Reference Stereo System by Frank2

Gestart door frank2, september 18, 2006, 19:25:43

Vorige topic - Volgende topic

Martijn M

Als dempingsmateriaal gaat er weinig boven glas- en steenwol.
Dutch & Dutch

alexander2

Citaat van: keyser op juli 31, 2013, 23:07:01
Als dempingsmateriaal gaat er weinig boven glas- en steenwol.

Waar baseer je dat op?
Heb zelf weinig ervaring met glas of steenwol maar als ik een ruimte redelijk volzet met Polyether platen ( dikte denk aan matrassen ) dan volgt er fikse demping.

Tevens ben ik benieuwd naar jouw mening als mensen gericht steenwol gaan gebruiken dus demping.
Ik zie dat ze de ruimtes volproppen met steenwol vervolgens weer een Mdf of gipsplaat ertegen bevestigen.

Is het niet verstandiger om de ruimte open te laten dus geen afdekplaat te bevestigen?

Deleted Member 2

Citaat van: Antoine op juli 31, 2013, 20:29:09
Vreemd dat dit (zelfs niet deels) hoorbaar is bij Frank! De amplitude/volume van dit effect is hoog, net even naar geluisterd op mijn set en gekeken met Foobar op m'n PC boven. Op 2:11 hoor je 't laag maximaal afsluiten met zelfs een korte 'dreun'. Hier beneden in elk geval zeer goed hoorbaar maar ook op mijn kleine Yamaha luidsprekertjes met 5" woofer op een 25W klasse T versterkertje in m'n werkkamer goed hoorbaar. In Foobar geeft die spectrum analyzer slechts tot 50Hz weer en juist rond die frequentie zie je de output flink pieken (tot -10dB relatief) maar 't zal ook best wat doorlopen naar onder de 50Hz. Toch zie ik bij Frank daar geen specifieke dippen in de response.

Deze track is opgenomen in de testset om twee redenen:
1. geeft de set Q-sound effecten goed weer?
2. wordt de lage en luide passage met het q-sound effect goed weergegeven?
De set van Frank mist geen laag, maar kan vreemd genoeg het betreffende Q-sound effect niet/in zeer beperkte mate weergeven. Dat lijkt nogal strijdig met elkaar, maar kan eventueel veroorzaakt worden door de akoestiek, onjuiste presentatie van de faseverschillen waarvan door q-sound gebruik wordt gemaakt. juist op de plek in de kamer waar je zo ongeveer het bedoelde effecten zou moeten horen, hoor je in een andere niet-q-sound passage met veel laag een zeer sterke, luide en voelbare boem.

Gr
Henk

AbZ

Citaat van: alexander2 op juli 31, 2013, 23:29:54
Waar baseer je dat op?
Heb zelf weinig ervaring met glas of steenwol maar als ik een ruimte redelijk volzet met Polyether platen ( dikte denk aan matrassen ) dan volgt er fikse demping.

Tevens ben ik benieuwd naar jouw mening als mensen gericht steenwol gaan gebruiken dus demping.
Ik zie dat ze de ruimtes volproppen met steenwol vervolgens weer een Mdf of gipsplaat ertegen bevestigen.

Is het niet verstandiger om de ruimte open te laten dus geen afdekplaat te bevestigen?
Glas/steenwol geeft betere laagabsorbtie, waar de meeste problemen zitten.  Iets met stromingsweerstand denk ik, als dat de goede term is.  Als je een matrasdikte polyether met 5cm glaswol gaat vergelijken is dat minder informatief...

Deleted member

Citaat van: alexander2 op juli 31, 2013, 23:29:54
Waar baseer je dat op?

Keyser is me net voor maar er is maar weinig materiaal dat zo "goed" (lees breedbandig) dempt als steen-/glaswol. Andere materialen waaronder de diverse (PE/PUR etc.) schuimen hebben ook zo hun voordelen omdat die andere dempingskarakteristieken hebben. Wil je mid/laag ontzien in je demping dan kun je bijvoorbeeld beter een dunne laag schuim inzetten i.p.v. dan glas-/steenwol. Google maar eens naar 'absorption coefficient' of absorptie coefficient voor de betekenis, diverse standaardwaarden etc.

De 'truc' om te komen tot een goede akoestische ruimte is de juiste hoeveelheid demping, absorptie toe te passen door de juiste hoeveelheden en typen materialen te gebruiken. Dit is alles behalve giswerk, er is goede tooling om ruimtes door te rekenen en modelleren.

Mitch--

Citaat van: alexander2 op juli 31, 2013, 22:29:56
Mitch ik kan mij niet voorstellen dat een bank volproppen met rockwool en meerdere tweaks zoals noppenschuim het gewenste resultaat geeft.
Geluid 'vliegt' alle kanten op en reflecteert op harde vlakken.
Ik lees vaak rockwool naar ik zou eerder neigen naar PUR of Polyether Platen ( matrassen )
Wat ook een optie is als het om akoestiek gaat zijn dit soort platen:

http://shop.merford.nl/zakelijk_nederlands/toepassingen/scholen/buzziskin-tile-3d-1891.html

tsja mijn oren zeggen iets anders, en hier kan ik nu op normaal volume met elkaar praten zonder dat ik gek word van de echo,

en als je mijn woorden goed hebt gelezen staat er, het is een probeersel, uitkomst daarvan dus onbekend, maar resultaat is prima en ik persoonlijk kan er prima mee leven, ik had van te voren ook geen gewenst resultaat, lees weer het probeersel. dit geheel kosten ongeveer 30 euro zo niet minder, toch grappig om te ervaren dat dat al veel goed doet

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

morca

Het ligt ook aan je ruimte,bij mij doen het matras en het bed veel goed.
Maar het plafond ook denk ik.

In een huiskamer word het weer anders,moet ik alexander toch wel deels gelijk geven.
Ik had in 2 hoeken opgerolde waterbed overtrekken,die zijn best dik.
Dat haalde een boel ellende uit me kamer.

Moet ik er nog eens een paar van opsnorren voor de achterkant .

morca

Citaat van: alexander2 op juli 31, 2013, 22:29:56
Mitch ik kan mij niet voorstellen dat een bank volproppen met rockwool en meerdere tweaks zoals noppenschuim het gewenste resultaat geeft.
Geluid 'vliegt' alle kanten op en reflecteert op harde vlakken.
Ik lees vaak rockwool naar ik zou eerder neigen naar PUR of Polyether Platen ( matrassen )
Wat ook een optie is als het om akoestiek gaat zijn dit soort platen:

http://shop.merford.nl/zakelijk_nederlands/toepassingen/scholen/buzziskin-tile-3d-1891.html
Als je op de raakvlakken dempt kan je al goeie dingen doen.

Dit is een plaatje van Eric trouwens,die het zo gemaakt heeft op tip van Keyser.

Schijnt goed te werken,wat ik wel geloof,2 GIK panelen was hier al goed hoorbaar beter.
Maar die had ik jammer genoeg als test in huis  :)

twani

Citaat van: mark235 op juli 31, 2013, 22:43:04
Als de MRX inderdaad de boosdoener is, is het makkelijk te testen. Er hoeft alleen iemand met een nette stereo pre langs te gaan. Maar ik heb er een hard hoofd in...

Ik ga het stukje zelf ook even opzoeken als de Classé er weer is, ben nou wel benieuwd.
Je vergeet steeds dat akoestiek ook bij mij bovenaan staat in Frank z'n situatie. Dus de MRX word door mij niet sec als boosdoener aangewezen.

frank2

Je verhaal over surround recievers is echt geheel achterhaald.

Ik lees met verbazing; het gaat weer de kant op van enige tijd geleden waar iedereen mij melde dat ik een basprobleem had, ik heb schijnbaar nu een akoestiek probleem.

Voor de laatste keer er is hier geen flutterecho, geen echo, de akoestiek is hier goed.

De reden waarom Henk die toon niet kon horen kan misschien ook wel liggen aan het feit dat hij erg hard draaide waardoor de bassen erg zwaar werden omdat ik nooit zo hard luister, staat de roomgain bij mij iets hoger, op dat volume van Henk zou ik het minder maken. Ik zal straks dat nummer nog eens draaien op "normaal" volume.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

twani

Nou oké, zijn we klaar toch. Lekker gaan luisteren zou ik zeggen.

We horen wel wanneer het volgende ongetwijfeld zeer dure apparaat (nee ik ben niet jaloers) in de set is terecht gekomen, waarmee dan eindelijk (alweer) de beoogde verbetering is gekomen omdat het eerder toch niet zo goed bleek te zijn als geroepen.

Dat gebeurt namelijk iedere keer als je mensen op bezoek hebt gehad die hun mening op jouw set hebben losgelaten.

Jij vraagt die mensen namelijk om een kritische benadering, om vervolgens bij de eerste de beste opmerking van die kant in de stressmodus te schieten en het alarmnummer "112 W&W" te bellen.

Tip voor de gemoedsrust: organiseer geen luistersessies met andere mensen meer bij jou thuis, je kunt niet tegen kritiek. Het wordt ook ingegeven door de casus die om zo'n luisterbezoek wordt heengebouwd.

Waarom nu een set op zo'n moment technisch fileren en analyseren, waarom niet gewoon een heerlijk dagje muziek luisteren.  Ik weet zeker dat Henk met z'n expertise iedere set wel weet te betrappen op meer of minder belangrijke missers en als je daarom vraagt krijg je 'm ook.

Ik weet zeker als Henk bij mij zou luisteren dat er genoeg te mekkeren valt, al onze huiskamersets zijn pure compromissen die met de woonomgeving en het gezin wordt aangegaan, nou én.

Anders wordt het als iemand een dedicated audio room heeft neergezet en dán vraagt om een "fileersessie". Daar zijn de geschapen omstandigheden op maximaal gezet hetgeen je dan ook als klankmatig resultaat wil/mag terugverwachten.

Een woonkamer is een woonkamer, als je maar geniet is het adagio toch?

Ik weet trouwens wel dat je (terecht) geniet van je set maar je laat je zo onrustig maken af en toe. Nergens voor nodig.

Gr
Theo.

Xander32

Citaat van: frank2 op augustus  1, 2013, 07:43:18
Je verhaal over surround recievers is echt geheel achterhaald.

Ik lees met verbazing; het gaat weer de kant op van enige tijd geleden waar iedereen mij melde dat ik een basprobleem had, ik heb schijnbaar nu een akoestiek probleem.

Voor de laatste keer er is hier geen flutterecho, geen echo, de akoestiek is hier goed.

De reden waarom Henk die toon niet kon horen kan misschien ook wel liggen aan het feit dat hij erg hard draaide waardoor de bassen erg zwaar werden omdat ik nooit zo hard luister, staat de roomgain bij mij iets hoger, op dat volume van Henk zou ik het minder maken. Ik zal straks dat nummer nog eens draaien op "normaal" volume.
Frank, ik ben het met het verhaal van Theo hierboven eens; laat je niet gek maken. Je hebt er een fraaie, kostbare set staan, waarin je veel tijd hebt gestoken om het op ( jouw) smaak te krijgen. Ga genieten van de muziek, van hetgeen jouw set voortbrengt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Lex Groningen

Citaat van: twani op augustus  1, 2013, 08:07:54
Nou oké, zijn we klaar toch. Lekker gaan luisteren zou ik zeggen.

We horen wel wanneer het volgende ongetwijfeld zeer dure apparaat (nee ik ben niet jaloers) in de set is terecht gekomen, waarmee dan eindelijk (alweer) de beoogde verbetering is gekomen omdat het eerder toch niet zo goed bleek te zijn als geroepen.

Dat gebeurt namelijk iedere keer als je mensen op bezoek hebt gehad die hun mening op jouw set hebben losgelaten.

Jij vraagt die mensen namelijk om een kritische benadering, om vervolgens bij de eerste de beste opmerking van die kant in de stressmodus te schieten en het alarmnummer "112 W&W" te bellen.

Tip voor de gemoedsrust: organiseer geen luistersessies met andere mensen meer bij jou thuis, je kunt niet tegen kritiek. Het wordt ook ingegeven door de casus die om zo'n luisterbezoek wordt heengebouwd.

Waarom nu een set op zo'n moment technisch fileren en analyseren, waarom niet gewoon een heerlijk dagje muziek luisteren.  Ik weet zeker dat Henk met z'n expertise iedere set wel weet te betrappen op meer of minder belangrijke missers en als je daarom vraagt krijg je 'm ook.

Ik weet zeker als Henk bij mij zou luisteren dat er genoeg te mekkeren valt, al onze huiskamersets zijn pure compromissen die met de woonomgeving en het gezin wordt aangegaan, nou én.

Anders wordt het als iemand een dedicated audio room heeft neergezet en dán vraagt om een "fileersessie". Daar zijn de geschapen omstandigheden op maximaal gezet hetgeen je dan ook als klankmatig resultaat wil/mag terugverwachten.

Een woonkamer is een woonkamer, als je maar geniet is het adagio toch?

Ik weet trouwens wel dat je (terecht) geniet van je set maar je laat je zo onrustig maken af en toe. Nergens voor nodig.

Gr
Theo.

+1
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

S@m

Zometeen klinkt je set technisch perfect en dan komt Bas een keer langs die inderdaad van mening is dat het technisch perfect klinkt, echter emotie/beleving ontbreekt.

Ga je dan wederom alles aanpassen naar de smaak van een ander?

Raphie

Maar Frank2, je hebt toch al heel lang een akoestiek probleem in het hoog én laag?!? da's niet nieuw
JBL PRX Power!

frank2

Citaat van: S@m op augustus  1, 2013, 09:29:01
Zometeen klinkt je set technisch perfect en dan komt Bas een keer langs die inderdaad van mening is dat het technisch perfect klinkt, echter emotie/beleving ontbreekt.

Ga je dan wederom alles aanpassen naar de smaak van een ander?

Ik pas alleen wat aan als ik het zelf beter vind. Ik luister naar wat anderen zeggen en haal daar uit wat ik zelf interessant vind of waar ik het mee eens ben.

Zoals dat 4 mensen mij al zeer vaak hebben verteld om de bank eens wat verder naar voren te schuiven, wat ik nu heb gedaan en wat ik een beter geluid vind geven.

Het gaat mij niet om de techniek of de rechte plaatjes van de freq. curve, het gaat mij puur om hoe ik het geluid ondervind.
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra /Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

thepioneer

Dan moet je eens stoppen met meten!

Iedereen die gaat zitten pielen met roomcorrectie die staart zich helemaal blind op het meten van de set en de ruimte. Gewoon een luidspreker bij de ruimte zoeken goede componenten erachter en dan gaan upgraden links en rechts.

Ik zou in mijn ruimte eventueel ook grotere speakers kunnen zetten maar dan moet ik misschien ook wel gaan klooien. Nu is het goed en heb ik rust. Wie weet ooit eens grotere luidsprekers zoals de BE10 maar ik ben daar wel sceptisch over.

De match met de ruimte is het belangrijkste
Meridian DSP8000SE, Meridian 218, Meridian Distributor 3, 4x Meridian DSP520
Marantz Cinema 70s
Nvidia Shield

Former member 78

Mooi om te lezen, iedereen weet hoe het klinkt bij Frank :D

frank2

Citaat van: ArjanR1 op augustus  1, 2013, 10:16:26
Mooi om te lezen, iedereen weet hoe het klinkt bij Frank :D

ja dat is het leukste van alles, bijna niemand weet hoe het hier klinkt behalve enkelen waaronder jij. Nu arjan het klinkt gedefinieerder nu met de bank 40 cm naar voren. Het is een voller geluid. Laat het zo weer even een tijdje staan.

Former member 78

Dat roep ik al meer dan een jaar tegen jou, dat je er nogal ver vanaf zit ;)
Zal ook zeker de speakers wat verder de kamer inzetten.

Verder heb je echt weinig te klagen hoor, behalve dat je misschien ukkies van speakers hebt :D

Kingpin

Citaat van: ArjanR1 op augustus  1, 2013, 10:24:06
Verder heb je echt weinig te klagen hoor, behalve dat je misschien ukkies van speakers hebt :D
In verhouding met jouw speakers zijn elke speakers "monitoren" :D
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

frank2

Citaat van: ArjanR1 op augustus  1, 2013, 10:24:06
Dat roep ik al meer dan een jaar tegen jou, dat je er nogal ver vanaf zit ;)
Zal ook zeker de speakers wat verder de kamer inzetten.

Klopt weet ik heel goed, maar ukkies? Vlgs velen moet ik dan mini ukkies kopen.... ;D

Former member 78

Citaat van: Kingpin op augustus  1, 2013, 10:27:10
In verhouding met jouw speakers zijn elke speakers "monitoren" :D

En bijna niemand die er over valt in mijn topic :D

frank2

Citaat van: ArjanR1 op augustus  1, 2013, 11:04:02
En bijna niemand die er over valt in mijn topic :D

waarschijnlijk verklaard iedereen je voor ....... :angel: :angel:

Deleted member

Citaat van: thepioneer op augustus  1, 2013, 10:12:39
Dan moet je eens stoppen met meten!

Iedereen die gaat zitten pielen met roomcorrectie die staart zich helemaal blind op het meten van de set en de ruimte. Gewoon een luidspreker bij de ruimte zoeken goede componenten erachter en dan gaan upgraden links en rechts.

Ik zou in mijn ruimte eventueel ook grotere speakers kunnen zetten maar dan moet ik misschien ook wel gaan klooien. Nu is het goed en heb ik rust. Wie weet ooit eens grotere luidsprekers zoals de BE10 maar ik ben daar wel sceptisch over.

De match met de ruimte is het belangrijkste

Die fase van lukraak upgraden is Frank natuurlijk, net als vele anderen, al lang voorbij (kijk naar zijn historie). Naar mijn mening zou meten net als luisteren integraal onderdeel moeten zijn van 't kiezen van een set, 't aankleden van een kamer en het plaatsen van luidsprekers/luisterplek áls je serieus met deze HiFi hobby bezig bent/wilt zijn. Niet omdat je anders niet kunt genieten maar omdat je anders belangrijke en waardevolle informatie (en leerstof) naast je neerlegt/daar geen gebruik van maakt en dus ook niet of minder snel tot de beste keuzes komt en dus niet het beste resultaat haalt.

Wat ik herken bij Frank en wat vele anderen ook hebben (maar velen ook niet) is de constante wens om te leren en te verbeteren en dat kan "oneindig" lang doorgaan. Er is namelijk geen plafond. De mensen die dit niet kennen snappen dit niet en denken aan problemen die moeten worden opgelost waar (laat ik voor mezelf spreken) ik eerder denk in leuke uitdagingen om te komen tot vooruitgang in kennis maar ook kwaliteit van weergave om nog meer te genieten van muziek, film etc. Er zijn momenten dat ik daar helemaal niet mee bezig ben en gewoon lekker geniet en de set gebruik waar hij voor is maar er zijn ook momenten dat 't weer gaat kriebelen en ik weer dingen wil uitproberen. Allemaal onderdeel van een hobby, meer is 't niet, volkomen onschuldig. "The more you know the more you realize how little you know."

Frank pakt 't anders aan dan anderen of in een andere volgorde. Anderen verdiepen zich in technische zin wat meer voor ze iets op te pakken. Frank, naast zeer eigenwijs in zijn doen ;), formuleert daarbij ook wat anders dan anderen, die wat voorzichtiger zijn om stormvloeden van 'goed bedoeld' maar niet altijd waardevol advies te voorkomen. En dat maakt dit topic op zich wel leuk om te volgen omdat ik er én ideëen in opdoet en ook goed kan zien hoe iedereen 'in de wedstrijd staat'. Voor Frank wellicht wat minder leuk zo nu en dan omdat 'ie ook de nodige kritiek te verduren krijgt die naar mijn mening niet altijd terecht is. :-\