De set van Caspar en de weg naar audio happinezz

Gestart door cas3100, augustus 20, 2006, 11:30:19

Vorige topic - Volgende topic

FrankB

Citaat van: beunky op september 13, 2006, 15:12:58
Absoluut, ik luister beslist op een heel andere manier naar bijvoorbeeld het Requiem van Mozart dan iemand die het Requiem zelf zingt. Ik luister naar het geheel en ik verwacht een meeslepend, emotioneel, groots geheel. Daarom vind ik de uitvoering van Harnoncourt met het Concentus Musicus Wien veel minder goed dan de uitvoering van Gardiner.
Terwijl een kennis van mij dit zelf zingt en de uitvoering van Harnoncourt prefereert (Harnoncourt speelt veel meer op het technisch perfecte reproduceren van de partituur, Gardiner doet veel meer op de emotionele zeggingskracht van het stuk).

Probeer ook de uitvoering van Bohm  :o O0
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

beunky

Citaat van: FrankB op september 13, 2006, 15:14:05
Probeer ook de uitvoering van Bohm  :o O0

Dank voor de tip, ik ben nogal een fan van oude dirigenten dus Böhm moet zeker in de smaak vallen (ik vind zijn Wagners ook errug najs ;D ;D).
Maar het ging me in dezen even om het voorbeeld dat iedereen verschillend naar muziek luistert ;)

Dus het lijkt me duidelijk dat Remko's stelling niet klopt :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

FrankB

Citaat van: beunky op september 13, 2006, 15:23:07
Dank voor de tip, ik ben nogal een fan van oude dirigenten dus Böhm moet zeker in de smaak vallen (ik vind zijn Wagners ook errug najs ;D ;D).
Maar het ging me in dezen even om het voorbeeld dat iedereen verschillend naar muziek luistert ;)

I know, maar wilde je de tip niet onthouden ;)

spencer

Citaat van: vibuthi op september 13, 2006, 12:06:42
Je begijpt me verkeerd, ik probeer nu net te zeggen, dat datgene wat jou "bij de muziek betrekt" en voor jou "muziek tot leven laat komen", voor een ander volslagen onbelangrijk, of zelfs storend kan zijn voor de realiteitsbeleving.
Je begaat een denkfout als je er van uitgaat dat iedereen hetzelfde is, hetzelfde hoort/luistert, en hetzelfde zoekt...

Groetjes, Gideon
Dat begrijp ik ook wel en dat zeg ik ook op het eind.Maar ik denk dat er veel mensen zijn  dat nog niet hebben gehoord wat een groep mensen hier nu bedoelen en dat ze een andere weg zijn ingeslagen en ik noem dat dan maar de  technische kant (in hun ogen niet natuurkijk want ze denken dit is the way to go) totdat ze het zelf een keer  horen en meemaken en dan snappen ze het ineens wel.Maar er blijft altijd een groep over die er anders over denkt dat is waar  :D
Stereo:Ayre AX-7e,Ayre CX-7e,stillpoints
Bekabeling:Netkabels NBS Active 3,Interconects en Ls,NBS Active 3.
Reelbox Lite
Speakers,zelfbouw  I AM CABLE HAPPY

reMC

Maar denken jullie ook niet dat de menings-/ervaringsverschillen na het beluisteren van een set veel groter (zullen) zijn dan na het beluisteren van een live uitvoering?

lucky luc

Is ook zo, ik heb al zoveel gehoord en gezien,
smaken zijn o zo verschillend  ;)
NAD T-753v2
NAD T-533
B&W LCR600
B&W 802S3 matrix B&W DM 603S2 B&W ASW 500

spencer

Citaat van: reMC op september 13, 2006, 21:07:11
Maar denken jullie ook niet dat de menings-/ervaringsverschillen na het beluisteren van een set veel groter (zullen) zijn dan na het beluisteren van een live uitvoering?
Misschien interessant om te weten hoe een concert word ervaren en hoe ze dat dan thuis op hun set terug willen zien.Als je bij een concert om je heen kijkt zie je aan de meeste dat ze 1 zijn met de muziek.Er is dan ook wel weer een groepje die er maar stijfjes bij zit en verder niets toont  ;D
Reelbox Lite

reMC

Citaat van: Pjotr27 op september 13, 2006, 14:10:33
En buiten dat, iedereen luistert op een andere manier naar muziek.

Citaat van: reMC op september 13, 2006, 14:16:35
Is dat écht zo? Ok, we gaan absoluut allemaal met een andere ervaring weg uit het concertgebouw, ook al waren we op dezelfde tijd op dezelfde plek. Maar ik denk eerder dat we veel meer allemaal anders naar sets luisteren...

<knip>

Citaat van: beunky op september 13, 2006, 15:23:07

Het ging mij met name op mijn laatste (nu vetgedrukte) zin. Dat smaken verschillen weet ik wel. Wat ik wil zeggen is dat de smaakverschillen volgens mij (vreemd genoeg) veel groter worden als we hetzelfde stuk gereproduceerd beluisteren, dus uit een set, dan wanneer we een live uitvoering luisteren... Niet mee eens?

DA BoSS

Citaat van: spencer op september 13, 2006, 21:30:18
Misschien interessant om te weten hoe een concert word ervaren en hoe ze dat dan thuis op hun set terug willen zien.Als je bij een concert om je heen kijkt zie je aan de meeste dat ze 1 zijn met de muziek.Er is dan ook wel weer een groepje die er maar stijfjes bij zit en verder niets toont  ;D

Ik vind mijn set vaak mooier dan echt live, en dan heb ik nog wel 5.1 Rotel's staan, geneens echte stereo opstelling >:D ;) )
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

FrankB

Citaat van: DA BoSS op september 13, 2006, 21:34:55
Ik vind mijn set vaak mooier dan echt live, en dan heb ik nog wel 5.1 Rotel's staan, geneens echte stereo opstelling >:D ;) )

Dan geeft je set niet het live gevoel ;D

DA BoSS

Meestal als ik naar een concert ga is de sfeer top en de beleving helemaal goed, maar puur geluidskwaliteittechnisch om te janken :-*\

(sta zeker nooit op de sweetspot van zo'n concert ;D)
High-end audio is about passion                         -passion for music, and for how well it is reproduced...

beunky

Citaat van: reMC op september 13, 2006, 21:31:04
Wat ik wil zeggen is dat de smaakverschillen volgens mij (vreemd genoeg) veel groter worden als we hetzelfde stuk gereproduceerd beluisteren, dus uit een set, dan wanneer we een live uitvoering luisteren... Niet mee eens?

Nee, beslist niet mee eens!
Juist in de zaal kun je horen wat een enorm verschil het kan zijn als er alleen een andere dirigent voor een orkest staat!

Het nadeel is alleen dat je niet ff snel dirigenten kunt swappen of dat je twee of meer dirigenten op één avond hetzelfde stuk kunt laten dirigeren ;)

Dat betekent dat je die luisterervaring over een veel langere termijn uitsmeert :)
Dat kan er natuurlijk voor zorgen dat je voor je gevoel minder verschil hoort. Overigens is dat bij mij niet het geval... ik hoor heel duidelijk verschil tussen uitvoeringen, ik weet vaak nog wel redelijk goed hoe bijvoorbeeld Jaap van Zweeden de Negende van Mahler dirigeerde terwijl ik bij een andere uitvoering van de Negende zit (om maar een voorbeeldje te noemen).
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

spencer

Citaat van: DA BoSS op september 13, 2006, 21:34:55

Dat gevoel heb ik al als ik in mijn auto stapt en de radio aanzet  ;)  maar dat word niet bedoeld.

Citaat van: DA BoSS op september 13, 2006, 21:41:57
Meestal als ik naar een concert ga is de sfeer top en de beleving helemaal goed, maar puur geluidskwaliteittechnisch om te janken :-*\

(sta zeker nooit op de sweetspot van zo'n concert ;D)
En die beleving wil ik juist terug in een set  :D
Reelbox Lite

spencer

En daar hoef ik niet voor in de sweetspot te zitten  :D
Reelbox Lite

Joep

Citaat van: reMC op september 13, 2006, 21:31:04
Dat smaken verschillen weet ik wel. Wat ik wil zeggen is dat de smaakverschillen volgens mij (vreemd genoeg) veel groter worden als we hetzelfde stuk gereproduceerd beluisteren, dus uit een set, dan wanneer we een live uitvoering luisteren... Niet mee eens?

Misschien komt dat grotere verschil bij het beluisteren van muziek thuis tegenover muziek luisteren op locatie door het feit dat mensen op andere zaken letten als ze thuis zijn dan als ze bij een concert aanwezig zijn. Misschien zijn ze thuis meer gericht op het technische en bij een concert op het muzikale?

reMC

Citaat van: Proprius op september 14, 2006, 09:02:48
Misschien komt dat grotere verschil bij het beluisteren van muziek thuis tegenover muziek luisteren op locatie door het feit dat mensen op andere zaken letten als ze thuis zijn dan als ze bij een concert aanwezig zijn.

Dat is precies wat ik bedoel! Ik ben het dus ook met Beunky eens maar wederom doelde ik daar niet op. Waarom zeg ik het dan niet gewoon, vragen jullie je af? ;D ...Ik was erg benieuwd naar wie mijn insteek zo zou opvatten als Proprius doet ::) Mijn MENING is in ieder geval dat er bij het luisteren thuis allemaal zaken bijgehaald worden die live nooit van belang zijn om te genieten...

DA BoSS

Citaat van: reMC op september 14, 2006, 10:52:21
Mijn MENING is in ieder geval dat er bij het luisteren thuis allemaal zaken bijgehaald worden die live nooit van belang zijn om te genieten...
da's een denkfout denk ik...

Ik denk dat je bij live muziek veel facetten wegfilter cq weglaat, omdat ze niet perse nodig zijn te genieten van het concert. (itt thuis)

dus je laat thuis geen dingen weg die je bij een live concert wel wegfiltert (voor lief neemt)
;D

Joep

Citaat van: reMC op september 14, 2006, 10:52:21
Dat is precies wat ik bedoel! Ik ben het dus ook met Beunky eens maar wederom doelde ik daar niet op. Waarom zeg ik het dan niet gewoon, vragen jullie je af? ;D ...Ik was erg benieuwd naar wie mijn insteek zo zou opvatten als Proprius doet ::)

Heheh.. ^-^

Citeer
Mijn MENING is in ieder geval dat er bij het luisteren thuis allemaal zaken bijgehaald worden die live nooit van belang zijn om te genieten...

De vraag is waarom dat zo is.. ;)

Joep

Citaat van: DA BoSS op september 14, 2006, 11:47:13
da's een denkfout denk ik...

Ik denk dat je bij live muziek veel facetten wegfilter cq weglaat, omdat ze niet perse nodig zijn te genieten van het concert. (itt thuis)

dus je laat thuis geen dingen weg die je bij een live concert wel wegfiltert (voor lief neemt)
;D

Ik denk dat reMC juist geen denkfout maakt. Ik zal ook zeggen waarom: Het is mijns inziens niet zo dat je de zaken wegfiltert, maar er simpelweg niet op let omdat de muziek (in de goede gevallen) uiterst interessant en mooi is. Je geniet van de uitvoering op dat moment.

Een set in de huiskamer is in verhouding dermate grijs en saai dat de muziek veel minder aanspreekt (door een meervoud aan redenen waaronder pshycologische) en je gaat letten op dingen die in eerste instantie niet belangrijk zijn voor de beleving, maar wel veel meer gebruikt worden in het praten over muziek (omdat je er zo graag mee bezig bent) waardoor ze dichter bij het oppervlak liggen dan bijvoorbeeld emotionele betrokkenheid.

Citaat van: Frank Zappa"Talking about music is like dancing about architecture"
;D

DA BoSS

reMC

Citaat van: DA BoSS op september 14, 2006, 11:47:13

Precies, als je live kan genieten zonder die 'facetten', waarom zou je ze dan thuis wel willen horen, als het genieten daarmee minder wordt?

DA BoSS

Citaat van: reMC op september 14, 2006, 12:24:22
Precies, als je live kan genieten zonder die 'facetten', waarom zou je ze dan thuis wel willen horen, als het genieten daarmee minder wordt?

omdat je de presence van de band, de ambiance, de sfeer, en de mensen om je heen 'mist'  denk ik

reMC

Citaat van: DA BoSS op september 14, 2006, 12:25:59
omdat je de presence van de band, de ambiance, de sfeer, en de mensen om je heen 'mist'  denk ik

Nou, die HOEF je naar mijn idee dus niet te missen (in het geluid)! Ik zoek in mijn weergave precies wat jij hierboven noemt en dat lijkt mogelijk... En dan kunnen al die andere dingen me niets meer schelen.

DA BoSS

...DABoSS denkt: ik moet echt eens langs bij Audio-Cube, dat praat een stuk makkelijker & hun filosofie an-sich spreekt me erg aan..... 8)

spencer

Citaat van: DA BoSS op september 14, 2006, 12:25:59
Die mis ik juist ook niet en dat is het verschil van verschillende sets .Als je die wel mist dan ga je juist technisch luisteren en dat gaat snel vervelen dus dan luister je niet echt meer.Je gaat ook je muziek keuze selecteren  :D

Citaat van: DA BoSS op september 14, 2006, 12:45:36
...DABoSS denkt: ik moet echt eens langs bij Audio-Cube, dat praat een stuk makkelijker & hun filosofie an-sich spreekt me erg aan..... 8)

Daar hoef je niet voor langs Audio-Cube hoor er zijn meer van zulke merken je moet ze alleen zoeken,luisteren en vergelijken   ;)
Reelbox Lite