De set van Caspar en de weg naar audio happinezz

Gestart door cas3100, augustus 20, 2006, 11:30:19

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: vibuthi op augustus 22, 2006, 13:01:43
Als de aparte klank van de Sonatines "je ding" is, kan ik me voorstellen dat je met iets anders niet meer zou kunnen leven. voor mij is het echter andersom  ;D

Akkoord ;)

CiteerEn dat van die zwaardere versterker in natuurlijk een persoonlijke mening, mijn ervarind is iig niet dat zwaardere versterkers minder muzikaal zouden zijn. Je hebt mooie "lichte"(SE) versterkers, maar er zijn ook hele mooie zware bakbeesten.

Ik weet dat de 'zware bakbeesten' niets voor Casper zijn omdat die in vergelijking met bijvoorbeeld al een Gaincard als minder muzikaal worden ervaren... laat staan de vergelijking met een Sun Audio ;)

vibuthi

Mijn persoonlijke mening is, dat stellingen als "grote bakbeesten worden als minder muzikaal ervaren"  vaak ontstaan door een persoonlijk filter: Men luistert een aantal versterkers, degene die men het beste vind klinken is "toevallig" een gaincard, of een andere klein versterkertje.(Of een dikke Mark levinson/Krell, andersom geld het ook natuurlijk) De luisteraar zal heel vlug een eigen mening ontwikkelen (al dan niet met behulp van fabrikant/verkoper) over de oorzaak van deze betere klank.
Dit leid er toe, dat de luisteraar in de toekomst alleen nog maar op zoek gaat naar versterkers die het principe hanteren waarvan hij/zij overtuigd is geraakt dat het beste is. Andere ontwerpen worden niet meer serieus beluisterd omdat men overtuigd is geraakt dat deze toch altijd minder "muzikaal" zijn.
en als hij/zij eens een keer bij iemand anders komt met een mooie set, dan zal hij de tekortkomingen van die set (en die zullen er altijd zijn, smaken verschillen immers), al heel snel toedragen aan dat "foute" versterkerontwerp. Daarbij veel belangrijkere factoren als acoustiek, luidsprekerplaatsing, muzieksmaak e.d. vergetend.
Ik denk, dat als zoiemand net zoveel moeite doet om een grote/zware "muzikale" versterker te vinden, als hij besteed heeft om zijn Single ended versterker te vinden, dat hem/haar dat ook zal lukken.
(Dat hij/zij hem/haar, is slechts politieke correctheid, er zijn geeneens vrouwelijke audiofielen, toch? ;))

Groetjes, Gideon

Edit: De mooiste versterkers die ik ooit gehoord heb waren de Mcintosh mc1000 mono's en een Cary SE buizenbak, beiden absoluut onbetaalbaar, totaal verschillend qua ontwerp, en beiden bloedstollend mooi....

reMC

Citaat van: vibuthi op augustus 22, 2006, 13:25:38
Mijn persoonlijke mening is, dat stellingen als "grote bakbeesten worden als minder muzikaal ervaren"  vaak ontstaan door een persoonlijk filter: Men luistert een aantal versterkers, degene die men het beste vind klinken is "toevallig" een gaincard, of een andere klein versterkertje.

Ik heb genoeg gehoord om intussen te weten dat de grote versterkers (uiteraard als gevolg van de toegepaste principes) mij eigenlijk nooit ECHT kunnen bekoren. Ik blijf echter altijd benieuwd naar nieuwe ontwerpen en wil het graag horen, maar tot nu toe tevergeefs... Het is gewoon vaak een 'sound' waar ik niet naar op zoek ben. Kan toch ;)

vibuthi

;D

Ik ben het gewoon niet eens met de stelling dat grote/zware versterkers een bepaalde sound zouden hebben t.o.v. kleinere versterkers...
Ik ben inmiddels ook al weer een jaar of 15 met deze hobby bezig, en ik heb ook dergelijke stellingen geponeerd. Tot je een jaar of wat later ineens tegen een versterker/luidspreker/watdanook aanloopt die gebouwd is volgens het principe wat je altijd verfoeid (groot woord) hebt, en wel prachtig klinkt. Als je vervolgens verder zoekt blijkt ineens dat er ZOVEEL meer is.

Groetjes, Gideon

reMC

Citaat van: vibuthi op augustus 22, 2006, 13:45:17
Ik ben inmiddels ook al weer een jaar of 15 met deze hobby bezig, en ik heb ook dergelijke stellingen geponeerd. Tot je een jaar of wat later ineens tegen een versterker/luidspreker/watdanook aanloopt die gebouwd is volgens het principe wat je altijd verfoeid (groot woord) hebt, en wel prachtig klinkt.

Kijk, het is gewoon een verschil in ervaringen. Mijn ervaring is dat alle grote bakken die ik heb gehoord wel VERSCHILLEND klinken, maar nooit zo goed als GOEDE minimalistisch opgebouwde versterkers. Wie weet komt het nog, maar tot die tijd is dit mijn mening ;)

advr

heeft deze set ook toevallig in de Music Home gestaan? ;D
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

garmtz

Citaat van: advr op augustus 22, 2006, 19:38:44

Volgens mij ook/wel ja... ;)

advr

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

cas3100

Citaat van: garmtz op augustus 21, 2006, 23:01:50
Ik begrijp de overgang naar de Sonatines maar al te goed... Zelfs al is de oorspronkelijke Caldera een van de mooiste Audio Physics ooit.

Helemaal mee eens! De sonatine doet veel beter, wat de Caldera een klein beetje kan.

cas3100

Citaat van: vibuthi op augustus 22, 2006, 11:00:04
Ik ben blij dat iemand het aanhaalt, ik heb dit draadje met grote verbazing gevolgd:
Zelf zou ik NOOIT maar dan ook NOOIT de Caldera's verruilen voor de Sonatines!
Smaken verschillen natuurlijk, maar ik zou Caspar wel op het hart willen drukken de beide luidsprekers eerst in dezelfde (bij voorkeur zijn eigen) luisterruimte te beluisteren. En, zoals Dazzdax ook al aanhaalt, ook eens een andere, wat zwaardere versterker te proberen (kan ook nog steeds een buizenbak zijn uiteraard, miss een dikke Mcintosh?)
De Calderas zijn één van de allermooiste luidsprekers die ik ooit gehoord heb terwijl de sonatines mij nooit hebben kunnen bekoren. Het zou doodzonde zijn als je van speakers verruilt omdat de luisterruimte waar je de Sonatines gehoord hebt een betere acoustiek heeft, of omdat je Calderas misschien een wat zwaardere versterker kunnen gebruiken...

Groetjes, Gideon

Gideon,

Ik geloof je wel. Ik denk ook dat de Caldera's beter tot hun recht komen met een zwaardere versterker. Absoluut. Maar dan krijg ik kracht en fundament terug ten kost van muzikaliteit. en ja de Caldera's zijn een van de beste speakers ooit gemaakt maar nog steeds niet zo goed als de Sonatines, die de absolute kracht hebben om muziek te laten horen. En ja met de Sonatines lever je ook iets in. Het is waar, wellicht ten koste van fundament, bereik en kracht. Maar goed ik blijf erbij ga naar een live concert en maak de 1 op 1 vergelijking maar. Je zult zien... horen dat veel van hetgeen je hoort in een " zwaarder" systeem niet terug te vinden zal zijn in het zwaardere systeem. Kracht is wat dat betreft maar een klein aspect wat je (helaas) nodig hebt om geluid te kunnen produceren. Aldus mijn bescheiden mening.

cas3100

Citaat van: DA BoSS op augustus 22, 2006, 11:14:12
Ik kan bijna geen informatie vinden over de mk1 uitvoering ???

mvg & succes met upgraden van je ook nu al erg indrukwekkende set!

DANK JE!

garmtz

cas3100

Citaat van: vibuthi op augustus 22, 2006, 13:01:43
Daar ben ik het zeker niet mee eens, de Sonatines klinken als geen enkele andere luidspreker die ik ooit gehoord heb, ze lijken te kleuren in het middengebied. Ik vermoed dat dit te maken heeft met hun aparte filosofie:  "gebouwd als een muziekinstrument".  Een muziekinstrument ontleent zijn unieke klank aan kastkleuring, bij een luidspreker is dit zo'n beetje het laatste wat ik zou willen.
Als de aparte klank van de Sonatines "je ding" is, kan ik me voorstellen dat je met iets anders niet meer zou kunnen leven. voor mij is het echter andersom  ;D

Dat  van die zwaardere versterker in natuurlijk een persoonlijke mening, mijn ervaring is iig zeker niet dat zwaardere versterkers minder muzikaal zouden zijn. Je hebt mooie "lichte"(SE) versterkers, maar er zijn ook hele mooie  "muzikale" zware bakbeesten. ("muzikale tussen" aanhalingstekens, omdat ik denk dat muziek en muzikanten vooral muzikaal zijn, versterkers versterken voornamelijk, maar ook dat is natuurlijk maar een mening.)

Groetjes, gideon

Ik zou het niet eg vinden op twee paar speakers naast elkaar te hebben. De Caldera en de Sonatine... Maar ja budget blijft een issue. Zeker versterkers versterken, waar, maar helaas doen veel versterkers veeel meer dan versterken alleen..... Dat is nou het verschil tussen klank type x of y. warm of analytisch etc. Sun doet dat goed, warm en rijk aan timbre's., Maar dat terzijde.

Trouwens waarom is dat het laatste wat je zou willen om de klankast te horen in de muziek>? Daarnaast is het zo dat heel veel versterks niet laten horen wat er in de CD of Vynil zit.

cas3100

Citaat van: vibuthi op augustus 22, 2006, 13:25:38
Mijn persoonlijke mening is, dat stellingen als "grote bakbeesten worden als minder muzikaal ervaren"  vaak ontstaan door een persoonlijk filter: Men luistert een aantal versterkers, degene die men het beste vind klinken is "toevallig" een gaincard, of een andere klein versterkertje.(Of een dikke Mark levinson/Krell, andersom geld het ook natuurlijk) De luisteraar zal heel vlug een eigen mening ontwikkelen (al dan niet met behulp van fabrikant/verkoper) over de oorzaak van deze betere klank.
Dit leid er toe, dat de luisteraar in de toekomst alleen nog maar op zoek gaat naar versterkers die het principe hanteren waarvan hij/zij overtuigd is geraakt dat het beste is. Andere ontwerpen worden niet meer serieus beluisterd omdat men overtuigd is geraakt dat deze toch altijd minder "muzikaal" zijn.
en als hij/zij eens een keer bij iemand anders komt met een mooie set, dan zal hij de tekortkomingen van die set (en die zullen er altijd zijn, smaken verschillen immers), al heel snel toedragen aan dat "foute" versterkerontwerp. Daarbij veel belangrijkere factoren als acoustiek, luidsprekerplaatsing, muzieksmaak e.d. vergetend.
Ik denk, dat als zoiemand net zoveel moeite doet om een grote/zware "muzikale" versterker te vinden, als hij besteed heeft om zijn Single ended versterker te vinden, dat hem/haar dat ook zal lukken.
(Dat hij/zij hem/haar, is slechts politieke correctheid, er zijn geeneens vrouwelijke audiofielen, toch? ;))

Groetjes, Gideon

Edit: De mooiste versterkers die ik ooit gehoord heb waren de Mcintosh mc1000 mono's en een Cary SE buizenbak, beiden absoluut onbetaalbaar, totaal verschillend qua ontwerp, en beiden bloedstollend mooi....

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vrees ook Remco dat ons persoonlijk filter voor een heel groot deel bepaald wat we denken mooi te vinden. Sterker nog Ik durf zelfs te beweren dat dit niet eens een keus is. Het is een keus, maar die is al lang voor ons gemaakt omdat we mee zijn gegaan met een bepaalde stroom aan ideeen en sugesties waarvan wij zelf menen te denken dat die aansluiten bij wat wij denken mooi te vinden. Enfin dit wordt wel erg filosofisch, terug naar de knopjes van alles dag....Maar als communicatie man zou jij dat toch moeten onderschrijven Remco of niet dan?

cas3100

Citaat van: advr op augustus 22, 2006, 19:38:44

Nee, maar wel in de Music Emotion met toen nog mijn Gaincard. Scherp hoor!!! ;D

garmtz

Citaat van: cas3100 op augustus 22, 2006, 22:25:54
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik vrees ook Remco dat ons persoonlijk filter voor een heel groot deel bepaald wat we denken mooi te vinden. Sterker nog Ik durf zelfs te beweren dat dit niet eens een keus is. Het is een keus, maar die is al lang voor ons gemaakt omdat we mee zijn gegaan met een bepaalde stroom aan ideeen en sugesties waarvan wij zelf menen te denken dat die aansluiten bij wat wij denken mooi te vinden. Enfin dit wordt wel erg filosofisch, terug naar de knopjes van alles dag....Maar als communicatie man zou jij dat toch moeten onderschrijven Remco of niet dan?

Tja, toch heb ik bij Remco laatst weer een ver getweakte audio cube set gehoord waar ik weer stil van werd. Het systeem heeft bepaalde beperkingen, maar die bevinden zich i.i.g. niet in de muzikaliteit. Geloof je oren, zoals Cees Pel altijd zegt.... ;)

vibuthi

Is het misschien niet gewoon zo, dat we allemaal iets anders onder "muzikaal" verstaan?
Is "muzikaal" niet gewoon een verzamelterm voor alles wat we mooi vinden in een luidspreker/apparaat?
Voor mij zijn wellicht andere eigenschappen doorslaggevend om een apparaat "muzikaal"te noemen, dan voor Caspar en Remko.

@ Caspar, als antwoord op je vraag waarom ik de kast niet wil horen trillen in een luidspreker: Het effect hiervan is nooit goed te berekenen,en zal bij verschillende volumes ook klankverschillen gaan opleveren.
Dit is overigens goed hoorbaar bij de Sonatines, draai maar eens een stukje stevige muziek op verschillende geluidsniveaus, op lager volume klinken de Sonatines een stuk neutraler dan wanneer je ze flink belast, Het lage midden lijkt dan "opgeblazen"te worden.  (De reden dat een kennis van me ze niet genomen heeft, hij was er verder ook lyrisch over) Overigens is het bij traditioneler luidsprekers vaak zo dat het hoog wat meer geaccentueerd word bij hogere volumes, wederom kwestie van smaak lijkt me.

Het is ook niet zo dat ik het slechte luidsprekers vind, ik hou wel van eigenwijs. (Heb zelf ooit Klipsch LaScalas gehad, ook zo'n "love 'm or hate 'm" luidspreker  ;D) Het zou alleen niet mijn keus zijn, en dan zo'n Caldera er voor weg doen... Dat is voor mij een onbetaalbaar lustobject, vandaar de reactie.

Ik ben het ook absoluut met je eens dat met SE apparatuur (of puristische transistor ontwerpen, heb zelf een Sonneteer gehad) HELE mooie resultaten te behalen zijn, als je dit echter wilt gaan combineren met kracht en geluidsdruk in de lagere regionen, kom je terecht in een prijsklasse waar ik alleen maar van kan dromen.

Groetjes, Gideon

dazzdax

Gideon: subtiliteit + rijke klankkleur van SE en kracht van een Krell = ?

Enkele mogelijkheden: - Tenor Audio 300 hybride monoblokken
                              - Atmasphere OTL mono's
                              - VTL Wotan mono's
                              - WAVAC audio (de big mono's)
                              - DartZeel?
                              - Accuphase M-2000?
                              - Acoustic Reality Thauma Turge?
                              - FM Acoustics (niet te betalen, enkel voor oliesjeiks)

Het zijn stuk voor stuk inderdaad dure jongens. Stuff dreams are made of.

Chris

vibuthi

Ik heb dan ook bij enkele uitzendbureaus aangegeven dat, mocht er een vacature als Oliesheik vrijkomen, ik mij per direct beschikbaar stel....

reMC

Citaat van: cas3100 op augustus 22, 2006, 22:25:54

Ik onderschrijf het toch niet helemaal... Het 'persoonlijk filter' kan je ook vertalen naar 'smaak', dat hebben we nou eenmaal allemaal. En daarnaast allemaal een idee van wat de werkelijkheid is. Ga met zijn drieën naar hetzelfde concert en iedereen vond iets anders het mooiste, onder andere omdat we allemaal op verschillende dingen letten en die dus ook beter op ons in kunnen laten werken. Maar de tekst van Vibuthi ging vooral over mijn mening betreft 'zware' en 'kleine' versterkers en daar heb ik mijn mening al over gegeven. Ik geloof dat ik WEET wat ik mooi vind en wat ik uiteindelijk wil bereiken en daar mijn apparatuur op uitzoek. Anders zou ik ook niet zo vaak verbaasd zijn geweest over hoe goed bepaalde componenten tegen de verwachting in presteerden...

Citaat van: vibuthi op augustus 22, 2006, 23:20:20
@ Caspar, als antwoord op je vraag waarom ik de kast niet wil horen trillen in een luidspreker: Het effect hiervan is nooit goed te berekenen,en zal bij verschillende volumes ook klankverschillen gaan opleveren.
Dit is overigens goed hoorbaar bij de Sonatines, draai maar eens een stukje stevige muziek op verschillende geluidsniveaus, op lager volume klinken de Sonatines een stuk neutraler dan wanneer je ze flink belast

Wellicht waren ze (of iets anders in de set?) nog niet ingespeeld? Heb je ze bij Audio-Cube beluisterd? Niet bedoeld als excuus voor de Sonatines maar als bendrukking van het feit dat ik dat verschijnsel nog nooit ervaren heb in een goede set. Ok, de Sonatines kunnen niet loei- en loeihard zonder te vervormen maar ik kan mijn hele flat gebouw gek maken zonder dat ze vervormen en dat is hard genoeg ;)

En we hebben het ook gemerkt bij de Pel Shigaraki vs. Opus 21: de een wil liever wat extra kracht en dynamiek en de ander nog meer muzikaliteit.

cas3100

Citaat van: reMC op augustus 23, 2006, 14:33:52
Ik onderschrijf het toch niet helemaal... Het 'persoonlijk filter' kan je ook vertalen naar 'smaak', dat hebben we nou eenmaal allemaal. En daarnaast allemaal een idee van wat de werkelijkheid is. Ga met zijn drieën naar hetzelfde concert en iedereen vond iets anders het mooiste, onder andere omdat we allemaal op verschillende dingen letten en die dus ook beter op ons in kunnen laten werken. Maar de tekst van Vibuthi ging vooral over mijn mening betreft 'zware' en 'kleine' versterkers en daar heb ik mijn mening al over gegeven. Ik geloof dat ik WEET wat ik mooi vind en wat ik uiteindelijk wil bereiken en daar mijn apparatuur op uitzoek. Anders zou ik ook niet zo vaak verbaasd zijn geweest over hoe goed bepaalde componenten tegen de verwachting in presteerden...

Wellicht waren ze (of iets anders in de set?) nog niet ingespeeld? Heb je ze bij Audio-Cube beluisterd? Niet bedoeld als excuus voor de Sonatines maar als bendrukking van het feit dat ik dat verschijnsel nog nooit ervaren heb in een goede set. Ok, de Sonatines kunnen niet loei- en loeihard zonder te vervormen maar ik kan mijn hele flat gebouw gek maken zonder dat ze vervormen en dat is hard genoeg ;)

En we hebben het ook gemerkt bij de Pel Shigaraki vs. Opus 21: de een wil liever wat extra kracht en dynamiek en de ander nog meer muzikaliteit.

Smaken verschillen, zonder twijfel. ik probeerde eigenlijk alleen maar aan te geven dat die smaak ergens vandaan komt. De vraag voor mij is dus of dat komt omdat we helemaal geen keus hebben. Het feit dat we ergens voor kiezen hoeft niet perse een keus te zijn..... :-[ Voor wat betreft het tweede deel van je verhaal sluit ik me er bij aan. Ik ga voor muzikalitiet. jippie!!!

FrankB

Citaat van: vibuthi op augustus 23, 2006, 01:56:02
Ik heb dan ook bij enkele uitzendbureaus aangegeven dat, mocht er een vacature als Oliesheik vrijkomen, ik mij per direct beschikbaar stel....

;D ;D ;D ;D ;D

Achteraan aansluiten he ;)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

dazzdax

Hebben jullie ICEpower versterkers van Acoustic Reality gehoord? Ik heb een paar en ik prefereer ze boven de Accuphase A-50V pure class-A eindversterker. De Accuphase kostte nieuw het multipele van de Acoustic Reality's (bijna 8x zo duur). Voor mij waren deze versterkers de ontdekking van 2005. De Pure Note Paragon Enhanced kabels waren de ontdekking van 2006.

PS: De ICEpower versterkers zijn heel betaalbaar.

Chris

cas3100

Citaat van: dazzdax op augustus 23, 2006, 22:07:41
Hebben jullie ICEpower versterkers van Acoustic Reality gehoord? Ik heb een paar en ik prefereer ze boven de Accuphase A-50V pure class-A eindversterker. De Accuphase kostte nieuw het multipele van de Acoustic Reality's (bijna 8x zo duur). Voor mij waren deze versterkers de ontdekking van 2005. De Pure Note Paragon Enhanced kabels waren de ontdekking van 2006.

PS: De ICEpower versterkers zijn heel betaalbaar.

Chris

Hoi Kost dat? enne heb je plaatje ook? Wat zijn de karakter eigenschappen van dat ding?

dazzdax

Cas, ze waren € 750 per stuk (maar kosten nu het dubbele omdat ze grondig gereviseerd zijn, zeg maar "Mark II plus"). Het zijn monoblokken (type eAR 1001). Ze wegen haast niks (5 kg/stuk), maar leveren 500W/8 Ohm en 1000W/4 Ohm. Hoe ze klinken? Snel, dynamisch, subtiel, afgronddiepe bas, dynamisch (sorry, dat had ik al genoemd), zeer schone en fluwelige treble. Wat je mist is... vervorming!. Ze klinken zeker niet als buizen. Buizen klinken soms mooier dan de werkelijkheid met een soort van "luchtigheid" wat meer bij klassieke muziek (klein ensemble, piano, viool) past dan bij pop of techno. Eén ding durf ik te zeggen over de Acoustic Reality's: ze klinken muzikaler dan de Amerikaanse superversterkers, zoals Mark Levinson of Krell.

Link naar Acoustic Reality website: http://acoustic-reality.com/

Chris