De set van Caspar en de weg naar audio happinezz

Gestart door cas3100, augustus 20, 2006, 11:30:19

Vorige topic - Volgende topic

cas3100

Hallo,

Ook ik heb meer vragen dan antwoorden als het gaat om het verkrijgen van het echte " live" geluid. zelfs de definitie van live is voor menig audio liefhebber klaarblijkelijk een groot verschil. Op onderstaande foto mijn huidige set, maar ook deze is afgelopen jaren behoorlijk geevalueerd. Zo kun je op hifi.nl een beetje een beeld krijgen van mijn set en de evolutie hiervan over de jaren heen.

//http://my.hifi.nl/index.php?user=983

Joep

Jij hebt echt een hele mooie set hoor Caspar! Ga zo door, de weg naar audio happinezz is niet lang meer!  ;D

cas3100

ee leuk, dank je wel, maar zelf heb je ook een hele fijne set. We zitten wel beetje in dezelfde richting, dat is zeker. Hoe dan ook, Ik kan niet wachten op de volgende stap... Sonatines. Die ken je dan vast wel....

Joep

Citaat van: cas3100 op augustus 20, 2006, 12:35:43
ee leuk, dank je wel, maar zelf heb je ook een hele fijne set. We zitten wel beetje in dezelfde richting, dat is zeker. Hoe dan ook, Ik kan niet wachten op de volgende stap... Sonatines. Die ken je dan vast wel....

Hoi Caspar, met Joep! Ja, leuke hobby toch he? Was laatst weer helemaal in de muziek gezogen, wat was het ook alweer, ohja, Turkse muziek uit 1200 (uitv. 2006)! Echt zo gaaf dat je van onbekende muziek helemaal in de ban raakt :)

Sonatines man, te gek!  O0 Welke uitvoering neem je? 21/30 cm, koper/zilver?

cas3100

eee jij bent het.. hahaha lache zeg. Te leen, van Audio Cube, de grote, maar ja lenen... je weet hoe dat gaat het, lenen, daar blijft het dan vaak niet bij. Koper, maar ben er even paar maanden uitgeweest dus ga snel eens even bij wilco kijken hoe het daar allemaal gaat.

Hee kun je helpen: hoe kan ik een foto toevoegen in een bericht?

graafke

Erg mooie set! met prachtige componenten!  O0

foto toevoegen

[ img ] link [/ img ]    en dan zonder spaties  ;)

cas3100

Dus zo....

?

dazzdax

Congratulations Caspar! Zijn de Sun versterkers gemodificeerd door Cees (Pel)? Waren ze al geassembleerd toen je ze kocht? Weet je of Cees veel aan heeft (moeten) veranderen? Wat is hun vermogen? Push-pull of single ended? Wat is het verschil met de 47-Labs qua geluid? Hemelsbreed verschil?

PS: Ooit zag ik een foto van het binnenwerk van een 47-Labs geïntegreerde versterker. Het was qua soldeerwer een verschrikking. Hoe is het mogelijk op dit niveau, dacht ik. Het kan ook zijn dat die foto's misschien genomen waren van een "slecht" exemplaar. Het was wel even schrikken!
Heb je ooit eens een 47-Labs unit van binnen bekeken? Overigens: het geluid heeft gelukkig andere karakteristieken en laat niets horen van de slordige soldeerjob van binnen.

Chris

cas3100

Ja, deze versterker is door Cees wel energzins aangepast, er zitten andere condensatoren in. overigens niet die van hem zelf maar van Elna. .

Vermogen is voor mij meer dan voldoende 20 watt. De reden dat ik voor de Push pull variant heb gekozen komt voort uit het gegeven dat ik toch graag iets harder, met wat meer vermogen wil spelen. De SE 2a3 van Sun is nog iets gedetaileerder, dan de Push pull, maar heeft dan ook maar 3.5 watt.

Wat is het verschil met de Gaincard en Shigaraki (beide in mijn bezit gehad). Groot, groot groot, groot groot groot verschil. Beide versterkers allen heel muzikaal. Maar de rust die van deze buizen bak afkomt is gigantisch, wat dat betreft hoor je met name het verschil tussen transistor en buizen. Daarnaast is kleuring een belangrijk verschil. De Sun is rijk aan kleuring. Maar mijn ervaring tot nog toe is dat het allemaal heel nauw luistert. Sun kan super zijn mits alle variabelen goed op elkaar aansluiten. Op dat punt ben ik nog niet beland.

Overigens heb ik nog steeds veel lof (ondanks soldeerwerk) voor 47. Als ik ooit toe kom aan een tweede set voor erbij dan wordt dan een shigaraki, wederom.

cas3100

Kan iemand mij helpen mijn Audio-Physic Caldera's te verkopen. Iemand tips voor een goede site (buiten hear en hifi om?

Dank

graafke

Citaat van: cas3100 op augustus 20, 2006, 14:17:18
Kan iemand mij helpen mijn Audio-Physic Caldera's te verkopen. Iemand tips voor een goede site (buiten hear en hifi om?

Dank

hier onderaan het forum hebben we de markt  ;) ;D

cas3100

Oke oke ben wel beetje groentje, dank je wel Graafke

reMC

Ha Casper, leuk dat je hier rondhangt. Volgens mij zeiden we al dat je bij de Sonatine's zou eindigen... ;)

Over koper vs. zilveren spreekspoel in dit geval... het hangt af van de kast waar je het instopt. De kast van mij en Joep is gebouwd met de koperen unit en klinkt daar ook het beste mee. Maar ze hebben een nieuwe kast gebouwd... en daar klinkt zilver net zo kleurrijk als koper (want koper is hierin meestal beter in dan zilver) ...met zelfs meer voordelen...

cas3100

Waarom zijn ze dan met het " zilver experiment" begonnen? en ne wat zijn de voordelen en ken jij het prijsverschil tussen de twee? 

reMC

Citaat van: cas3100 op augustus 20, 2006, 19:53:49
Waarom zijn ze dan met het " zilver experiment" begonnen?

Omdat er met de juiste kast nog meer uit de zilveren units te halen valt dan met een goede koperen versie, hoewel ik denk dat het wel een BEETJE een smaakkwestie blijft. Koper laat OVER HET ALGEMEEN iets meer natuurlijke klankkleuren horen (doortekening, hout/koper/staal etc.), terwijl zilver dynamischer en opener is. Maar nogmaals: in een goede kast kan ook de zilveren super kleurrijk klinken en daar zijn ze nu mee bezig! It's all about the combination...

mikeske

hele mooie set heb je daar  ;)

Ook mooie foto's  :)
Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

molle

STEREO: Mcintosh C2300 - VDH Array M-1 Monoblokken - Tannoy Prestige Stirling GR - Auralic Altair G1 - Thorens TD 126MKIII + Nagaoka MP500 - Cisco Meraki Switch(Yeti) - NUC Roon Rock - Sennheiser HD 650 - Yeti Acoustics Standard Plus Powercords - Audioquest - Grimm Audio SQM XLR - Duelund Dual DCA12GA - Yeti Acoustics Meraki Switch -  Yeti Acoustics netfilter - Yeti Acoustics The Wizard XLR - Yeti Acoustics LAN Reference

cas3100

Dank dank voor het compliment. Ben ook erg blij met mn set. Maar ja bloed kruipt waar het niet gaan kan. Wil dolgraag stel sonatines kopen.

Dusss als iemand nog iemand kent die iemand weet die een stel Caldera's wil kopen, dan houd ik mij aanbevolen!!! :-)

dazzdax

Caspar, zijn de Sonatines echt beter dan de Audio Physics? Als dat het geval is, wat is dan beter? Heb je de Audio Physics ooit gehoord met  echt krachtige en goede transistorversterking, zoals Plinius, Accuphase of Linn (Klimax)? Ik zeg dit omdat de Sonatines waarschijnlijk gemaakt zijn om met laag wattage buizenversterking gebruikt te worden, terwijl de Audio Physic juist kan opbloeien met zoals gezegd "krachtige" doch kwalitatief hoogwaardige transistorversterking.

Chris

garmtz

Ik begrijp de overgang naar de Sonatines maar al te goed... Zelfs al is de oorspronkelijke Caldera een van de mooiste Audio Physics ooit.

reMC

Citaat van: dazzdax op augustus 21, 2006, 22:55:38
Caspar, zijn de Sonatines echt beter dan de Audio Physics? Als dat het geval is, wat is dan beter? Heb je de Audio Physics ooit gehoord met  echt krachtige en goede transistorversterking, zoals Plinius, Accuphase of Linn (Klimax)? Ik zeg dit omdat de Sonatines waarschijnlijk gemaakt zijn om met laag wattage buizenversterking gebruikt te worden, terwijl de Audio Physic juist kan opbloeien met zoals gezegd "krachtige" doch kwalitatief hoogwaardige transistorversterking.

Ik kan het bijna niet laten om voor Casper te spreken... ::)

vibuthi

Citaat van: dazzdax op augustus 21, 2006, 22:55:38

Chris

Ik ben blij dat iemand het aanhaalt, ik heb dit draadje met grote verbazing gevolgd:
Zelf zou ik NOOIT maar dan ook NOOIT de Caldera's verruilen voor de Sonatines!
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik zou Caspar wel op het hart willen drukken de beide luidsprekers eerst in dezelfde (bij voorkeur zijn eigen) luisterruimte te beluisteren. En, zoals Dazzdax ook al aanhaalt, ook eens een andere, wat zwaardere versterker te proberen (kan ook nog steeds een buizenbak zijn uiteraard, miss een dikke Mcintosh?)
De Calderas zijn één van de allermooiste luidsprekers die ik ooit gehoord heb terwijl de sonatines mij nooit hebben kunnen bekoren. Het zou doodzonde zijn als je van speakers verruilt omdat de luisterruimte waar je de Sonatines gehoord hebt een betere acoustiek heeft, of omdat je Calderas misschien een wat zwaardere versterker kunnen gebruiken...

Groetjes, Gideon

DA BoSS

Citaat van: cas3100 op augustus 21, 2006, 21:04:19
Dank dank voor het compliment. Ben ook erg blij met mn set. Maar ja bloed kruipt waar het niet gaan kan. Wil dolgraag stel sonatines kopen.

Dusss als iemand nog iemand kent die iemand weet die een stel Caldera's wil kopen, dan houd ik mij aanbevolen!!! :-)

Ik kan bijna geen informatie vinden over de mk1 uitvoering ???

mvg & succes met upgraden van je ook nu al erg indrukwekkende set!
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

reMC

Citaat van: vibuthi op augustus 22, 2006, 11:00:04
Ik ben blij dat iemand het aanhaalt, ik heb dit draadje met grote verbazing gevolgd:
Zelf zou ik NOOIT maar dan ook NOOIT de Caldera's verruilen voor de Sonatines!
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik zou Caspar wel op het hart willen drukken de beide luidsprekers eerst in dezelfde (bij voorkeur zijn eigen) luisterruimte te beluisteren. En, zoals Dazzdax ook al aanhaalt, ook eens een andere, wat zwaardere versterker te proberen (kan ook nog steeds een buizenbak zijn uiteraard, miss een dikke Mcintosh?)
De Calderas zijn één van de allermooiste luidsprekers die ik ooit gehoord heb terwijl de sonatines mij nooit hebben kunnen bekoren. Het zou doodzonde zijn als je van speakers verruilt omdat de luisterruimte waar je de Sonatines gehoord hebt een betere acoustiek heeft, of omdat je Calderas misschien een wat zwaardere versterker kunnen gebruiken...

Ik heb net een heel verhaal 'voor Casper gesproken' maar toch maar weer weggehaald ;D

Ik heb wel een vraagje voor je: als je de Caldera's mooi vind, hoe kunnen de Sonatines je dan niet bekoren :o Hetgeen de Caldera's juist zo mooi maakt zit nog veel meer in de Sonatine namelijk... ::)

Edit: een zwaardere versterker op de Caldera's heeft geen zin als de muzikaliteit behouden moet blijven...

vibuthi

Citaat van: reMC op augustus 22, 2006, 12:49:49
Ik heb net een heel verhaal 'voor Casper gesproken' maar toch maar weer weggehaald ;D

Ik heb wel een vraagje voor je: als je de Caldera's mooi vind, hoe kunnen de Sonatines je dan niet bekoren :o Hetgeen de Caldera's juist zo mooi maakt zit nog veel meer in de Sonatine namelijk... ::)

Daar ben ik het zeker niet mee eens, de Sonatines klinken als geen enkele andere luidspreker die ik ooit gehoord heb, ze lijken te kleuren in het middengebied. Ik vermoed dat dit te maken heeft met hun aparte filosofie:  "gebouwd als een muziekinstrument".  Een muziekinstrument ontleent zijn unieke klank aan kastkleuring, bij een luidspreker is dit zo'n beetje het laatste wat ik zou willen.
Als de aparte klank van de Sonatines "je ding" is, kan ik me voorstellen dat je met iets anders niet meer zou kunnen leven. voor mij is het echter andersom  ;D

Dat  van die zwaardere versterker in natuurlijk een persoonlijke mening, mijn ervaring is iig zeker niet dat zwaardere versterkers minder muzikaal zouden zijn. Je hebt mooie "lichte"(SE) versterkers, maar er zijn ook hele mooie  "muzikale" zware bakbeesten. ("muzikale tussen" aanhalingstekens, omdat ik denk dat muziek en muzikanten vooral muzikaal zijn, versterkers versterken voornamelijk, maar ook dat is natuurlijk maar een mening.)

Groetjes, gideon