT 100 Usher X929 front speakers Castle Howard S3 surround speakers B&W LCR60 center XCAN 2 hoofdtelefoonversterker Tuner ST4000 marantz

chansig

Coax AQ Carbon